Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

QA Beea
Chile1656.jpg

Chile1653.jpg

QUOTE]

Det här är inte QA Beea, utan det är Wenessa (Moses El Din-Wetlina).

Mvh,
Anette

Jag ska erkänna att jag fuskade och kollade på bildlänken. ;) En riktigt sötnos är hon iaf. Är hon lik sin storasyster?

KL

Jag måste bara få fråga lite angående arabutställningar.
Genom åren har de tunnats ur rejält.
Jag tycker för egen del att det är en stor nackdel i
ett avelsarbete att de försvinner eller tunnas ur.

Den stora frågan är varför de har trappats ner.

Det är väl för att araben (mycket tack vare distansen tror jag) idag främst köps till ridning.

Det tror jag inte är anledningen, utställningar inom andra raser ökar för varje år.

En anledning kan vara att det kostar en del att ställa ut en arab och att man inte vågar visa då man inte vet hur man gör.

Ja, men du förstar väl vad jag menar? Det är inte samma "grej". Arabutställningar är show, det är proffshandlers, det är folk som springer utanför ringarna med plastpasar..etc.

Inte samma sak som att visa sin New forest pa en utställning. Det är inte en lika stor apparat. Tycker jag.

Nej och det är väl det som är problemet. Vanligt folk vågar inte visa sina araber bland alla proffshandler. Skillnaden på att visa är inte så stor, när man väl vet hur man ska göra, har visat på både arabutställning och ponnyutställning.

jag skulle nog säga att det är det...

arabhästutställningar heter bara utställningar i sverige väl? utomlands heter det väl show och korrekt översättning ligger väl mer åt hållet underhållning?

det är alltså helt skilda saker, finns hästar som får rätt dåliga poäng på show men blir klass 1 på premeringar.

jag skulle nog säga att det är det...

arabhästutställningar heter bara utställningar i sverige väl? utomlands heter det väl show och korrekt översättning ligger väl mer åt hållet underhållning?

det är alltså helt skilda saker, finns hästar som får rätt dåliga poäng på show men blir klass 1 på premeringar.

Det där har du nog fått om bakfoten. I så fall borde grenen hoppning heta "underhållningshoppning" också. Det heter "show jumping" internationellt, som bekant...

Och, ja, på premieringar blir bra hästar klass I, men en bra häst är inte alltid DESSUTOM en bra arab... Det är förklaringen.

Utställningar/shower har funnits i många år och har inte alltid involverat så mycket "cirkus" (och pengar!) som det gör idag. Ursprungssyftet var exteriörbedömning/avelsshower. Om vi vill kan det kanske bli så igen. Det vore bra.

visst kan vi göra det i sverige, men utomlands kan vi ju inte ändra nåt.

I vilket fall som helst kan en häst som blir best in show ha ben som hej kom o hjälp mig, så antingen så har araber extremt dåliga ben eller så tittar helt enkelt inte dommarna på det, nu har ju inte alla det, det var bara ett ex så ingen missförstår.

du kanske tycker jag missförstår, men jag tycker det inte.

Så du menar att på premiering så bedöms inte araben som den ras den är?Utan som en "häst"?

Det där låter som fördomar tycker jag. Premieringsdomarna är mycket kompetenta att dömma en arab som en arab.
En bra exteriör är en bra exteriör oavsett ras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 123
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 302
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka