Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Men även inom andra raser skiljer det sig åt på premiering och utställning. På premiering bedöms inte dagsformen utan det är om hästen passar el kommer att passa i avel som bedöms. På utställningar bedöms dagsformen, både inom arab och andra raser. Även om man på arabutställningar mer kan komma undan med taskiga ben. Vilket i och för sig inte är så bra.

Med mina araber visar jag de både på arabutställningar och på premeringar och att få bra poäng på en premiering är nåt jag blir stolatare över. Det samma gäller för ponnyerna, får man guld på premering är det något man lever på länge.

Men om det nu skulle vara så att arabutställningarna och premeringarna bedömdes på samma sätt, hur förklarar man då alla som har blivit klass 1 på avelsvärdering men kanske tillomed fått silver poäng på utställning?

för om det var samma sak så skulle det ju inte vara så, ellerhur?

eller är det utställningsdommarna som är kassa eller vad?

för onekligen tror jag att vi kan vara överens om att det inte är samma sak, eller?

En premering och en utställning är inte samma sak, oavsett ras. Man bedömmer extriören på båda men på en utställning spelar dagsformen större roll. Poängen kan skilja mycket på olika utställningar och inte bara mellan premiering och utställning. Dock är det som Kicket säger en bra häst får bra poäng oavsett om den har en bra dag el inte och då spelar det ingen roll om det är en arabdomare el premieringsdomare.

En häst som får under 35 p på avelsvärdering går heller inte bra i utställningsringen.

Senast ändrad:

Jag tror egentligen att vi (Illiuster, Annika, kimmis o jag) är rätt eniga även om det uttryckts olika.

En premering och en utställning är inte samma sak, oavsett ras. Man bedömmer extriören på båda men på en utställning spelar dagsformen större roll. Poängen kan skilja mycket på olika utställningar och inte bara mellan premiering och utställning. Dock är det som Kicket säger en bra häst får bra poäng oavsett om den har en bra dag el inte och då spelar det ingen roll om det är en arabdomare el premieringsdomare.

En häst som får under 35 p på avelsvärdering går heller inte bra i utställningsringen.

Här haller jag inte med, jag kan rada upp flera hingstar som har fatt under 35 pa avelsvärderingen och ända gatt bra pa utställning;

Naizaak 32 poäng blev klassvinnare i Kumla, Puccini 32 poäng har varit klassvinnare, etc.

KL

Jag måste bara få fråga lite angående arabutställningar.
Genom åren har de tunnats ur rejält.
Jag tycker för egen del att det är en stor nackdel i
ett avelsarbete att de försvinner eller tunnas ur.

Den stora frågan är varför de har trappats ner.

Jag tror nog ändå att ett av svaren är just varför folk köper arab. De flesta av oss här i tråden är ju redan insnöade på rasen och mer eller mindre intresserade av avel.

Många arabhästägare jag träffar på ute i stallen "råkade" bara köpa en arab för att det var en trevlig individ de föll för. Många är helt ointresserade av arabhästen som ras sas, de flesta är inte med i SAHF och är varken intresserade av utställning eller premiering. En del blir ju givetvis bitna med tiden men många är nöjda med "ridhästaspekten" av araben.

Plus att om man vet med sig att man har en arab som är fena på att hoppa/gå distans/dressyr osv men inte är så utställningsmässig så är det kanske roligare att lägga pengarna på andra former av tävling/kurser?

Senast ändrad:

Så har det väl varit under alla tider, att man ramlar över en arab
och bara har den som ridhäst. Inget annat intresse utöver att ha dem som ridhäst.
Jag har haft en hel del inköpta araber själv som aldrig någonsin
har varit aktuella att visa.
Fortfarande bedrivs iaf avelsverksamhet och helt klart intressant
måste det ju vara att bevista en utställning där mångfalden av
linjer presenteras och bedöms av arabdomare.
Har man en häst tänkt för avel så är det ett utmärkt tillfälle
att marknadsföra den och eventuella planerade föl som skall
avyttras.
För mig personligen missar jag tillfällen att se potentiella hingstar
till mina ston. Självklart kan jag åka runt och kika och gör
det också men det är även intressant att se hur hästarna kan
hantera en "upplsluppen stämning".
Jag saknar de gamla utställningarna där hästarna var tvungna
att kvalificera sig till riks.

Sveriges bästa hästar exporteras alltmer utomlands och
alltfler svenskar importerar.

Knapplån!
Jaha ..då är hon rtg ua.
Lite knepigt för vi fick inget svar när vi var där. Vetten fick ett akutärende o fick gå. Bad att få återkomma. Men nu har vi fått svaren att hon var ua.
O det skulle inte påverka ev foster i så tidigt stadium.

Håller med Carina! Gott Nytt År allihopa!

Var inne bara och kollade på kul de två trådar som varit längst och haft flest visningar respektive inlägg är: ja just det våra arabtrådar! :)

Vad använder vi för hingstar i år då? :idea:

madde++++

Iår så kommer min kompis att använda sig av Charcow och Alzo till avel.

O det skulle inte påverka ev foster i så tidigt stadium.

Lustigt, för det brukar ju heta att det är farligt i början när celldelning samt bildande av en massa viktiga funktioner sker, på slutet när det mest är tillväxt brukar vara OK. För människor åtminstone.

När jag röntgade mig i första månaden(misstänkte bara då att jag var gravid) så sa de att det inte var någon fara. O att det är så många som inte ens vet att de är gravida då.
Ev fosterblåsa skulle bara vara 3-4 dygn o då sker bara celldelningen o inga vitala delar skapas...enligt vetten så behövde jag inte vara orolig.
Nu tror jag iofs inte ena att det tagit då hon betäcktes hela förra sommaren med en bevisat fertil hingst o det tog inte.

Nu är Pselma konstaterad dräktig med Thee Apprentice!!!:banana::banana::banana::banana::banana:

hon betäcktes sist fredag den 30:e maj, någon som orkar räkna ut när fölet kommer om hon går den tiden hon ska?

ligger magsjuk så jag är inte så pigg själv!

Men lycklig är jag! fick oxå veta att jumilla har fått ett helsyskon, denna gång en fux :banana:

mitt hjärta skuttar :banana::banana::banana: *LYCKLIG*

Halloj!
Om jag inte missminner mig så vart Nischka mitt arabsto oxå konstaterad dräktig med Apprentice den 30 maj, eller det var sista betäkningen. Och hon fölade den 18 april men var beräknad den 24 april.

Vilka här kommer till sportcupen i år?
Jag ska ner med Miko o tävla!

//Carro

vad kul om den kommer då! Hon själv är ju född 24 e april :love:

har du några bilder på din fölis då? Man blir ju nyfiken!

GRATTIS Kimmis87!!!!!!!!!! :banana: Härligt!

Jag har just anmält min skimmeldam till kvalitetsbedömningen på torsdagen! Gah! Vilka mer ska vara med?
Carro-när kommer du och Miko dit? Kanske vi hinner hejja på varann! :D

Hej!
Jag har 100 tusentals bilder på henne men tyvärr så har min dator kraschat. SÅ jag har inte kunna lägga över alla bilder och nu kommer jag inte äns in på den. Men så fort den kommer igång så lovar jag att lägga ut bilder på henne. Hon är otroligt vacker. Vi kommer till fölmönstringen den 13 sep så då kan du åka dit och titta på underbarnet =)

//Carro

Halloj!
Va roligt att ni kommer dit.
Jag o Miko kommer på fredan. Om jag får ledigt ifrån jobbet så åker jag vi lunchtid förmodligen. el om vi åker på morgonen har inte riktigt bestämt.

//Carro

lite långt att åka hehe... tittar nog hellre på hennes syskon som är efter Apprentice, fölisen lär ju bli ganska lik med tanke på att de är både halvsyskon och syskonbarn hehe!

och med tanke på vart jumilla har flyttat så verkar det ju lovande :D

men lägg in bilder så fort du kan, gärna på den stolta modern oxå! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 736
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 123
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 302
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka