Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tkr oxå det är lite skumt/sjukt. Men det var det vi fick "lära" oss utav christina whale på åmötet i strängnäs i våras...
Att under defileringen så ser dem hur fältet ser ut och lägger poängen efter det, så 39 poäng är ju inte samma på ex kumla som i paris
Helt fel om du frågar mig, tkr att det ska vara absoluta poäng (dvs 8 är lika överallt oberoende på vart man ställer) men är tydligen så det fungerar. Systemet vilseleder dem som är nya i utställnings sammanhang.

Benen är det ju toppen om dem är bra, trotts det är långt till premiering så kan det ev vara värt att åka en bit för att få "korrekta" poäng

Dock så upplever jag att när jag tog Syria (då två år) fick liiite låga poäng, hade ev förtjänat en till ev två. Men hon ville inte te sig som en arab ska. vist hon är inte helt typad, men med dem dommare som dömer en vanlig permiering har inte samma kunskaper om typ mm (två kan ju se heeelt olika ut men ändå ha samma poäng på typ på en arabshow, men en "vanlig" dommare har utbildat sig lite på allt o inte specificerat sig = fördel när det gäller hållbar exteriör och ben)
Vist kan jag har fel, men detta är min uppfattning just nu

Min fråga är då, varför gör man då inte så att man bara rangordnar hästarna? :angel:

I vissa länder så gör man så (eller har gjort). Folk är absolut inte nöjda med det systemet bl a eftersom domarnas beslut blir svårtolkade.

I USA där poängsystem börjat användas alltmer är många glada över det för att det gör domarnas beslut mer transparant, de måste till viss motivera varför de placerar hästarna som de gör. Dessutom anser många att detta gör att domarna faktiskt tittar ungefär lika mkt på varje häst. Många upplever det som att domarna annars tenderar att "glömma bort" hästar som inte tillhör ngn höjdare/kändis eller har rätt handler.

Känns lite skumt det med med tanke på att hon bara fick 35 poäng i strängnäs, men fick 37 på riks :rofl:
Då (i strängnäs) fick hon dagens enda 9 a på rörelser har jag för mig

Men det kanske var för att de har fått skit för att de har satt så höga poäng förut...

Aja jag vet i fan, men enligt många har jag en fin häst som absolut är värd att ha i avel, kombinerad med rätt hingst givetvis!
Men hon är ju först och främst en rid och körhäst, när jag tar föl nästa gång kan lika gärna bli om 2 år som om 10 :cool:

Det hon får mest positiva komentarer om är rörelserna och hennes temprament. Samt att hon är så söt, men det är ju inte ett kriterie för avel :p

KL

Är det någon som visat sin arab på treårstester, fyraårschampionat etc för ponny, anglo, hbl? Nyfiken då mina två arabhingstar ska gå treårstestet för ponny utom tävlan på söndag (eftersom SAHF inte är med i SPAF så fick de inte gå inom tävlan). Jag vet inte alls hur jag ska göra med deras manar och jag får inga konkreta svar. Ska det vara utsläppt, knoppat eller en inbakad fläta? Jag vill ju göra det som kommer falla domarna mest i smaken :) Vad tycker ni gott folk? ;)

Mm finfina bilder!

Nu har resultaten i dess helhet, d v s med alla domarnas poängbedömningar, kommit upp på SAHFs hemsida.

Senast ändrad:

JE Amadeus, verkar han via semin till samtliga av landets stationer?

JE Amadeus, verkar han via semin till samtliga av landets stationer?

Japp! Det verkar så.

Jaa, det verkar som om Marie skickar semin kors å tvärs!

Hör med Marie Hedhman på Minigårdens Stuteri. (Du har PM. Bara info om hingsten, info som redan står på hemsidan.)

*KL*

Puttar upp med några sommarbilder... :D

Zalima24.jpg

ZefirkaZalima1.jpg

Sawanusia26.jpg

Och så en bonusbild på pappan till alla våra föl (i alla fall om man frågar honom... ;)) - Darster, russvalack, 27 år.

Darster3.jpg

Carina på Silver Arabians

Vackra! Vad är det för tjejer?

Här är ett par av mina;
JB Ffenix (Emiliusz- Ffemme Ffatale) två år gammal hingst.

35886_133511580013747_100000647171720_211182_1721811_n.jpg

Kanoria (Noir- Kaisa Will - Pargos) 17 år gammalt sto.

35306_135051509859754_100000647171720_218660_6115202_n.jpg

Kul att se JB Ffenix. Är han stor? Jag och min syster har varit och tittat pa en unghäst efter Emiliusz som jag gillade jättemycket.

Skimmeln är Chantelle f: 2002 e: Etic (Etat x Estrada) u: Coppelia Chayenne (Fynd x Coppelia).
Fuxen är Rojin f: 2009 e: El Amin (Psytadel x RA Cool Elygance) u: Roxanne (Bayard x Ragazza).
:)

Kul att se JB Ffenix, såg honom som föl när jag var med Roxanne till Oppreva. :laugh:

Jag är väldigt förtjust i Rojin :love: Skimmeln var väldigt uttrycksfull också!

Och Carinaso's araber :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka