Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Hej!

Någon som kan berätta lite om hingsten TA Nox? Skulle också vara kul att veta vad språngavgiften kostar :)

Såg honom för en månad sen ungefär, mycket fin tyckte jag! Blev så förtjust att jag tänker boka honom till ett sto till våren.
Mycket rörelser med bogfrihet och bakbensaktivitet, han riktigt "lyfter" framtill när han tar i. Lång fin hals, stora ögon, jättefin överlinje. Det finns förstås fel på honom också, men inget iögonfallande.
Tärenäs har mer info om honom på sin hemsida.

Ja, jag tycker mycket om Nox, det är en komplett häst, svårt att hitta fel. Dessutom finns kvalité i stammen.
Nox mormor Nianka 1980 (halvsyster till Nimbusz) va en av det bästa "polska" ston född i sverige, utöver typ, rörelser etc hade hon det bästa ben jag har sett på en svenskfödd häst! Nianka fick 18, 18, 18 på ben när hon visades på Blommeröd.
Nianka´s mor Nidshem e. Gwarny va också en prakt sto och 2 gånger riks champion så det är inte så konstigt att det har blivit bra - blood will tell!

Vi har använt båda dessa hingstar, Crown Prince och TA Nox. Vi är nöjda med våra avkommor på olika sätt naturligtvis. Vi har två avkommor av vardera hingst. Ingen är den andre lik och var inte heller våra mål.
Men viktigast när man väljer hingst är dock att se utifrån vad man har hemma i första hand. Många kanske tror på en genväg och kompletteringsavla ex. mitt sto har kort hals då väljer jag en hingst med lång osv. Håller kanske inte i längden och svårt att veta vad det ska bli, är snarare en önskan om att få fram ex. den långa halsen på avkomman. Visst kan man tycka om möderne/fädernet på hingsten osv. med vad har det gett i likn. kombination med mitt stos möderne/fäderne?
Alla är saliga i sin tro speciellt inom arabaveln känns det som.

TA Nox har en del avkommor nu och de har hållit en jämn o god kvalitet enligt vårat tycke och smak, våra avkommor efter honom är också väldigt trevliga individer mentalt.

Crown Prince verkar lämna stort vi har ett årssto efter honom som är 150 cm men har vuxit jämnt och fint hela tiden, de avkommor vi sett efter honom har varit välkroppade.

Hälsningar Fia // Gröna Backa

Jag kan bara prata utifrån min egen hingst och han lämnar väldigt korrekta ben de har varken varit utåttåade eller inåttåade, detta är för mig det allra viktigaste,välmusklade från start,jämna i växten, bra typ, mkt bra rörelser och framför allt ett fantastiskt psyke. Han har också en avkomma som tävlar EM i fälttävlan vilket är en fin merit.
Detta är inget jag kan ta åt mig äran för utan det är Penelope Lewenhaupts verk.
Jag tycker själv att TA Nox lämnar fina avkommor och det finns en hel uppsjö med både bra och mindre bra hingstar, fritt fram för var och en att välja.
Vad jag tycker är viktigt är att man tar sitt ansvar som stoägare och röntgar, CA testar samt SCID testar för att nå en sund avel.
Anette Olofsson

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte garantera att Dacaro just nu står i Finland, sist när jag funderade på att betäcka Zadira så stod han i Finland, tror dock att han varit i Danmark sen dess, men det var någon som påstod att han borde vara tillbaka här i Finland, och när jag kollade upp bilder av honom från i höst på facebook så står det att han finns i Finland.. Fick nyligen reda på att han är till salu..

18 på ben är då verkligen inte dåligt! Lever Nianka än?
Nox låter som en väldigt fin hingst och ser ut som det på bilder också, men har själv aldrig sett honom. Det är väldigt svårt att välja hingst, men betäckning är inte aktuell förrän 1-2 år så jag har fortfarande lite tid att tänka :)

Nej, jag tro inte Nianka lever längre. Ibland kan en häst få 18 från en dommare men det är sällsynt, Nianka fick 18 från alla 3 domare, det är en bekräftelse på hur bra hon var. Hon var exceptionell. Nianka dottern Nauticia e. Probat var rikschampion 1997, Nianka dottern Necessa e. Pers var riks champion 1995, och Nianka dottern Narinne är mor till Nox. Det krävs såna ston för att producera avelshingstar med kapacitet att bidraga till nästa generation.
Sven Bertil Uhlén importerade 2 ston från Polen, Cisawica 1961 och Grobla 1962. TA Nox tillhör Cisawica´s familj och en annan fin hingst Gwarant tillhör Grobla´s familj. Jag tro inte det är en slump utan en kombination av kvalité ston och seriös avelsarbete.

Gwarant är den hingst jag hade velat ha till Gretka, har dessutom träffat honom "live"flera gånger på tävlingar och han imponerar på mig. Men tyvärr står han alldeldes för långt bort.

TA Nox låter väldigt intressant när ni beskriver honom. Tror du han skulle passa Gretka, elsbetha?

KL
Läste tidigare i tråden om en bok om polska linjer som B.Fahlgren skrivit.
Vilket bokförlag har gett ut boken? Heter den polska linjer?
Skulle vara väldigt intressant läsning.

Ja, jag skulle utan tvekan prova Nox på Gretka. Inslaget av egyptiskt blod på polsk moderslinje är alltid intresant när det är frågan om en bra individ.
Det finns starka inslag av prestationsblod också. bl. a. Nianka´s far Figaro e. Negatiw var framgångsrik galoppör, Narinnes far Bistro är efter Etat e. Pepi, högt på den franska distanslistan, även morfar till Parnassos.

Men då vill jag passa på att fråga vad du skulle föreslå för hingst till Neva (Mirroh- Narinne). Jag är öppen för alla tips så länge det handlar om hingstar som tillför aveln något och som passar i blodslinjer. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 606
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka