Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag har takhöjd på 5,5 meter... Hur stora blir de? Inte behöver jag väl höja så mkt?? ;)

Däremot så måste jag nog se över mina staket...

Kul att se Spak här! Jag såg honom när han visades för några år sedan, minns inte riktigt var dock ...
Du såg säkert i tråden att jag äger hans pappa, som liksom sonen har ett underbart temperament!

13192_541197689245132_957960889_n.jpg

2-3 meter är visst hanarna vid skuldran och sen är det ju nästan lika mycket hals ovanpå det :D Och jag som nuförtiden tycker att man sitter högt över marken på ett större halvblod... :o

Ja, jag såg den där bilden på giraffungen för ett par veckor sedan och den var det första jag tänkte på när jag såg bilden på fölungen :D

O här är en med Ex Diara i stolinjen.
Czgalopp.jpg

Han lär inte fälla förrän om tidigast en månad. Håller på sin päls för man vet ju inte....
// Linda

Så vacker hon är!
älskar de kloka ögonen som bara ett äldre sto kan ha. Och söta Eliza Day skulle jag gärna norpa ur hagen imorgon...:angel:

Jag gjorde lite efterforskningar, din Exelencja är född samma år som min djezima. Och Ex Diara är mamma till din men mormors mor till min! En stolinje med krut i damerna! det gillar jag som hoppas att min egen tant ska vara pigg som en femåring upp i trrettioårsåldern...:angel:

Ja, Ex Diara blev väl väldigt gammal, om jag inte minns fel? Exelencja var väl i och för sig hennes sista föl, men jag har för mig det.
Det är min absoluta favoritlinje bland stona; de där otroligt uttrycksfulla ögonen, utmejslade ansikten, rejäla kroppar med mycket djup och rumpa, långa välformade halsar ... ja, jag kan gå igång på det där!:D

Pakistan ska betäcka Exelencja i vår, och om det går som det ska så hoppas jag få ett föl som jag kan behålla för framtida avel.

Då såg jag ändå rätt i min googling, stod några årtal, men det var så långt emellan att jag tänkte att det måste vara nåt annat.. ;)

o vad spännande att planera för föl! och när man har dina fina hästar med!:love:

Vi var bra sugna på att ta för på tanten medan hon var yngre, för att sedan behålla fölet, men efter flera fall i vår närhet där varken föl eller sto klarat sig blev vi minst sagt avskräckta.. Så därför sitter jag än idag och spanar in era vackra föl. När min examen är klar, då blir det en unghäst i stallet!

Edit: så rätt du har, Ex Diara blev 26 år gammal, födde 16 registrerade arabföl mellan -73 och -93 där din var den sista.

Senast ändrad:

Jaså?!
Måste vara riktigt mäktigt med de hästar som verkligen ÄGER marken de går på /svävar över.. ;)

Min tant vet att hon är snyggast i skogen, men så är ju den roligaste att showa för snöslungan enligt henne... knasboll!

1,42?! Vilken plutta :eek: Det hade jag aldrig gissat. Så fin hon var på "bonusbilden" :d

Man kan se att hennes framparti är väldigt likt Bambis, hals/huvud, manke, skuldra... Så himla synd att han har manen på halsen på dressyrbilden jag la upp. Önskar att jag kunde gå ut och hämta honom i hagen och ta nya bilder... :( måste hästar verkligen dö före oss, dumma.

Eftersom att jag "kände" Bambis mamma (Mirkhana) var det lätt att se likheterna där (de hade ju dessutom samma färg...:cool:), kunde även se likheter med Probat.

När jag några år senare såg bilder på Gotcha fick jag mig en överraskning -jävlar va lika de var! Han lever väl än, tror jag? Gotcha själv är om jag inte minns fel typ 1,48 någonting.

Ååh, det är så vansinnigt (!!) spännande och gränslöst intressant det här med avel och stammar :banana:

1,42?! Vilken plutta :eek: Det hade jag aldrig gissat. Så fin hon var på "bonusbilden" :d

Man kan se att hennes framparti är väldigt likt Bambis, hals/huvud, manke, skuldra... Så himla synd att han har manen på halsen på dressyrbilden jag la upp. Önskar att jag kunde gå ut och hämta honom i hagen och ta nya bilder... :( måste hästar verkligen dö före oss, dumma.

Eftersom att jag "kände" Bambis mamma (Mirkhana) var det lätt att se likheterna där (de hade ju dessutom samma färg...:cool:), kunde även se likheter med Probat.

När jag några år senare såg bilder på Gotcha fick jag mig en överraskning -jävlar va lika de var! Han lever väl än, tror jag? Gotcha själv är om jag inte minns fel typ 1,48 någonting.

Ååh, det är så vansinnigt (!!) spännande och gränslöst intressant det här med avel och stammar :banana:

Nej, inte lätt att tro, men jag är själv så liten att hon inte ser så liten ut.. ;) ( Edit: sen är hon så tjock att benen aldrig sticker ner under magen ändå... ;)) En liten fördel med att stanna i växten när man är 15... ;)

Vad lustigt, även Jessi ärvde färgen efter mamman, och hennes halvbror på mammans sida är även han stickelhårig fux!

Själv fick jag oxå en chock när jag såg honom, jäklar så snygg han var!! ( Han dog tyvärr i somras).

Riktigt roligt att forska bakåt i leden, jag blev faktiskt kontaktad av en uppfödare i USA som använde Gotcha i sin avel och vad jag förstod kände ägaren. Lustigt att läsa att de viktade hans verkan i avel i Sverige som en väldigt stor merit!

Senast ändrad:

Och Ex Diara kunde verkligen showa!!!
Träffade henne ofta eftersom en vän till mig ägde henne.

Lite avis på dig där, Annika!

Tyvärr har inte Exelencja ärvt det där riktiga showandet, det kanske finns där men är väldigt svårt att locka fram. Hon är lite lat ...;)

Men showa, det kan Pakistan, och han har också den maffiga resning som Exelencja saknar, så jag hoppas på en bra kombo där ...!

Haha, flåt :o

Min första, Lutzian, var rätt "normal" med sina maxade d-ponny centimetrar, sen var det ju Bambi på 156 cm, Bäbis på 157 cm och nu bjässehästen Erucj på 1,63...

Ska säga att jag älskar små hästar, ju mindre desto smidigare/enklare blir ALLT :D

Kan borsta och pussa på min welshponny i evigheter, gör jag detsamma med Erucj får jag ju nackspärr :rofl:

Om jag bara höll mig till distans och western skulle jag glatt hålla mig med d-ponnies för hela slanten. Men när det gäller dressyr/hopp/fälttävlan känns det bättre för mig som är lite över 1,80 om hästen är över 1,55.

Ser dock inte med blida ögon på de som vill driva upp Araber i mankhöjd så mycket det går, då kan man byta ras istället :cool:

Debatt- område!! Vad tycker ni, ska man få upp mankhöjden på araberna eller ska de hålla sig mellan 145 och 155? (Plus minus ...;))

Jag tycker för egen del att de riktigt stora blir lite halvblodslika. Jag vet att det kommer protester nu, och att det finns många undantag, men jag tror att det är en risk. Halvblodslika och grova.

Dessutom är araben av hävd och arv en medelstor häst. Jag inbillar mig att det kan gå ut över hållbarheten att driva upp storleken för mycket.

Å andra sidan finns det många som vill ha lite större araber som ridhästar och tycker att det blir mindre ponnykänsla om de ligger på 155 och över.

Tyck!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
937
· Visningar
22 518
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar