Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

;) Grodor kan hoppa både hit och dit, många gånger för mig med.

Kan ge ex på fiiina hästyar som kommit till genom mixed lines
Sanadik El Shaklan, Ali Jamaal, Magnum Psyche, WH Justice, Escape Ibn Navaronne -D , Gazal Al Shaqab, Marwan Al Shaqab, Pianissima - exempel på vad som hända när man blandar egyptiska blodslinjer med andra linjer, om det rör sig om spanska, polska, ryska, crabbet osv.

Aswans (egyptisk) inflytande på Tersk stud (Ryssland) var stor, precis som hans son Palas inflytande blev i Polen.
Padron Psyche och Magnum Psyche tillhör också i slutändan egyptiska hingstlinjer.
Sååå alla är vi relaterade på något vis, blanda är sunt. Om man vet vad man vill ha och ha fram! Tänk vad många fina hästar som inte skulle funnits idag om folk inte vågat och haft ett nytänk!

Inte mina hästar ialla fall.
W är släkt med Gazal. Sivan med MP. Cilla med Escape Ibn Navaronne osv

Ja du har så rätt:)
Jag borde ju inte säga nåt som själv har ryskr (lite) i min 2-åring:o

Lite allmänt.

Många ggr tycker jag att fixering vid helpolskt, ryskt, spanskt blir lite överdrivet speciellt hos amatöravlare. Varför vill man ha in olika blodslinjer
i sin avel måste ju vara den första fråga man ställer sig. Vad är tanken bakom? A och O hos amatöravlare måste ju vara att titta på individer oavsett blodslinjer. Jag har sista året varit runt och kikat på utställningar och alltmer
saknar jag de rätta rörelserna hos hästarna och då gäller det även avelsarbete
hos ganska välkända uppfödare. Så hur tänker ni?

Fast det där är ju så himla olika med. Pselma har tex aldrig direkt hållt på o busat i hagen, springa ett varv ja det kan hon göra enstaka ggr, trots detta så hade hon aldrig varit redo för betäckning som 2 åring.

Medans Ella som nu är 2 busar massor, men troligtvis är mer redo för betäckning nu än vad många 3 åringar är. Hon föltuggar inte åt äldre.

De som betäcker 2 åringar har jag för mig tycker att det är en stor fördel då det inte direkt stör ridutbildning överhuvudtaget. Men betäcker man dem som 3 åringar så stör det ju rätt mkt och man hamnar mkt efter!

Detta är alltså något som jag läst om för några år sedan, så jag kan ha fått viss fakta om bakfoten nu, bara så ni är medvetna om det.

Jag känner att jag inte har hållt på tillräckligt länge för att riktigt hitta min "nish" än. Så jag kollar mkt på individer, men jag har märkt att jag gillar mkt ryskt, framförallt när de rör sig. Men sedan gillar jag Wadim avkommor jätte mkt, likaså Chock avkommor och en hel rad andra polska hästar...

Hade Fille varit ett sto så hade jag nog provat att betäcka med nåt ryskt tror jag :d

Jag gillar också det maffiga ryska med mycket rörelser och kropp! Å andra sidan är jag SÅ svag för de polska stona av lite äldre typ, med sina stoooora ögon och uttrycksfulla ansikten och riktiga "mamma- kroppar".
Det sto jag har köpt nu är en kombination av ryskt och polskt. Man hoppas ju alltid att det blir bra och att hon visar sig ärva ner det som man eftersträvar, men det vet man inte förrän man har provat ....:laugh:

Är just de ryska så fantastiska i rörelse i jämförelse med de "polskavlade". Ryssen kanhända har mer storlek men nog tusan kan de polska röra sig
likvärdigt.

;) Grodor kan hoppa både hit och dit, många gånger för mig med.

Kan ge ex på fiiina hästyar som kommit till genom mixed lines
Sanadik El Shaklan, Ali Jamaal, Magnum Psyche, WH Justice, Escape Ibn Navaronne -D , Gazal Al Shaqab, Marwan Al Shaqab, Pianissima - exempel på vad som hända när man blandar egyptiska blodslinjer med andra linjer, om det rör sig om spanska, polska, ryska, crabbet osv.

Aswans (egyptisk) inflytande på Tersk stud (Ryssland) var stor, precis som hans son Palas inflytande blev i Polen.
Padron Psyche och Magnum Psyche tillhör också i slutändan egyptiska hingstlinjer.
Sååå alla är vi relaterade på något vis, blanda är sunt.

Ja, blanda är sunt!

Men ALLA dina exempel kommer från en enda egyptisk hingst, Nazeer, och därmed från hingstlinjen Saklawi I. Med tanke på den totala dominans denna hingstlinje har i världen idag kan man kanske inte beskylla dagens avel för att vara speciellt benägen, eller ens angelägen om att blanda?

Sant, fokus idag är inte så mycket på "pure" eller "straight" någonting, men avelsmaterialet idag börjar bli ruggigt enahanda. Vi riskerar därmed att förlora vissa familjer helt och med dem ovärderlig och oersättlig genetisk variation.

Food for thought.

På tal om något helt annat efterlyste jag i egenskap av valberedningsledamot för ett tag sedan förslag på nya krafter till styrelsen. Noll förslag har kommit hittills.

Hälsningar Lina, OKS

Senast ändrad av en moderator:

Hej Lina!
Ganska lustigt, jag har faktiskt slickat igen kuverter IGÅR på mina motioner och förslag. Jag har adresserat dessa till GB, men är det till dig dom ska alltså?

Allmänt: Jag är egentligen inte heller så fixerad vid linjer, utan eftersträvar helheten och vad linjer visar sig slå igenom på.
Jag själv tycker att det polska är en bra bas att stå på, jag känner mig mer osäker att avla med egyptisk bas, och lägga på något annat, fråga mig inte varför.
Jag vet vad jag INTE vill ha och det är grunda ganascher, felplacerade ögon och halsar mm och jag vill absolut ha höjd under och rörelser!
Då menar jag riktiga rörelser och ingen balanstrav.
Linas hingst G B är ett utmärkt exempel på hur en häst ska röra sig! För övrigt den enda häst som fått mig att må illa, fråga mig inte varför.
Jag ville bara hoppa och skrika, men kunde inte få ur mig ett ljud!
Absolut inget negativt, utan bara iiihhhhhhhohhhhhahhhhhhh!

Måna polska rör sig utmärkt, inte tal om det. Men ofta, oavsett linjer lyser låsta bogar och svagt påskjut igenom. Jag vill ha mer Snurre Sprättrörelser på hästarna! Jag är inte så säker på att många arabmänniskor VET hur en häst ska och bör röra sig, för dom skriker och flaxar även när hästen rör sig som CRAP.
Vad är det man blir så begeistrad av?
Ibland undrar jag verkligen.

Jag blir så irriterad för att dels handlern inte kan läsa av hästen utan visar fram den till studs, men även att hästen inte rör sig bra någonstans. En röreslestörning kan jag köpa, då är det bara synd att dom inte förberett sig bättre, men när det bara inte finns...synd!... :(

I dagsläget vill jag absolut inte ha in ryskt på mina ston, just för att dom brukar lämna så mycket massa. Inte alltid, men ofta. Och jag har inte kunskaperna att veta vad som lämnar vad...med vad!
Tyvärr (eller inte tyvärr) är jag emot att endast välja poppishingstar. Jag vill gärna hitta små korn som jag kan bygga vidare på. Dels för min egen avel men även för att senare sälja det jag inte ska ha kvar.

Muscat är som jag tidigare skrivit en stor favorit hos mig. Om jag bara kunde få en till sån!
Khemosabi...mumma....Bey Shah var 3 äpplen höga och inget jag skulle valt idag till mina ston, bevisligen har han inte alltid nedärvt detta. Skulle jag avla efter ögat är det nej. Facit i hand - ja!
Ali Jamaal är en hingst jag tycker mycket om, likaså Versace sonen KM Bugatti....ohhh jag skulle kunna tänka mig många!

Fortfarande vet jag inte vad jag ska använda till min tjejja...jag hoppas att det kommer något som passar som handen i handsken!

Höjd, rörelser, hals...!

Finns det någon film på Girlan när han rör sig? Och då inte i slowmotion ;)

För övrigt efterlyser jag också lite hingstar som kan röra sig, gärna lättare i typen och med storlek. Precis vad jag också gillar :p

Någon som som kan tipsa om youtubeklipp med araber som rör sig bra? Så vi dödliga kan se vad som är bra rörelser hos en arab! :)

*KL*

Nu har inte stamboken på nätet funkat i ett par tre dagar.
Märkligt, kan det ha att göra med att srpångrullorna ska vara inne i morgon?
Lättaste och snabbaste sättet att kolla upp stonas regnr och härstamning är ju där...
Kan det vara en tillfällighet? Förseningsavgift tar dom väl ut om de får pappren på fredag...

Ja, egentligen skrev jag inlägget på skoj, men tyvärr inser jag att jag faktiskt tror att det är av det skälet stamboken ligger nere...

Men tji får de, för jag har skickat in pappren!

Mamma mia, dräggel!!:d
Nariadni är en av mina första "arabhingstidoler", och Muscat ... wow.... man kan ju bara drömma om vad det kostar, men hade jag haft massor av pengar att strö omkring mig vet jag var jag hade strött dem!:cool:

Jag tro inte Muscat finns på semin - han dog 1996, 14 år sedan.

Jag tro inte Muscat finns på semin - han dog 1996, 14 år sedan.
Fast nu står det ju faktiskt på hemsidan som Kimmis lade in i sitt inlägg ovan (#1663) att han gör det (även Nariadni och Aladdinn). Visserligen i ett begränsat antal, men ändå...

Jag betäckte med Alegro 2005 med ett semin som han tappades på i början av 90-talet, så det känns inte omöjligt.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Vad fick du efter Alegro? Blev det bra?

Förmodligen har de sparat på seminen ett antal överenskomna år och erbjuder den när Aladdin nu också är död. Man kan undra om det finns stort intresse för de här hingstarna, eller om folk väljer "modehingstarna" i stället. Detta var ju den tidens modehingstar, och vi vet ju hur trendkänsligt det kan vara. (Säger jag som hoppas att ingen ska vilja använda Nariadnis semin så att den reas ut till vem som helst så jag får vara med där!!:idea:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka