Arabiska fullblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 105
  • Visningar Visningar 182 361
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Marknadsanpassning ;)

Tempen fortsätt Du med bildbombning :) och alla andra också förstås.

Det är också en positiv utveckling; att det kommer fram många hästar som man inte hade en aning om att de fanns, och var så fina :) . Har mina speciella favoriter härinne (allihop) :)

Ja, det är ju svårt att låta bli mitt i hingstdebatten... ;)

kl

En bild från oss obs barnförbjuden :o...
Greta har flyttat hemifrån och bor nu i ett stall där det finns två vita arabiska prinsar!! Detta faktum har gjort Greta helt bortkollrad och hon bjuder skamlöst ut sig åt än den ena än den andra. Dessa vårkänslor...Ska kanske tilläggas att det är inga "riktiga" män, men det har visst ingen betydelse för G..

FrameArtist_zps82df3cb8.jpg

hahahaha, ja, den var barnförbjuden minsann!!:D
Har samma spektakel här, med skillnaden att här finns "en riktig karl", så det gäller att se till att lås och bom funkar!;)

KL

Ååh vilka fina hästar ni har :love:
Slänger in lite bilder på mitt lilla troll, han fyllde 3 för en vecka sen.

image_zpse6ee8e33.jpg

image_zpsa14ff602.jpg

e8ad3d61-8346-4bc7-b82a-b2e32a296725_zps7be9d976.jpg

KL

Är vi klara med hingstdebatter?

Funderade på ytterligare en frågeställning: finns det för mycket hingstar till avel?

Ser man på bl a Facebook, finns det en uppsjö av hingstar, många väldigt fina, där alla verkar försöka marknadsföra sin hingst. Därav frågeställningen.

Gör antalet och bristen på information (om bl a förärvning) det svårare att välja som stoägare?

Och en fråga till: de hingstar som betäckt ett eller två ston, är det ägarens egna eller är det främmande ston?

Kan det vara dags att ta efter ASVH och ha en-sto-licens? dvs att stoägaren löser för en speciell hingst?

Är det inte dags att SAHF agerar lobbyist mot ARAB för att få till en vettig prisbild vad gäller licenser, registreringsavgifter och hantering av detsamma?

Hej hopp!

Vet du/ni om det finns en lista på vilka hingstar som är både ridna/tävlade o röntgade? Och med riden menar jag nu inte en bild på en hingst som har en ryttare på ryggen... Där hingsten oftast är svettig.... Förlåt, de sarkastiska sista raderna... Men jag är jätte trött på att höra att hingstarna är ridna eller rids men det finns inga tävlingsresultat och frågar man om man kan få se hingsten riden så får jag oftast ett svar med ursäkten att "han rids inte just nu för att..."

Och min undran är VARFÖR vill man inte rida sin hingst? För hingsten mår ju såååå mycket bättre av att få göra saker i stället för att bara stå i en hage eller box... För är det så att man inte klarar av sin hingst, att rida den, ska man avla på den då???

Jag vet några hingstar i detta land som inte rids/ridits där ägarna faktiskt gjort några/antal försök men hingsten är inte "ridbar", inget man säger högt dock. Man fortsätter ändå satt visa hingstarna på utställning o avla på dem. Jag har haft ögonen på deras avkommor och TYVÄRR så har denna dåliga ridbarhet nedärvts.... Söta, fina, flashiga avkommor som inte är speciellt ridbara, ställs då i avel o utställningsträning.... Och det som då händer då i aveln, är ju det som jag fått höra såååå många ggr, "öhhh,har du en arab men en sån kan man väl inte rida, dom springer man väl bara i snöre med"...

Sen en sista tanke jag har oxå är hur man ska ställa sig till att man tappar sin hingst på semin sen kastrerar den, för att den ska bli en tävlings valack....??? Mörkar vi kanske någotni psyket då om man gör så? Eller, får hingsten en chans att visa sin riktiga kapacitet när hormonerna är borta???

MVH en Pernilla som tycker att alla avelsdjur ska röntgas o ska kunna ta sig igenom en godkänd tävlingsrunda på "åtminstonne lägsta nivå på sportcupen"....

Hej hopp själv :)

finns nog ingen officiell lista som har både ridning och röntgen.

Men vi kan ju ganska enkelt göra en ;). Lätt att göra en lista i excel med alla hingstar och sedan fylla på med startad i tävling (ett kryss) och röntgad ytterligare ett kryss.

Jag har ju en del material sedan tidigare, dock ingenting som inkluderar röntgen.

Tävlade hingstar är det nog inte så gott om, om man bortser från galoppen.

Personligen tycker jag inte att tävling i sig räcker som meritering för avel, däremot är det absolut ett psykiskt deltest. Men vem vet, det kanske i alla fall är en början, startad Lätt D :D eller kan man kräva felfritt ;)

apropå kastrera. Jag kan säga att jag hade gärna gjort så - om det ger hästen ett bättre liv.

Å andra sidan beror det ju också en del på hur höga klasser som tävlas, ibland är det ju inte så mycket till hästliv i alla fall.

Men det är en intressant tanke om man mörkar ett temperament genom att tappa och sedan kastrera.

Hej hopp!

Vet du/ni om det finns en lista på vilka hingstar som är både ridna/tävlade o röntgade? Och med riden menar jag nu inte en bild på en hingst som har en ryttare på ryggen... Där hingsten oftast är svettig.... Förlåt, de sarkastiska sista raderna... Men jag är jätte trött på att höra att hingstarna är ridna eller rids men det finns inga tävlingsresultat och frågar man om man kan få se hingsten riden så får jag oftast ett svar med ursäkten att "han rids inte just nu för att..."

Och min undran är VARFÖR vill man inte rida sin hingst? För hingsten mår ju såååå mycket bättre av att få göra saker i stället för att bara stå i en hage eller box... För är det så att man inte klarar av sin hingst, att rida den, ska man avla på den då???

Jag vet några hingstar i detta land som inte rids/ridits där ägarna faktiskt gjort några/antal försök men hingsten är inte "ridbar", inget man säger högt dock. Man fortsätter ändå satt visa hingstarna på utställning o avla på dem. Jag har haft ögonen på deras avkommor och TYVÄRR så har denna dåliga ridbarhet nedärvts.... Söta, fina, flashiga avkommor som inte är speciellt ridbara, ställs då i avel o utställningsträning.... Och det som då händer då i aveln, är ju det som jag fått höra såååå många ggr, "öhhh,har du en arab men en sån kan man väl inte rida, dom springer man väl bara i snöre med"...

Sen en sista tanke jag har oxå är hur man ska ställa sig till att man tappar sin hingst på semin sen kastrerar den, för att den ska bli en tävlings valack....??? Mörkar vi kanske någotni psyket då om man gör så? Eller, får hingsten en chans att visa sin riktiga kapacitet när hormonerna är borta???

MVH en Pernilla som tycker att alla avelsdjur ska röntgas o ska kunna ta sig igenom en godkänd tävlingsrunda på "åtminstonne lägsta nivå på sportcupen"....

Som tidigare nämnts, utöka kolumnen med "tävlad" på Elisabeths sida kanske?
Men jag vet inte, jag fick en skopa ovett för att jag nämnde att min ena kille var startad i 30 km distans. Vi återkommer med skryt när vi passerar lätt A. Med goda resultat.
Samtidigt uppmanar jag alla som har höga krav på andras hästar att börja jobba med de egna först. Put your money where your mouth is! Vi kommer att ha mycket roligare på så vis, hästarna kommer må bättre och surt skitsnack minskar för vi har inte tid att klanka ned på varandra.

Senast ändrad:

Fast jag kan "tycka" att man pratar om äpplen och päron.

Som jag ser det är att starta en lättare klass ingen merit i prestation. Däremot visar det ju att hästen går att hantera i en tävlingssituation ( i alla fall i bästa fall ;) ).

Att i avelssammanhang se en start som en meritering för avel är för mig helt främmande som sagt och skall man prata prestationer då skall det vara prestation just. Obs att detta är just inom avel.

Därför håller jag väl kanske inte riktigt med i det Du säger om att alla skall meritera sina hästar innan de öppnar munnen :), men som alltid, man tänker och inte minst tycker olika, berikande förhoppningsvis att kunna se samma sak från flera håll.

tillägg: jag har också tänkt på Elisabeths lista, fast jag skulle vilja se en lista som går längre tillbaka, inte minst för att kunna följa hingstarnas avkommor.

Senast ändrad:

Som jag ser det är att starta en lättare klass ingen merit i prestation. Däremot visar det ju att hästen går att hantera i en tävlingssituation ( i alla fall i bästa fall ;) ).

Att i avelssammanhang se en start som en meritering för avel är för mig helt främmande som sagt och skall man prata prestationer då skall det vara prestation just. Obs att detta är just inom avel.

Därför håller jag väl kanske inte riktigt med i det Du säger om att alla skall meritera sina hästar innan de öppnar munnen :), men som alltid, man tänker och inte minst tycker olika, berikande förhoppningsvis att kunna se samma sak från flera håll.

tillägg: jag har också tänkt på Elisabeths lista, fast jag skulle vilja se en lista som går längre tillbaka, inte minst för att kunna följa hingstarnas avkommor.

Varför tala föraktfullt om lättare prestationer när de flesta inte startar i tävling? Exemplet ovan innebar ju att hingstar är ohanterliga. Då är en hanterlig hingst väl något mer meriterad om man ser en tävling som ett mentaltest. Att kräva meriter av araber ligger långt fram i tiden eftersom de flesta inte tävlar alls. Att kräva högre meriter är ju skrattretande, som att be en ko flyga.

Jag sewr inte något fel i att man ska leva som man lär.

Elisabeths lista är en början! Kan vi inte hjälpas åt att strukturera upp en bra lista? Det känns som att du, devere, har en hel del att komma med vad gäller struktur!! (gillar, jag är virrig själv)

KL

Vi har faktiskt tävlade och kapabla hingstar här i Sverige och det känns som om fler satsar på att meritera hingstarna.
Tyvärr verkar det inte som om de hingstarna får fler ston, förstår någon varför det är så?
Kan man inte meritera hingsten själv blir det dyrt och lönar det sig inte förstår jag att hingstägare struntar i det.
Fram till nu har jag alltid använt äldre meriterade hingstar, då vet man att de fungerar på en tävlingsplats och att de håller fler säsonger.
Och man ser vad hingsten ger.
På sätt och vis har vi för många hingstar i förhållande till ston men samtidigt kan det vara svårt att hitta en passande hingst.
Jag hade gärna sett att det togs mer hänsyn till att bevara olika blodslinjer och inte bara följa trender.
Ingela

Jag håller absolut med om att en tävling inte räcker.... Men eftersom antalet ridna/tävlade hingstar idag är ganska lågt så får man ju iallafall chans att se hingsten under sadel på "borta plan".... Jag vill se fler hingstar som fina, fina Fynd, Chock, Nimbusz o Luxor osv... Fynd, som på tävlingsplatsen var lugnare än både ston o valacker, helt fantastiskt fin <3!!! Fynd nedärvde verkligen sitt temprament o ridbarhet till sina avkommor

Tempen: Jag tycker inte du ska ta åt dig av vad som skrevs om din hingst. Han har presterat mycket, mycket mer än vad de flesta hingstar gör, även om det inte va på högsta distansnivån så har han varit där o deltagit, alltid en början.... Var stolt och berätta vad han gör, fortsätt att dela med dig, jag uppskattar det enormt!!!

MVH Pernilla

Jag håller absolut med om att en tävling inte räcker.... Men eftersom antalet ridna/tävlade hingstar idag är ganska lågt så får man ju iallafall chans att se hingsten under sadel på "borta plan".... Jag vill se fler hingstar som fina, fina Fynd, Chock, Nimbusz o Luxor osv... Fynd, som på tävlingsplatsen var lugnare än både ston o valacker, helt fantastiskt fin <3!!! Fynd nedärvde verkligen sitt temprament o ridbarhet till sina avkommor

Tempen: Jag tycker inte du ska ta åt dig av vad som skrevs om din hingst. Han har presterat mycket, mycket mer än vad de flesta hingstar gör, även om det inte va på högsta distansnivån så har han varit där o deltagit, alltid en början.... Var stolt och berätta vad han gör, fortsätt att dela med dig, jag uppskattar det enormt!!!

MVH Pernilla

Gulledej! Jag är jättestolt över Mirre och hans talang! Distans lämnar vi numera därhän, men han är väldigt cool och avslappnad på träning och ute på småskutt nu, troligen för att han har lite rutiner och minnen från distanstiden. Jag hoppas att många fler sätter fart! Det måste inte vara världsklass direkt, vi behöver snarare en folkrörelse! "Korpen" fast för arabhästar.

Bra skrivet!
Tror du inte det är så att utställning fortfarande är det som "hörs" mest???
Att de ridna hingstarna inte "syns" på samma sätt? Jag tycker ju ändå att när man pratar med folk om avel så är det oftast poppis hingstarna med bästa utställningsresultaten som räknas till sist, som att många trots allt innerst inne drömmer om den dära avkomman som alla pratar om, som säljs till Saudi... Det är en känsla/tanke jag har...

Jag har ju träffat två hingstar på EM i Österrike som jag tycker är helt fantastiska, varav den ena är visad med full pott på huvud/hals/typ men som samtidigt tävlas i western på EM nivå för araber... När jag pratat med folk om honom så får jag känslan av att han ändå klassas som "ridhingst"... Inte intressant nog, trots fina utställnings poäng...

Jag tycker det är jätte spännande med Bask Afire Bey!

MVH Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka