Sv: Arabiska fullblod
?
Varför är det viktigt att visa upp sig på tävlingsbanorna? Varför är det viktigt med ökande efterfrågan? Frågorna låter dryga, men det är seriöst menat. Begär man samma sak av kallblod, islandshästar, engelska fullblod?
Jag vet att jag låter förfärligt motvalls, men "tycker" att man skall syna alla argument och försöka få fram själva essensen
Japp, du låter förfärligt motvalls hela tiden!
Men det är väl bra på sitt sätt, ifrågasättande behövs alltid.
Ökad efterfrågan bland allmänheten behövs eftersom det vore en tragedi om en superb sporthäst blev degraderad till något vackert i ett snöre. Tendensen finns!
Jag har funderat ett tag, och jag vill först grotta ner mig i juniorspåret. Om jag inte minns fel var det du, Devere, som gav mig den idén för några år sen!
* Vi tänker oss en duktig junior, inte så stor till växten, som vill ha tag på en kapabel häst att gå vidare med.
* En storhäst upplevs som "för mycket" för honom/henne, för stort och svårridet.
* En vältränad arab med bra förutsättningar skulle vara ett perfekt alternativ, förutsatt att den har fått rätt förutsättningar med bra ryttare, tränare osv.
* I dagsläget väljs de ofta bort eftersom araber ses lite över axeln av tränare och storhästryttare.
* Men många tävlande arabekipage ute på banorna borde intresset kunna vakna hos hästfolk.
* Jag har sett ett flertal annonser där juniorhäst eftersöks, men då förstås av halvblodsmodell. Då tänker åtminstone jag mig att man vill ha en häst som inte är för stor och stark.
Bra argument för en juniorryttare att välja en arab borde vara att trycka på lättheten, spänsten och samarbetsviljan.
Jag vet inget om hur hästar som Bajano, Red Baron och Bimaal (bara som exempel nu!) har påverkat marknaden, men jag tror att det ligger mycket i det som Lulski skrev, att ett och annat ekipage inte gör så mycket för efterfrågan. Det behövs många!
Däremot förstår jag inte, Devere, hur du har kunnat uppfatta mitt engagemang för detta som att jag bara är ute efter att öka efterfrågan för att kunna höja priserna? Jag tror att det är en väg att gå, jag tycker att priserna är för låga, men det finns oändligt mycket i detta som inte handlar om ekonomi!