Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

*KL*

Har grunnat på en sak som gör mig lite fundersam och så bra att jag får passa på och dra upp arabtråden från 3:e sidan på Avelsforumet!

Det är detta med att det ska vara medlemssidor hos SAHF, jag kom att tänka på det nu för att jag har suttit och läst senaste SAM. Rör inte mig i ryggen om man har sidor som är enbart för medlemmar eftersom jag är medlem. Det som gör mig fundersam är att man skriver att STAMBOKEN ska vara på medlemssidorna. Varför gör man en sån sak? Är det vanligt hos andra nationella arabföreningar? Ska inte den som är allmänt intresserad av araber, och kanske funderar på att köpa en arab för första gången och vill kolla lite på stammen, kunna komma åt stamboken?
Man kan ju förstås gå till allbreedpedigree men den är ju inte alltid 100% tillförlitligt vilket stamboken ju är.

OK att man vill skapa ett mervärde för medlemmar, men varför detta? Är det någon mer som har slagits av samma tanke?

Jag är inte ett dugg förvånad. Vare sig SAHF eller ARAB gör vad som brukar vara brukligt, utan kör sitt eget race helt och hållet, utan att ta lärdom av vad omvärlden gör.

Jag tror inte att det ökar intresset för vår ras.
Ett öppet forum och en öppen stambok är välkommande för alla med något intresse för det Arabiska Fullblodet.
Marknadsföringen av det Arabiska Fullblodet är snudd på obefintlig, inte konstigt att vi blir omkörda av andra raser.
Nej vi behöver mer gemenskap och en stolthet över att vara ägare av Arabiska Fullblod, oavsett om vi är medlemmar i SAHF eller inte.
Mvh Ingela

Nej vi behöver mer gemenskap och en stolthet över att vara ägare av Arabiska Fullblod, oavsett om vi är medlemmar i SAHF eller inte.
Mvh Ingela

Jag håller med.....

I stället för att skapa en varm och välkomnande "community" som gör att man VILL vara med känns det som att man ska minsann straffa folk för att dom inte är med!

Att stamboken ska vara "gömd" är för mig obegriplig...

LUndrar bara var jag kan läsa om detta eländet? Någon som vill tipsa mej?
Har läst på hemsidan men hittar inte.....
Tack på förhand!
Mvh Lena

LUndrar bara var jag kan läsa om detta eländet? Någon som vill tipsa mej?
Har läst på hemsidan men hittar inte.....
Tack på förhand!
Mvh Lena

Hej
Det står inget på hemsidan vad jag kan se, det stod en stor annons om det i senaste SAM tidningen och det var först då som jag förstod att stamboken skulle vara "gömd" på medlemssidorna.

Jag har faktiskt skrivit till SAHF i egenskap av medlem och beklagat mig och bett om förklaring på detta.

En tanke som också slår mig, är att man tutar i oss jämt o ständigt att SAHF och ARAB är 2 heeeeeellllttttt olika saker - hur kan det då komma sig att stamboken, som enl vad jag förstår sköts av ARAB, ska vara tillgänglig endast för SAHF:s medlemmar? Eftersom SAHF och ARAB är 2 heeeeeeelllllt olika saker?

Jättetrist om det blir så här! Alla som har en arab el gillar araber vill inte vara med i SAHF. Men att kunna slå upp stammar borde alla kunna ha möjlighet till. Tror inte man kan tvinga in folk i medlemskap....

Tror inte man kan tvinga in folk i medlemskap....
Jodå, det går alldeles utmärkt!
I gamla kommunistiska öststaterna kunde man tvinga folk till medlemsskap i partiet om de ville ha sin fulla möjlighet att utöva och därtill inneha någon form av ansvarsposition inom sitt yrke.
Och jo, det går visst att jämföra med SAHF.

Bra häst reder sig själv? Nja. Jag håller med Gomir - arabhästen behöver definitivt marknadsföras om den ska kunna återta någon som helst status på marknaden.

Undrar om jag ska skratta eller gråta. Sitter med fakturan på Alliarias registrering och undrar vad :devil: Arab håller på med. På första raden står.
Registreringsavgift födelseåret, ej medl [...] 3300
Det blev visst 2 fel av 2 möjliga. Fölis är korsning e.ox och ue.ox med u.partbreed och jo jag är medlem.
Undrar om jag får ett FA pass ifall jag betalar in avgiften :idea: :crazy:. Undrar hur de skulle förklara det för WAHO :cool:. Det skulle nästan vara kul att prova men tyvärr är de ju nästan bankrutta så jag lär ju inte få tillbaka pengarna.
Funderar också på ifall jag verkligen måste scid testa min korsning (iofs vet ju inte Arab att det är en korsning :grin:)? Hingsten är fri och ja stoet är ju bara 50% arab så sannolikheten att hon är fri är ju ganska stor.
Jag är för övrigt inte den enda som fått en felaktig faktura angående renrasighet. Har de verkligen ingen koll eller försöker de köra en fuling?
edit. min fölis papper var rätt ifyllda med reg nr för stoet så de kan inte ens läst papprena.

Senast ändrad:

Men jösses!!

Detta borde du faktiskt anmäla tycker jag! Inte minst till waho, tänk om det finns en hel drös icke araber som är reggade som rena araber här i sverige?! :eek:

Jag behövde inte SCID-testa min korsning. Inga tester alls egentligen utom DNA-typningen.
Så du lär ju inte heller behöva testa, ser ingen vits i det.
Däremot så blir det ju en saftig faktura... OM du inte väljer att regga din korsning hos SH istället eller annan rasförening?

Men å andra sidan kanske värt 3300 kr OM de skulle råka regga som renrasig :devil: haha
Inte första gången man råkat avla in annat blod i rasen som därtill blivit godkänd enligt WAHO, men det var ju ett tag sen sist... (30 Maria xx f.1842)

Men jösses!!

Detta borde du faktiskt anmäla tycker jag! Inte minst till waho, tänk om det finns en hel drös icke araber som är reggade som rena araber här i sverige?! :eek:

Det lar finnas minst en korsning reggad som fullblodsarab sa sent som forra aret. Man far val hoppas att det ar en valack iaf. :crazy:

/Bewelinn som semestrar i Sydney och inte har svenska vokaler fn. ;)

Inte riktigt, men Länsstyrelsen och JBV har beslutat per den 8 december att Arab INTE får ta ut högre avgifter för icke-medlemmar, de får inte ta ut överpriser för registrering, pass etc och en hel del annat.
De rekommenderar att registraturen överlämnas till tex SH eller Svensk Galopp.
Allt finns att läsa i Länsstyrelsens beslut. PMa din mailadress till mig så kan jag skicka det på PDF.

Oh ja det kan du skriva under på att jag ska göra!! Nu kan jag regga min 08 till ett rimligt pris förhoppningsvis!!

Frågan är om man ska regga direkt, nu, eller vänta tills ev nån annan tar över reggningen....?

Vad säger ni?

Just nu är det nog kaos hos arab, är min gissning...Så jag hade väntat iallafall till arab deklarerar hur de tänker tackla det här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka