Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

KL
Men vad vill ni ha då? Vad vill ni uppnå?
Skilj på SAHF och ARAB.
SAHF är en förening så där kan de som är medlemmar åka till årsmötet och rösta bort HM. Lämna förslag till valberedningen om ny ordförande. Föreslå
då någon som är stryktålig, alltid tillgänglig, avelskunnig, god arbetsledare,
älskar att vara på forum och beredd att gulla om medlemmar osv.
Självklart ligger årsmötet alltid på fel plats och givetvis också på fel tid.
Så det skiter sig på en gång. HM blir kvar och man kan fortsätta att klaga och hänvisa till allehanda artiklar om honom.
Å andra sidan kan man försöka att uppmuntra de som är aktiva i styrelsen.
SAHF har som uppgift att stå för medlemstidning och riksutställning. Det går alldeles utmärkt att bl.a stå i köket på riksen eller skriva artiklar i SAM.

Vad det gäller ARAB så kan ni inte putta bort någon ordförande. Däremot kan
ni sluta avla, sluta importera, sluta sälja arabiska fullblod osv så går ARAB i kk. Inga kunder inga intäkter.

Jag gillar självklart inte de här hundåren som har varit och är men att lägga krut på vad HM gör utanför SAHF är för mig enbart tröttsamt att läsa om.

Jag måste få påpeka för eventuella arabintresserade som läser här att den fetmarkerade texten ovan INTE stämmer. Förhoppningsvis finns det arabintresserade människor i Sverige som skulle kunna tänka sig att engagera sig i vår avelsförening om de visste att det faktiskt inte är ett måste att SAHF har som enda(?) mål att anordna RIKS-showen varje år?! I stadgarna står enbart följande om föreningens ändamål:
"§ 1. Ändamål

Svenska Arabhästföreningen (SAHF) är en ideell förening med ändamål att tillvarata och främja sina medlemmars gemensamma intressen samt att på alla sätt befrämja aveln av
det Arabiska Fullblodet.
Häri ingår bl.a. ansvaret för det Svenska Registret över det Arabiska Fullblodet."

Det finns inte uttryckt någonstans i stadgarna att ändamålet är att anordna en Riks-show!

Min önskan är att man låter frivilliga och intresserade medlemmar anordna Riks, precis som med övriga shower. Detta skulle ge styrelsen större möjligheter, vad gäller bl.a. engagemang och tid, att just befrämja aveln. Några exempel på detta kunde vara att sprida info om det arabiska fullblodets fördelar vid olika hästevenemang runt om i landet och även fler utbildningsseminarier på olika platser i landet. Det är i mina ögon en bra propaganda för vår älskade ras.

Jag tycker att det är viktigt att folk överlag, men även styrelsen, inser att det finns många andra grenar än show för arabiska fullblod!

Många ägnar sig åt galopp, western, dressyr och hoppning också. Dessutom har vi en enda gren där araberna är bäst i världen - distans! Alla s.k. sportgrenar (där även show ingår) måste få lika stor plats inom en rasförening. Det är inte rättvist att låta en enda gren ta så otroligt stor plats.

Dessutom anser jag givetvis att en rasförening absolut ska ägna sig åt att ge bedömningar av våra araber! Hur ska vi annars kunna avla vidare utan att ha en gemensam måttstock för hur de bör se ut enligt rasstandarden? Men det bör ske genom avelsvärderingar, fölmönstringar och premieringar med sakliga, skriftliga bedömningar. Jag skulle t.ex. definitivt vilja ha raskunninga domare vid alla sommarpremieringar runt om i landet för att ge alla som inte är intresserade av show möjlighet att få sina araber bedömda på ett proffesionellt sätt. Men därefter vi har självklart rätt att följa våra privata avelsmål ändå.

Det här får bli mitt bidrag i diskussionen om vad som är bra/dåligt för SAHF.
Mvh
Anne

Jag måste få påpeka för eventuella arabintresserade som läser här att den fetmarkerade texten ovan INTE stämmer. Förhoppningsvis finns det arabintresserade människor i Sverige som skulle kunna tänka sig att engagera sig i vår avelsförening om de visste att det faktiskt inte är ett måste att SAHF har som enda(?) mål att anordna RIKS-showen varje år?! I stadgarna står enbart följande om föreningens ändamål:
"§ 1. Ändamål

Svenska Arabhästföreningen (SAHF) är en ideell förening med ändamål att tillvarata och främja sina medlemmars gemensamma intressen samt att på alla sätt befrämja aveln av
det Arabiska Fullblodet.
Häri ingår bl.a. ansvaret för det Svenska Registret över det Arabiska Fullblodet."

Det finns inte uttryckt någonstans i stadgarna att ändamålet är att anordna en Riks-show!

Min önskan är att man låter frivilliga och intresserade medlemmar anordna Riks, precis som med övriga shower. Detta skulle ge styrelsen större möjligheter, vad gäller bl.a. engagemang och tid, att just befrämja aveln. Några exempel på detta kunde vara att sprida info om det arabiska fullblodets fördelar vid olika hästevenemang runt om i landet och även fler utbildningsseminarier på olika platser i landet. Det är i mina ögon en bra propaganda för vår älskade ras.

Jag tycker att det är viktigt att folk överlag, men även styrelsen, inser att det finns många andra grenar än show för arabiska fullblod!

Många ägnar sig åt galopp, western, dressyr och hoppning också. Dessutom har vi en enda gren där araberna är bäst i världen - distans! Alla s.k. sportgrenar (där även show ingår) måste få lika stor plats inom en rasförening. Det är inte rättvist att låta en enda gren ta så otroligt stor plats.

Dessutom anser jag givetvis att en rasförening absolut ska ägna sig åt att ge bedömningar av våra araber! Hur ska vi annars kunna avla vidare utan att ha en gemensam måttstock för hur de bör se ut enligt rasstandarden? Men det bör ske genom avelsvärderingar, fölmönstringar och premieringar med sakliga, skriftliga bedömningar. Jag skulle t.ex. definitivt vilja ha raskunninga domare vid alla sommarpremieringar runt om i landet för att ge alla som inte är intresserade av show möjlighet att få sina araber bedömda på ett proffesionellt sätt. Men därefter vi har självklart rätt att följa våra privata avelsmål ändå.

Det här får bli mitt bidrag i diskussionen om vad som är bra/dåligt för SAHF.
Mvh
Anne

Ja det är lätt att önska sig "frivilliga & intresserade" det vill man ju ha inom alla yrken, klubbar m.m. Det är ingen i styrelsen på SAHF som har hindrat någon "frivillig & intresserad" att anmäla sig till styrelsen, rapportera om distans eller anordna en utställning. Det är fritt fram!! Men tyvärr finns dessa "frivilliga & intresserade" endast på forumen.. med konstiga namn dessutom..Är det en sådan vi skall ha som ordförande? Som ens inte vågar tillkänna ge vem han/hon är? Tål man inte mer än så bör man ta sig en funderare om man är rätt person som tex ordförande.
Jag undrar också vad ordförandens avdrag för mat och hotell rum har att göra med ARABHÄSTEN och SAHF? Det är lätt att samla ihop en namn lista på personer som skall avgå, och när det är gjort har man då lika lätt en namnlista på nya personer? Hade jag varit den som skapat en namnlista hade jag börjat i andra änden, dvs en namninsamling VEM som kan tänkas vara den nya ordföranden och vill personen ifråga?

Anne, detta svar var inte riktat endast till ditt mejl ifråga, bara det i början:)

SAHF har tagit som sin uppgift att stå för riksen och SAM.
Mycket riktigt att det inte står i stadgarna och jag hänvisade inte till dem
heller.

För övrigt tycker jag som du att det skall vara bredare och inte bara show
men var finns folket som är beredda att satsa. Araben är en allroundshäst
och det är säkert lite bekymmersamt att knyta ihop alla grenar i ett paket.

Men diskussionen gällde inte det utan alla negativa signaler runt arabhästen.
Det lockar föga att intressera sig för rasen när bara elände är förknippat med den.

Fast nu handlade ju en av artiklarna i YA om Håkan Mattsson och just missförhållandena i SAHF och ARAB, och inte bara om alla andra (kriminella?) ärenden han är inblandad i.

Missförhållanden i SAHF? Kan du utveckla det?
Är han dömd för något kriminellt? Jag tror du skall vara väldigt försiktig med sådana uttalanden.
Har han verkligen varit dålig i ARAB när han har städat upp efter andras oegentligheter?
Det är fruktansvärt lätt att som anonym sitta och döma. Verkligen en skyddad tillvaro som inte HM
kan unna sig.

Senast ändrad:

Fast nu handlade ju en av artiklarna i YA om Håkan Mattsson och just missförhållandena i SAHF och ARAB, och inte bara om alla andra (kriminella?) ärenden han är inblandad i.

Ja det handlade artikeln om, och sen då? Kommer vi framåt genom att vi läser artikeln gång på gång och att vi diskuterar matavdrag om igen, GYNNAR det ARAB eller SAHF?
Missförhållanden.. Det är ju HM som har rett upp oredan som fanns i ARAB. Och beträffande SAHF förstår jag inte vad du menar med missförhållanden, spelar det någon roll vilken ordförande vi kommer att ha? Tror du inte att alla kommer att ha olika åsikter ändå..??

Kriminella ärenden.. jag har inte sett att han har blivit dömd för något..? Det enda jag vet om är några icke godkända avdrag som han har gjort.. Någon som inte är dömd för något är kan man inte kalla kriminell!
I så fall kan jag gå ut och kalla vem som helst kriminell, eller hur? Skall det vara så tycker du?

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Skärp ER

Var finns moderatorn?

Fortfarande inga nya förslag på SAHF's forum.. konstigt.. med tanke på att medlemmars rätt att dela idéer

Alltså har ingen någon idé om ny utställning, eller rid tävling, eller något annat arrangemang?
ET då, nä inget där heller.
Eller något helt NYTT?

Hmm undrar varför det var så viktigt att forumet öppnades igen.. inte för att skriva dynga om HM va?

(detta var inte svar till dig, Lena)

En lathund för er som skall söka efterträdare till HM

Stryktålig (alla ordförande genom tiderna i SAHF har fått skit)
Forumvänlig
Älska alla medlemmar
Avsätta tid för mail-och telefonkontakter
Avsätta tid för besök där arabtävlingar är
Ha goda arbetsledaregenskaper
Vara enormt duktig på avelsfrågor
Juridiskt insatt
Ekonomiskt insatt
Engargerad i sport och show (gärna aktiv i båda)
Inte ha kört bil för fort eller gått mot rött ljus.
Vara klart medveten om att familj och försörjningsmöjligheter är en petitess och skall offras i första hand när det kniper för medlemmarna.
Mvh Annika Lindhöjd

Jag undrar, när du läser om det du skrev (speciellt dom delar jag har fetat ovan) om du ser hur nedlåtande det är? Det är sånt här som får mig att sucka uppgivet. Det går liksom inte att prata med varandra.

Betr forumet så skulle jag tyckt att det hade varit rakryggat om man hade plockat bort tråden från forumet som handlade om HM och nålat en tråd om att man inte tänkte tolerera att man klipper in allmänt skitsnack om ordföranden eller någon annan. Det hade jag respekterat. Men i stället ska man låtsas att det handlar om ett avslutat samarbete med Angloföreningen och tala om för folk att moderatorn har slutat när hon själv tydligen inte har förstått att hon har slutat, och inte gavs en chans att fortsätta. Det sättet att agera är för mig under all kritik. Patetiskt och ovärdigt.

SAHF:s medlemmar är vuxna människor som förtjänar att behandlas med respekt - inte som ett gäng bråkiga skolungar som inte vet sitt eget bästa.

Det enklaste är väl om du läser artikeln som jag länkade till tidigare i tråden. Jordbruksverket uttalar sig i den artikeln också.

Jag är inte anonym på detta forumet :).

Nej, jag håller med om att det var fel att skriva (kriminella?).

Jag bor i Ystad-trakten, läser flitigt i YA och det är bara så att journalisterna svänger sig med väldigt hårda termer.

Du har helt rätt. Det går inte att prata med varandra men ösa dynga går alldeles utmärkt. Då är det fritt fram. Nu har jag raljerat över kraven på önskad domarkvalité inom SAHF och om det är nedlåtande eller ej får vara
vars och ens fria tolkning. Det bjuder jag gärna på.
Hur det kom sig med det andra forumet har jag ingen aning om men en sak vet
jag bestämt. Det finns alltid två sidor.

Annika Lindhöjd

Visst är det så att allt har två sidor, i 99 fall av 100.

Vart får du för dig att jag inte vet om att jag inte är ensam medlem?
Oftast som alltid skriver jag att det är min personliga åsikt och för jag andras talan med min så brukar jag skriva det med Annika.
Jag har som bekant i samrådan med flera gjort en namnlista med RIKTIGA namn och sedan har jag även via detta forum uppmanat ALLA att skriva förslagpå tilltänkta ordföranden.

Summan av dessa förslag lades in på årsmötet i form av en person: Anette Matsson som verkar ha stort förtroende utefter de svar jag fick både på mail och på bukefalos.
Så jag anser inte att jag bara har kritiserat utan har kommit med förslag. Att dom sedan blev avslagna har jag fått mycket BRA förklaringar på och jag köper dom till kommande årsmöten. Jag förstår verkligen argumenten!

Angående kvaliteer:
För mig är det klart önskvärt att ordförande har dessa kvaliteer och jag var inte ironisk på något vis. Men jag tog inte alla dina kriterier fullt så allvarligt faktiskt ;) Fast det vore trevligt såklart.

Det är ju lite som att vara stadsminsiter detta med ordförandeskapet, man kan inte älskas av alla och få samtliga stöd. Så är det och kommer alltid vara.

Egentligen kan jag inte säga att jag behöver fler motargument, men vill gärna ha lite mer konkreta bevis på vad HM gjort bra.
För det jag ser och märker så är han långt ifrån klass 1 ordförande.
Tyvärr.

;) Jajajaja!
Men hursom haver, hoppas på mer delaktighet av alla som vill men kanske inte orkar. Rasen ska ju framåt vilket som!

Mmm, men det är inte ordföranden som tar besluten i SAHF, det är faktiskt styrelsen och där kan alla vara med och påverka genom skriftliga mail. (och det vet jag att du har gjort Linda med motioner & så, men tyvärr var det ingen av de 50 personer på årsmötet som ens kommenterade de förslagen, och det är ju inte ordförandens fel,) Hallå arab folk, här är en tjej med förslag, varför inte stötta henne när det gäller!kan jag tycka.
ARAB är en sak och den kan jag inte svara för.
Men vill man ha ett respektfullt svar skall man ställa en respektfull fråga, jag tycker faktiskt inte att en fråga från "Lille Skutt" med ett gäng smiles och hoppande bananer på ett forum är att anses seriöst.

Ja ösa dynga (förutom i boxar varje dag) har det skett i ca 20-30 år, men du kan väl läsa själv i detta forum och i SAHF´s forum och jämföra kreativiteten som flödar jämtemot kritiken som givits..år ut och år in, så har du säkert svar på din fråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka