Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Vissa kan man säga ha ``djuröga´´el. ``öga för djur´´.
Då har den människan en uppfattning om vad djuret ska göra eller något det kommer att göra,genom att bara titta på det i ögonen,röra vid det el. bara att ha kontakt med det på något vis.

De som känner sina/sitt djur väl brukar offtast ha ``djuröga´´ med just sina/sitt djur och inte med andras.

Sen finns det ju såklart mirakelmänniskor som kan ha ``djuröga´´ med vilken varelse som helst.
Fast det är såklart sådana mirakelmänniskor som också kan tyda människors tankar genom att se på dem el. ha fysisk kontakt med dem.
Det finns tyvärr inte många sådana fantastiska människor som kan göra det här.

Men ``djuröga´´ kan många ägare, som känner sina djur väl,ha.

Det är väl tur det,annars så skulle vi ju aldrig veta vad djuren kommer att göra el. gör.

Knapplån

Vad roligt med diskussionen runt säkerhetstänkande. Tycker att Pernilla framförde något väldigt fint: man är två om saker och ting.

För mig är detta vad det handlar om att ha häst, att vara två om det man gör, och känslan av att lära känna en häst och dess personlighet.

Camilla, jag tycker det är en fin bild och jag är helt övertygad om att Du vet vad Du gör, och just vid detta tillfälle var det möjligt att ta denna bild. Det är väl ett fantastiskt jobb att ha fått en unghingst så lugn så att han själv står uppbunden i transporten, lugn och fin.

Av erfarenhet vet jag att när man var yngre gjorde man saker med hästarna som man aldrig skulle utsätta sig för idag. För mig handlar det inte om att jag litar mindre på hästarna idag, utan mer om insikten om vad som kan hända och att jag inte har behov att saker som att åka kana på hästens rumpa, sitta på den när jag borstar, gå under magen, galoppera barbacka sittande baklänges m.m m.m. Ni andra kan säkert fylla på med Era erfarenheter.

En annan erfarenhet med just arabhästarna har varit att i de situationer de blivit skrämda och jag varit i närheten har de alltid, peppar, peppar, undvikit att hamna på mig, de har valt det andra alternativet, den andra vägen eller inte fullföljt den rörelse de gjort utan "frusit".

Jag litar på mina hästar, men jag är också medveten om vad som kan hända och jag försöker oftast ha säkerhetstänkande så att varken hästarna eller jag skall bli skadade på grund av människans dumhet. Sedan kan andra saker hända som man inte kan kontrollera, men då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att undvika skador.

Skall också säga att med framför allt hingsten så måste man ha koll på vad han är på för humör - och då har jag verkligen en alldeles underbar och gudasnäll hingst, men han har ändå sina instinkter som i vissa situtationer kan komma fram och är man själv då inte medveten om detta, och löser situationen innan den uppstår, så kan saker och ting hända- och det händer snabbt.

Hälsningar

devere

Knapplån!
Ni har väl hört att det är datum spikat för kvalitetstävlan för arabhästen??
24 maj.
Eftersom det är första året o kort varsel så är hästar mellan 5-8 år välkomna. Men sedan kommer det vara för 5-6 åriga hästar om jag förstod det hela rätt.
Info kommer på AHIS hemsida.
Massor av träningar inplanerat också.

Knapplån!
Ni har väl hört att det är datum spikat för kvalitetstävlan för arabhästen??
24 maj.
Eftersom det är första året o kort varsel så är hästar mellan 5-8 år välkomna. Men sedan kommer det vara för 5-6 åriga hästar om jag förstod det hela rätt.
Info kommer på AHIS hemsida.
Massor av träningar inplanerat också.

Jag var inne och kollade på ahis hemsida men hittade ingen konkret info om regler och anmälan. Har det inte kommit upp än? Måste ju fråga ägaren om hästen får delta...

Kram Bullemamma

Säkerhet, ja, ett kärt diskussionsämne i den här familjen... Jag säger som Madde, när det gäller barnen (som gubevars inte är så små längre, men fortfarande mina barn), så kan mitt säkerhetstänkande gå hur långt som helst. Sonen håller på att ta körkort nu, ska köra upp på onsdag. Gissa hur kul det känns för ett överbeskyddande modershjärta...? :eek:

Jag känner många (dock inga arabägare) som alltid har hjälm och skyddsväst på sig när de hanterar en häst från marken. Som aldrig lastar utan träns mm. Själv är jag förvånad över att de överhuvudtaget vågar hantera sin häst om de känner att de behöver hjälm på sig för att leda den. Men jag antar att vilken nivå på säkerhetsutrustning man använder beror på vilka erfarenheter man har?

Jag (eller vi, för det var på en clinic) hade en hjälmdiskussion med en amerikansk tränare en gång. Han kunde inte förstå att vi red med hjälm, eftersom det signalerade till hästen att vi inte litade på den. För honom kanske det skulle ha sänt ut sådana signaler om han plötsligt satte på sig en hjälm, men för oss som är uppväxta på svenska ridskolor så är det lika naturligt att sätta på sig hjälmen som ridstövlarna och sänder inte ut några speciella signaler alls.

Den enda "säkerhetsutrustning" jag använder när det gäller hästarna är en repgrimma med långt grimskaft om vi ska någonstans utanför gården och en ridhjälm om jag rider. Båda två använder jag vare sig det behövs eller inte. På alla hästar.

För egen del handlar säkerhet annars mest om två saker.

Nummer ett är att våga lita på min magkänsla som talar om för mig när jag kan lita på en häst och när jag inte kan göra det. Jag utvecklade en ganska bra radar för det när jag åkte runt med en kompis och letade häst åt henne för några år sedan. Dels släppte jag alla hästar vi tittade på lösa i en paddock eller ridhus och drev på dem, bara för att se vad de tyckte om det. Och dels satte jag mig upp på dem utan hjälm. Sedan lyssande jag på vad min magkänsla sa mig. Vissa av dem satt jag av lika snabbt från.

Nummer två är att försöka låta bli att göra rena dumheter. Som t ex att rycka svanshår på en 6-månaders hingstunge när han är lös i boxen och dessutom gå efter honom när han försöker komma undan för att ta några strån till. Det slutade med en bruten handled (blev omkullputtad av en hov på låret och tog emot mig med vänsterhanden när jag ramlade baklänges). Eller som att sitta helt avslappnad i sadeln och drömmande titta upp i skyn när man ska rida över ett krondike. Det slutade i en slånbärsbuske när hästen snodde runt 180 grader eftersom det flög upp 10 änder framför nosen på henne. För att inte tala om den gången vi kom på den ljusa idén att rida mellan stängslet och diket på utsidan av hagen och lyckades förtränga både att strömmen var på och att det blev smalare och smalare på slutet. Det slutade i ett jätteskutt över diket för hästen och ett magplask i diket för mig. Och en axel ur led... Behöver jag fortsätta? :rofl:

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Varför satte du dig upp på okända hästar utan hjälm? Ger det mer magkänsla utan hjälm, än med?

Varför satte du dig upp på okända hästar utan hjälm? Ger det mer magkänsla utan hjälm, än med?
Ja, faktiskt. Jag skulle aldrig rekommendera det till någon annan, bara, för jag kan inte påstå att det är så där väldigt smart. Men för mig gav det faktiskt, hur konstigt det än låter, en mer tydlig känsla.

Detta är inte svar till dej Carina utan allmänt om säkerhet! Vet inte vilken knapp jag ska trycka på :angel:
Tycker ju själv att det är tokigt att sitta bakom en häst! Och säkerhet är något jag är mycket noga med men visst, var och en gör väl som dom vill. Vad jag blir irriterad på är väl att man gör "knasiga" saker när man har barn och ungdomar runt sej! Både för deras säkerhet och att dom inte gör samma "tokighet" själva. Sedan finns det en sak till, när man är på en tävlingsplats så ska man inte behöva be folk som står med sin häst mitt i vägen, lös och med rumpan mot folk, att dom ska flytta på hästen så man kan gå förbi och få svaret att gå förbi bara, han/hon är så snäll!
Eller när någon måste sätta upp håret och lägger ner en tygel i marken för hästen står alltid still då. 10 sekunder senare är det en lös häst bland tävlingsekipagen.... En olycka händer så lätt....

min häst står nästan lös helatiden på tävlingarna... har aldrig hänt nåt... men så vet han att det är bäst att äta medans man kan för sen får man springa!

men när vi är i viloområdet ligger bara grimskaftet på marken...

Att inte hålla i hästarna när man är på tävling är nåt som retar mig enormt.
Clear Round-ekipage får inte ha sin häst i grimma på vilo-området, men uppenbarligen går det bra att släppa hästen lös.:smirk:

Skulle jag vara domare skulle jag bli irriterad om folk inte höll i sina hästar.
Ännu mer irriterad är jag när jag själv har häst med. Jag vill inte att min häst ska bli drabbad av andras dumheter.

jag rider ju då inte clear rounder... men min häst har aldrig rört en fena! grimskaftet ligger ju vid oss men ingen håller i det bara... (det är 4 m långt) sen har han faktiskt träns på sig eftersom jag rider i sidepull så ser jag ingen anledning att ta av det för att sätta på en grimma.

han är mkt lös på hemmaplan oxå när han är i träning kan jag lämna honom vart som helst utan att han rör sig... glömde honom en gång utanför stallet i 30 min, men när jag kom på det så stod han exakt där jag lämnade honom!

Detta prat om säkerhet börjar bli lite aningens uttjatat nu tycker jag. Och det har väl inget med arabavel att göra med över huvudtaget! ;)
Alla har vi åsikter om allt möjligt. Jag kan tycka att det är dumt att sitta bakom en häst, men jag fatta ju poängen med fotot och kände väl inte direkt att jag ville påpeka säkerhetspunkten.
Ska man vara sådär så kan man ju inte ens kratsa en hov utan skyddsutrustning. Det jag menar är att man kan aaaaldrig vara helt hundra på säkerheten, även om man försöker.
Kan vi inite lämna ämnet, och vara överens om att alla tänker på sin och hästarnas säkerhet i första hand?! :)

:banana:

Mvh Ann

kl

Är det någon som har koll på tiderna på grevagården på söndag? Madde? Jag har tittat på svehast, men det står exteriör kl 10 och sen kritik kl 13..? När är det man ska titta? :confused:

//C

...och vilka hingstar är det nu igen, som skall visas?
Hittar inte riktigt på svehast.se

är det ngt som gör mig illamående av oro så är det just banvagnar och småbarn på tävlingsplatser bland hästarna.:eek: såg en bild på en hemsida där de ställt en barnvagn med bebisflicka bland hästarna i en hage.....ibland undrar man hur folk är funtade....

...och vilka hingstar är det nu igen, som skall visas?
Hittar inte riktigt på svehast.se
De här hittade jag:

71 BLACK TURBO 02051170 e. NV Beau Bey (US)
72 GWARANT 02010238 e. Wadim PL
73 SOKRATES 0297317 e. Elcatero
74 PIERNIK 02880303 e. Ortalion PL

bara fyra stycken, så tråkigt :(

Vem är den sista, Piernik? De tre övre har jag hört talas om men inte den sista, och inte heller dess pappa, Ortalion? Nån som vet något om Ortalion, är lite nyfiken :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 124
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka