Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Nu uppfattade jag det som att du Linn menade att det inte har kommit in några förslag alls. Förutom mina.
Vilket period menade du att det inte kommit in några förslag? :confused:

Men det här kan man vända ut och in på till döds ände också tydligen.. Jag har bara varit med i styrelsen sedan i mars och endast tagit del av 2 förslag/mail. Önskar att det hade varit mer... Summan av det hela är väl i alla fall att är alla så onöjda borde det dundra in förslag om förbättringar? Och så mycket kan jag säga att det gör det inte.

Det klagas på att tidningen är för tunn - Skicka in repotage då! Någon är väl ute och tävlar eller åker på tävling någon gång? Ta med en kamera, block och penna. Enkelt. Eller skriv om något som inte har med häst att gör överhuvud taget kanske..? Skicka in ett matrecept eller bilder från en kräftskiva.. Vad som helst.

I efterhand kritiserades RIKS, inte bara i forumet, utan även på plats och endast ett mail har inkommit hur man kan förbättra och vad man önskar nästa år. ( Nu har ju ioch för sig forumet på SAHF vaknat till liv i förslag vilket är bra och jag hoppas det görs en egen flik för enbart det) Och det är bra att förslagen kommer nu då det är hög tid att förbereda med sponsorer, anläggning redan under hösten.
Men med all den kritik som gavs måste väl fler ha idéer att komma med..?

Man vill se mer clinics,träningsutställningar, träffar etc. Det anordnas men folk vill/orkar/kan inte komma och då ställs dom in. I våras anordnades tre träffar varav två ställdes in.

Det klagas på prisbordet tex..tunt med priser på en utställningarna..? Men var med att sponsra då. Gå med på kvälls auktionen (på RIKS) och köp en vas för 10 spänn eller skänk en Kalle Anka tidning.. Jag är så oerhört tacksam över ALLA sponsorer som ställde upp ..(tack igen) men det lustigt är att majoriteten av sponsorerna ändå var industriföretag, som ens inte har sett en häst! VARFÖR DÅ?

Nu är jag inte den personen som ser 5, 6 år bakåt i tiden och tänker: så har det alltid varit och kommer säkert fortsätta.. I problem som uppstår ser jag möjligheter, i motgångar ser jag förbättringar.

Shaggy, jag håller med. Jag återkommer till samma punkt som tidigare.. Att klaga på styrelsen är lätt, att det är fel personer sitter där, men att få då dit någon annan är tydligen inte så himla lätt. Till 95% vill ingen vara med pga tidsbrist, intressen i försäljning, eller: jag kan inte tillföra något - så innan folk skall avgå, sätt dit nya potentiella styrelse medlemmar. Anta inte att det säkert finns frivilliga någonstans.. Det skall vara PANG!- ta tjuren vid hornen i så fall. Men jag har än inte sett dessa starka människor som ni skriver om visa sig än.. tyvärr. Fortfarande är inboxen med förslag till SAHF TOM?! Ingen potentiell har rekomderats än.. kanske på någons privata mail, men vad hjälper det? Så istället för att lspilla tid på att klaga, sätt er ned och gå igenon era redovisade HÖ KVITTON, HOVSLAGAR KVITTON och eventuella FÖRSÄLJNINGS KVITTON, för det är ju ytterst pinsamt för eventuell ny ordförande/styrelsemedlem att inte ha ordning på dessa eftersom han/hon kommer att granskas från topp till tå, precis som HM har gjorts utav detta forums medlemmar då det tydligen spelar en sådan stor roll i ARABHÄSTENS främjande.

Som jag skrev tidigare, så fann jag attityden hos en del av medlemmarna i SAHF som nedlåtande och sarkastisk.

Hot skall lösas av rättsväsendet, och det är upp till den hotade i varje enskild situation att anmäla dessa.

För att kunna vara med i en FÖRENING är det en klar förutsättning att man kan SAMARBETA, DISKUTERA och hålla tonen på en nivå där adekvat trivsel kan erbjudas samtliga parter. Det är DU och JAG som individ som har ett ansvar att vi sköter det allra primäraste = (samarbeta, diskutera och hålla en god ton till samtliga delaktiga) i vårt åtagande, innan vi ens diskuterar vilka Uppgifter vi skall lösa å föreningens vägnar.

Vi skall behandla varandra med RESPEKT.

Jag tycker i dagsläget att mycket av de diskussioner som förs å SAHFs vägnar saknar just detta. Av denna anledning kommer min tveksamhet till att volontärt involvera mig i denna förening.

Beträffande hot mellan medlemmar och hot mot styrelsledamöter så
tycker jag att det är fruktansvärt. Hur kommer man runt det problemet?
Hot mot person skall skötas av rättsväsendet, och bör därför anmälas dit. Vidare så kan man exkludera personer ur en förening som visat bristfällig följsamhet av föreningens regler vad gäller uppförande.

Jag fick en härlig räkning ifrån SAHF häromdan. Köpte ett arabsto för ett tag sedan och tydligen så skulle själva ägarbytet kosta 800 kronor. Helt sjukt! Hur jobbigt kan det vara att sudda ut förra ägarens namn och skriva dit mitt? Hur kan de få ta sådana överpriser? Vad tog det? Max 5 min för dom att ändra skiten i sitt system. Vem är värd 800 spänn var 5:e minut? Sinnessjukt.

Många arabhästägare/uppfödare är inte speciellt intresserade av varken SAHF eller Riks. De vill bara få äga/föda upp sina hästar i lugn och ro och registera dessa till en rimlig kostnad.

SAHF kan man ju "välja bort" (vilket många uppenbarligen har gjort) men ARAB är svårt att komma runt idag. Det är kanske dags att byta "leverantör" där.

:bow::bump::bow::bump::bow:

Jag fick en härlig räkning ifrån SAHF häromdan. Köpte ett arabsto för ett tag sedan och tydligen så skulle själva ägarbytet kosta 800 kronor. Helt sjukt! Hur jobbigt kan det vara att sudda ut förra ägarens namn och skriva dit mitt? Hur kan de få ta sådana överpriser? Vad tog det? Max 5 min för dom att ändra skiten i sitt system. Vem är värd 800 spänn var 5:e minut? Sinnessjukt.

Jag håller med om att det är horribelt och jag förstår inte hur man kan rättfärdiga det priset. Det enda det kommer att leda till är att folk slutar skicka in ägarbyten.

KL

Apropå den pågående diskussionen om SAHF så ville jag bara göra ett kort inlägg:

Jag råkar vara med i valberedningen nu och tar gärna emot era förslag och önskemål på personer ni vill ha in i styrelsen. Mailadress och telefonnummer finns på vår hemsida.

Lina Kristoffersen

Jag håller med om att det är horribelt och jag förstår inte hur man kan rättfärdiga det priset. Det enda det kommer att leda till är att folk slutar skicka in ägarbyten.

Ja, varför ska man skicka in ägarbytet egentligen? Man har ju köpekontraktet som styrker äganderätten till hästen och köparen har även passet och alla hästens eventuella övriga handlingar.

Jag förstår faktiskt inte varför det ens ska kosta 1 kr att göra ett ägarbyte. Det tar dom max 5 min att sudda ut gamla ägarens namn och skriva i nya ägarens istället.

:mad:

Ja, varför ska man skicka in ägarbytet egentligen? Man har ju köpekontraktet som styrker äganderätten till hästen och köparen har även passet och alla hästens eventuella övriga handlingar.

Jag förstår faktiskt inte varför det ens ska kosta 1 kr att göra ett ägarbyte. Det tar dom max 5 min att sudda ut gamla ägarens namn och skriva i nya ägarens istället.

:mad:
Jag gör det för att det ska stå rätt person som ägare i stamboken. Speciellt nu när den även finns tillgänglig på webben.

Eftersom jag själv är tjänsteföretagare och fakturerar per timme, så kan jag inte hålla med om att det inte ska kosta något alls, för det tar inte bara en minut att utföra alla momenten i ändringen. För jag förutsätter att det handlar om mer än att bara sudda ut ett namn och skriva dit ett nytt.

Däremot så tycker jag att ARAB har infört en naiv prissättning. Bara för att det är ett monopolföretag så innebär det inte att de kan sätta vilka priser de vill. Ja, det kan de ju förstås, men effekten med för höga priser blir då helt enkelt att det kommer att finnas fler oreggade araber och oanmälda ägarbyten, vilket orimligen kan vara en medveten strategi från deras sida. De verkar ha glömt att marknadsekonomi inte bara innebär att säljaren sätter det pris den vill, utan för att det ska bli en försäljning så måste det även finnas en köpare som är beredd att betala priset...

Carina på Silver Arabians

Zalima, 4 månader (Ecaho x Zefirka/Eldon) - nyreggad i ARAB... :D

Zalima40.jpg

Senast ändrad:

Jag fick gosa med ett bedårande Ecaho-stoföl på Kullatorp häromdagen :)

Om jag nu får fråga, vad blir nu den totala kostnaden för att regga ett föl, med pass och idkontroll, chip och allt som behövs, enligt den nya prislistan?

Jag fick gosa med ett bedårande Ecaho-stoföl på Kullatorp häromdagen :)

Om jag nu får fråga, vad blir nu den totala kostnaden för att regga ett föl, med pass och idkontroll, chip och allt som behövs, enligt den nya prislistan?
Ja, det är väl inget hemligt... ;)

Registrering inkl. pass, DNA- och SCID-test = 4650 kr inkl moms.
Chipmärkning och id-kontroll = ca 650 kr inkl moms (vet. gjorde annat också, så jag vet inte exakt hur stor den delen var).
Summa: 5300 kr inkl moms.

För mig som tar ett föl per år i snitt och dessutom ofta dyra frysseminföl, så är det visserligen dyrt, men ändå lite "i den allmänna konkursen..." Det beror lite på hur man ser det. Årets föl är väl uppe i ca 75 000 kr (+ moms) vid det här laget, men det anser jag ändå vara ett överkomligt pris för ett avelssto med den stammen. Hade det däremot blivit en "valack" så hade jag tyckt att det varit väldigt surt... :D

Registrering inkl. pass, DNA- och SCID-test = 4650 kr inkl moms.
Chipmärkning och id-kontroll = ca 650 kr inkl moms (vet. gjorde annat också, så jag vet inte exakt hur stor den delen var).
Summa: 5300 kr inkl moms.
ARABS prislista är för mig helt oförståelig. Vem har prissatt? Jag får tydliga indikationer om att någon har mist verklighetsförankringen någonstans...

Om vi tittar på ARAB/SAHF:
Reg. av årsföl: 3300 kr, åring 6600 kr, nyreg äldre 9900 kr!!! Passproduktion 750 kr, dublett 2850 kr, ägarbyte allt från 800-1600 kr!

SAMMA Tjänst kostar följande hos:
SAAF: årsföl 700 kr, äldre nyreg. 1300 kr. Ägarbyte 175 kr.
SIF: föl 0-6mån 800 kr, äldre nyreg. 1200 kr, ägarbyte 100 kr.
Connemara: årsföl 340 kr, äldre nyreg. 540 kr, ägarbyte 100 kr.
ASRP: Nyreg 440 kr, passavgift 440 kr, ägarbyte 100 kr.
ASVH: Årsföl 1000-1500 kr, ettåring 1500-2000 kr, äldre 2500kr, ägarbyte 300kr.
SH: Föl 400 kr, passavgift 900 kr, ägarbyte 300 kr.
Samtliga exklusive DNA/Vet/Typn. o dyl. oberoende av medlemsskap.

Hmmm... verkar väldigt seriöst?:eek:
Och ja, jag skall framföra mina skriftliga klagomål och önskemål om förändringar till sittande styrelse i god tid innan nästa val, så det behöver varken påtalas eller upprepas.

Men jösses det är ju snordyrt!! Och jag antar att du ändå har rabatten och är medlem i SAHF?

Jag kommer aldrig ha råd att regga 2 åringen, är väl lika bra att lägga ner förhoppningarna och regga henne som ridponny eller nåt istället :crazy:

Mig veterligen ligger ärendet hos länstyrelsen i Skåne.
Eftersom detta inte är första gången Arab är i blåsväder angående registrering av hästar och de har varit nära att bli av med tillståndet tidigare så kan man ju hoppas att det denna gång är en gång för mycket för tillsynsmyndigheten. Det enda rätta vore om de blev av med tillståndet att registrera hästar. SH har både billigare och snabbare service, men de har ju gud bevars inte glitter i pappret :grin:.

Men jösses det är ju snordyrt!! Och jag antar att du ändå har rabatten och är medlem i SAHF?

Jag kommer aldrig ha råd att regga 2 åringen, är väl lika bra att lägga ner förhoppningarna och regga henne som ridponny eller nåt istället :crazy:
Ja, jag är medlem och har rabatterna, men jag glömde att 950 kr av min faktura är stoavgift för import av semin. För vanlig betäckning i Sverige så är stoavgiften 450 kr och betalas av hingshållaren (som i de flesta fall säkert fakturerar det vidare till stoägaren, antar jag).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka