Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Knycker sista knappen!

Vilka här har tänkt att närvara vid riks?
Vilka har anmält några hästar?

*nyfiken*

Mitt fullblodssto kommer visas på angloriks (rådgivandebedömningen)

Jag kommer visa och rida :crazy: Är redan supernervös, sist jag visade häst vid hand var 2003 när jag tog hästskötarexamen, och uppsutten hoppning 1.10-1.30 gaaahh de är ju ashögt :eek: Kanske väljer löshoppning ändå :angel:

29193258.jpg

27357959.jpg

30958648.jpg

Senast ändrad:

Det var som jag trodde då alltså! Tack för svaret! :)

Okej, men vill man sälja så får man nog ut mest pengar om man registrerar hästen som Anglo? :D

cassemicha-023_98931755.jpg

Här har ni en sprillans ny bild på min lilla kanonkula! Hon älskar att hoppa! Om jag sätter upp ett litet hinder i hagen så springer hon och hoppar själv över det. Hur söt får man vara egentligen? Det blir nog en riktig kanonhoppare av denna tjejen, tror inte ni det också?

Hon är 2 år och är efter Perignon Al Amar - Madjer Mahogany! :laugh:

Haha, ja hon älskar att flyga! :rofl:

Dessutom gillar hon att fara runt i hagen i 200 km/h med de andra hästarna 20 meter bakom sig (ingen hinner med i hennes fart) Vet inte om jag kommer att våga rida på denna galopphästen.. haha. :rofl:

Ja, hon hade säkert kunnat springa fint på banan men jag har inga som helst kontakter med galoppbranschen och jag har heller inga pengar att lägga ut på träning och jockey och allt. :laugh:

Fast beror inte det på hur många procent den har av div "ras"?

Det som har betydelse är andelen arabblod, men oavsett om den är 85% eller 20% hamnar avkomman i sektion I, se citat nedan:

"Anglon delas upp enligt internationell indelning i tre huvudsektioner, I, II, III. I sektion I och II finns dessutom en uppdelning som baserar sig på andelen arabblod i hästen. Om hästen har en procenthalt på 25 % eller mer betecknas det AA. Om procenthalten arabblod är mindre än 25% (24,9999…) blir beteckningen AC.

• I sektion I förekommer angloaraber vars härstamning enbart består av fullblod (engelskt, arabiskt och angloarabiskt i olika kombinationer).

• I sektion II förekommer angloaraber i vars härstamning det även kan förekomma inslag av annan ras. Det får dock inte vara mer än 1/16-del och det får inte vara arbetshäst, kallblodsras, ponnyras eller okänd.

• Sektion III, anglo-korsningar – förekommer angloaraber som är korsade med men någon annan ras, det får dock inte vara arbetshäst, kallblodsras, ponnyras eller okänd. (En angloarab som går i ponnymått är inte ponnyras - det är en anglo). Andelen angloarab måste vara minst 50%."

Från Angloarabföreningens hemsida.

*kl*

Måste bara berätta att min Roxanne (Bayard x Ragazza - Nimran) äntligen är dräktig! Efter lång väntan och till slut byte av hingst (och till färskt semin istället för fryst) så fick hon komma hem igår och är idag på 18 dygn!!! :D :D :bump: Den stolte fadern är Sokrates (Elcatero x Besma - Cadyk).

Vilka andra är dräktiga och med vem? :laugh:

Vems frysta provade ni? Fryst är ju alltid en sattsning, det ska gudarna veta.
Funderade på fryst, mitt hjärta ville men förnuftet gjorde nog det rätta. Stot gick gall förra året, så vi åkte inte långt o körde naturligt denna gång, tog sig på en gång.
Ulades i måndags på 47 dygn och var dräktig! Så nu är det försäkrat oxå!

Heze -90 (Glaz - Karnawal) dräktig med Gwarant beräknad nedkomst 9 maj

Kom på, vi kan ju göra en "lista" precis som dem med dem "stora bruna" gör ;)

Roxanne -93(Bayard - Nimran) dräktig med Sokrates
Heze -90 (Glaz - Karnawal) dräktig med Gwarant, beräknad nedkomst 9 maj

Det var EF Kingston (Padrons Psyche x The Dreamspinner - Aristo Kossak) som var på fryst.
Mitt sto har inte varit lätt, hennes första föl var resultatet av tredje försöket (alltså tredje året och tredje hingsten), och då med naturlig betäckning. Förra året försökte jag med det frysta eftersom hon då hade föl vid sidan (ska ju vara lättare då) men det blev sent och det tog sig inte. Provade igen nu i vår, i bättre tid, men det gick inte nu heller. Vet tyckte att jag skulle prova något annat. Sedan tog det sig på andra försöket med färskt. :)

Ja, lista! Kom igen nu alla och fyll på med era ston! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar