Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Håller med - man se ingenting når hästen fotograferas i slowmotion!
Dessutom är det populärt, det är sällsynt att se filmklipp med normal gång.

Crown Prince är mycket nära släkt med Maxwell´s stjärna (nu avliden) Crusader. Båda är efter Salaa El Dine, Crusader är undan AK Kastana och Crown Prince är undan AK Kastana´s dotter The Egyptian Princess e. The Egyptian Prince.

Mm det är just därför jag har spanat in honom. ;) Min förra häst, en alldeles fantastisk individ, var e. Kismet som ju också är u. AK Kastana och jag blev väldigt förtjust i vad jag kunde läsa mig till ang hans stamtavla. Nu finns inte Kismet kvar i Sverige tyvärr men Crown Prince är den hingst som är närmast släkt som jag kunnat hitta efter att ha rotat i stamboken.

KL

Frågade tidigare hur ni tänker när ni väljer hingst?
Linjer, prestation inom sportgrenar el show, exteriört.
Själv bortser jag i första hand helt ifrån linjer och väljer helt på exteriören
hos far och mor samt kikar lite bakåt.

Jag utgår från flera saker samtidigt.

Linjer, temperament och exteriör. Av dessa tre är mentaliteten viktigast.

Glömde en sak... ändamålet.

Vill jag ha en distanskuse, utställningskuse o s v så skulle jag avla utifrån det.

Jag är av den åsikten att jag anser att finns en god chans att jag får en avkomma som lämpar sig för distans om jag använder ett sto och en hingst som är lämpad och/eller har visat sig lämpad för distans. Självklart vill man inte ge avkall alltför mycket på exteriör och elegans i övrigt o s v. Så tänker jag även vad gäller hundavel - inget konstigt med det. Något jag aldrig ger avkall på dock är mentaliteten.

Jaa, man vill ju ha allt! Det är bara att erkänna! :-)

Jag tycker ju Bernhard är läcker. Både snygg och oerhört charmig. Jag kunde INTE låta bli att falla för honom då han visade sig vara den charmigaste killen på platsen. Ska bli spännande och se vad det blir av honom! Nog för att han är någon redan nu, men ska bli kul att se mer.

Han ska komplettera det sto jag är intressad av att avla på.

Det finns en mängd hingstar runt om i världen (och en del i Sverige) som är kanonbra men som kanske inte passar på just mitt sto av olika anledningar.

KL

Frågade tidigare hur ni tänker när ni väljer hingst?
Linjer, prestation inom sportgrenar el show, exteriört.
Själv bortser jag i första hand helt ifrån linjer och väljer helt på exteriören
hos far och mor samt kikar lite bakåt.

Så tänker jag med Annika.
Linjemässigt så ser jag tillbaka och kollar om det krockar eller/och kombon tidgare visat sig helt fel.
Håller exteriören ihop med stoets och kvalitèn är genomgående mkt bra så finns det ingen anledning att hoppa över.
Jag vill som uppfödare utvecklas och tänka nytänk, kvalitè och framtid.

Nu har jag inga avelsplaner alls på ett tag framöver men skulle jag välja hingst idag så har jag iallafall lärt mig mer och mer för varje år som gått och insett hur lite man kan nu och kunde förut.

För mig är det viktigt att ha ett bra sto. Sedan ta en hingst som kompletterar henne. Exteriören, extremiterna är viktigt, likaså rörelserna och det absolut viktigaste av allt för mig är att båda avelsdjuren är fullt friska. 95% av alla araber jag har träffat har bra temperament i grund och botten så det tycker jag är lätt att "få på köpet", men naturligtsvis avlar jag inte heller på någon med dåligt temperament. Prestationer i sportgrenar kan jag tyvärr inte gå efter i nuläget då det är alldeles för få bra arabhingstar som ens satt sin fot på en tävlingsbana. Jag önskar det fanns lite mer konkurrens där.

Självklart är det även trevligt om avelsdjuren kommer från förvärvningssäkra linjer, men jag tycker också det är spännande att prova nytt och är öppen för nytänk. Jag vill ha in fler vackra "showhästar" i ridsporten! :)

Genotyp sedan fenotyp, dvs blodslinjer och sedan utifrån detta individ och då inklusive exteriör och temperament förstås.

KL
Jag vill även gärna att min avkomma skall ha en spännande attityd samt givetvis en tydlig arabtyp. Rörelser och bogfrihet är ett måste. Finns inte en chans att jag skulle välja avelsdjur med avsaknad av dessa egenskaper. Det är arab för mig.

Senast ändrad:

Tack för det! Ja han är avlad från stark polsk moderslinje och uppblandad med lite curryhästar. Blev ganska hyffsat. Nu under hösten kommer sadeln på sen får vi se vad han tycker är kul.

Glömde skriva till att en bra hingst kan ratas om han står hos en i mitt tycke dålig hingsthållare. Finns inte en chans att jag skulle skicka ston till någon som inte har ok hästhållning, eller inte vet vad de håller på med.

Ja precis, och jag känner mig lyckligt lottad att min hingst står hos en hingsthållare som har full koll på hygien, mathållning, verkning, vaccineringar och mycket mer samt sist men inte minst att vi har en fungerande dialog oss emellan vilket har fungerat i åratal.

Tråden försvinner till sida 2, snart sida 3!

Utställning är inget hinder för prestation, "show" hästar har kapacitet bara de få chansen vilket bekräftas i resultat från galoppbanan i Warsawa.
I lördags vann Pianissima´s helsyster 3 åriga Passionaria sitt lopp. Passionaria är dessutom ungsto champ res. på Bialka Spring Show.
Palabra rikschamp. ungsto vann sitt lopp. Palabra är efter Enzo undan rikschamp. Palmeta (e. rikschampion Ecaho), riktigt "show" pedigree hela vägen. Uppfödare/ägare Janow Podlaski.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023