Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Häromdagen kontaktade jag Länsstyrelsen i Skäne angående Arabs prisättning. Jag citerar delar av svaret här.
Jag nämnde bla. att folk fått fel i sina hästars pass.
Det är mycket viktigt att Länsstyrelsen får reda på samtliga klagomål på Arab AB.

En utredning pågår och underrättelse med möjlighet till yttrande har skickats till Håkan Mattsson. De förväntas inkomma med svar omkr. 12 oktober.
Vi får altså vänta ett tag till.

Jag nämnde detta med at vi är några som antingen inte riktigt vågar skicka in papprena till Arab eller är tveksamma till att betala Arabs ockerpriser och därmed funderar på att regstrera våra hästar på annat ställe.
Länsstyrelsen kan inte upphäva deras tillstånd, detta ligger på Jordbruksverket. Länsstyrelsen kommer att meddela Jordbruksverket vad som framkommer under utredningen.

Etman finns uppe i norr, han är en av mina absoluta favorithingstar som oxå har presterat.. han ska ju oxå kunna användas på frusen semin i framtiden :)

Som vanligt massor med planer och tankar kring hingstval!
Har ett sto som jag funderar på att betäcka med min egen unghingst, tre år till våren.
Sen funderar jag på den gamle godingen Glaz till ett av stona, och Kaiser till ett annat.
Å andra sidan tycker jag att TA Nox har gett så fina föl och själv har utvecklats till en supersnygging, så han finns också med i planerna. Dessutom vill man ju se vad Oppreva planerar på hingstfronten.
Så många hingstar och så lite tid .....!;)

kl.
Jag tänkte nu när vi börjar prata hingstar någon som vet vad Preference har för några meriter?

Puttar upp tråden med lite av mina funderingar, jag har ett 2-års sto e. Etman som jag planerar att betäcka nångång i framtiden om allt går som jag vill.. Har funderat på Shalomon, som är e. Primo eftersom han står i Finland just nu, vet dock inte om de har löst någon betäckningslicens för honom i år..
Någon annan som har några förslag? Vill gärna ha polsktblod.. givetvis avelsvärderad, CA-testad röntgad :)

SC Dacaro e. Davidoff ue. Balaton här i Finland är jag är lite nyfiken på.. någon som vet nånting om honom
Finskfödda hingsten Pelennor e. Monograf är jag oxå intresserad av att veta lite mera om

Sen 2 bilder på mitt sto :)

Sen har jag oxå en fråga till.. När tycker ni att det är lämpligt att betäcka första gången?

Jag skulle säga när de är mellan 2-4 år ungefär, det är ju så olika när de mognar, både i huvudet och kroppen, men standard brukar väl vara att man betäcker dem när de är 3!

Jag vet inget om hästarna du skriver om, men jag har ju lite färgfetisch så SC Dacaro tyckte jag om, men jag har inte tittat jätte noga, såg bara hans fina man, att han var både inriden och inkörd :love: och showchampion!

*kl*
Man får ju inte betäcka dem innan de fyllt 3?

Jag tycker det är så olika. Sivan fick bli betäckt som 3 åring då hon hormonellt inte var i balans och det var bra för henne att bli mamma, en mycket mindre pms häst inträdde världen. Nu jättebalanserad och fin!
Cilla däremot vill jag vänta med tills hon är 4 och färdigväxt.

Jag skulle nog säga 4 ändå som minimum, men det är nog superolika.

Inte så vanligt i sverige nej, men utomlands är det inte superovanligt. Men då är det ju erfarna människor som gör bedömningen om hästen klarar det eller inte! Jag tror tex att jag skulle kunnat betäcka min 2 åring i år utan problem, hon tog ju hand om Fille redan förra året och tyckte det var supermysigt när han diade henne, och är väldigt färdig rent fysiskt.

Men jag har för mig att det är mest på engelska fullblod som ju växer klart lite snabbare som man mest gör det på.

Sedan finns det säkert hästar som inte är mogna förens de är 5-6 år, man måste ju alltid se till individen!

Kan ju tillägga att de som sett min 2 åring redan i våras gissade på att hon var runt 4-5 år. Men jag väntar nog oxå tills hon är 3 eller kanske 4, beror lite på ARAB som sagt :angel:

2 år är inget som jag någonsin tänkt på ska fungera, mogna eller ej.
Jag är helt enekl old fashion och inprogrammerad på tidigast 3 år.

Nästan alla tidiga 2 åringar står och föltuggar mot äldre och jag skulle inte i min vildaste fantasi tänka mig att släppa en hingst på henne då.

Jag vet att många tar bebisar i utlandet på sina araber, men jag tycker verkligen att det är hemskt. Inte för att jag drar pararellen att det är "övergrepp på barn" utan just för att dom är unghästar!
Dom ska leka, busa och växa ifred. :bump:

Så jag säger tidigast 3 år. Men gärna 4 med!

Hej!
Du säger att du vill ha polskt i aveln o den första hingst du väljer är en rent rysk!!!

Vad var det där för löjlig kommentar?

Det är väl bra att vara öppen i sitt avelstänk, hon kanske föredrar polsk, men kan gott tänka sig ryskt.
Det är bara positivt att gå ifrån insöade tankesätt i sin avel.

Hejja hejja Aliah! :bump:

*KL*
De flesta som avlar polskt är öppna för ryska inslag, eftersom det självklart är ett avelsprogram man är ute efter, inte ett land. De ryska och polska avelsprogrammen liknar varandra på många sätt och har ofta samma blodslinjer i botten.

Carina på Silver Arabians

Ja exakt, jag tycker generellt att ha det polska i grundstammen och sedan ta in både egyptiskt och ryskt (eller vad man nu föredrar) kan bädda för en succè.

Vi hår många fina exemplar på detta. Var man än vänder sig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut