Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ok, tack.

Om man vill vara seriös, vad är det bra att ytterligare göra med sin hingst då?
Avelsvärdera (fortfarande SH's vanliga avelsvärdering eller finns det något specifikt för araber?)

Röntga? Vad?

Andra rasspecifika dnatester?

Om man vill vara seriös så tycker jag man ska avelsvärdera, CA och SCID testa hingsten (genetiska sjukdommar som finns hos araben) Samt röntga bakknäna.

Annika, är det Bernhard som ska vara med? Eller någon annan?

Tycker som Kimmis, testa för CA (och det är inget problem om hingsten är bärare, då ska han bara inte betäcka bärar-ston.) Röntga bak-knä för att utesluta cystor. Det är väldigt vanligt hos araber.
Cyst-röntgen ska projiceras från ett visst håll, för att de ska synas (omde finns). Många kliniker kallar dem "arab-bilder".
Avelsvärderar din hingst gör du via SH, specialraser. Lycka till!

Ja det klart man gör det om man skaffar en :cool:

Var mer ute efter vad som krävs/önskas vad gäller tester, avelsvärdering, licenser osv :cool:-det varierar mycket från raserna och när jag höll på med araber krävdes avelsvärdering + vet besiktning och jag har för mig röntgen men det var ju några år sedan och saker och ting ändras som bekant.

Men tack ändå för svaret.

Nämen!! Nu blir jag ju supernyfiken!
Jaja, vi ses där iaf! Då får du visa mig vilken det är då! :D

Har inga bra bilder, så det blir en halvtråkig hagbild och en höstbild ... Förresten vet jag inte hur man gör bilderna lite större här??

35886_133511576680414_100000647171720_211181_151980_s.jpg
35306_135051509859754_100000647171720_218660_6115202_s.jpg

Ja, hon är ett fint sto av den äldre polska modellen. Drottning här hos oss!!:)

Kan någon förklara hur man förstorar bilderna här?

denna tråden står det om hur man kan får in/upp bilder mm. Mina första bilder jag la blev lika små som dina tills jag kompå att när man går in och kopierar länken måste man "trycka upp" hela bilden först annars blir den lika stot/liten som den är där den visas.

tex
29357424.jpg

istället för
29357424.jpg

Hoppas det hjälper lite.. lite svårt att förklara

Man måste ju hitta nån som kan träna dem då! Och efter förra resan när jag lämnade iväg hästen på träning (iofs en westerntränare) så lovade jag henne att jag ALDRIG skulle göra om det igen...

Så där har vi ett problem...

Man måste ju hitta nån som kan träna dem då! Och efter förra resan när jag lämnade iväg hästen på träning (iofs en westerntränare) så lovade jag henne att jag ALDRIG skulle göra om det igen...

Så där har vi ett problem...
Ja, det har du rätt i... Men du visade ju henne själv på Turbo Cupen?

Carina på Silver Arabians

Haha aa men hur bra gick det då? :rofl:

Jag kan kort sagt inte springa, jag ser skitdum ut. Och det är inte bara jag som säger det, ALLA säger det, tillomed Madde sa det (dock i lite snällare ord haha!).

Dessutom är jag för långsam och har inte en chans att hänga med!

du får helt enkelt leta upp någon i närheten som kan komma hem till dig och träna hästen och sen vissa den också. :)

Ja jag försöker, men det är inte det lättaste! Det är ju inte så mkt sånt här i Linköping tyvärr.

Vi får väl se hur det blir i framtiden. Jag vill ju gärna visa Fille om jag har honom kvar.

Vad blir avkomman om mamman är arab och pappan är angloarab? Vart registrerar man avkomman?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 705
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Inte eget rum?
  • Vad gör vi? Del CCVIII