Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag har ju Muscat i min 2 årsmärr... Så jag kan ju inte lägga honom på henne...
Och pselma vet jag inte om det är rätt heller... har sambons dator nu, och man kan tyvärr inte kolla på videoklipp i den... (min kraschade för 2 veckor sen...) pga nåt :devil: virus som vi inte får bort!

Såg nu att jag har Naradni oxå i henne! Kul!

Senast ändrad:

Vad fick du efter Alegro? Blev det bra?
Jag fick en hingstunge - Nielegro (u: Nieszpora, Chock-Nianka/Figaro). Han blev bra, men inte tillräckligt för att spara som hingst i mina ögon. Meningen var att han skulle ha blivit ett sto, då Alegro har utmärkt sig som en otroligt bra producent av avelsston.

Nielegro är idag 4 år, valack, bor i Småland och har en ägare som har otroligt starka band med honom. Han följer henne som en hundvalp i ur och skur. :D

NielegroAngelica4.jpg

Carina på Silver Arabians

Jadu, ens planer gäckas allt som oftast .... men det är väl en del av tjusningen med det hela!
Han ser fin ut, Nielegro. Roligt att veta att ens uppfödningar får det bra!

Själv hade jag bestämt att åtminstone något av de fyra ston jag betäckt i år skulle få ett stoföl som jag kunde behålla, ett av dem blev dräktigt och nu verkar det som om hon kanske inte behåller sin dräktighet. Och skulle hon göra det blir det säkert ett ordinärt hingstföl .....

Hur som helst Muscats sista registrerade avkommer- 2 st. - föddes 1997.

Alladdins sista registrerade avkommer - 5 st. - föddes år 2000.

Enligt hemsidan kommer det födas ett föl efter Muscat nästa år, mamma är TR Silk Whisper, och de har gjort embryo transfer om jag har fattat det hela rätt :D

Blir det något föl så kommer det säkert info om det på hemsidan :p

Orkade bara titta i 1.34, varför gör man en film i slowmotion? Inget som imponerade på mig. Den hästen har sämre trav än min häst och hon har enligt mig en väldigt tråkig och kort trav. Jag undrar hur den traven ser ut om man tar bort att det går så långsamt. Blir det bara kort, tungt och stickigt då?

Inte lätt bära sig när man är så överbyggd och har sänkt överlinje.
Där sitter de största "felen" tycker jag.

Ja, nu vet jag inte mycket om egyptiska linjer, och den här hingsten kanske inte ärver ner sin tråkiga exteriör. Annars kan man ju fråga sig vad denna individ tillför aveln?
Å andra sidan är han kanske en underbar ridhäst och personlighet, det vet jag förstås inget om.

Men är han inte typ 20+ år eller nåt i den stilen?

Sänkt rygg kan kanske vara ursäktat då? Likaså lite kort och struttigt steg?
Jag är alldeles för oerfaren för att avgöra själv, därav mina frågetecken.

Ska jag se traven som bara trav osv så är jag inte imponerad, och jag för mig kan det inte bli tydligare att dommarna uppenbarligen inte sätter poäng efter hur bra hästen är när han fick 10 på trav och Pselma fick 7 som har många ggr bättre trav...

Hej
Roligt att ni tar upp min hingst Crown Prince, jag håller fullständigt med om att han inte hade några rörelser i oktober 2008, då jag hade haft honom någon månad i min ägo.
Vi tränade och red honom hela den vintern och sedan visades han på våren 2009 där han fick 41 poäng,classvinnare och han fick 10:or rakt av på rörelser som 20 åring.
Det roligaste för oss var ändock att hans uppfödare Penelope grät av glädje då hon tyckte att han blivit så bra, hennes kommentar var: han ser inte äldre ut än en 12 åring.
Beträffande Cornelias fråga ang vad han han kan tillföra aveln: Han har bla ett 1 års sto som i år fick 39p, vi har själva sparat ett hingstföl i år som vi tror mycket på då han har ett sjuhelsikes steg, han har även unga avkommor som är för unga att bedöma av mig ännu.
Bifogar länk till Turbostar International
http://www.youtube.com/watch?v=VxxZd3jazVc
Bebis10Augusti

http://picasaweb.google.com/kaoshastar/BebisAugustiSept?locked=true#5522771807741696770
http://picasaweb.google.com/kaoshastar/BebisAugustiSept?locked=true#5522771798568211522
Här är lite av verkligheten med vänliga hälsningar Anette

Jag tittade bara en liten bit in på den första filmen (just för att det är sån segdragen slowmotion) och där såg han rätt tråkig ut ja.

Sen tittade jag på den översta av dina filmer, den från turbo. Om den filmen är efter den förra som en annan användare la ut är det bara att gratulera dig till ett bra jobb, det ser knappt ut som samma häst. Jag gillar dock inte att se slowmotionfilmer så jag pausade redan efter första traven. Har inte tittat på de andra filmerna än, kanske ska göra det, men först ska jag få en god natts sömn ;)

Ja, det var min tanke; det viktigaste är ju vad en hingst ärver ner till sina avkommor! Jag menade inte att låta nedlåtande med min fråga, även om jag tycker att hingsten har lite exteriöra brister. Men ärver han ner sig bra har han ju något att tillföra!

Hej igen!
Ja den filmen från utställningen är från i maj 2009 och han blev/är som en ny häst, väldigt showig och som speakern sa: en typisk show off hingst, han fullkomligt ägde måste jag säga:love:.
Han visades som unghäst och tidigare ägare har tagit några få avkommor men även dom blev myckat bra, sedan har ju stoet en väldans betydelse vad det gäller avkomman, men det jag tycker är en viktig sak och det är att båda Crown Prince föräldrar är ELIT premierade vilket inte är så vanligt, och säga vad man vill men att lyckas så bra med sin avel som Grevinnan Penelope Lewenhaupt är inte en lätt sak utan det krävs mycket arbete bakom,Jag har kontakt med Dr. Hans Joacim Nagel(ägde Salaa El Dine)och han tycker att Crown Prince ser fantastisk ut trots sin höga ålder, han har även sett bilderna på hingstfölen som fötts i år och han är väldigt imponerad och jag fick en fantastisk gåva av honom: Boken om Hanan. Jag har fina bilder på fb och du får hemskt gärna bli min vän där med vänliga hälsningar Anette Olofsson

Du skriver att båda föräldrarna är Elit-premierade, inte här i Sverige så vitt jag kan se.
Var är dom Elit-premierade och vad krävdes för det?
Jag är nyfiken eftersom jag precis fått mitt sto Elit-premierat och det är inte många araber som är det.
Ingela

Hej
Ursäkta det blev lite fel där, Crowm Prince är e. Salaa El Dine(Elite) ee. Ansata Halim Shah(Elite) eu.Hanan(Elte) och de är Elit premierade i Tyskland alltså inte i Sverige. Mvh Anette
http://www.straightegyptians.com/portrait/saalaeng.htm
Ansata Halim Shah
-Elite-
Schimmel/grey Ansata Ibn Halima
Schimmel/grey Nazeer
Schimmel/grey Mansour
Bint Samiha
Halima
Braun/bay Sheikh el Arab
Ragia
Ansata Rosetta
Schimmel/grey Ansat Shah Zaman
Schimmel/grey Morafic
Ansata Bint Mabrouka
Ansata Bint Bukra
Schimmel/grey Nazeer
Bukra

Hanan
-Elite- [/B]Braun/bay Alaa el Din
Fuchs/chestnut Nazeer
Schimmel/grey Mansour
Bint Samiha
Kateefa
Schimmel/grey Shahloul
Bint Rissala
Mona
Braun/bay Badr
Fuchs/chestnut Besheir el Ashkar
Badria
Mahdia
Braun/bay Hamdan
El Mahrousa

Ja det undrade jag också. Då gäller premieringen fadershingsen och inte modern The Egyptian Princess som kanske inte är premierad alls?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 606
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka