Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Debatt- område!! Vad tycker ni, ska man få upp mankhöjden på araberna eller ska de hålla sig mellan 145 och 155? (Plus minus ...;))

Jag tycker för egen del att de riktigt stora blir lite halvblodslika. Jag vet att det kommer protester nu, och att det finns många undantag, men jag tror att det är en risk. Halvblodslika och grova.

Dessutom är araben av hävd och arv en medelstor häst. Jag inbillar mig att det kan gå ut över hållbarheten att driva upp storleken för mycket.

Å andra sidan finns det många som vill ha lite större araber som ridhästar och tycker att det blir mindre ponnykänsla om de ligger på 155 och över.

Tyck!:)

Nu är jag ingen avelsmänniska och tycker mig inte vara kunnig i anatomi. ( Men buke vaar så mycket roligare än att plugga elektronik.. )
Den största faran jag ser är att hästarna inte längre blir proportionella, inte på något extremt plan, men tittar man på quarterna så har det blivit en jättekrafitg häst på minihovar, som ofta är ganska mjuka.
Det är något som jag absolut inte vill se hos araberna, de är starka och friska och har avlats väldigt länge för att vara det.

Så ja, avlar man på araber tycker jag man ska avla fram araber. Vill man ha stora araber kan man kolla in Morgans istället (för visst är det i grunden arab-fullblod mix?).

Duckar, shoot! ;)

En känsla säger mig att storvuxna araber oftare har röntgenförändringar/benbitar. (Nu pratar jag inte cystor.)

Rätt häst för rätt person tycker jag.

Många väljer idag bort araber då de inte tror att en häst på 150 kan bära upp dem om de själva är 175+

Dessa ryttare kan man nå om man har araber på 160. Även om vi som redan är arabfrälsta vet att en liten, bra arab bär upp en hyffsat lång ryttare ändå.
Jag tyck inte det är negativt med araber på 160, även om jag själv föredrar dem runt 155-156.
Men jag skulle inte vilja att de små araberna försvann heller, de har sin plats i världen de med :laugh:

Nu råkade jag ju få fram en på 160, och hans son ser ut att bli lika hög, eller därikring iaf. Men jag måste erkänna att jag allt tycker att det är lite väl långt ner till marken XD
Typen verkar inte dessa 2 hästar ha tappat iaf, så frågan är om de hästar som man upplever har tappat typ pga storleken verkligen skulle vara så mkt mer typade om man förminskade dem 5-10 cm?? Jag tror inte det.

Btw så är det nu klart att att även Pselma lånas ut över sommaren, så jag ska bli hästfri för första gången på 13 år!!!
Det känns jätte konstigt kan jag lova.

Om det är någon här som har ett ungsto som ändå bara ska gå på bete i sommar så får denne gärna gå på bete här. Ella blir nämligen ensam... Det är sammanlagt ca 7 hektar, så tro mig när jag säger att det finns mat! Det är en bra miljö för en unghäst då hagarna ligger jämnsides med E4:an, så de vänjer sig snabbt vid trafik! Närmsta öppning i viltstängslet är en mil bort, så det är ingen risk att de tar sig in på vägen.

Så som sagt, är någon intresserad så är det bara att skriva en rad!

Men vad kul att få se honom igen!

Sapak åkte jag och träffade för några år sedan när jag letade hingst (han var då hingst). Minns dock ej vart han stod då? *Pinsamt* :o

Tyckte det var en otroligt trevlig hingst som såg ut och röra sig bra, dock var han i hagen så det var ingen direkt visning så.
Jag gillade honom skarpt!

Tog en del bilder på honom, dock inga vidare bilder måste jag erkänna.
Men otroligt fin hingst, även hans huvud!

Grattis till köpet utav honom! :banana:

Hej hopp!

Jag önskar höra era tankar och åsikter på det jag nu skriver här!

Jag hade en hingst som tyvärr inte finns kvar på jorden mer men som finns på semin. Han har endast fått fyra avkommor och det beror inte på att det inte funnits efterfrågan på honom utan för att jag som hingstägare ställt o ställer vissa krav på stona.

Det jag vill är att stona är friröntgade i sina bakknän från cystor. När jag ställer det kravet på stoägaren så har samtliga utom en backat ur..... Varför är det så? Varför vill man inte avla på "friska" individer??? Jag har förlorat ett antal ston på detta beslut jag fattat. När jag pratat med dessa stoägare så har vi i stort sätt varit klara ang betäckningen tills det jag säger att stoet måste vara friröntgad, jag har ju nämnt det i slutet för att höra hur intresserade de är...

Jag har ju själv lagt ut en massa pengar på min kille, han är fri röntgad runtom samt rygg UA, han är riden osv....

Som jag tänker vill jag skydda min hingst och hans avkommor sålångt jag kan då OM han skulle få avkomma/or med cystor så vill jag veta att jag gjort allt i min makt för att få fram så friska individer som möjligt. För det ÄR fruktansvärt att stå med en fantastisk fin liten fölunge som knappt fyllt 6 månader, 3 gradigt halt som man sedan måste ta bort för att den hade cystor. Eller dessa stackars ridhästar jag fått i träning, som klassats som problemhästar, som sedan visat sig ha cystor....

Jag vet att många av er är dödströtta på mitt eviga tjat om cystor..... Jag önskar att ni ändå vill dela med er hur ni tänker om detta..??!!

Ang era tankar om priser på hingstar o ston så tycker jag att kostnaderna på friröntgade individer o alla övriga prover som man bör ta, skulle vara billigare hos sahf. Att det blir mycket dyrare att betäcka de ston o med de hingstar som inte uppfyller vissa krav, säkert finns det någon paragraf som gör att man inte kan göra så, men tänk om ;)

MVH Pernilla

Nu är jag ingen avelsmänniska och tycker mig inte vara kunnig i anatomi. ( Men buke vaar så mycket roligare än att plugga elektronik.. )
Den största faran jag ser är att hästarna inte längre blir proportionella, inte på något extremt plan, men tittar man på quarterna så har det blivit en jättekrafitg häst på minihovar, som ofta är ganska mjuka.
Det är något som jag absolut inte vill se hos araberna, de är starka och friska och har avlats väldigt länge för att vara det.

Så ja, avlar man på araber tycker jag man ska avla fram araber. Vill man ha stora araber kan man kolla in Morgans istället (för visst är det i grunden arab-fullblod mix?).

Duckar, shoot! ;)

Instämmer!

Jag har ju redan erkänt att jag "helst" köper Araber ur den övre höjd-skaran så att säga, men även att jag är emot höjd-hets :angel:

För mig är det nog så att en BRA (!!) Arab "har ingen höjd", ungefär på samma sätt som att en bra häst "inte har någon färg".

En riktigt välbyggd häst med harmonisk exteriör, resning, lång välvd hals och stark, bred rygg -då spelar det egentligen ingen större roll om hästen är 1,49 eller 1,61.

För inte så många år sedan var jag ruskigt nära att köpa ett sto på knappt 1,50 men backade ur för att hon "kändes" liten, hade hon varit 1,55 hade jag med säkerhet köpt henne.

Så ja, min ideala Arab är mellan 1,54 och 1,59 skulle jag säga, gärna mörkfux eller mörkbrun med strimbläs ;)

Tycker helt och hållet som du, men tyvärr så är de flesta uppfödare (stora som små) (Kullatorp är ett undantag här) att det är helt oviktigt med röntgade individer.

Och det spelar ingen roll vad ev röntgen visar, folk avlar uppenbarligen ändå på sina hästar. :crazy:

Jag kan ha överseende med mycket, men då ska banne mig avelsdjuren trots "defekter" visa att de ändå håller för MINST normal ridning/träning.

Ett exempel.
Ta Croix de Guerre. En hingst som tävlat distans på hög nivå, godkända 16-milare.
Att han är oröntgad ser jag inte som nån fara alls, eftersom han ändå hållt, och fortfarande är hel.

Tycker då att man inte skall avla på storlek, arabhästen har som ras inte varit en stor häst, även om enstaka individer dragit iväg.

Allt är ju dessutom relativt, tittar man något/några århundrade bakåt så använde faktiskt svenska kavalleriet arabhästar just för storleken, för att få upp storleken på inhemska hästar.

För x antal år sedan gick det någon dokumentär på tv, från USA, där veterinärer menade på att just storleken på dagens hästar blev ett problem för leder och hovar. Man menade att vinklar etc var anpassade till just mustangstorlek, när man avlade högre hästar anpassade sig inte vinklar etc utan vad man istället fick var mer ledproblem etc etc

----

Pernilla, självklart röntga allt. Samtliga mina är röntgade såväl bakknä som hasor.

Tycker att Ditt krav är högst modest. Nu har väl inte ARAB krav på röntgen för hingstarna, tyvärr. Hade man haft det så hade man med lätthet kunna ställa samma krav på ston.

Det hade varit utmärkt om man hade sådana krav då man då skulle ha ett bra forskningsmaterial om det finns vissa linjer som har en eventuell nedärvning av osteochondros.

Sedan är väl inte förärvningen så enkelt som att fri+fri alltid ger fri, men det är ju i alla fall ett steg på vägen att röntga.

Såg inte sista frågeställningen om priser. Tack för infallsvinkeln, den är bra.

Som det är idag så har ju ARAB satt vissa krav på alla hingstar - för att få lösa hingstlicens.

Dessa krav med SCID, CA m m grundar sig vad jag förstår på djurskyddslagens "avel får inte medföra lidande", dvs man får inte avla på defekter som kan resultera i lidande.

ARABs krav är dock något som de själva satt, de skulle mycket väl kunna lägga till krav på röntgen av samtliga individer i aveln - om de ville.

På just hingstlicenserna kan ARAB sätta vilka priser de vill, dessa är inte reglerade enligt Jordsbruksverkets direktiv. Så här kan man sätta vilka priser man vill, man kan dessutom sätta olika pris för ex vis som Du säger röntgade ej röntgade, men också meriterade, ej meriterade.

Där skulle ju ARAB kunna sätta ner foten och börja ställa krav, eftersom de fritt kan bestämma vad licenserna ska kosta!

Nu gäller det ju bara att få dem dithän ...

Eller SAHF!

Det rimliga vore väl egentligen att SAHF driver frågan mot ARAB - med tanke på att ARAB värnar om ARAB ;)

Eller det är i alla fall min uppfattning att det är så.

Mina tankar var/är:

SAHF borde ju värna sina medlemmars intresse, om inte rasen som helhet. I sina medlemmars intresse borde ju såväl röntgen som vissa linjers eventuella förärvning av eventuella defekter vara intressant att få fram. I rasens intresse är det absolut så. Frågan är om SAHFs medlemmar vill att man driver sådana krav?

Och vill de som sitter i styrelsen detta? Vill de som sitter i styrelsen driva fram lägre priser?

Och kanske den viktigaste frågan, har styrelsen mandat från medlemmarna att göra detta?

Hur går det med hingstcertifieringen? Det vore väl bra om det blev lite mer fart och allvar där, eftersom tanken var god från början! Var det inte så att de hingstar som skulle certifieras måste vara röntgade? Var ett tag sen jag läste igenom bestämmelserna där ...
Jag hoppas på att certifieringen kommer upp till ytan igen, med lite på fötterna, och att man kommer så långt att det blir en merit som stoägare kan använda sig av i valet av hingst.

Och har man certifierade (och då också röntgade!) hingstar kan man börja ställa krav på att stona också ska vara röntgade.

Eftersom man måste börja någonstans tror jag att fokus bör vara på hingstarna. Till att börja med.

Det finns ett förslag, inlämnat i april förra året, hos styrelsen i SAHF om hur en certifiering kan utformas m m, en certifiering som är möjlig att gälla alla hästar, från föl till valacker och ston och hingstar.

Såg att någon ;) motionerat om certifiering men fått avslag.

Så jag tror uppriktigt sagt inte att detta ligger i SAHFs intresse, åtminstone inte styrelsens utan jag uppfattar det som att de hänvisar till ARAB - som de facto är den organisation som har ansvaret för utvärderingen av rasen.

Inget hindrar dock SAHF från att ta ett eget initiativ.

I förslaget finns också möjligheten till att använda SH som exteriörbedömare.

*kl*

har en liknande "giraff" bild på Arthur :D
Foto-QNPJMKIO.jpg
´

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 519
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V