Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det är väl just det att man inte hittat den, eller de, exakta generna som orsakar sabinotecken hos araber. SB-1 finns i varje fall inte där. Vad jag förstått så är väl tanken att man ska kunna "fylla på" allteftersom man hittar de genetiska faktorerna till sabino innom andra raser med, vilket resulterat i att man just döpt det till SB-1. Man kan ju tänka sig att nästa gen kan kallas SB-2 osv.
Det råder lite delade meningar om vad man egentligen ska kalla hästar med klara sabino-tecken som inte är bärare på SB-1, men generellt sett så brukar de kallas sabino de med. Blir väl lite lättare så just eftersom de ser ut som sabinos och tanken är att man ska hitta generna bakom dessa med.
Men som sagt, SB-1 finns inte hos arab såvitt man vet, och det är därför det blir lite tvetydligt.

Förklara för mig som inte vet något om detta: Vad innebär dominant white? Föds hästen med den färgen? Vilka andra raser har genen?

Det finns massor att säga om Dominant White, men jag håller mig till lite basgrejer.
Dominant White hästar föds med eller mindre helt vita. Skinnet är rosa istället för svart, precis som hästar har i tex vita markeringar eller de vita fälten hos skäckar. Det vita utbredningsområdet kan vara alltifrån 50% till att hästen är helt och hållet vit, lite beroende på typ och nedärvning.

Det finns flera olika typer av DW, som hittats i olika raser. De ser ut och nedärvs nästan likadant, men är olika varandra genetiskt vilket visar på att samtliga typer är spontana mutationer som uppkommit hos olika individer och sedan nedärvts. Därför kallas Dominant White för tex W1, W2, W3 osv. W3 är den av typerna som började med R Khasper.
DW finns hos Engelska Fullblod , Camarillo Whites, American Whites, Fredriksborgare, Quarters, Islänningar, Franches Montagnes och shettisar.

Nix, du har så rätt så - inte att förväxla med albino.;)
Dock finns ju inte heller albino innom hästar alls, så man ska väl försöka att inte förväxla någon häst med albino:P

Jag inser att jag är fruktansvärt okunnig när det gäller detta, men det är mycket intressant. Tack igen för upplysningarna!

kl
Puttar upp tråden liten med en fråga.
Fick hem häst & ryttare med att reklamblad från en bokklubb blev lite nyfiken på en bok som heter "The arabian horse" - Edited by Hossein Amirsadeghi och undrar om någon läst den och om det är bilder eller fakta... om den är "nått o ha"!?

Fick den i julklapp utav min pojkvänn, har glott lite på den men tyckt att det är mkt pengar för en "nöjes"bok (ej så informativ).
Men nu när jag har den ångrar jag att jag inte köpt den tidigare. Är många vackra bilder i den, historier (sanna och lite mer legendiska) har inte läst igenom hela men verkar som att det är mkt historia som är lite småkul att veta eller ha läst, tkr jag iaf.
Mkt kul bok, är nog värd sin slant iaf.:laugh:

Ja om man gillar araber så är den absolut värd att ha. Berättar en hel del och det är många vackra bilder. :love:

tack busigdemon och Tussinussen för svar! Ja den kostade ju lite men hästböcker är ju i regel en ganska så dyr histora. Men man vill ju gärna veta lite vad det är innan kan köper, men det kanske blir en när sommarjobbspengarna kommer... CSN budgeten tilllåter inte så många hästboksinköp;)

Undrar om nån vet vem stoet Precious Woman är?
e: Nawigator u: Tiana

Jag har Tiana hemma hos mig och är så nyfiken på hur hennes enda renrasiga avkomma ser ut och hur hon har utvecklats.
Men jag hittar ingen info alls mer än den som står i stamboken på sahf och det är ju inte mycket att hänga i julgranen!

Kan någon hjälpa mig??:confused:

Undrar om nån vet vem stoet Precious Woman är?
e: Nawigator u: Tiana

Jag har Tiana hemma hos mig och är så nyfiken på hur hennes enda renrasiga avkomma ser ut och hur hon har utvecklats.
Men jag hittar ingen info alls mer än den som står i stamboken på sahf och det är ju inte mycket att hänga i julgranen!

Kan någon hjälpa mig??:confused:
En googling på hästens namn gav att en Jennifer Lönn tävlat en Precious Woman på Falkens Hästsällskap som har en grupp på Facebook som har en medlem som heter Annica Lönn. Kan det vara rätt, kanske? :)

Carina på Silver Arabians

Jag provade googla men fick inte upp det. Kanske jag skrev fel eller annorlunda.
Ja, det kan nog stämma, för på sahf står det att Annica och Jennifer Lönn äger henne!!

Jag ska prova googla igen!=)
Tack....

Tack men jag tror jag har hittat rätt person som är ägare på facebook!;)
Väntar på svar från henne!

Någon som vet nåt om hingsten Nawigator som är far till stoet jag söker?!
Är så nyfiken på allt!!

Knycker sista knappen!

Vilka här har tänkt att närvara vid riks?
Vilka har anmält några hästar?

*nyfiken*

Jag har anmält Kanoria (Noir- Kaisa Will- Pargos) f. 93. Spännande, var länge sedan någon från mitt lilla stall blev visad!

*KL*

Kan någon informera mig om vad som krävs idag för att hålla en arabhingst i avel. Vart lösa licens, röntgen krav osv.

Tack.

Hästen ska gå igenom en veterinärbesiktning. Sedan kan man lösa licens hos ARAB.

Så kort sagt krävs det mer eller mindre ingenting.

Cornelia: KUL! Hoppas det går bra för er då! Du har inte nån bild som du kan slänga in så att man kan kika efter henne när man är där? alltid kul om man känner igen hästen, och inte bara namnet efter siffran ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 705
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 044
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 622
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka