Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Hahaha, ja, det finns faktiskt likheter mellan araber och giraffer i vissa vinklar ...!

Tänkte på en annan sak, inte så viktig egentligen men kanske ändå något som visar var uppfödarnas fokus ofta ligger ... nu börjar årets föl komma, och i stort sett alla som visas på bild är klippta i ansiktet, bara några dagar gamla. Hur viktigt är det egentligen att visa den fantastiska nosryggen på en sån där liten, som är hur söt som helst alldeles av sig själv?!
Som sagt, det visar var fokus ligger...

Jag tycker det ser hemskt ut, riktigt fult också!

Jag personligen tycker det är svårt att se vart något annat slutar än just huvudet faktiskt. Visst kan man se att vinklarna är bra, och att fölet är bra, men jag har svårt att se skillnad på en 8 och en 10...

Jag har dock aldrig rakat huvudet, på någon häst, vare sig vuxen eller föl.

Men varenda arabföl har ju dish, oberoende på hur huvudet blir sen.

Att raka nyfödda föl är ju som att visa upp sin nyfödda människobebis med läppstift och ögonskugga.

Jag personligen tycker det är svårt att se vart något annat slutar än just huvudet faktiskt. Visst kan man se att vinklarna är bra, och att fölet är bra, men jag har svårt att se skillnad på en 8 och en 10...

Jag har dock aldrig rakat huvudet, på någon häst, vare sig vuxen eller föl.

Jag har genom åren sett måååånga föl som har fått ett helt annorlunda huvud än vad det hade från början, så enligt mig är det helt enkelt ett sätt för uppfödaren att dels skryta lite och dels försöka luras lite. Kan ju finnas någon oerfaren köpare som är övertygad om att fölet kommer att ha den där dishen som vuxen!

Arthur :love: :love: :love:

Min kille har fått passande skydd till "giraffdebatten":D
576473_10151366592404032_1966621152_n.jpg

Liten filmsnutt från idag!
http://www.youtube.com/watch?v=cv5AHe4mSi4

Senast ändrad:

Nu finns det ju dock väldigt mkt mer på en arabs huvud än bara dish som är viktigt. Man jag tycker ändå att man ser ungefär hur mkt dish hästen kommer få som vuxen med. Men sedan tänker jag även på näsborrar, ögon, öron och hur bred pannan är osv.

Som sagt, jag skulle aldrig klippa ett föls huvud, för jag tycker man ser tillräckligt ändå, men är det något jag skulle klippa så är det väl huvudet.

Jag har dock aldrig klippt en häst någonsin, mer än i nacken och hovskägget inför utställning. Annars får de gå håriga, mina hästar brukar inte svettas så mkt iaf.

Josefiine: Nämen! Där har vi ju nästan min giraff :love: Synd att det inte går att avla på honom, annars hade jag lagt ett bud direkt ;)

Cornelia: Ja det är klart uppfödare skryter lite. Tyvärr så kollar ju väldigt många på bara huvudet, det ger pengar. Så det är självklart att de vill framhäva det som ger pengar, det ser jag inte som något konstigt.
Tyvärr är ju föl ganska så fula i övrigt oftast, så jag tycker det är kul att se bilder på söta näsor :p

KL KL KL

Om någon vill skratta åt lite dalmål så kan jag rekommendera att klicka på den här länken :D

Nu snor jag rakt av vad jag skrivit på min blogg:

Jag har reagerat på en del videos som finns på youtube där tjejer fullständigt skamlöst "härjar" med sina ponnies och hästar. Detta har Adam (min sambo) snappat upp och skojar lite med mig om att vi ska göra ett videosvar, jag är lite trögstartad men sen får jag feeling... Haha. Enjoy!

http://youtu.be/ye75uSCj_as

En eloge till min älskade Fester för att han är så duktig med Erucj! Det är underbart att få ha hästar som verkligen har glädje av varandra. Fester har spenderat hela sitt vuxna liv (nästan 10 år...) ensam i hingsthage innan han kom till mig. Snart har de gått ihop i ett år och jag är så tacksam för att de äter, leker och sover tillsammans som vilka goda hästvänner som helst!

Den är ju jättefin videon och Du säger en himla massa bra saker.

När jag ser Er video så känns det som att det finns hopp med den yngre generationen och sättet att se på hästar.

Superbra!

Blir det fler video?

Åh tack!

Jag brukar fundera en hel del över hur det står till med den yngre generationen, jag ger lektioner till en del tonårstjejer och ja... Blir en del funderande, som sagt :cool:

Själv är man ju 27 år (och tackar för smickret), haha :D

Skulle hemskt gärna göra riktiga hästdokumentärer, så vi slipper reta oss på det enda programmet som finns att tillgå -ponnyakuten. :rofl:

KL

Hej allihopa! Jag har en liten undran... typ på arab-SM finns det väl terränghoppning? Måste man kvala på något sätt för att få delta i det, och vad ligger det på för nivå? :D Ska åka med min gamle gubbe ikväll och starta en inomhus-terräng (första "starten" för året också).. Får se om jag lyckas slänga upp bilder sen :)

Så länge tänkte jag visa ett kort klipp från här om dagen, när jag rider Lillen med halsring. Är det fler av er som tränar hästarna utan träns ibland? Jag tävlar ju rätt mycket med min i flera grenar, men någon dag i veckan på banan (och i princip alltid när jag rider ut) rider jag utan utrustning.. :p

https://www.youtube.com/watch?v=lKx2LYGMlDQ

och en superfailad "videoblogg" från ett tag sedan haha...

https://www.youtube.com/watch?v=K6w1N7SfSV8

Alltså, jag är ju en stor fan av er två!!!:love:
Jag ÄLSKAR verkligen att se den där kontakten som man bara kan få med en arab- i alla fall har jag aldrig upplevt det med någon annan häst.

Min stalltjej red vår valack Varenne, son till min kära Yazz, helt "naken", i alla gångarter, även över hinder. Hon hade lärt honom kommandon genom manen, något som jag började med på gamla Yazz eftersom hon lyssnade bättre på det än på "vanlig" ridning.

Jag är jätteintresserad av sådan kommunikation med hästarna, typ frihetsdressyr. Framåt våren, när man kan vara i min just nu isbana till paddock igen, ska jag filma när jag och Yazz "frihetar" från marken.

Kul att se lite nakenridning! :D Ni är så duktiga!

Jag rider nästan uteslutande på halsring nu förtiden :o Alla uteritter blir på halsring... och i och med att vi båda tycker det är så härligt och kul blir det nästan aldrig något arbete i paddocken. *skäms*

Handen på hjärtat så blir liksom inte öppnor/slutor/skänkelvikningar alls lika bra som med sadel/träns för oss. "Plockar upp" henne så gott det går men formen är oftast ganska låg, får passa mig så att hon inte slöar till och hamnar i framvikt, men det var mest ett problem i början då hon helt plötsligt inte hade något stöd i handen. Men det är jäkligt roligt, och en enorm kick när hon (enligt mig) går sådär superfint helt naket. :love:

Kommer ihåg att första gången vi lyckades med en halt från galopp på halsring grät jag nästan av lycka :rofl: likandant med första rena galoppbytet, slängde mig typ om halsen och kramade henne direkt efteråt. (Stackars häst!)

Vi har dock mycket kvar att lära åt alla håll och kanter... Men araber alltså, hur underbara är de inte?! :love:

Senast ändrad:

+ Cornelia

Tack! :love:
Min är verkligen en tiger när det kommer till hoppning, framförallt på träning, och det är så kul att det kan bli såna kontraster. Igår morse var jag ute och lunkade på bilvägar helt utan utrustning och sen på kvällen åkte och hoppade terräng med en häst som var mer i luften än på marken på framridningen :D

Kl

Här är en film från igår, inomhus-terräng. Det syns att jag inte är en fälttävlansryttare haha, kontrolltempo och så, men vafan... :angel:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iVIALgXC7BU

KL

Hej allihopa! Jag har en liten undran... typ på arab-SM finns det väl terränghoppning? Måste man kvala på något sätt för att få delta i det, och vad ligger det på för nivå?

När sportcupen varit på Näsbyholm har det inte varit riktig terränghoppning utan vanliga hopphinder utspridda på en stor äng, låga hinder. Tror inte det krävs just någonting för att få starta ;)

Angående "naken"-ridning har jag praktiserat det i många år med Lutzian och Bambi. När jag hade min lilla flock (Lutzian, Bambi och Bäbis) var jag flera dagar i veckan ute på tur ridandes ena hästen utan utrustning, med en handhäst och en lös.

Hade stensäker inkallning på alla tre så de kunde turas om att vara lösa. En gång ringade vi in en häst (som jag kände igen) som kom skenande på grusvägen, efter en bra stund kom två ryttare (och en ryttare utan häst) och de blev minst sagt glada (och imponerade;)) när de såg oss.

Those were the days... måste påminna mig om att det faktiskt var vardag för mig under många år att vara ute med dem på det sättet.

Skulle aldrig i heklafjäll hoppa upp på Erucj utan träns... :crazy: Han har "stuckit" två-tre gånger (tycker jag är mycket) med bettlöst huvudlag och det är inte kul.

En gång bockade han iväg över en äng så som bara han kan, jag tog i allt jag hade för att få upp huvudet på honom vilket ledde till att ett spänne gick upp och hela skiten trillade av huvudet på honom. I en väldigt nobel sekund bestämmer jag mig för att "släppa taget" så att jag trillar av, trodde i min enfald att hästen då skulle stanna (istället för att riskera en farlig skentur i skogen) -men nej då! Jag slog mig något så djävulskt, tappade luften och låg och spydde i någon minut innan jag haltandes kutade efter hästen som hade försvunnit som ett vitt streck ut bland träden :cool:

Oh my God vilken rolig träning!! Vilka fina terränghinder (för att vara inomhus)!

Jag hade ridit tre gånger så fort :devil:

:D:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
935
· Visningar
22 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka