Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Och det är definitivt av högre prioritet för mig än ett aldrig så- hm, vad heter motsatsen till "enkelt" huvud- "komplicerat"??:D

KL

Är vi klara med hingstdebatter?

Funderade på ytterligare en frågeställning: finns det för mycket hingstar till avel?

Ser man på bl a Facebook, finns det en uppsjö av hingstar, många väldigt fina, där alla verkar försöka marknadsföra sin hingst. Därav frågeställningen.

Gör antalet och bristen på information (om bl a förärvning) det svårare att välja som stoägare?

Och en fråga till: de hingstar som betäckt ett eller två ston, är det ägarens egna eller är det främmande ston?

Kan det vara dags att ta efter ASVH och ha en-sto-licens? dvs att stoägaren löser för en speciell hingst?

Är det inte dags att SAHF agerar lobbyist mot ARAB för att få till en vettig prisbild vad gäller licenser, registreringsavgifter och hantering av detsamma?

Senast ändrad:

Kompletterar inlägget med följande:

många hävdar ju att arabhästen aldrig haft en reglerad avel, vilket kanske inte riktigt stämmer. Men, tittar man på de senaste årtiondenas utveckling så har det ju mer eller mindre varit så.

Rasen har ju vuxit enormt i Sverige från starten (om man räknar tidigt 60-tal) som startår.

Min poäng i detta är att kanske behövs det mer "styrning" eller om man vill kalla det struktur för avel och för rasen när rasen ökat så mycket som den gjort i antal individer. Jag tror dessutom att detta egentligen inte bara gäller Sverige utan runt om i många länder....

Visst kan man prata och prata. Men uppenbarligen ställer folk sina hingstar till avel trots kända defekter.
Så jag har tappat hoppet om arabaveln.

Visst kan man prata och prata. Men uppenbarligen ställer folk sina hingstar till avel trots kända defekter.
Så jag har tappat hoppet om arabaveln.

Är det så illa? Vilka hästar har kända defekter och går i avel? Min ena är CA-bärare vilket gör att vi inte tar emot ston som är bärare. Räknar du det som defekt?
Jag läser listorna och ser att vissa möjligen inte är röntgade eller testade, men det är ju en annan femma. (Jag hoppas verkligen att man inte mörkar resultat.)

Samtidigt upplever jag att många gärna pratar mycket om att hingstarna ska ridas och tävlas och röntgas, men väljer ÄNDÅ att använda exemplar som inte är allt detta ELLER ställa till förfogande hingstar själv som inte är genomgångna. Mycket prat, lite hockey! Det är så lätt att peka finger...

Samtidigt upplever jag att många gärna pratar mycket om att hingstarna ska ridas och tävlas och röntgas skrev:
Min poäng är att jag tycker man ska sluta babbla och i stället bestämma vad man står för innan man kacklar/babblar/pratar och agera i enlighet med sin åsikt i stället. Sluta kräva av andra att de ska göra det man själv inte ids göra.

Jag tror att sådant som röntgen och tester måste regleras via rasföreningen.
Så länge det inte finns som absolut krav för avelsdjuren att detta görs kommer det alltid att finnas uppfödare som struntar i det.

Jag tror att sådant som röntgen och tester måste regleras via rasföreningen.
Så länge det inte finns som absolut krav för avelsdjuren att detta görs kommer det alltid att finnas uppfödare som struntar i det.

Men då ska stoägare informeras och ges möjlighet att välja, i den bäst av världar. Jag tycker man ska få ha en viss frihet men med mesta möjliga information vid handen.

Senast ändrad:

Så är det säkert.

Men stoägarna kan ju faktiskt ställa kravet och välja endast hingstar som är röntgade.

Eller hingstar, där hingsthållaren tillhandahåller en dokumentation om hingsten, inklusive protokoll från veterinärbesiktning och framför allt inklusive avkommor och deras prestationer.

Om rasföreningen inte vill eller kan göra något åt situationen, så kan ju den komma från de som betalar, dvs stoägarna.

Att stoägarna faktiskt tittar på en mängd faktorer. Men, det viktigaste är ju inte vad hingsten är utan vad han ger :)

Senast ändrad:

KL

Om man tittar över litet längre tid, så tycker jag trots att jag oftast låter väldigt negativ här inne ;) , att det faktiskt har hänt en hel del positivt i arabhästvärlden.

Flera duktiga tränare får mer utrymme i sociala medier, vill inte nämna några namn här inne för jag vet inte om man får det, men tänker framför allt på två personer som ligger bakom flera arabhästars framgångar på tävlingsbanorna.

Många fler duktiga ekipage som syns och får plats.

Att många idag inte bara tänker arabhäst = show, utan faktiskt ser hästen den atlet den verkligen är.

Att fler syns med hästen även om de inte är tävlingsekipage.

Att fler och fler hingstar arbetas.

Vad mer positivt finns det som hänt om vi ser över de två-tre senaste åren?

Men absolut!! Håller verkligen med dig, satt och tänkte på just det när jag kikade in här innan idag, men stallet väntade med hungriga hästar så jag hann inte skriva något.
Det är ju också så att man ser i många hingstannonser att hingstarna är röntgade och testade, det har blivit ett argument för att locka stoägare.

Annars tycker jag att du satte fingret på just de positiva saker som vi ser hända.

SAM kom idag, i min brevlåda i alla fall, och man ser där att det blir mer och mer fokus på att hästarna ska tävlas. Riks ska innehålla SM i hopp och dressyr och RM i western förutom de vanliga showklasserna, och man planerar ridklasser i samband med de andra utställningarna också. Heja!!:banana:

Ser faktiskt fram emot att åka på årsmötet 23 mars, hoppas flera av oss ses där!

Nu menade jag väl inte direkt positivt inom SAHF ;) ;)

utan just hela arabhästvärlden.

Kom på en grej till: OT eller vad det heter.

mycket import av hästar (kanske) och där funderade jag på när det gäller hingstarna som betäcker, hur många är importhingstar och hur många inhemskt födda i relation till antalet betäckta ston då :)

Om jag skall återgå till min vanliga inställning här inne så ser jag den främsta anledningen till att arrangemang av ridtävlingarna överhuvudtaget sker är att det är där pengarna finns! Det är där köparna finns. Plus att det ger delfinansiering i bästa fall till show!

Senast ändrad:

Men det där med att det är där pengarna finns är ju något som är nödvändigt, om vi alls ska ha en arabavel ... Inte så många har råd med att avla fram araber utan att kunna sälja dem, i ett lite längre perspektiv sett ...

2lkw40h.jpg
[/IMG]

Bildbomb!!

Marknadsanpassning ;)

Tempen fortsätt Du med bildbombning :) och alla andra också förstås.

Det är också en positiv utveckling; att det kommer fram många hästar som man inte hade en aning om att de fanns, och var så fina :) . Har mina speciella favoriter härinne (allihop) :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 453
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
934
· Visningar
22 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka