Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Fast de var ju tillsammans med andra tävlingsekipage, alla tävlingsryttarna såg ekipaget och ändå verkade inte efterfrågan öka?

Om Du vill föra fram de hingstarna Du hela tiden nämner, om jag inte missminner mig anfäderna till Dina ston ;) så kanske Du kan ta fram deras mer exakta meriter, efterlyste dem igår för att kunna ta med dem på listan, men hittar dem ingenstans bland alla inlägg här :)

Den ökade efterfrågan är väl egentligen inte viktig i sig.

Tidigare i tråden så ställdes frågan vad man skulle göra för att öka efterfrågan så de som avlar kunde få sina hästar sålda till en acceptabel peng. Då var mitt förslag att om man ger sig ut på tävlingsbanor och visar att araber kan så kan det vara en väg att marknadsföra och därmed också öka intresset för sin "produkt". Någonstans tycker jag ändå att om man påstår att araben är en bra allroundhäst (så länge man inte vill vinna VM) så måste man faktiskt bevisa det genom någon form av fysisk prestation.

Hmm, intressant hur man uppfattar saker och ting. Jag uppfattade Cornelias påstående som att det var direkt kopplat till att öka efterfrågan. Och där skiljer sig min uppfattning något från hennes, framför allt på den ekonomiska sidan.

Jag håller med, och inte. Jag ser det inte som ett rasproblem, utan ett individproblem, sprunget ur att många hästar som avlas av stuterier med inriktning på att få fram "showstars" påstår att deras saluhästar - som då oftast inte är tillräckligt bra för att placera sig högt inom show - är lämpade till allt, utan att mödrar, fäder, mormödrar m fl ens är ridna, än mindre presterat i officiella sammanhang.

Dessa stuterier konkurrerar då med uppfödare som är inriktade på en speciell disciplin och då uppstår en kollision när man slåss om delvis samma köpare.

Men i sak håller jag helt och hållet med, påstår man något skall man också kunna bevisa detta.

Jag håller helt och hållet med dig i det du skriver i ditt inlägg. Jag tror vi säger ungefär samma saker fast man olika ord och sätt att uttrycka oss :)

Hela tiden nämner??
Störs du av att jag framhåller dem?
Visst är de anfäder till några av mina ston.
Finns ju många här på forumet som har deras linjer i sina hästars stamtavla och det kanske kan vara lite kul att de får veta hur fina dessa hingstar var.
Exakta resultat går inte att finna på nätet, alldeles för gamla men info om de titlar de har erhållit går att finna på nätet.

Är Bomarc och TC Kashmir allroundmästare? var när?
Jag hänger inte med här i era diskussioner men det är kul att det är full fart på dem.
Ingela

Det är mycket vanligt att uppfödare med Showinriktning tycker att deras uppfödning passar till Distans fast de ej är insatta i sporten.
Jag har däremot inte sett en uppfödare med distansinriktad avel som anger att deras häst passar till Show, det är intressant.
För alla ridbara och hela hästar kan gå Distans och alla ( även ej ridbara hästar) kan visas på Show, sen om det är med en framskjuten placering är en annan sak.
Ingela

*kl*

Visar några gamla bilder igen :)

var det inte nån här som hade ägt Eddies mamma föressten?

Kanske det även är nån som minns olyckan han var med om december 2004 ?

Enbari "eddie"
E. chopin
U. Elkan

580618_10151489047940795_2115219260_n.jpg

533853_10151182114605795_294193232_n.jpg

283094_10151182114105795_314999542_n.jpg

208280_10150214651700795_5695068_n.jpg

524623_10150742665945795_129259143_n.jpg

Tc Kashmir, Han vann i USA titeln Eguine Performance Champion (dressyr, hoppning, show och körning)

Bomarc, vunnit flera titlar i performance, Park. english pleasure.
En US National top ten i Pleasure Driving

Så nära allround man kan komma eller????

Du får nog reda ut begreppen, vad är det för championtitel? Vad ingår?

Det blir svårt när man skall ha med utländska meriter för att man då får börja med att förklara vad de innebär för oss oinsatta ;)

De polska är ju betydligt enklare, där kan man alltid hänvisa till galoppen som är officiell statistik.

Skrev det, vad som ingår. Men du, strunta i dem. Det är ju gammal skåpmat bara.
Polska hingstar är det trots allt.

Nu skall vi reda ut begreppen: ;)

det Du sa står på Din hemsida, om jag läser rätt. Googlade på hans namn och hittade stuteriet som hade honom tills han avled 2009, där framkommer att han var multichampion i olika ridsportsgrenar. Vad nu uttrycket multichampion är värt ;).

Strunt samma i vilket, för det var inte prestationen i sig som skulle vara med på listan, utan att just hingsten/hästen genomfört officiell tävling, och det har han ju uppenbarligen gjort.

Polsk blodslinje kanske är ett mer korrekt uttryck :) vad gäller TC.

Senast ändrad:

Vad jag hört, och har inte tid att kolla det själv, utan hoppas att någon här VET hur det förhåller sig, är att de amerikanska hingstarna var/är tvungna att starta i tid-/eller körtävling för att få verka i aveln.

Någon som VET om detta stämmer?

Anledningen till att jag tycker distinktionerna är viktiga typ polsk hingst alt polska blodslinjer (men kan då vara född varsom helst i världen men med föräldrar som har ursprung i Polen, sedan går det alltid att diskutera hur mycket ursprung osv men det är en annan fråga ;) ) är att de polska statsstuterierna hade galoppen som en del i testet av i princip alla hästar, så säger man polsk häst så kan man nästan alltid anta att den gått på galoppen, en häst med polska blodslinjer men född någon annanstans har antagligen inte gjort det.

Senast ändrad:

Trodde jag skulle hinna göra ett ytterligare tillägg, men icke :)

Bask gick i alla fall 4 år och gjorde 40 starter på galoppen i Polen (8-7-7), så nu kanske Du kan fortsätta linjen med Bomarc :)

?

Varför är det viktigt att visa upp sig på tävlingsbanorna? Varför är det viktigt med ökande efterfrågan? Frågorna låter dryga, men det är seriöst menat. Begär man samma sak av kallblod, islandshästar, engelska fullblod?

Jag vet att jag låter förfärligt motvalls, men "tycker" att man skall syna alla argument och försöka få fram själva essensen :)

Japp, du låter förfärligt motvalls hela tiden!:)
Men det är väl bra på sitt sätt, ifrågasättande behövs alltid.

Ökad efterfrågan bland allmänheten behövs eftersom det vore en tragedi om en superb sporthäst blev degraderad till något vackert i ett snöre. Tendensen finns!

Jag har funderat ett tag, och jag vill först grotta ner mig i juniorspåret. Om jag inte minns fel var det du, Devere, som gav mig den idén för några år sen!;)

* Vi tänker oss en duktig junior, inte så stor till växten, som vill ha tag på en kapabel häst att gå vidare med.
* En storhäst upplevs som "för mycket" för honom/henne, för stort och svårridet.
* En vältränad arab med bra förutsättningar skulle vara ett perfekt alternativ, förutsatt att den har fått rätt förutsättningar med bra ryttare, tränare osv.
* I dagsläget väljs de ofta bort eftersom araber ses lite över axeln av tränare och storhästryttare.
* Men många tävlande arabekipage ute på banorna borde intresset kunna vakna hos hästfolk.
* Jag har sett ett flertal annonser där juniorhäst eftersöks, men då förstås av halvblodsmodell. Då tänker åtminstone jag mig att man vill ha en häst som inte är för stor och stark.

Bra argument för en juniorryttare att välja en arab borde vara att trycka på lättheten, spänsten och samarbetsviljan.

Jag vet inget om hur hästar som Bajano, Red Baron och Bimaal (bara som exempel nu!) har påverkat marknaden, men jag tror att det ligger mycket i det som Lulski skrev, att ett och annat ekipage inte gör så mycket för efterfrågan. Det behövs många!

Däremot förstår jag inte, Devere, hur du har kunnat uppfatta mitt engagemang för detta som att jag bara är ute efter att öka efterfrågan för att kunna höja priserna? Jag tror att det är en väg att gå, jag tycker att priserna är för låga, men det finns oändligt mycket i detta som inte handlar om ekonomi!

Hmmm, hur tänkte jag där ;) ;)

jag tror att min koppling var Dina inlägg om ekonomi, dåligt betalt osv osv och kopplade ihop detta med Din tes om bevis :)

Detta med att bevisa hänger jag ju upp mig på, bevisa för vem? Jag tolkar Dig som bevisa för marknaden att det är en duglig ras. Rätt?

Och då tänker jag i nästa led, varför då? Och här tolkar jag Ditt svar för att öka efterfrågan av arabhästar som tävlingshästar inom hopp och dressyr.

Varför öka efterfrågan? osv osv.

Nu är det till och med så att jag inte orkar med detta, i alla fall på ett tag :)

Det blir säkert bra Cornelia, hur det än blir. Vi kan väl i alla fall enas om att vi har en ras som inom denna rymmer många talanger och att det är trevligt att de syns på tävlingsbanorna, om nu häst och ryttare tycker detta är roligt och extra roligt att det börjar komma fram många bra ryttare och tränare/utbildare som verkar tillsammans med vår ras.

Tack för berömmet, har dock inget minne av detta, men man pratar ju så mycket ;) fast det låter som en vettig idé med juniorer. Jag blir genast litet nyfiken för hur det går med angloaraberna, de har ju varit framgångsrika inom fälttävlan framför allt.

Senast ändrad:

Jag tycker dessa hingstar är lite mäktiga. Jag är speciellt förtjust i TC, så korrekt och fin på alla sätt, och jag hoppas att, genom mitt sto Tosca, hans barnbarn skall på ngt sätt ge heder åt honom. Bomarc är Toscas morfar så kombinationen barnbarnen har i sig tycker jag är fantastisk.
Det är min avel och jag tycker det skulle vara trevligt om fler putta in sitt avelstänk här. :)

Avlar ju inte (och skall inte göra det heller, det finns redan arabhästar så det räcker ;) ) men vill ändå säga, även till Dig Annika, att jag tycker det är så roligt med stuterier som har långa linjer av hästar, där man kan följa mormor, ibland till och med mormors mor, mor och avkommor.

Vissa ston är ju väldigt starka förärvare, andra inte. Likaså hos hingstarna. Alla har vi väl våra favoriter ;) där man tittar till litet extra när man ser en häst av just det blodet.

Extra roligt när man ser bilder här inne på hästar man inte visste fanns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
917
· Visningar
22 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024