Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja, och Ystads Allehanda fortsätter naturligtvis att skriva och publicera det de vill (och som de naturligtvis har rätt i så länge de följer yttrandefrihetslagen mm) till allmän beskådan. Vad skulle SAHF vinna på att ta bort forumet för att hindra att folk får reda på det? Är det inte att överskatta dess inflytande lite väl mycket?

Carina på Silver Arabians
Beslutet är från webmaster Veronica M-W, om sen ordförande eller övriga står bakom det vet väl endast webmaster.
Frågan är väl om en ordförande i en förening som blir så omskriven för diverse konstiga affärer gör att föreningen får dåligt rykte?
(men för övrigt är väl SAHF's rykte redan på botten både i sverige och utomlands).

Frågan är ju om de inte förlorar ännu mer prestige på det iom att diskutionerna då gärna hamnar här istället. Icke arabintresserade går säkert inte in på SAHFs sida för att leta upp ett forum men de kan nog halka in på arabtrådar här. Resultatet blir altså att idiotierna och lögnerna de kläcker ur sig sprids till fler vilket nog knappast var tanken :D. "Tänkte inte på det" :rofl:
Men är det inte tragiskt att SAHF webmaster ska behöva lägga upp en länk (se sahf.se startsida) med sin mailkorrespondens med SAAF om forumet till offentlig läsning, eftersom det genast sprids konspiratoriska rykten här på Bukefalos?

Carina på Silver Arabians - som anser att källkritik innebär kritisk granskning av alla källor...

Mitt inlägg syftade inte på denna korrespondans (som jag för övrigt inte läst) utan det syftar på att man lägger ner forumet som nog SAHFs styrelse ser som ganska obekvämt. Jag tolkar det som ett försök att dämpa kritiken, men kan givetvis ha fel.
Att folk börjar spekulera om vissa personer inom SAHF, stiftelsen (har glömt vad den heter) samt ARAB beror nog till stor del på deras eget uppträdande. När man bemöter sina medelmmar samt övriga oponenterer genom att förlöjliga dem, ljuga och utnyttjande av ett antal härskartekniker för att trycka ner dem så resulterar det gärna i spekulationer.

Mitt inlägg syftade inte på denna korrespondans (som jag för övrigt inte läst) utan det syftar på att man lägger ner forumet som nog SAHFs styrelse ser som ganska obekvämt. Jag tolkar det som ett försök att dämpa kritiken, men kan givetvis ha fel.
Om du läser mailkorrespondensen (som var syftet med mitt inlägg), så ser du att det var SAAF:s beslut att lägga ner det och att det öppnas av SAHF igen när man har hittat en ny moderator. Man får väl hoppas att den nya moderatorn sköter sitt jobb på ett opartiskt sätt och kan skilja på äkta personangrepp och åsikter om styrelsemedlemmars arbete och uppträdande...

Att folk börjar spekulera om vissa personer inom SAHF, stiftelsen (har glömt vad den heter) samt ARAB beror nog till stor del på deras eget uppträdande. När man bemöter sina medelmmar samt övriga oponenterer genom att förlöjliga dem, ljuga och utnyttjande av ett antal härskartekniker för att trycka ner dem så resulterar det gärna i spekulationer.

Säkert helt sant i vissa fall.

Om du läser mailkorrespondensen (som var syftet med mitt inlägg), så ser du att det var SAAF:s beslut att lägga ner det och att det öppnas av SAHF igen när man har hittat en ny moderator. Man får väl hoppas att den nya moderatorn sköter sitt jobb på ett opartiskt sätt och kan skilja på äkta personangrepp och åsikter om styrelsemedlemmars arbete och uppträdande...

Säkert helt sant i vissa fall.

Notera att det gick faktiskt 10 dagar innan forumet plötsligt skulle stängas efter artiklar i Ystad Allehanda om ordförandens bravader.
Jag har sedan 80-talet när jag visade min första hingst, som för övrigt är den enda hingst hittills som blivit avelsvärderad som arabhingst och sen plötsligt blivit ej arabhingst, men det är en annan historia (har fortfarande Avelsvärderingsbeviset inramat på väggen) funderat över varför det alltid varit bråk och tjafs i denna förening. Med jämna mellanrum kommer det nya bråk och nya skandaler. Varför? Samma människor på samma poster, beror det på att medlemmarna givit upp eller har dom inget inflytande. Nu har man höjt registreringsavgifter och licenser rejält, själv tog jag INTE ut nån licens på min hingst i år utan för endast språngrulla genom SH och betalar stoavgifter dit för dom ponnyston min hingst betäcker. Varför betala 1200 för en partbred arabregistrering när jag kan betala 300 till SH och i princip få samma status på papperna (SAHF anordnar ju inga Partbred klasser så varför regga som Partbred arab för en dyr summa?).

Tack för länken.

Det är för bedrövligt och sorgligt att läsa om dennes mans eskapader. Kan verkligen ingen få honom att avgå frivilligt från allt vad arabhästar heter?

Den badwill han åstadkommer genom sitt agerande och även om han själv tycker att skakar av sig kritiken och inte bryr sig, eller hur han nu uttryckte det i någon av artiklarna, så kanske lite självinsikt och ödmjukhet skulle bidra till att öppna hans världsbild och se hur hans agerande påverkar andra och inte minst arabhästföreningen och dess medlemmar ( de som fortfarande är kvar). Vad har han egentligen åstadkommit mer än trixande och fixande?

Jag säger som listan: Avgå Håkan Mattsson

Angående SAHF:s och SAAF:s gemensamma forum.
Många undrar säkert. Det kan därför vara på plats med en förklaring.

I omkring två års tid har jag varit moderator för forumet. Jag har också konstruerat webbsidan angloarab.se och varit webmaster för den sidan. Någon gång i mars vill jag minnas att det var som jag avsade mig att fortsätta uppdateras angloarab.se. Att detta per automatik också skulle innebära att jag inte längre var moderator för forumet förstod jag aldrig och ingen informerade mig om detta heller.

Så helt ovetande har jag i flera månader fortsatt att kolla av inlägg på forumet och fylla på bland annat vår egna CA-status lista – i tron att jag fortfarande var moderator. Kan tilläggas att jag har betalt medlemsavgift i både SAAF och SAHF. Alltså inget illdåd från min sida, utan jag har trott att jag fortfarande varit moderator för forumet.

Inte förrän i torsdags kväll den 19 augusti fick jag reda på att SAAF bestämt sig för att ta bort forumet från hemsidan angloarab.se, då de anser att det inte längre fanns något behov av ett forum.

Madelen Ohlzon i SAAF skriver följande förklaring i mejl till SAHF:s webmaster Veronica Mann-Wernsten:

Hej!
Anledningen till att vi har önskemål att plocka bort forumet är att vi inte ser något behov från vårt eller våra medlemmars sida. Det används knappt av våra medlemmar. Eftersom vår webbmaster (Anki Lundberg) avgick för ett tag sedan så är det nu ingen som har riktig ”koll” på vad som skrivs.
Jag kommer ihåg att det var ett hiskeligt liv när ert forum flyttade över till vårt gemensamma, och en massa gamla trådar hade försvunnit. Vore ju synd om allt bara försvann igen. Därför ville vi höra om ni vill ta över forumet som ”ert” innan vi stänger bort det.
Hälsningar
Madelen Ohlzon, SAAF

Gudrun Gustavsons från SAAF mejl till Veronica Mann- Wernsten och Madelen Ohlzon såg ut så här:
Hej Madde och "webban"!
Jag har inga koder till Forumet! Tror att det fortfarande är Anki Lundberg, anki@barrskogsfilm.se, som är moderator
för Forumet. Sedan lång tid är det så gott som uteslutande SAHF-personer som använder forumet, så därför vore det naturligare att det länkades från SAHF:s webbplats.
Hälsningar
Gudrun

Detta mejl erhöll jag från Veronica Mann-Wernsten den 19 augusti skickat klockan 11:57:
Hej Anki.
Har fått besked att Anglo Arab föreningen vill lägga ner forumet från sin sida och du inte längre är moderator för forumet.
Har du några koder som behövs om jag kunde få någon annan att vara moderator istället??
Hälsningar
Veronica Mann-Wernsten
SAHF

Hela mejlkorrespondensen finns att se på SAHF:s huvudsida.

Jag skickade koderna till Veronica Mann-Wernsten torsdagen den 19 augusti strax före midnatt.

Beträffande ords betydelse.

I samband med att jag blev ombedd att skicka forumkoderna till SAHF:s webmaster förekom det två artiklar om SAHF:s ordförande på en skånsk dagstidnings webbsida.

"Artikeln är tyvärr ett gott exempel på dåligt journalistiskt arbete - ingen bakgrund och förhistoria" skrev en person i ledande befattning inom SAHF.

Både jag och min väninna Vera är utbildade journalister och vi har diskuterat detta med att missbruka ords betydelse. "Dåligt journalistiskt arbete" är inte detsamma som att en artikel är ofördelaktig för en specifik person. Den journalistiska kvalitén kan vara hög om än den omskrivna personen framstår i dålig dager.

I forumreglerna på SAHF:s hemsida står det:
FÖRTAL OCH SMUTSKASTNING. Personangrepp, förtal och smutskastning är inte tillåtet. Respektera individers integritet. Svensk lag gäller på forumet. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Överträdelser riskerar att anmälas till Datainspektionen. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in, samt även för länkar.

Jag reagerar speciellt på formuleringen: "Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in, samt även för länkar.".

Det är ofrånkomligt att granskande artiklar om makthavare kan anses som stötande/besvärande åtminstone för den granskade personen.

Att granska personer som innehar höga positioner anser jag vara en av journalisternas huvuduppgifter. Att granska makthavare och att informera allmänheten.

Ordet förtal har faktiskt specifik betydelse inom journalistiken. Att skriva i en artikel att Skatteverket underkänner en politikers festavdrag eller att Skatteverkets bedömning är att politikern av allt att döma farit med osanning i deklarationen och skaffat sig ersättningar från sitt företag på fiktiv grund är inte förtal. Detta är granskande journalistik.

Offentliga personer måste tåla granskning och kritik i sin yrkesutövning.

Enligt SAHF:s forumregler så är det numera inte längre tillåtet att länka till "stötande" material. Det vill säga det är inte tillåtet att länka till en artikel i en grundlagskyddad tidning som skrivit en kritisk artikel om en person i maktposition.

Håller helt med dig där, Anki. Jag vet att du vet vad ett "äkta" personangrepp är enligt lagen. Det var därför jag skrev ovan att jag hoppades att den framtida moderatorn skulle kunna det...

*kl*

Idag har jag varit och premierat/avelsvärderat min Nadajah. 40p och Klass 1 så jag är supernöjd!

:bump::banana:

Tack så mycket! Var så nöjd så jag var tvungen att skriva det här fast jag egentligen aldrig skriver här, bara läser :D

KL

Med risk för att mitt huvud skall få rulla.

Jag är verkligen less på att höra om HMs bravader. Det läggs ner så mycket energi på att diskutera honom och det förtar så mycken glädje. Kan ni inte glömma honom för ett tag och lägga energi på framtida ideer. I hela mitt långa medlemsliv i SAHF så har det ALLTID klagats på ordförande/styrelse. Det värsta skumrasket var trots före HMs tid. HM har inte "skummat" i SAHF utan tvärtom. Däremot har vi fått och får betala dyra pengar för tidigare styrelses handhavande viket också är bevisat. Så vad gör det idag för nytta att ni sitter här på forumet och gnäller. Ingen nytta utan det enda som sker är att folk drar sig för att skaffa arabhästar. Vad erbjuder ni själva för lösningar? Vill ni ta över ordförandeskapet och gå med trollpinne? Det är kärvt
nu det tycker jag med men jag ser också att styrelsen lyfter sig alltmer och ser framåt. Märker ni det eller är ni fullt upptagna med att leta fel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka