Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

KL

Jag menade absolut inte att vara hånfull eller elak. Jag tycker dock att det är komiskt, i förhållande till andra raser, när man tycker att mer eller mindre sutten på är en merit. Förlåt, men jag tycker så :o.

Jag tycker det är skitbra att fler och fler faktiskt tar det på allvar detta med meritering, egentligen både av hingstar och ston. Meeeeeeera sånt.
Men, vill då säga att jag ser detta utifrån ett rent avelsperspektiv, där man faktiskt bemödar sig med att se hållbarhet, lynne etc gm prestationen.

Jag tycker också det är viktigt, som Gomir tog upp, att sammanställningarna är blodslinjebaserade. Först då kan man se om det finns någon tillstymmelse till sammanband, genetiska, eller om det bara är miljöfaktorer.

För något år sedan hade jag uppe detta på ett FB-forum, där jag frågade om folk kunde hjälpa till och kolla avkommor till Bad Afas tror jag det var. Det var inte jätte jättemånga, men tillräckligt många för att det hade varit bra att dela upp arbetet med att kolla upp resultat osv. Ingen, säger ingen, var villig att avsätta någon tid till detta. Och då tog jag ändå en liten hingstlinje till att börja med, bara för att känna på det.

Hoppar litet bland ämnen, man skulle ju kunna se det som att start i låg klass med godkänt resultat är motsvarande gamla ridprovet för hingstar. Detta finns ju med i det förslag som lämnades till Ni vet vad gällande prestationsbedömning av alla hästar och jag känner att jag fortfarande är litet inne på detta med cert eller steg, där ovanstående, dvs start och godkänt är en del i en "karriärstege" för den enskilde hingsten/hästen.

Tänker medans jag skriver, så det blir litet hipp som happ, men skulle man kunna vända på allt och i stället börja med hingstar som är startade i någon form av tävling och sedan därifrån arbeta sig bakåt, åt sidorna och framåt?

Vad skall gränsen i så fall vara, vilken nivå? Skall det vara tävling som går via Ridsportsförbundet eller duger klubbhoppningar (nu tror jag att jag pratar i egen sak då jag tror att Basse är startat på någon klubbtävling förr i tiden ;);) ).

Tänker som så att det är bra att utgå från officiell statistik eller?

Och Tempen, jag såg en film på Din hingst när en kille var ute och red och det såg hur trevligt ut som helst. Var stolt!

----

Gomir, funderade på detta med ekonomi i avel, tror Du att det någonsin kommer att gå att få ekonomi i avel/hingststation?

Jag tänker som så att med det antal ston som betäcks idag, tror det var 115 om man räknar bort den hingst som betäckt mest och vad jag förstår sålt semin utomlands, så är det en omsättning på 1.150.000:- totalt!!! om man räknar 10.000:- per betäckt sto.

Senast ändrad:

Skall vi börja med en lista här på hingstar som tävlat och i alla fall tagit sig runt en bana (dvs ej uteslutna hästar) där resultaten går att verifiera genom ex vis Ridsportsförbundets databas eller har sådana resultat att de är kända?

Tänker då i det sistnämnda fallet på Bajano och Aydin.

Fyll i så fall gärna på och gärna med kort stam, kanske om de är meriterade skriva högsta startade klass?

Senast ändrad:

Bra skrivet!
Tror du inte det är så att utställning fortfarande är det som "hörs" mest???
Att de ridna hingstarna inte "syns" på samma sätt? Jag tycker ju ändå att när man pratar med folk om avel så är det oftast poppis hingstarna med bästa utställningsresultaten som räknas till sist, som att många trots allt innerst inne drömmer om den dära avkomman som alla pratar om, som säljs till Saudi... Det är en känsla/tanke jag har...

Jag har ju träffat två hingstar på EM i Österrike som jag tycker är helt fantastiska, varav den ena är visad med full pott på huvud/hals/typ men som samtidigt tävlas i western på EM nivå för araber... När jag pratat med folk om honom så får jag känslan av att han ändå klassas som "ridhingst"... Inte intressant nog, trots fina utställnings poäng...

Jag tycker det är jätte spännande med Bask Afire Bey!

MVH Pernilla

Håller med dig. Det är utställningshingstarna som syns mest och som drar ston. Men jag hoppas på att vi ser början på ett trendbrott, eftersom fler och fler börjar se det som en merit hos hingsten att den åtminstone är riden, och faktiskt också tävlad, även om det är i lätta klasser. Och man måste ju börja någonstans, eller hur? Man måste börja med de lätta klasserna, och vill det sig väl kan man klättra uppåt.

Visst kan man förstå att det är lockande att satsa på "modeavel" och få fram en individ som man kan sälja till nån shejk, men även om jag då och då har lekt med tanken blir jag allt mer fast i mitt beslut att gå min egen väg. Att kämpa för att meritera mina avelsdjur, att välja de gamla beprövade linjer som jag tror på, att inte ge avkall på att temperamentet hos hästarna är nr 1 bland kriterierna. Att helt enkelt fortsätta att käka havregryn. Börjar bli rätt van!

Ffenix är igång och rids för fullt, jag hoppas att han ska kunna vara med på listan ni pratar om efter kommande säsong.

Kan också säga att jag tycker det är SÅ spännande med hingsten du nämner, och att jag redan hänger på låset där med ett sto ...:banana:

Och Tempen, jag såg en film på Din hingst när en kille var ute och red och det såg hur trevligt ut som helst. Var stolt!

----

Gomir, funderade på detta med ekonomi i avel, tror Du att det någonsin kommer att gå att få ekonomi i avel/hingststation?

Jag tänker som så att med det antal ston som betäcks idag, tror det var 115 om man räknar bort den hingst som betäckt mest och vad jag förstår sålt semin utomlands, så är det en omsättning på 1.150.000:- totalt!!! om man räknar 10.000:- per betäckt sto.

det går jättebra att göra sig en liten förmögenhet på hästar, så länge du börjar med en riktigt stor..

KL
Men ägaren till hingsten som fick 47 ston visste ju vad arabfolket ville ha.
47 stoägare valde bort ridmeriter och betäckte med en unghingst som knappast har avkommor med meriter i vare sig show eller sport.

Så kan man ju se det :) även om det känns som något felaktigt att definiera det "som arabfolket ville ha".

Merparten av de som betäckte var väl utomlands?

Om vi nu skall märka ord så ville faktiskt inte arabfolket alls ha den hingsten, då mer merparten faktiskt betäckte med en väldans massa andra hingstar :)

---

KL

Man kan väl bara konstatera efter mitt lilla räkneexempel innan att "marknaden" för betäckningar inte är speciellt stor mätt i pengar. Sedan beror det ju helt och hållet på vad man tycker saker och ting är värda. Men som jag tänker så borde väl en hingst dra in åtminstone 30.000:- om året för att överhuvudtaget gå +/-0 i löpande kostnader.

Hästarna kostar inte speciellt mycket överlag, vilket de inte heller gör inom andra raser så länge de inte har topp-prestationer.

Det kanske är dags att komma bort ifrån hela tänket och diskussionen om marknad, pengar, lönsamhet osv och fokusera på annat i stället. Jag tror att jag vill komma dithän att rasen och aveln är alldeles för liten för att kunna kallas marknad.

Det är väl snarare så att man avlar för att man har en dröm, antingen att bevara en blodslinje, att få fram den ultimata showhästen, den ultimata vad det nu är :)

Vad tror Ni vi skulle hitta om man gör en sammanställning av hingstar med egna prestationer, finns det blodslinjer som ger hoppförmåga eller gäller det bara att hästen kommer till en duktig utbildare/ryttare?

Jag tycker också det vore spännande att se en sammanställning över verksamma hingstlinjer i svensk avel, misstänker att någon linje är starkt representerad.

Senast ändrad:

vqjqcy.jpg
[/IMG]
det går jättebra att göra sig en liten förmögenhet på hästar, så länge du börjar med en riktigt stor..

Apropot temperament, här kramas Ekemir med sin bästa vän i ridhuset innan träning.

Ja, det är ett sådant temperament som ligger högst på min prio- lista! Skulle aldrig vilja ha en vacker galenpanna .... Som väl är är det väl relativt ovanligt bland araber, men det gäller att man ser upp och inte avlar på mentalt olämpliga hästar.

Det där med en lista på hingstar med prestationer är en bra tanke, men jag antar att det är ett ganska maffigt jobb att ge sig in på.

Det borde ligga i rasföreningens intresse med en sådan lista!! Ganska förfärligt att det inte finns något sådant. Jag kommer fortsätta att tjata och motionera om det.

KL

Tänkte på en sak när det gäller prisbilden:

varför skall en arabhäst kosta mycket pengar?

Menar inte att vara oförskämd eller något annat utan just varför skall en arab kosta "mycket" pengar. Menar då rasen generellt, inte enstaka individer.

Att det kostar att föda upp är inte ett svar, det har alltid kostat att föda upp hästar.

Satt och tänkte på hästar, då menar jag inte araber, på tidigt 70-tal. Vad kostade en häst då? Knappt en månadslön om man tittar på snittlönen. Många var billigare en så. Kapabla hästar, som tävlades friskt.

Vad gör att en häst i dag skall kosta mer ? ( i relation till snittlön då förstås :) )

Senast ändrad:

Svaret är väl ganska enkelt, och du har redan gett det; det kostar att föda upp en häst. Kostar mycket. Och om det ska finnas uppfödare kvar som orkar kämpa med allt man har att kämpa med som uppfödare så måste man kunna få ut en del för sina uppfödningar.

Sen kan man ju diskutera hur mycket "en del" är, men i slutänden vill man väl i alla fall komma så långt att det något mer än går ihop sig.

Nu brinner de flesta av oss för rasen och står ut med en hel del oavlönat jobb för rasens skull, men det finns ju en bortre gräns.

Fast det var just det svaret jag inte ville ha ;)

vad jag menar är att avel har alltid kostat pengar, avel har alltid kostat uppfödaren pengar. Varför skulle det vara annorlunda nu?

Jag skulle vilja höra andra argument :) , för jag tycker inte riktigt att just kostnadsargumentet håller. Jag skall avhålla mig från att sticka hål på det ;)
offentligt, i alla fall försöka ;)

så finns det andra argument för att prisrelationen inköp av häst/snittmånadslön i riket skulle förändras?

När jag läser Ditt svar en gång till så tolkar jag det, felaktigt möjligt, som att den som avlar gör någon annan en tjänst, uppoffrar sig genom att kämpa och motiveras till att orka. Säg att jag tolkar Ditt svar fel :)

Nej, du har tolkat det helt rätt! Det är ju precis vad vi gör, parat med ett brinnande intresse för rasen! Det är ingen skojig lek att föda upp hästar, jag kan inte riktigt förstå ditt ifrågasättande av att en häst ska kosta pengar?! Eller är det jag som missförstår?

Jag vet inte hur du tänker. Är det på något sätt lite fult att vilja tjäna pengar på en levande individ? Den inställningen kan jag förstå till viss del, men inte om man vill fortsätta att hålla på med avel. Någonstans måste pengarna till mat, veterinärvård, betäckningar osv osv osv i all oändlighet komma in, eller hur? Man snyter dem inte ur näsan, tyvärr ...

Vad ska en arabhäst kosta ute på öppna marknaden? För de flesta av oss handlar det inte om fantasisummor utan om summor som kan mäta sig med utläggen för att föda upp. Vad kostar ett halvblod? Varför är de så mycket dyrare som ridhästar än en arab?

Vi kan nog lämna ämnet därhän Cornelia, framför allt eftersom jag "tycker" det är ett så dåligt argument med just kostnadstäckningen.

---

Hur var det då med hingstar som tävlats, fanns det några sådana?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
928
· Visningar
22 302
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar