Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jo jag tror det är bäst med.... Frågan är bara hur långt tid det tar att ordna till, jag vill ju gärna betäcka henne våren 2011, frågan är om jag är lite för optimistisk då kanske...?

Undrar hur lång tid det tar innan Arab går i konkurs nu. De överöever väl endast pga sina horribla priser. Tyvärr (?) har jag ju skickat in handlingarna för min fölis redan så jag hoppas jag hinner få ett pass innan det sker.

Håller tummarna för att det inte blir några oavslutade affärer nånstans vad som än händer o följer detta med STOOR spänning!
Vi som vill avla vill ju gärna veta snart så man vet om det är nån idé att betäcka med arabhingst, finns ju så mkt annat att välja på ridponny, halvblod, anglo, fullblod ja massor!
Men arab vore ju roligast men inte med detta obehag, inte bara att det är dyrt det är dålig service oxå som man betalar för...
Få se hur det utvecklar sig o hur fort, snart 1 januari trotts allt!

Ni som även följt trådarna inne på sahf's forum och har kvar länken som lades till igår i "ena" som du är bort redigerad (?!) skulle nån kunna skicka den till mig då jag inte hann klart med denna underbart inttressanta men ack så deprimernade läsning?

vågar man betala sin räkning på registreringsavgiften tro? inte så kul om nästan 6000 bara går upp i rök..

btw.. på pappret jag fick från ARAB när jag skickat in handlingarna för mina ungar stod följande att läsa: "vill meddela att *(stuterinamn)* inte importerat *(hingsten)* som man ska varför hans papper ej är i ordning och kan påverka registreringen av avkommorna."
ska jag som stoägare verkligen behöva kontrollera detta när jag skickar mitt sto till ett välkänt stuteri som har leasat en hingst och annonserar denna till allmän avel???

Nej det tycker jag inte att man SKA behöva, tyvärr är det ändå ditt ansvar.
Folk vill tjäna pengar och går med osannaingar, det är samma med röntgen, SCID och CA.
Därför har jag eftersökt att man skall meddela ARAB och skicka med intyget så man som stoägare slipper kontrollera hingstägaren.

Det finns en lista på alla som löst licens på hemsidan och det är enbart de som har ordning på papperna som står där.

Om hon var lämplig för avel skulle jag varit intresserad, men nu lägger jag ner arab-avel, och koncentrerar mig helt på att föda upp distanshästar, utan inblandning av ARAB.

Undrar hur de ska försvara höjnigen av avgifterna för alla utom renrasiga araber och icke medlemmar i sahf? Det var ju det där med självkostnadspris och eftersom de inte kunnat visa att de har högre kostnader för fullbloden än för korsningarna och kostnaden ska vara självkostnadspris så faller hela pris listan på sin egen orimlighet. De har ju tidigare sagt att de kan regga en häst för 1250:- om den är korsning och ägaren är medlem.
/Shaggy som är :devil: glad att hon kunde regga sin korsning för det billiga priset (hade begärt tillbaka papprena annars och skcikat till SH).

Jag undrar lite nu, nu har ju hingst som står till betäckning (antar jag?), kommer du lösa licens nån annanstans än i arab? Vart i så fall?

Om man då har ett arabsto och vill betäcka med din hingst så kan man alltså inte avla en (på pappret) arab?

Bara nyfiken.

Jag har stort hopp till att länsstyrelsen tar bort ARABs rätt att registrera hästar när de ändrade prislistan som de gjorde.

Åhh, jag tänkte först att du skulle lägga av med arabavel, men insåg sen att du tänkte skippa ARAB AB, bypassa dem liksom. Puh, hoppas att jag tänkte rätt nu.

Hej, jag håller på att släktforska lite om min D-ponny som heter Gajek Han är ett arabiskt fullblof för 1998. Uppfödaren är Virginstads turridnings center och han såldes när han var 3 år, 2001 till Lena Andersson i Kareby och sedan när han var 8 år, 2006, till mig. Han är en brun kille med svart man och svans. En otroligt liten, tunn och kort svan som vägrar att växa. Han var godkänd hingst, och jag tror att han var hingst när han såldes till Lena. Här är han stamtavla.

Alladin Nureddin (PL)
Lalage (GB)
e. Mercur (FA 127/79)

Marzenie Alrex
Maricedia

Emblemat (PL) Gwarny (PL)
Etola (PL)
u. Felba (FA 583/93)

Flama (PL) Carycyn (PL)
Fantina (PL)

Det kanske är svårt för er att veta nåt, men ville ändå kolla. Ni kanske vet något om han släkt eller någon häst där. Vet att han farfar Alladin såldes för 1,2 miljoner till USA, han var en cirkushäst. Det skulle vara roligt om någon hade någon informatin eller att någon t.o.m kansk ehar varit i kontakt med Gajek elle rnågon av hans släktingar eller kände han uppfödare.

Mvh Amanda Salfjord

Oj, nu blev stamtavlan jätte konstig, men här kommer en enklare version.

e. Mercur

ee. Alladin

eee. Nureddin (PL)
eeu. Lalage (GB)

eu. Marzenle

eue. Alrex
euu. Maricedia

u. Felba

ue. Emblemat (PL)

uee. Gwarny (PL)
ueu. Etola (PL)

uu. Flama (PL)

uue. Carycyn (PL)
uuu. Fantina (PL)

Hoppas att det blev något rätt i denna :D

http://www.sahf.se/ARAB_registratur/Stamtavlan/mainsv.asp?Nr=20168
Här har du stammen och du kan klicka dig bakåt.

Alla bruna hästar har svart man och svans - annars vore de inte bruna.

Det står att hästens mor Felba var fuxskimmel - den färgen finns inte, det heter i sådana fall rödskimmel - men den färgen finns inte hos araberna. Felba var skimmel (född fux).

Godkänd hingst - ja, men det är ju alla araber. Tycker att det går inflation på ordet godkänd när man använder de hos araber. Finns det någon annan ras där det inte finns något lägsta krav på exteriör för att få bli godkänd?

Godkänd hingst har alla som vill, man behöver inte röntga, hästen behöver inte avelsvärderas och om man ändå gör det kan den får långt under 30 poäng och blir ändå godkänd.
Hästen behöver inte gå att rida heller, inga bruksmeriter krävs - så nu vet du vad Godkänd hingst i arabrasen kan betyda.

Sedan så finns det ju några hingstar i detta land som både har meriter från galopp, distans, dressyr eller annat och är röntgade och avelsvärderade med bra poäng (klass I) - men alltför många är dem inte.

Om jag inte fått allt om bakfoten så är det så att Nureddin var cirkushäst. Man headhuntade honom då man kommit på att en exporterad häst (vilken kommer jag inte ihåg) vart det grym efterfrågan på så man letade efter släkting, fick tag på Nureddin.

Lalage var tydlgen ett rätt så "mediokert" sto (vad jag hört) Alladin föddes i Tomelilla. Såldes för multum och exporterades till USA. Dog iår 35 år gammal.
Gwarny var ingen dålig hingst han heller, vet dock inte så mkt om honom. Emblemat likaså (eller bara för att han var efter Gwarny vet jag inte)

Om inte jag är helt ute och reser så var Emblemat cirkushingst. Började betäcka först på senare år. Har en avkomma till honom i stallet!
Mvh Lena

KL

Var det inte idag det skulle komma ut en lista på ridsports hemsida om vilka registraturer som skulle få fortsätta att registrera hästar?

Har inte sett nån än men hoppas att det kommer ut under dagen som utlovat iaf!

Vackert väder idag, ge er ut och ta lite kort på era springare! Jag funderar på att göra det själv nämligen!
Lite tråkigt när man är ensam och hästarna är lata dock ;)

ARAB får inte längre registrera fullblodsaraber
Vad händer nu?:confused:
Som ägare utav Arabiska Fullblodsston som gärna åker till hingst iår blir man nu orolig.
Men ekonomi behöver så väl som för mig och större stuterier planeras nu.
Kommer det att överklagas? Vad har ARAB för chans? Om det inte överklagas hur blir det då? Samt med avgifter och hantering utav stamboken?

Nån som vet nått? Så även om det inte är verifierat ännu?

http://tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=565196

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka