Sv: Arabiska fullblod
Nu är jag ingen avelsmänniska och tycker mig inte vara kunnig i anatomi. ( Men buke vaar så mycket roligare än att plugga elektronik.. )
Den största faran jag ser är att hästarna inte längre blir proportionella, inte på något extremt plan, men tittar man på quarterna så har det blivit en jättekrafitg häst på minihovar, som ofta är ganska mjuka.
Det är något som jag absolut inte vill se hos araberna, de är starka och friska och har avlats väldigt länge för att vara det.
Så ja, avlar man på araber tycker jag man ska avla fram araber. Vill man ha stora araber kan man kolla in Morgans istället (för visst är det i grunden arab-fullblod mix?).
Duckar, shoot!
Debatt- område!! Vad tycker ni, ska man få upp mankhöjden på araberna eller ska de hålla sig mellan 145 och 155? (Plus minus ...)
Jag tycker för egen del att de riktigt stora blir lite halvblodslika. Jag vet att det kommer protester nu, och att det finns många undantag, men jag tror att det är en risk. Halvblodslika och grova.
Dessutom är araben av hävd och arv en medelstor häst. Jag inbillar mig att det kan gå ut över hållbarheten att driva upp storleken för mycket.
Å andra sidan finns det många som vill ha lite större araber som ridhästar och tycker att det blir mindre ponnykänsla om de ligger på 155 och över.
Tyck!
Nu är jag ingen avelsmänniska och tycker mig inte vara kunnig i anatomi. ( Men buke vaar så mycket roligare än att plugga elektronik.. )
Den största faran jag ser är att hästarna inte längre blir proportionella, inte på något extremt plan, men tittar man på quarterna så har det blivit en jättekrafitg häst på minihovar, som ofta är ganska mjuka.
Det är något som jag absolut inte vill se hos araberna, de är starka och friska och har avlats väldigt länge för att vara det.
Så ja, avlar man på araber tycker jag man ska avla fram araber. Vill man ha stora araber kan man kolla in Morgans istället (för visst är det i grunden arab-fullblod mix?).
Duckar, shoot!