Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Man måste ju hitta nån som kan träna dem då! Och efter förra resan när jag lämnade iväg hästen på träning (iofs en westerntränare) så lovade jag henne att jag ALDRIG skulle göra om det igen...

Så där har vi ett problem...

Så du visade henne på riks i alla fall... Så vadan detta inlägg? Hon måste ju redan ha varit anmäld?

Carina på Silver Arabians

Jag ville inte avslöja att hon var anmäld med den oturen vi har haft! Och som jag trodde så hade vi otur, veckan innan stod hon ute i regn (jag var inte hemma och hade lämnat över ansvaret till en annan person...) och hon är vääääldigt känslig mot regn så vid svansen dog huden och höll på att trilla bort, men de satt kvar lite iaf haha! Men det syndes ändock tyvärr.

Inför riks är det bara jag som har tränat henne, så hon kan säkerligen göra bättre ifrån sig med träning från ett proffs, och mer rutin.
Men jag tyckte Christina gjorde ett väldigt bra jobb med henne och jag är väldigt nöjd ändå. Det var ju ändå hennes första utställning.

Vad tyckte du om henne? Jag tål kritik!

KL

Om någon har bilde på henne så skulle jag bli jätte glad om jag fick se dem och kanske köpa några om de är bra!

Alltså, allvarligt.
Är hon så känslig för regn att hon inte ens tål ett regnväder utan att tappa skinnet?

Alltså tydligen, det har hänt 2 ggr, och bara vid stora mängder regn. kom 50 mm den natten.
Men för mig känns det bara som murphys lag som vanligt liksom.
Men hon är inte direkt känslig för skav eller så, nu använder jag förvisso bara bra utrustning, men hon har aldrig fått skav hos mig.

Och det var bara där vid svansen båda gångerna.

Jag ville inte avslöja att hon var anmäld med den oturen vi har haft! Och som jag trodde så hade vi otur, veckan innan stod hon ute i regn (jag var inte hemma och hade lämnat över ansvaret till en annan person...) och hon är vääääldigt känslig mot regn så vid svansen dog huden och höll på att trilla bort, men de satt kvar lite iaf haha! Men det syndes ändock tyvärr.

Inför riks är det bara jag som har tränat henne, så hon kan säkerligen göra bättre ifrån sig med träning från ett proffs, och mer rutin.
Men jag tyckte Christina gjorde ett väldigt bra jobb med henne och jag är väldigt nöjd ändå. Det var ju ändå hennes första utställning.

Vad tyckte du om henne? Jag tål kritik!

KL

Om någon har bilde på henne så skulle jag bli jätte glad om jag fick se dem och kanske köpa några om de är bra!

Men du försökte fiska och låta andra avslöja att de skulle dit?

Jag var inte där, men jag hörde av andra som sett här på buke att du inte skulle dit som blev väldigt förvånade när Pselma stod i katalogen som anmäld.

Rent generellt så skulle jag säga att hon säkert fick de poäng hon var värd. Enligt min erfarenhet så brukar de få det när de bara visar upp sig som vanligt och inte showar så mycket. Det är de showiga hästarna som möjligtvis kan få högre poäng än de är värda.

Alltså tydligen, det har hänt 2 ggr, och bara vid stora mängder regn. kom 50 mm den natten.
Men för mig känns det bara som murphys lag som vanligt liksom.
Men hon är inte direkt känslig för skav eller så, nu använder jag förvisso bara bra utrustning, men hon har aldrig fått skav hos mig.

Och det var bara där vid svansen båda gångerna.
Men du tror väl ändå inte att det påverkade hennes poäng på utställningen?

Fast jag skrev igentligen aldrig att hon inte skulle med ;) Jag var väldigt noga med det faktiskt.

Klart jag ville veta vilka som skulle dit, kände ju ingen och ville se vilka jag skulle kunna prata med, och det är ju alltid kul att veta vad man har för konkurans!
Vet dock inte riktigt om Pselma passar in haha! Hon är alldeles för lugn... Men vi får väl se om vi kommer ut på några mer tillställningar om hon blir bättre då!

Fast jag skrev igentligen aldrig att hon inte skulle med ;) Jag var väldigt noga med det faktiskt.

Klart jag ville veta vilka som skulle dit, kände ju ingen och ville se vilka jag skulle kunna prata med, och det är ju alltid kul att veta vad man har för konkurans!
Vet dock inte riktigt om Pselma passar in haha! Hon är alldeles för lugn... Men vi får väl se om vi kommer ut på några mer tillställningar om hon blir bättre då!
Ursäkta mig, men det där är bara skräp. För lugn? Det är väl jättebra att hon är lugn och inte stressar upp sig? Varför envisas alla som inte får det resultat de tycker att deras hästar förtjänar att det beror på att de inte showar? Hemmablindhet är ingen bra egenskap om man ska hålla på med avel...

Jag vet att hon kan få 9 på trav och 9 på arabtyp iomed att hon har fått det förut, det handlar inte om att vara hemmablind såvida inte de dommarna var hemmablinda på någon annans häst? :confused:

Jag vet att hon inte är i klass med de riktigt fina stona, jag är inte puckad, det finns en anledning till att hon såldes liksom.
Men jag vet att hon kan plocka minst 1 poäng till och antagligen 2. Skulle de dessutom faktiskt kolla på benen när de sätter de poängen så skulle hon kunna få betydligt bättre än så.

Men med den prestationen hon gjorde så förtjänade hon inte mer, så jag är nöjd. Inte som med en annan häst där slutpoängen skilde 6 poäng mellan 2 olika dommare :eek: Helt sjukt tycker jag.

Det ska bli spännande att se Pselma på kort från utställningen. Jag tycker att hon är döläcker!

Jag tror jag förstår hur du tänker med att inte gå ut och berätta att du tänkte ställa ut henne - kanske skulle du ångra dig och dra tillbaka din anmälan - eller så är du som jag att man blir för nervös av att berätta om vissa utmaningar som man har för avsikt att ställa sig inför.

Eller så är jag helt ute och cyklar... ;)

Jo precis!
Jag var så jävla nervös att hela jag skakade, och så startade hon sist i klassen med SUCK!!!!

Åkte hem samma dag då jag hade spänt mig så mkt att jag hade ont precis överallt!! Förbannade jävla sjukdom! Hade varit nice att se hingstarna idag, men det får väl bli en annan gång! Det var kul att se versus och malagant iaf, 2 snyggingar!!

Jag tycker ju givetvis oxå att hon är döläcker, men jag är fullt medveten om hennes exteriöra brister, och väljer hingst därefter! Nu har hon börjat växa igen, och är därav överbyggd några cm... hoppas på att fronten kommer ikapp snart!
Nu dröjer det nog några år innan hon betäcks, för det ska tävlas och ridas nu! Och kanske premieras, men det är ju så långt till alla premieringar så vi får se, och premiering kan man ju vänta med igentligen.

Jag vet att hon kan få 9 på trav och 9 på arabtyp iomed att hon har fått det förut, det handlar inte om att vara hemmablind såvida inte de dommarna var hemmablinda på någon annans häst? :confused:

Jag kanske missminner mig, men var inte det en "låtsasutställning"?
Där många hästar fick otroligt snälla poäng?

Det är mkt möjligt, men jag vet ju att många tycker hon har väääldigt bra trav, Staffan tex, så det är inte bara utställningsfolk som jag har lyssnat på ;)

Hon har ju längre steg än många halvblod som är 15 cm större än henne, det tycker jag säger en del.

Tycker det är jätte kul att du bestämde dig för att visa henne iaf!
Men måste få tala om hur det fungerar lite på arabutställnigar, dommarna bedömmer ofta efter startfältet, så med dina lilla sötbit är det inte konstigt hon fick 9:or på turbocup (för amatörer "D" uställning) men på riks eller kanske till och med på kumla/turbo int. så kommer hon nog inte få det, eftersom hon kommer att jämnföras med resterande hästar i ringen.
Men dem poäng hon fick är ju inte helt fy skam!
Att visa på premiering är ju en jättebra, lite mer verklighetsanknutet där kanske.

Jaha du, så poängen hästen får säger igentligen absolut ingenting?
Himla bra system det där :crazy:
Då blir jag ännu mer frågandes till carinasos komentar om avel... För uppenbarligen säger inte prestationerna i utställning ett dugg om hästens lämplighet i avel.

På en riktig bedömning så är jag iaf ganska så säker på att hon skulle kunna få en 9 a på trav, om vi säger så istället då.

Nej helt fy skam var hennes poäng verkligen inte, och med en dommare till så hade hon kunnat ta placering med tanke på hur lite det skillde mellan henne och 6:an.

Fast jag måste erkänna att jag blir lite grinig över poängen på benen! Jag vet ju att det igentligen inte handlar om benen, och det tycker jag är så sorgligt.
Pselma har bra ben, men på en arabutställning hjälper det inte henne ett dugg.

Summasummarum, poängen är alltså bara ett sätt att rangordna hästarna och siffran säger inget om kvaliten på hästen, har jag fattat rätt då?

Min fråga är då, varför gör man då inte så att man bara rangordnar hästarna? :angel:

Kl
Var oxå på Riks igår och kollade.
Jag undrar om någon vet något om stoet som svettades så att det bokstavligen rann under magen på den?
Stoet har en stam som jag inte känner till alls.

kimmis87: Din ansiktsfärg under visningen var inte att leka med!:D

PS. Favoriterna igår var: Art Design, Malagant, Bernhard och OKS Bencylina!

Haha jaså? fy fan vilken pärs alltså :rofl:

Jag höll helt ärligt på att spy!!
tur att jag inte skulle visa själv iaf, då hade jag ju svimmat!!!

Är aldrig så nervös när jag tävlat distans/hoppning/dressyr ju!
Men det kanske beror på att jag vet mer om de grenarna och vet vart jag kan tänkas hamna i resultatlistan mer exakt redan innan. Här får man ju inte veta vilka som ska vara med förens samma dag och allt är väldigt "hysh hysh".

Det är frågan om jag orkar genomlida det en gång till! När jag ska visa Fille så får jag kanske stanna hemma haha!:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka