Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Kommer snart en löshoppningsfilm på Ekemir som börjat utvecklas riktigt bra. Han är en så ärlig och cool kille!
Tycker man att en arab ska vara RIDBAR så kan man ju kolla in honom framöver... ;)

Oh vad spännande!

Då antar jag att kroppen funkar som den ska på honom nu? Måste kännas jätte skönt!!

*KL*

Idag var vi ute och red igen, längre än vi ridit tidigare, men det tog ändå kortare tid!!?? Nemis är superpigg, jätteglad och vill bara gå mer, idag ville hon inte ens gå in vid stallet på väg hem :-).

Hon har dessutom börjat fälla som en jag-vet-inte-vad.

Här kommer bild på henne från idag- hon ser rent hemsk ut :-)
226510_497125320323326_819925369_n.jpg

/Lavinia, hoppas på snabbt pälstapp så jag får tillbaka min arab..

KL

Till Cornelia

det Du frågade efter på ett annat forum kallas ketosis eller ketostas. Jag svarade Dig där men är osäker om Du såg det. Googlade på ordet så ser Du att det passar in på det Du senare skrev om just acetonlukt.

Det har primärt inget att göra med om hästen har cushing eller ej, det är en ämnesomsättningsfråga. En biprodukt vid förbränning av protein, som kan bli farlig.

Oh vad spännande!

Då antar jag att kroppen funkar som den ska på honom nu? Måste kännas jätte skönt!!

Han är helt rehabiliterad, inga tråkiga rester. Han ligger i god fas med våra planer och han tar till sig all träning på ett oväntat bra sätt, det är roligt! Hans ryttare är ödmjuka och duktiga tjejer som förstår att inte stressa på heller, det är min stora lycka att jag fick kontakt med dem!!

KL

Till Cornelia

det Du frågade efter på ett annat forum kallas ketosis eller ketostas. Jag svarade Dig där men är osäker om Du såg det. Googlade på ordet så ser Du att det passar in på det Du senare skrev om just acetonlukt.

Det har primärt inget att göra med om hästen har cushing eller ej, det är en ämnesomsättningsfråga. En biprodukt vid förbränning av protein, som kan bli farlig.

Aha, var det du som svarade!:) Ja, ketosis är väl det tillstånd man kommer in i en period om man går på LCHF ....
Nja, det stämmer inte riktigt med hur det luktar om Yazz .... Men hon ska kollas upp ordentligt, har redan pratat med min veterinär. Något är det ju.

Fast ställer man en hingst till allmän avel, så tycker jag det är lite stöddigt att lägga sig i stoägarnas hingstval.

Har jag hittat en drömhingst, fantiserat i flera år på hur jag tror avkomman kommer att bli, och sen, när jag ringer för att boka, få höra att mitt sto inte är välkommen, för hon har fel stam skulle göra mig oerhört besviken.

Men det klart, jag är ju travhästmänniska, och där funkar det annorlunda.

Om man fortsätter fåna sig och jämföra med andra brancher skulle det vara som att jag inte får köpa Kungsörnens vetemjöl, för jag ska bara baka pannkakor.
"Åh, bakar du såååna kakor. Hade du velat baka tårta kanske, kanske du kunnat få köpa Kungörnens mjöl. Nu får du hålla tillgodo med Coop eget."

Jag kan inte alls hålla med, en hingst är ju inte allmän egendom för att man tar emot främmande ston. Det står inte seminrör i snabbköp! Låt oss hoppas att folk som har hingstar vill mer än mångla betäckningar.

Fast i hästsammanhang är det inte ett normal- eller ok-tillstånd, utan ett förgiftningstillstånd!

Fick det beskrivet för mig på S-holm för länge sedan.

Men då pratar vi både urin och utandning. Har för mig att det kan uppkomma vid IR och EMS, och påverkar njurfunktionen. Alltså inte cushing primärt.

Kan inte LHCF men om det bygger på att kroppen skall använda protein som främsta energikälla istället för mix där kolhydrater ingår så kan man säkert få samma symptom ;)

Jag kan förstå att man som hingstägare vill försöka optimera utfallet, dvs få så bra avkommor som möjligt, vilket då kräver väldigt nedärvningssäkra ston förutom dito hingst, alternativt så nedärvningssäkra ston så att hingsten inte spelar någon roll.

Frågan är ju om man som hingstägare verkligen får ut det bästa genom att välja ut vilka ston ens hingst skall betäcka.

Jag tänker som så att inte ens de mesta kända hingstarna får toppavkommor med riktigt bra ston, utan att nämna några internationella namn.

Samtidigt kan jag förstå våndan som hingstägare över att få "skulden" om det kommer ut en "dålig" avkomma från ett mindre bra sto.

Kanske ett upplysningsproblem?

Som jag sagt tidigare, var och en blir salig på sin tro.

Skillnaden är ju att människor går på proteindiet, hästar gör det inte och då blir ketostas en indikation på problem. Ta blodprov och kolla, lätt att göra hemma.

Tack Devere för intressant info om detta, nu har jag lite mer att gå på, även om det faktiskt inte är aceton hon luktar ... Men det kan vara bra att ha en del info att komma med när man argumenterar med veterinärerna!

Sicken glader han blir när han klarar sin uppgift! Gillar det jag ser, verkar vara en positiv och arbetsvillig häst som jag gärna ser mer av!

Hade någon sagt att det här är en video på Erucj, (för några år sedan när han var gråare) då hade jag "gått på det" utan tvekan!! :eek:

Måste vara den där huvud-skruven som gör det :D

Senast ändrad:

Vilken härlig häst! Man måste älska den livsglädjen!

Ang halsring rider jag oxå gärna med det. Jobbade även ett tag på att rida helt naken. Får inte riktigt till den form jag vill ha, men hästen är helnöjd och strålar alltid av "titta vad jag kan!"

Men nu har jag en klen kropp som inte klarar så mycket och inte heller tål att trilla i backen, så när ridningen är nere på en skrittur i veckan och dessutom barbacka, så tar jag ett träns för säkerhets skull.. ;)

Hade fö. världens gosstund i hagen igår. stod och kliade och småpratade med fintanten i dryga 20 min och hon stod och njöt, lyssnade och lade nosen till mitt öra och gos-snosade som bara hon gör! araber:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
935
· Visningar
22 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka