Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Pselma har nämligen löshoppats för första gången!
Trevligt :love:
Hon verkar gå på hindrena tämligen okomplicerat och ha ett visst sug, iaf på de första sprången. Det viktigaste att tänka på är att göra det okomplicerat men inte För lätt. Ha hindrena på en höjd som kräver att hästen hoppar. Använd markbommar framför hindrena så att hästen kan hitta sin avsprångspunkt. Bygg rättuppstående istället för kryss (kryss är bra under ryttare men löshoppande hästar väljer ändå att hoppa närmast sargen). Viktigast av allt är framåtbjudningen - drivningen inför hindret börjar redan på den motstående långsidan, och när hästen går in i kulverten är det redan för sent att reglera tempot.
Löshoppning är roligt och utvecklande och det ska bli Spännande att se framöver, när det är mer befäst och man kan höja på ordentligt, hur Pselma kommer att hoppa. :love:

Ja jätte spännande! Och det var SÅÅÅ(!!) kul!
Jag har ju aldrig löshoppat förut så det var en liten chansning helt klart!

Haha, höja ordenkligt? Hur högt ska hon hoppa tycker du? :p
Jag tycker redan det var högt :o

Haha, höja ordenkligt? Hur högt ska hon hoppa tycker du? :p
Jag tycker redan det var högt :o
60-80 cm på förhindret och 1 m på huvudhindret är lagom att träna på för en arab. Det viktigaste är ju att hästen bjuder och fungerar, blir självsäker och lär sig taxera, sen kan man höja för att se vad som händer. 120cm borde hon klara finfint med lite träning ;) . Än viktigare är det att sluta innan hästen blir osäker eller tycker det är jobbigt, oavsett höjd.

1 meter har hon ju redan hoppat på filmen, och 120 hoppade hon som 2 åring när hon inte ville leka med mig längre (hoppade ur ridbanan...)

Så de höjderna klarar hon iaf garanterat. Tur att jag inte ska sitta på :D

KL
Någon som vet när regpapprerna för föl födda i år senast måste vara in skickade till ARAB? Har letet runt lite på sahf men utan större framgång...

KL
Någon som vet när regpapprerna för föl födda i år senast måste vara in skickade till ARAB? Har letet runt lite på sahf men utan större framgång...

Har för mig att det stod 31/12 förut, men jag hittar inte heller något datum nu. Det enda jag hittar är i prislistan: "1) För sent födda föl gäller pris som för föl under födelseåret förutsatt att komplett registreringsansökan inkommer inom 3 månader från fölets födelse.)" vilket borde betyda att man har året ut på sig för "icke sent födda föl".

Men jag skulle maila ARAB och fråga, om jag vore du.

Dessutom är risken STOR att fölet får ett reg.nr. med "xx"/11 om du skickar papperen sent! Iofs inget problem, enligt en del, men om det ska lösas tävlingslicenser eller den ska visas på SH´s premieringar tas det för givet att hästen är född det år den är registrerad och det kan bli många förvecklingar p.g.a. det - vilket jag har varit med om flera gånger.

Hittills har ARAB utfärdat reg.nr. på andra sidan nyåret om paperen varit sena. Vi tog visserligen upp detta på årets årsmöte och ARAB lovade att "se över" om det inte skulle kunna ändras (under förutsättning att fakturan var betald i tid) ... men man vet aldrig hur det blir ändå.
/Anne

Jag betalade in mina 2 föl födda förra året i oktober, med ett par veckors mellanrum.
Häst 1, som såldes som nyfödd, fick regnr FA01/10, när passet kom i januari.
Då mailade jag ARAB, och skrev att jag ville ha rätt regnr på min andra.
Det fick jag, så de verkar då inte ha nåt direkt system. :crazy:

Tack för svar! ja prislistan har jag läst några gånger nu för att hitta något svar men ack... Hade bestämt för mig att de skulle vara inne i oktober men så vet jag inte om jag läst/hört det eller bara "hittat på" det själv...
Jag har alla papper klara så det är väl bästa att bara skicka in dem men har velat endel pg priserna och all turbulens kring det.. jag är inte direkt jätte pigg på att regga honom i arab menmen det är väl bara att hoppas på att han blir en liten galoppstjärna eller nått så att han kan springa in lite av det..;)

/erika k

Det verkar ju som ARAB sätter regnr efter det årtal de har tid att tillverka passet.

Alla andra rasföreningar sätter ju regnr på hästarna efter de datum pappren är inskickade.

Det är ett skit att ha fel årtal i numret, eftersom man då lätt tar fel på födelseår.

Nu hoppar jag in här och ställer en liten fråga.. :angel:

Jag har ett 2 årigt arabsto efter Perignon Al Amar ue.Madjer Mahogany som jag ska börja rida in lite smått nu i vinter. Vill inte stressa med det utan tar det lugnt och försiktigt. Funderar på att betäcka henne till våren och låta henne få ett föl innan jag på allvar börjar rida henne för tanken är att jag ska tävla henne så långt det bara går och när hon sedan är uppe i sin tävlingskarriär vill jag inte plötsligt avbryta med att sätta henne i avelsboxen.

Jag är inte intresserad utav utställning och sådant jippo utan är enbart intresserad utav ridning och tävling men jag vill ändå samtidigt ha en rastypisk häst så därför vill jag använda mig av en hingst som verkligen är ett fint exemplar av sin ras. Jag undrar, finns det några hingstar i Sverige som har både "det" utseendemässigt och som även har meriter i ridningen eller åtminstone är inridna och har riktigt bra gångarter?

Jag hade kunnat tänka mig att betäcka med Elcatero men jag vet inte om han verkar i aveln längre, gör han det?

Mitt stos egentligen enda negativa är hennes halsansättning annars har hon en trevlig exteriör, vackert huvud och så har hon tre mycket trevliga gångarter, väldigt stora och vägvinnande rörelser. Men som sagt, halsansättningen bör hingsten kunna förbättra till fölet och han får även gärna lämna lite storlek.

Tacksam för tips! :)

Det är inte ok. De är uppe för granskning. De har inte rätt att som ensam registerförande förening/bolag göra skillnad på de som registrerar. Så det är olagligt.
Dessutom tar tex SH bara ut en avgift på 300kr av sina rasföreninger i stoavgift o inte 450:-. Bara ytterligare en sak som ARAB vill snylta pengar av uppfödarna.

Själv höll jag på och svimma när jag fick en faktura på 800 kronor för ett j*vla ägarbyte.. :grin: Vad tar det? 1 minut att ändra gamla ägarens namn till mitt i deras register? Vem tjänar 800 kr i minuten? Sinnessjukt.

*KL*

Jen Miller och Sophie Pegrum på HorseFly Films i USA håller på att göra en dokumentär om den polska arabens historia. Det ska bli så häftigt att få se den färdiga filmen! Här kan du se en trailer.

Carina på Silver Arabians

Elcatero är fortfarande verksam i aveln. Det finns en annan fin hingst på det stuteriet, Plagiat.
Sen finns ju Kulak på Oppreva som har gett mycket bra, och vill man ha gångarter finns Rohara Baccara mfl mfl....

Själv har jag också en hingst som ska i avel 2011!:)

Nu gör jag ett knapplån.

Är det ingen här inne som är intresserad av detta så att det kan bli en full grupp?

Det är för få anmälningar till Svensk Galopps Steg 1 på Jägersro helgen den 2-3 oktober. Det är inga krav på förkunskaper.

Kursen är 15 lektionstimmar som tar upp utfodring, anatomi, träning, hovvård, reglemente och propositioner. Kursen kostar 600 kronor och då ingår lunch båda dagarna.

Det behövs 15 anmälda för att kursen ska bli av. Är det någon som är intresserad av att gå kursen så mejla in till Helena Gärtner på Galoppsport.se
http://www.galoppsport.se/sinfo?kommando=visaOm

Kursen plus praktik ger sedan behörighet för Steg 2 som är amatörtränarkurs och går på Strömsholm 12-16 november och 3-7 december.

Mer om Gwarant och Plagiat, samt några till.

• GWARANT
Gwarant som nyligen vann (11 september 2010) 120 km CEI** på Göingeritten.
Har tävlat galopp i Polen och i Sverige. 24 starter: 24 löp (3,11,4,1).
Han står i Flen i Sörmland. (CA-fri, N/N)
Bilder: http://www.arneke.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=201732

Utställningsmeriter, Gwarant:
Hingstchampion med 39,67p på Int.C-show i Örsta kulle, Kumla -08.
Klasstvåa med 90p på Blommeröd-08
Klasstrea med 39p på Svenska Riks-08
Avelsvärderad med 42 poäng på Grevagården: Arabtyp 9/Överlinje & kropp 9/Extrimiteter & rörelsernas korrekthet 8/Skritt 7/Trav 9/ .
MKH: 156 cm
..........................

• PLAGIAT
Plagiat har också tävlat i galopp och är också rastypisk. (Är heterozygot skimmel = kan lämna avkommor i andra färger än skimmel). Står i Gamleby, Småland.

Se foto: http://www.tjustaraber.se/pdf/plagiat_a4.pdf
Senast utställd 2009 på A-show i Aachen:
All Nations Cup i Aachen, Tyskland, Internationell A-show – 91 poäng, 3:e plats. (Bästa skandinaviska hingst.)

• WADIM
Wadim är också mkt rastypisk men är en av de dyrare hingstarna i landet. (CA-fri, N/N)

• ELCATERO
Länk med bilder på Elcatero som även nämnts här ovan.
http://www.tjustaraber.se/elcatero_the_acrobat_2009.jpg

• SHAH HABIB
Elcateros son Shah Habib har galoppmeriter och är avelsvärderad med 38 poäng (8 p på typ) på Grevagården, är dock inte utställd. Står i Småland.

Bild:
http://www.angloarab.se/bilder/shah_habib_7mars2009_550.jpg
http://www.angloarab.se/bilder/shah_habib_25apr2009_625.jpg
http://www.angloarab.se/bilder/shah_habib1_2juni2009_665.jpg

• OM EL TANAM
Om El Tanam är en hingst som lämnar både rastypiska avkommor som samtidigt är goda galoppörer, men han står i Norge sedan ett antal år tillbaka. Finns på AI.

Det finns säkert fler hingstar som är rastypiska och har tävlingsmeriter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 687
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka