Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Håller med! Jättehärlig bild.Har också reagerat i olika sammanhang där säkerheten har blivit en sorts självändamål på nåt sätt.Tror en viss typ av människor känner sej lite viktiga av det.Det är kanske synd om dom, för dom missar nog en del av det fina med att våga känna tilltro.....

Visst är det mys med tilltro, verkligen, och det är det ultimata
man vill känna med sin häst, men det behövs bara en broms under magen på världens goaste mest tilltrodda häst och ett barnahuvud i lämplig höjd så är det barnahuvet krossat.
Bara ett exempel!

Skall jag dra fler exempel vad som helt olyckligt kan uppstå
med hästar man känner tilltro med.

Ja, världens snällaste häst som aldrig gör en fluga förnär var nära att sparka in huvudet på min dotter för några år sedan. Dottern skulle gå förbi henne i hagen, det var glansis och precis vid svansen halkade hon omkull och for in bakom bakbenen. Hästen slog utan att tänka, och missade huvudet med en hårsmån. Man ska aldrig säga aldrig och det har faktiskt inte ett dugg med tilltro att göra.

Carina på Silver Arabians

Visst är det mys med tilltro, verkligen, och det är det ultimata
man vill känna med sin häst, men det behövs bara en broms under magen på världens goaste mest tilltrodda häst och ett barnahuvud i lämplig höjd så är det barnahuvet krossat.
Bara ett exempel!

Skall jag dra fler exempel vad som helt olyckligt kan uppstå
med hästar man känner tilltro med.

Hej Annika!

Jag förstår vad du menar men jag är nog mer av den åsikten att barn ska inte vara "lösa" runt "lösa" hästar och framför allt inte bakom en häst även om den är kopplad.....

Vad är säkerhet för er? Hur tränar ni era hästar så dom kan bli trygga och säkra?

Jag är ju som många vet westernryttare och i "min" värld rider dom flesta med keps eller utan hjälm. Hur ställer ni er till det?

Jag är nog den enda western ryttaren som kommer till en clinic med ridhjälm och väljer även att ha hjälm på vissa tävlingar trots att jag tävlat högt i klasserna... Detta handlar INTE om att jag INTE litar på hästen jag rider, utan på en omgivning som jag inte kan styra.... Men oavsett omgivning så sitter hjälmen på förutom i vissa westernklasser på en rutinerad häst.....

Jag tycker detta är ett intressant/viktigt ämne som tas upp!

MVH en Pernilla som aldrig rider hemma utan hjälm!

Jag förstår faktiskt mer att man rider utan hjälm, än att man sätter sig bakom en häst.
rider man utan hjälm har man ju en anledning, för varmt, passar inte in utseendemässigt, eller nåt.
Att sitta på ändan bakom en häst ser jag ingen anledning att göra?

(säger jag som nog aldrig ridit utan hjälm)

Jag rider heller aldrig utan hjälm,inte mina barn heller.Dock nöjer jag mej med att förmana mina egna barn(+andras när dom rider hos oss).Jag tycker också det är viktigt med säkerhet,men att alltid hålla på och leta upp faror känns glädjeförstörande.Och att ge sej på och mästra andra vuxna det tycker jag är lågt både här och i verkligheten.Det kommer alltid att finnas både insekter och annat som kan skrämma en häst.Tänk om hoven träffar framsidan av huvudet då är det ju väldigt tråkigt att man inte rider med visir....

Jag tycker inte att någon i den här tråden direkt förmanar andra vuxna. Däremot ger folk sin syn på säkerhet och många säger att de själva aldrig skulle sitta bakom en häst, rida utan hjälm etc. Många av dessa har kanske lärt sig detta den hårda vägen. Jag tillhör de som aldrig skulle sitta bakom en häst eller rida utan hjälm. Och jag förstår inte varför du tycker att det är "lågt" att förmana andra vuxna om det heller. Det är ju bara av välmening.

Personligen tycker jag att det är helt vansinnigt att sitta bakom en ettåring i en transport. Även om det bara är för att njuta av solen. Men det finns det andra ställen att göra det på. Även om man själv känner tilltro till hästen så ska man kanske också tänka på att man ska vara ett föredöme för andra (framför allt barn). Om barn ser att vuxna gör så, så gör de likadant. Och kanske inte bakom en så kallad "säker" (det finns egentligen ingen) häst.

om hoven träffar framsidan av huvudet då är det ju väldigt tråkigt att man inte rider med visir....

Nej, man får nog vara glad att man inte har visir. I alla fall inte något av de som finns på marknaden. De skulle nog skada ansiktet ännu mer vid en spark.

nej det var min dam som fick högst poäng :D den utställningen noora var med på ville dock inte min dam trava på så just där fick noora högre... min dam var jätte trött o ville bara sova ;) men totalt och bäst av alla 3 så fick pselma högtst... noora fick 89 om jag inte kommer ihåg fel, min fick 90 som högst ( övrigt 89 och 87 när hon inte ville trava...)

Hej Annika!

Jag förstår vad du menar men jag är nog mer av den åsikten att barn ska inte vara "lösa" runt "lösa" hästar och framför allt inte bakom en häst även om den är kopplad.....

Vad är säkerhet för er? Hur tränar ni era hästar så dom kan bli trygga och säkra?
Jag tycker detta är ett intressant/viktigt ämne som tas upp!

MVH en Pernilla som aldrig rider hemma utan hjälm!

Tränar till trygga hästar?
Delvis beror det på en själv vilka rädslor man överför på sina hästar.
Börjar jag känna mig osäker är jag övertygad om att hästar får noja.

Hemma hos mig så gör vi väl som du gör, släpar och drar säckar.
skramlar osv. Jägarna skjuter i skogen och de bryr sig inte.
Traskar runt traktorer, går jämte bilar m.m.

Det viktigaste är ju att visa att man själv vågar möta faror för att få en
häst att begripa att det inte är så mkt att hysta för.

Att man inte själv darrar när vaccineringar eller andra främmande
händelser skall åtgärdas.
Mao, det går hur bra som helst att skrämma upp en häst utifall
man själv är osäker/okunnig.

Min akilleshäl är lastning. Jag har råkat illa ut en gång
och jag lär väl aldrig komma över det. Jag är ofta lite rädd
vid lastning. När jag skall lasta Tosca så tar det hur många timmar
som helst. Låter jag någon annan ta in henne så är det snabbt avklarat.
Hon verkar inte rädd utan troligtvis spelar hon på
mina "tyckasyndomigkänslor" .
Av någon anledning så går det bättre med dom andra hästarna.
En främmande häst skulle jag aldrig för mitt liv hjälpa till att lasta.

Jag skriver det här som ett exempel på att man kanske bör veta
vilka moment man är trygg i.
Jag ger mig bara inte på lastträning av tex unghästar.
Har jag ingen annan som lastar så blir det hästbuss.

Har ett bekymmer som jag gärna skulle vilja höra vad ni arabavelsmänniskor har för åsikter om.

Hur ska man göra med arabuppfödare som inte sköter registreringen på sina föl? Har ett litet arabsto som fortfarande inte är registrerad. Enligt kontraktet som skrevs innan hon föddes, skulle uppfödaren stå för registreringen. För att kunna registrera henne var först mamman tvungen att registreras, vilket enligt uppfödaren inte skulle vara några problem.

Stoet är nu två år och uppfödaren har fortfarande inte skickat in alla uppgifter till ARAB som behövs och svarar varken via mail eller telefon när jag försöker få kontakt.

Problem med oseriösa uppfödare gäller ju inte bara araber. Fortsätter därför med ämnet i ny tråd "Lurad vid hästköp" under Hästmänniska.

Det stämmer, Noora fick 89 och den i Märsta var den enda hon ställde upp i.

Love Cierina - Visst är det Noora på bilden! Tack, jag minns din ponny också, tyckte det var en väldigt trevlig liten häst! :)

Hej Pernilla! Ja, jag är också ett westernfreak:banana:, men det var länge sedan jag slutade rida utan hjälm. Jag vågar inte rida utan hjälm längre, tänker på allt som KAN hända. Tror det händer något i hjärnan när man har fått barn, jag ser faror som lurar överallt.

Nästan alla på våra clinics rider i hjälm, tränaren rider i hjälm + skyddsväst.

Säkerhet framför allt, man kan inte tro en massa. Jag kan lita på min häst till 100% men avvärjer det olyckor?? Tyvärr är det ju inte så, och än hur snälla och lydiga m.m. så ÄR hästar flyktdjur. Som springer/sparkar först och kollar SEN, men då är det försent.

Jag bryr mig inte hur andra gör och dömer inte andra heller, men jag tar inte mina hästar för givna och även fast jag litar på dom till 95% så är resterande 5% något jag inte kan styra över. En olycka händer så himla fort och med så stora djur som hästar kan det få förödande konsekvenser.

Sorry, blev lite allmänt svarat även fast jag svarade dig. Hoppas det går bra ändå:smirk:

Haha, undrar om det inte har ramlat in "småturbosar" i tråden.:love:

madde++++

.

Jag bryr mig inte hur andra gör och dömer inte andra heller, men jag tar inte mina hästar för givna och även fast jag litar på dom till 95% så är resterande 5% något jag inte kan styra över. En olycka händer så himla fort och med så stora djur som hästar kan det få förödande konsekvenser.

Jag kan ge mig den på att de flesta allvarliga olyckor händer just när man tror sig kunna lita på sin häst.

Haha, undrar om det inte har ramlat in "småturbosar" i tråden.:love:

madde++++

Haha, jag tyckte väl det!

Ang kvalitén så säger jag bara ÄNTLIGEN :banana::bump: Klart vi ska uppmuntra det! Jag hoppas att jag ska kunna delta iallafall, tycker att det är viktigt att bevara ridbarheten också! Sådeså!

Hur ser det ut med tävlingar i vår, är sugen på att komma iväg. Måste ju träna inför sportcupen!
Är ju i full gång med träningen, Lollo är en magisk fe som kan få alla att kunna rida, till och med mig! Någorlunda iallafall :p

Ses på hingstvisningen!

Kram/ Bullemamma

Tränar till trygga hästar?
Delvis beror det på en själv vilka rädslor man överför på sina hästar.
Börjar jag känna mig osäker är jag övertygad om att hästar får noja.

Hemma hos mig så gör vi väl som du gör, släpar och drar säckar.
skramlar osv. Jägarna skjuter i skogen och de bryr sig inte.
Traskar runt traktorer, går jämte bilar m.m.

Det viktigaste är ju att visa att man själv vågar möta faror för att få en
häst att begripa att det inte är så mkt att hysta för.

Att man inte själv darrar när vaccineringar eller andra främmande
händelser skall åtgärdas.
Mao, det går hur bra som helst att skrämma upp en häst utifall
man själv är osäker/okunnig.

Min akilleshäl är lastning. Jag har råkat illa ut en gång
och jag lär väl aldrig komma över det. Jag är ofta lite rädd
vid lastning. När jag skall lasta Tosca så tar det hur många timmar
som helst. Låter jag någon annan ta in henne så är det snabbt avklarat.
Hon verkar inte rädd utan troligtvis spelar hon på
mina "tyckasyndomigkänslor" .
Av någon anledning så går det bättre med dom andra hästarna.
En främmande häst skulle jag aldrig för mitt liv hjälpa till att lasta.

Jag skriver det här som ett exempel på att man kanske bör veta
vilka moment man är trygg i.
Jag ger mig bara inte på lastträning av tex unghästar.
Har jag ingen annan som lastar så blir det hästbuss.

Tack för ditt svar, men varför frågetecken i början?! Jag tycker du verkar träna dina hästar på ett underbart naturligt sätt!!! Tack för att du /ni delar med er! Som jag skerv tidigare så tycker jag att det är ett intressant och viktigt ämne!

Ang. lastning så är du inte själv om att tycka det är läskigt..... Själv, så tycker jag det är en av de roligaste övningarna. Det är så härligt när man kan med lite träning ändra den lilla darrande rädda hästen till att stolt vilja lasta sig själv!

Mvh Pernilla

Hej Pernilla! Ja, jag är också ett westernfreak:banana:, men det var länge sedan jag slutade rida utan hjälm. Jag vågar inte rida utan hjälm längre, tänker på allt som KAN hända. Tror det händer något i hjärnan när man har fått barn, jag ser faror som lurar överallt.

Nästan alla på våra clinics rider i hjälm, tränaren rider i hjälm + skyddsväst.

Säkerhet framför allt, man kan inte tro en massa. Jag kan lita på min häst till 100% men avvärjer det olyckor?? Tyvärr är det ju inte så, och än hur snälla och lydiga m.m. så ÄR hästar flyktdjur. Som springer/sparkar först och kollar SEN, men då är det försent.

Sorry, blev lite allmänt svarat även fast jag svarade dig. Hoppas det går bra ändå:smirk:

Hej Linda!

Intressant att de flesta hos er rider med hjälm! Jag har fått många frågor VARFÖR jag har hjälm på mig på tävlingar och clinics..... Sånna "härliga:mad::devil:" frågor som: Rider du med hjälm bara för att du har arab?:mad:

Tom en Ridsportsreporter dök på mig på en tävling i Göteborg och ifråga satte mig med mitt tävlande med hjälm...... Jag sa inte till henne då att det var pga att jag just den gången glömt hatten hemma, hehe. Det tyckte jag inte hon behövde veta;)

Jag håller med dig om att man aldrig ska ta en häst för given MEN för mig är det åt båda hållen.... Ömsesidig respekt är mitt måtto! Tyvärr träffar jag endel människor som straffar i"fall att", alltså i ett förebyggande syfte:crazy:

Hoppas det är fler av er som skriver om säkerhet och gärna berätta lite hur ni tränar, alltid kan man snappa upp något litet tips eller få ny inspiration:)

Mvh Pernilla

Glöm frågetecknet.

Förr lasttränade jag själv och kan väl fortfarande
pyssla runt transporten med det jag känner mig trygg på.

Rädslan kommer sig av att jag för "hundra år" sen
hjälpte en främmande att lasta hästar. En av hästarna
gick över bommen och jag blev klämd mellan bom och häst.
Det var en unghäst med massor av ben, inte kul.

Nästa olycka var med en egen unghäst, ca 10 mån.
Var ute och gick med henne och så gick
vi förbi transporten. Äh, tänkte jag, lika bra att lasta henne
nu när vi är ensamma och känner ro.
Sagt och gjort. Ner med luckan och så gick vi in.
Brak! Jag hade glömt att ställa upp transporten med stöd
så vi rulla runt lite. Varken häst eller jag glömde det på
lång tid.

Jag har bestämt mig för att jag kan göra annat än lasta
hästar trots att jag lastat massor av häst där det gått bra.

Sånna "härliga:mad::devil:" frågor som: Rider du med hjälm bara för att du har arab?:mad:

Tom en Ridsportsreporter dök på mig på en tävling i Göteborg och ifråga satte mig med mitt tävlande med hjälm...... Jag sa inte till henne då att det var pga att jag just den gången glömt hatten hemma, hehe. Det tyckte jag inte hon behövde veta;)
Mvh Pernilla

Ja, ibland blir man bara så trött på alla kommentarer! När man började rida western (då i hatt/keps) blev man idiotförklarad för det, och nu när man rider western i hjälm så kommer det kommentarer om det. Tror många w-ryttare använder förklaringen att min häst är så lugn/lydig/väldresserad m.m. Men jag såg en gång på en tävling då hästen snubblade och gick omkull, ryttaren for med huvudet in i staketet, utan hjälm då. Sen tror jag att hatten hänger med av bara farten, det tillhör ju kitet s a s. Men jag har försvenskat w-ridningen på äldre dar och rider i hjälm:)

MVH
Linda

Av välmening säger du.Personen på bilden är ju ingen nybörjare precis.Vill man sprida säkerhetsbudskap kan man ju skriva allmänna artiklar om det, men att kritisera en bild som säkert i dom flestas ögon sågs som fin och ett tecken på ömsesidigt förtroende,ursäkta mej ,men jag tycker bara det är tråkigt och den här sortens tråkigheter märks mer och mer i vårt samhälle.Men det är en annan diskution,här ska det ju handla om avel.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 124
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka