Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jo jag vet, men det känns inte som det händer nåt. De som har gjort anmälan ska ju få info om vad som händer... men... nja knappast.

Hoppas det händer nåt snart!

Glöm då inte att det är ARAB du ska klaga till, inte SAHF...
Mja, jag har funderat på det där. Och det är nog till SAHF jag ska klaga, trots allt. För att de väljer ATT KÖPA IN EN TJÄNST från en leverantör inte håller konkurrenskraftiga priser?

Ett Normalt aktiebolag skulle möjligen ha sagt upp kontraktet med ARAB och anlitat annan leverantör ex.vis SH. Eller har jag fel?

En förenings styrelse ska ta beslut för sina medlemmars bästa. Ser vi till jämförelsen jag bifogade så är frågan vem som gagnas? Inte gemene hästägare iaf, på något sätt.

Det är ARAB som är ett aktiebolag, inte SAHF, bara för att klargöra. Så SAHF köper ingen tjänst av ARAB. De 2 har inget med varann att göra om jag har fattat det hela rätt.

Däremot hade ett normalt aktiebolag antagligen satts i konkurs istället...

Senast ändrad:

Det är ARAB som är ett aktiebolag, inte SAHF, bara för att klargöra. Så SAHF köper ingen tjänst av ARAB. De 2 har inget med varann att göra om jag har fattat det hela rätt.

Däremot hade ett normalt aktiebolag antagligen satts i konkurs istället...
Precis! SAHF är en förening, VI köper tjänsterna av ARAB, som är ett AB. Däremot har de rätt mycket med varandra att göra.

Ur SAHF stadgar:
"§ 1. ÄNDAMÅL
Svenska Arabhästföreningen (SAHF) är en ideell förening med ändamål att tillvarata och främja sina medlemmars gemensamma intressen samt att på alla sätt främja aveln av det Arabiska Fullblodet. Häri ingår bl a ansvaret för det Svenska Registret över det Arabiska Fullblodet."

Ur ARAB:
"Ansvar
ARAB har ansvar för registrering och kontroll av arabiska fullblod i Sverige såväl i förhållande till WAHO samt till Jordbruksverket och Svenska Hästavelsförbundet, SH."

Jag funderar på att regga Cobrah som nåt annat.
Orkar liksom inte med detta. Jag vill inte unna ARAB känner jag. Stödja något så oförsvarbart.

*kl*

Den brittiska arabhästföreningen har nyligen haft en drive där man har kunnat regga äldre (över tre år gamla) oreggade hästar för 30-50% rabatt mot ordinarie pris. Det tycker jag är ett bra och ansvarstagande sätt att se till att fler araber faktiskt blir registrerade (som araber dessutom).

Nu har de betydligt lägre avgifter även till att börja med men ändå...

Ja det var en smart idè...
Om man kör raiden var 5: e år så gör ingen i system att inte regga.

Man vill ju liksom ha papperen klara egentligen. Men vill man föda ett bolag som redan handlat bort tidigare pengar? Nej.

Nej, och frågan är hur riskabelt det är att betala in pengar nu om ARAB blir av med tillståndet mitt i alltihop? Då sitter man kanske där utan varken pengar eller reggad häst.

Det är synd, jag tror det här kommer främja ytterligare buskavel och fiffel med papper. Även om det inte är ngt nytt. Redan på 90-talet så var det ganska selektivt med vilka hästar arabuppfödare valde att registera och inte. Många av dessa hästar finns i ASRP idag.

Hoppas några kreativa människor går in o ansöker om att bli registreringsförande förening för arab.
Då kan jordbruksverket frånta ARAB sin rätt att föra register o registrera arab.
Men utan ett alternativ lär inte ARAB mista sin rätt att ha monopol på att köra rasen i botten.

Är det så att någon måste söka? Räcker det inte med att de är inkompetenta och att SH finns. SH regitrerar ju alla raser som inte har egen registratur så de borde ju automatiskt få även araben om det inte fins någon annan förening som reggar dem.

*kl*

Den brittiska arabhästföreningen har nyligen haft en drive där man har kunnat regga äldre (över tre år gamla) oreggade hästar för 30-50% rabatt mot ordinarie pris. Det tycker jag är ett bra och ansvarstagande sätt att se till att fler araber faktiskt blir registrerade (som araber dessutom).

Nu har de betydligt lägre avgifter även till att börja med men ändå...

Priserna i England är ungefär 1/3 av svenska priser, oerhört snabb service och trevligt bemötande! Har ingen tanke på att ta hem mitt sto till sverige så länge SAHF/ARAB fungerar som det gör nu, det är ett hån mot alla medlemmar!

Kan inte hästen ha kvar sitt engelska pass då även om hon kommer till sverige?

Jag tar inte heller några fler föl tills dessa prissättningar hamnat på normal nivå igen :mad:

*kl*

Gör en "putt" med ett par bilder på Makaluhs hingstunge GBA Al Muharib e: TA Nox.

47278_10150240651105023_795765022_14331004_3588828_n.jpg

47278_10150240651115023_795765022_14331006_6793965_n.jpg

Då vill jag visa min fine JB Ffenix, som jag ska använda till några av mina egna ston nästa år!

35886_133511580013747_100000647171720_211182_1721811_n.jpg

Han håller på att skimla ur sakta men säkert så vi får väl se hur länge hans tecken kommer att synas. Lite synd, jag tycker den där mörka färgen klär honom.

Cornelia: Var det han som var efter Emiliusz? Är lite glömsk ibland... ;-)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka