Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ryssen och amerikanen

- Hemma i USA har vi demokrati, vi kan till och med kritisera presidenten.
- Vi har demokrati i Ryssland, vi kan också kritisera eran president.

Jag tror personligen att 800:- för att genomföra ägarbyte är ett större problem vid försäljning av araber än diskussioner om styrelsens lämplighet.

Jag håller med dig i en del Annika. Det kan tyckas enkelt att kritisera utan att egentligen vara beredd att göra något åt det. Vilket ALLA kan - om man vill.
En del kanske saknar insikten, kunskapen och därmed verktygen. En del väljer att uppmärksamma problemen men överlämnar stafettpinnen åt någon annan. En del gör allt - eller som sagt inget.

Den röda lampan i detta anser jag (och det är min högst personliga åsikt) är att HM sitter på en offentlig förtroendevald post, men vill inte vara offentlig och/eller tillgänglig. Dessutom är han inte förtroendevald av oss medlemmar. Och absolut inte LÄNGRE.
Det blåser hårt vissa dagar kring sahf och ARAB. Riktigt hårt. Medlemmarna har frågor, funderingar och inte minst ideèr, men möts av tystnad och nonchalans. Då kommer spekulationer, påståenden och givetvis ifrågasätts HM:s roll i hela baletten. För att han är ordförande. För att han är dubbelpostad, bland mycket annat.
Man kan inte skicka ut sändebud som får sina skalpar naggade utan att själv ta på sig ett enda uttalande som ordförande. Det går bara inte.
Att sedan DESSUTOM vara i spetsen till en helt galen prisnivå gällande registreringen av det arabiska fullblodet...ja men du vet ju precis vad det handlar om.

Du är politiskt intresserad vad jag har förstått. Jag är ganska så säker på att du vet och förstår det politiska maktspelet och dess spelregler. Det vet HM med och jag är övertygad om att han han flyttar bara ett av sina pjäser tills det att det är ett ev.chack matt. Kanske så inser han ändå att chack inte är ett spel för honom.
Precis som jag känner inför hans position i ARAB och sahf.
Jag vet dom som kan göra det hundra gånger bättre, och kanske till och med är villiga att försöka.

Håller som sagt med dig i att man kan inte bara gnälla om man verkligen vill ha en förändring. Det håller inte.
Nåväl. Jag har tänkt att lägga in förslag till ändrade motioner i första hand denna gång. Samt att se över listan som många vågade skriva under.
Den ska göras om fast med lite justeringar. Det kommer bli mitt bidrag.

Och alla ni: glöm inte betala in medlemsavgiften i tid detta år, gör ni det så kommer ni att kunna påverka vilket håll ni nu vill. Vänster eller höger?
Säg bara inte mitten för det kan bli svårt baka en bulldeg på bara vatten ;)

Jag vagar bara tala för min Etman-avkomma, han har ärvt sin fars langa välansatta hals och välvda nacke.
Sen är han otroligt rolig att rida, en arbetsmyra som gar fram överallt. Aldrig att den hästen har skyggat för nagot eller gjort en helomvändning... som min andra arab kan göra ibland ;)

Etman är precis så - en arbetsmyra. Jag som är dressyrnörd drömmer om en avkomma efter honom. Jag har ridit Etman under perioder de senaste åren o han är super. Vad jag tycker bäst om med honom är att han har meriter inte bara inom utställning utan han kan prestera. Han är ambitiös och lyhörd och rör sig underbart under sadel (enligt min smak iaf). Han har dessutom inga skador o trots all träning o tävling är benen helt fri röntagde vid 22-års ålder... :banana:

Det blåser hårt vissa dagar kring sahf och ARAB. Riktigt hårt. Medlemmarna har frågor, funderingar och inte minst ideèr, men möts av tystnad och nonchalans. Då kommer spekulationer, påståenden och givetvis ifrågasätts HM:s roll i hela baletten. För att han är ordförande. För att han är dubbelpostad, bland mycket annat.
Man kan inte skicka ut sändebud som får sina skalpar naggade utan att själv ta på sig ett enda uttalande som ordförande. Det går bara inte.

:bow::bow::bow:

Mitt i prick.

KL
Men vad vill ni ha då? Vad vill ni uppnå?
Skilj på SAHF och ARAB.
SAHF är en förening så där kan de som är medlemmar åka till årsmötet och rösta bort HM. Lämna förslag till valberedningen om ny ordförande. Föreslå
då någon som är stryktålig, alltid tillgänglig, avelskunnig, god arbetsledare,
älskar att vara på forum och beredd att gulla om medlemmar osv.
Självklart ligger årsmötet alltid på fel plats och givetvis också på fel tid.
Så det skiter sig på en gång. HM blir kvar och man kan fortsätta att klaga och hänvisa till allehanda artiklar om honom.
Å andra sidan kan man försöka att uppmuntra de som är aktiva i styrelsen.
SAHF har som uppgift att stå för medlemstidning och riksutställning. Det går alldeles utmärkt att bl.a stå i köket på riksen eller skriva artiklar i SAM.

Vad det gäller ARAB så kan ni inte putta bort någon ordförande. Däremot kan
ni sluta avla, sluta importera, sluta sälja arabiska fullblod osv så går ARAB i kk. Inga kunder inga intäkter.

Jag gillar självklart inte de här hundåren som har varit och är men att lägga krut på vad HM gör utanför SAHF är för mig enbart tröttsamt att läsa om.

Anser du på fullt allvar att en ordförande som är inblandad i den ena skandalen efter den andra med tidningsskriverier, aldrig tillgänglig, aldrig svarar på en fråga är en tillgång för SAHF?
I så fall har vi nog olika åsikter om hur en förening ska skötas, och jag tror nog att majoriteten av arabintresserade tycker som jag!
En ordförande bör vara ett föredöme för föreningens medlemmar( även på det moraliska planet) och vara någolunda tillgänglig samt visa ett genuint intresse för sina medlemmar.

Jag säger som byrådirektör H.K. Bergdahl:

Det var tamejfan det finaste jag hört sen jag konfirmerades.

Anser du på fullt allvar att en ordförande som är inblandad i den ena skandalen efter den andra med tidningsskriverier, aldrig tillgänglig, aldrig svarar på en fråga är en tillgång för SAHF?
I så fall har vi nog olika åsikter om hur en förening ska skötas, och jag tror nog att majoriteten av arabintresserade tycker som jag!
En ordförande bör vara ett föredöme för föreningens medlemmar( även på det moraliska planet) och vara någolunda tillgänglig samt visa ett genuint intresse för sina medlemmar.

Nu skall vi kanske inte vända och vrida på vad jag skriver. Jag skriver inte en enda gång att en skandalomsusad ordförande är en tillgång för SAHF. Det jag skriver är att allt skitprat och alla artiklar om HM inte är en tillgång för arabhästen. Ponera att HM en gång var en tillgång för SAHF och kanske helt nödvändig för ARAB. Hans "nypor" och förmåga att städa upp kanske var det rätta då och kanske fortfarande är.

Allmänt:

Fortfarande finns ju möjligheten för medlemmar att välja. Kontakta valberedningen och ge förslag på ny ordförande samt betala in medlemsavgiften i tid och stå inte med tappad haka inför årsmötet och säg att jag såg inte att den skulle var inbetald året innan.

"Saxat från SAHF

Betala in 350 SEK (450 SEK för medlemmar med utländsk adress) till SAHF:s
postgiro 67 91 37-0. För att säkerställa att medlemstidningen SAM utan avbrott hamnar i din brevlåda samt för att upptas i röstlängden måste du betala senast den 31 januari 2010."

En lathund för er som skall söka efterträdare till HM

Stryktålig (alla ordförande genom tiderna i SAHF har fått skit)
Forumvänlig
Älska alla medlemmar
Avsätta tid för mail-och telefonkontakter
Avsätta tid för besök där arabtävlingar är
Ha goda arbetsledaregenskaper
Vara enormt duktig på avelsfrågor
Juridiskt insatt
Ekonomiskt insatt
Engargerad i sport och show (gärna aktiv i båda)
Inte ha kört bil för fort eller gått mot rött ljus.
Vara klart medveten om att familj och försörjningsmöjligheter är en petitess och skall offras i första hand när det kniper för medlemmarna.

Mvh Annika Lindhöjd

Annika_L;13780005 _________________________ En lathund för er som skall söka efterträdare till HM Stryktålig (alla ordförande genom tiderna i SAHF har fått skit) Forumvänlig Älska alla medlemmar Avsätta tid för mail-och telefonkontakter Avsätta tid för besök där arabtävlingar är Ha goda arbetsledaregenskaper Vara enormt duktig på avelsfrågor Juridiskt insatt Ekonomiskt insatt Engargerad i sport och show (gärna aktiv i båda) Inte ha kört bil för fort eller gått mot rött ljus. Vara klart medveten om att familj och försörjningsmöjligheter är en petitess och skall offras i första hand när det kniper för medlemmarna. Mvh Annika Lindhöjd[/QUOTE skrev:
Du menar alltså att vår nuvarande ordförande är/gör allt detta? :confused:

Det jag skriver är att allt skitprat och alla artiklar om HM inte är en tillgång för arabhästen.

För egen del verkar det som att HM inte är en tillgång för arabhästen!

Annika! Jag har stor respekt för din kunskap när det gäller hästar, men att kalla SAHF - medlemmars åsikter om HM för skitprat är att gå lite för långt anser jag.

De som har dryftat sina åsikter om HM och dennes engagemang eller icke - engagemang i SAHF respektive ARAB AB har all rätt att lufta sina åsikter utan att dessa åsikter ska anses som mindre publiceringsvärda av någon inom SAHF eller ARAB AB. Att reglera andras åsikter på ett sådant sätt som man verkar vilja göra nu på SAHFs forum benämns CENSUR - vilket inte är något som man vill ha i en demokrati.

Svårare än så är det inte!

Vänligen Lilla Grodan!

Nej det menar jag verkligen inte. Lathunden var till hjälp för att hitta drömordföranden så alla blir nöjda och glada.

För egen del verkar det som att HM inte är en tillgång för arabhästen!

Annika! Jag har stor respekt för din kunskap när det gäller hästar, men att kalla SAHF - medlemmars åsikter om HM för skitprat är att gå lite för långt anser jag.

De som har dryftat sina åsikter om HM och dennes engagemang eller icke - engagemang i SAHF respektive ARAB AB har all rätt att lufta sina åsikter utan att dessa åsikter ska anses som mindre publiceringsvärda av någon inom SAHF eller ARAB AB. Att reglera andras åsikter på ett sådant sätt som man verkar vilja göra nu på SAHFs forum benämns CENSUR - vilket inte är något som man vill ha i en demokrati.

Svårare än så är det inte!

Vänligen Lilla Grodan!

Visst skall vi värna om det fria ordet och ett demokratiskt tänkande inte tu tal om det. Men anser du att det är lyftande för de arabiska fullblodets varande att det ideligen framförs negativa klanger runt HM och SAHF.
Det här negativa för inte något framåt. Det slår ner som bomber varenda gång
och i alla fall jag, som är något härdad och relativt insatt i föreningen, tappar lusten att fortsätta vara aktiv inom min hobby. Det känns snart bara fult att äga en arab. När jag umgås med mina hästar vill jag inte associera de med HMs förehavande Ystad, för någonstans finns det alltid där i bakhuvudet, det negativa inom araberiet.

I mitt liv som företagare har jag aldrig haft råd med att älta gammal skåpmat i det oändliga utan ett rejält avstamp från eländes elände och nya friska tag har gällt.
Jag vill tro att webban försöker göra så. Göra avstamp och låta styrelsen få en chans att gå framåt. Vill medlemmarna ha bort HM så måste de agera. Åka
på årsmötet och lägga sin röst på ny ordförande. Det hjälper definitivt inte att klaga via forum och tro att något skall ske utav sig självt för att man har
luftat sig här eller på ngt annat forum. Det spär bara på den evighetslånga surdeg som redan finns.

Allmänt

Vekligen kul att så många bilder på arabhästar dyker upp här.
Likaså fantastiskt att så många deltog på SAHFs riksutställning samt
att jag fick tillfälle att träffa många från diverse forum.

Mvh Annika Lindhöjd

Jag håller inte med din lathund Annika.
För mig räcker det med:

* Tillgänglig
* Engagerad
* Öppen
* Förtroendefull

Sen kan jag göra listan lång om vilka kvaliteer som inte uppskattas.

För övrigt så ser jag till min glädje att HM fyller upp tre kriterier på din lista:
* Stryktålig (med skygglappar och öronproppar)
* Juridiskt insatt ( i sina och andras bolags rättigheter/skyldigheter)
* Ekonomiskt insatt (även i andras bolag och hur man gör av med skattepengar till egna nöjen)

Så visst...att vi inte uppskattar denna ordförande mer är jag bara hur konstigt som helst!

Anki: :) ...nästan som att utbrista: Fan - glömde be bordsbön idag med!

Poloplayer: Får jag fråga på vilket sätt du menar att vår ordförande ALDRIG är tillgänglig? Hur ofta har du kontaktat ordföranden via mail eller via telefon för att sedan påstå att du inte har fått svar? Hur ofta har du mejlat till SAHF? Hur många motioner har du skrivit till årsmötet? Hur många andra här på forumet tror du gör det?
Vad jag minns från årsmötet i Nässjö gick det att räkna på fem fingrar vilka förslag som hade kommit och dom var från Johan på Kalbo och från Linda Söderberg, dessa blev inte godkända, OCH inte en protesest, knäpptyst. Lustigt tycker jag med tanke på alla åsikter och alla experter här som vet hur man skall göra och gå till väga. Och till alla som har så många förslag... VAR ÄR DOM DÅ? Inte är dom inskickade till SAHF ialla fall, för i den inboxen är det TOMT. Och alla frivilliga som "säkert" kan ställa upp med det ena än det andra, VAR ÄR DOM? Jo dom har fått förhinder, ingen akvariefisk passning, karies, huvud värk, hem, barn, ingen bil... Precis som vår ordförande, och vi andra..som ändå tar oss tid att åka på möten och ha våra telefon konferenser. Och denna dyrbara tid verkligen inte till att svar och bearbeta ALLA BRA/DÅLIGA förslag som enligt alla på Bukefalos forum öses in till SAHF. Jag har inte sett till någon som har anmält sig till moderator..jag har sett till två stycken som har kommit med förslag till RIKS 2011, FANTASTISKT, hela två stycken. Tack till Er.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10