Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag tror inte att föreningen hängde med riktigt när det blev mer och sportgrenar med araber. Tyvärr har den varit alltför showinriktat.
Vad jag förstår efter samtal med en och annan styreseledamot så börjar
poletten trilla ner.

Beträffande hot mellan medlemmar och hot mot styrelsledamöter så
tycker jag att det är fruktansvärt. Hur kommer man runt det problemet?

Å andra sidan har vi krig som har pågått i dryga 1000 år utan att
en lösning kommit till skott. Kanske en dum jämförelse men inte helt.

Shaggy, jag håller med. Jag återkommer till samma punkt som tidigare.. Att klaga på styrelsen är lätt, att det är fel personer sitter där, men att få då dit någon annan är tydligen inte så himla lätt. Till 95% vill ingen vara med pga tidsbrist, intressen i försäljning, eller: jag kan inte tillföra något - så innan folk skall avgå, sätt dit nya potentiella styrelse medlemmar. Anta inte att det säkert finns frivilliga någonstans.. Det skall vara PANG!- ta tjuren vid hornen i så fall. Men jag har än inte sett dessa starka människor som ni skriver om visa sig än.. tyvärr. Fortfarande är inboxen med förslag till SAHF TOM?! Ingen potentiell har rekomderats än.. kanske på någons privata mail, men vad hjälper det? Så istället för att lspilla tid på att klaga, sätt er ned och gå igenon era redovisade HÖ KVITTON, HOVSLAGAR KVITTON och eventuella FÖRSÄLJNINGS KVITTON, för det är ju ytterst pinsamt för eventuell ny ordförande/styrelsemedlem att inte ha ordning på dessa eftersom han/hon kommer att granskas från topp till tå, precis som HM har gjorts utav detta forums medlemmar då det tydligen spelar en sådan stor roll i ARABHÄSTENS främjande.

Det är nog risk att många kastar sten i glashus.
Många skattepengar har nog försvunnit i svarthandel med bl.a hö....osv

Annika Lindhöjd

Att ha ordning på sin egen privata ekonomi är ofta en förutsättning för att man ska få hantera andras, exempelvis för att få vara god man åt någon.

HM är ju med och hanterar "våra" pengar så givetvis är det intressant att veta hur han hanterar sina egna, skattebetalares, andra bolags osv.

Jag tror personligen det är "kört" att låta arabfolk styra, vi har ju försökt med det i ett par omgångar nu. Som Shaggy skriver/säger så tror jag att någon/några opartiska och utan historik/gammalt groll inom rasen behöver ta över. Någon utifrån. SH kunde hantera registeringar t ex.

Linn!
Hur kan du säga att inboxen är tom och inga förslag varken på åtgärder och ordförande inte kommit in? Är inte det att förringa mig som medlem och idèspruta?
Har du full insikt in vilka mail som kommer in?

Detta med hot är ju bara SÅ trist.
Är det inte att tycka lite väl mycket om sig själv att ringa och hota folk?
Och vad handlar det om i botten?

Jag har hört många historier kring detta och är det inte så att många velat in i styrelsen, och även in i styrelsen som ett "gäng"?
Det vill säga att man inte velat gå in som enskild person för att påverka,
utan velat ha med sig minst en kompanjon?
Jag har namn, men det är inte min ensak som andrahandsinformatör att gå ut med det. Det får de insatta i sådant fall kommentera och bekräfta.

Stämmer detta så undrar jag vad anledningen till detta är, både tanken bakom och varför det blev ett NEJ.

Man kan tolka det på många sätt.
Vill man vara med och påverka men har inte styrelsens stöd?
Vill man komma med dubbla styrkor för att kunna ta mer plats och kanske "makt" än man är som enskild?
Ligger hot bakom?

Jag tycker man verkligen ska tänka på att främja nya förmågor som kan ändra lite av grundreceptet vi har idag. Jag har för lite insikt i hur det såg ut med bråk och intriger förut, men helt klart märker man att det är så otroligt mycket mer än gamla fakturor som spelar in.

De hot jag känner till har handlat om andra saker. Oftast har de hotade varit personer som suttit på information "man" inte velat ska föras vidare.

Det här med hot är något man bör ta allvarligt. Det är inte ok att hota en person i Sverige, enligt lagen. På skolorna blir det mer och mer vanligt att man har nolltolerans och polisanmäler allt.

Jag har själv blivit hotad av en arabägare efter att ha uttryckt min personliga (och enligt mig själv balanserade) åsikt här på bukefalos. Eftersom hotet inbegrep fysiska våldsinslag, så borde jag egentligen ha polisanmält saken, men valde att inte dra det vidare. Det var kanske fel av mig, vad vet jag? Men jag måste erkänna att jag tycker att det var extremt obehagligt...

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Linda, jag vet att du kommer med förslag och skriver motioner, det har nämnt vid tidigare tillfälle. Men det är ju inte bara du som har åsikter och jämför man den kritik som ges och alla nya förslag och nya idéer så är skillnaden STOR. Och större delen av de som svarar varför intresset ät så lågt är att man "orkar" inte längre eller man har tappat gnistan - men gnistan att kritisera flammar och glöder allt jämt. Och givetvis synar man inte inboxen varje dag.

Att ha ordning på sin egen privata ekonomi är ofta en förutsättning för att man ska få hantera andras, exempelvis för att få vara god man åt någon.

HM är ju med och hanterar "våra" pengar så givetvis är det intressant att veta hur han hanterar sina egna, skattebetalares, andra bolags osv.

Jag tror personligen det är "kört" att låta arabfolk styra, vi har ju försökt med det i ett par omgångar nu. Som Shaggy skriver/säger så tror jag att någon/några opartiska och utan historik/gammalt groll inom rasen behöver ta över. Någon utifrån. SH kunde hantera registeringar t ex.

Då skall väl hela styrelsen checkas upp.
Det här är en liten pytteförening och hur stora krav skall man ställa
och självklart skall arabintresserade ingå i den.
Jag tycker det är av vikt och i synnerhet nu att någon har gammal historia'
i åminnelse så inte tokerier upprepas. I föreningen har de senaste 6 åren
inte varit fel i ekonomin i SAHF. Är det inte nog gott betyg. Årets riks måste
tex ha gott med "storvinst" när man ser alla sponsorsbidrag som inkommit.
Det sker inte utav sig självt utan det är någon/några som har jobbat häcken av sig i styrelsen för att få de intäkterna. Slitet i köket på riksen var också
på frivillig basis och bör ha inbringat en hel del likaså entréavgifterna ökade
på denna riks. Knappast kan du kalla det för "våra" pengar. SAHF har också
börjat införa små möten sk medlemsvård där möjlighet finns att tala med
delar av styrelsen direkt.
Registraturen är inte heller "våra" pengar.
Det är en tjänst vi köper likaväl som vi köper en liter mjölk.

Allmänt
Skicka in förslag till SAHF hur det skall skötas.

Självklart skulle du ha anmält Carina.
Inte för att få en fällande dom (det är svårt om man inte ha riktigt bra bevis)
men för att säga att det är inte ok och du är inte rädd att dra det dit.
Kommer man undan med det så har man ju just kommit undan.

Personligen så har jag fått hotmail angående cystärendet. Jag kan inte bry mig mindre faktiskt för jag vet mina syften med det och det handlar om min avel och rasen. Hot är underbyggd rädsla och ett bevis på att man har inflytande.
Så det tackar jag för och hoppas människan kommer längre i utveckligen.

Jag har polisanmält en person för förtal vid ett tillfälle i ett ärende som var solklart skitsnack. Denna gång hade jag ett levande vittne som ställde upp för mig men det räckte inte som bevis - tyvärr.
Ingen skulle blivit gladare än jag att få driva ärendet till en dom för det var grova anklagelser tagna helt från botten av skitbrunnen.

Vad bra Linn, men snälla - skriv då inte att inga förslag kommer in och att inga nya förslag på ordförande lagts fram. J
ag tror det är andra eller trdje gången du skriver det.

Då får jag känslan av att mina åsikter (och flera andras i och med att det var en sammanställning) inte betyder något för det kommer från en människa som inte bör ha något inflytande, och det vore ju totalt fel.
De förslag som kommit in bör nämnas lika ofta som du nämner att det inte har kommit in något.

Jag har själv blivit hotad av en arabägare efter att ha uttryckt min personliga (och enligt mig själv balanserade) åsikt här på bukefalos. Eftersom hotet inbegrep fysiska våldsinslag, så borde jag egentligen ha polisanmält saken, men valde att inte dra det vidare. Det var kanske fel av mig, vad vet jag? Men jag måste erkänna att jag tycker att det var extremt obehagligt...

:eek::eek:

En sak jag uppmärksammat är att man (jag) ofta möter en konstig inställning av en del arabhästmänniskor. Kommentarer som:
"ja men vem är HON liksom...har en valack och ett sto med melanom som snart ska dö" eller "vem är HON att säga, hennes hästar har inte vunnit sen -92" eller "ska hon ens yttra sig som har en gubbe som är alkis"...."enda glädjen är att hon inte kommer överleva sina egna hästar mm mm mm".

Sådana kommentarer gör mig galen. Måste man vara någon för att yttra sig öht eller ens finnas? Är folk så sjukt status k*ta och ytliga att dom på allvar tror att man måste VARA någon för att påverka (och vad är VARA?)
Kritikerna har inte så rena glas själva, ingen insikt och noll ödmjukhet. Kliver över lik och bajsar på dom under.

Lite ödmjukhet skulle gärna få genomsyra rasen om jag får bestämma.

Jag älskar människor som pissar lite mot vinden i rätt anda. Det är dom man minns, inte slappfiskarna som simmade medströms.

Det här med hot är något man bör ta allvarligt. Det är inte ok att hota en person i Sverige, enligt lagen. På skolorna blir det mer och mer vanligt att man har nolltolerans och polisanmäler allt.

Jag tycker det är jättevårt det där. Jag (och delar av min familj) har också blivit hotade. Vi upplevde att personen i fråga inte var vid sin "fulla fem" och lät därför saken bero. Eller personen komma undan beroende på hur man ser det.

Många arabhästägare/uppfödare är inte speciellt intresserade av varken SAHF eller Riks. De vill bara få äga/föda upp sina hästar i lugn och ro och registera dessa till en rimlig kostnad.

SAHF kan man ju "välja bort" (vilket många uppenbarligen har gjort) men ARAB är svårt att komma runt idag. Det är kanske dags att byta "leverantör" där.

Allmänt:
En sak jag gärna skulle se (om jag nu får uttala mig, jag är varken medlem eller "kändis") är att man kunde få "öronmärka" sin medlemsavgift till SAHF. T ex att jag vill att min avgift ska gå till sponsring av premier till "Årets Arab" medan någon annan vill att deras avgift ska sponsra Riksen, någon SAM, någon Avelsgruppen osv.

Senast ändrad:

Å andra sidan är det många som vill tillhöra föreningen. Några avgår och nya tillkommer.
Jag har varit medlem runt 25 år och är definirivt inte ensam om det.

Annika Lindhöjd

Vad bra Linn, men snälla - skriv då inte att inga förslag kommer in och att inga nya förslag på ordförande lagts fram. J
ag tror det är andra eller trdje gången du skriver det.

Då får jag känslan av att mina åsikter (och flera andras i och med att det var en sammanställning) inte betyder något för det kommer från en människa som inte bör ha något inflytande, och det vore ju totalt fel.
De förslag som kommit in bör nämnas lika ofta som du nämner att det inte har kommit in något.

Då skall jag räkna exakt i helgen hur många positiva eller nya förslag det har kommit in till SAHF sen mars iår tills för en vecka sedan så kan vi lägga den här diskussionen till ende sen. Och vad hjälper det ifall de har kommit till dig eller Pelle, är det där dom gör nytta? Det är väl bättre att de läggs fram för styrelsen.

Senast ändrad:

Nu uppfattade jag det som att du Linn menade att det inte har kommit in några förslag alls. Förutom mina.
Vilket period menade du att det inte kommit in några förslag? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka