Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Det var precis som du säger en fin bild, harmoni och ro
strålade ikapp med solen.
En van hästägare sitter och myser efter förättat arbete.
Man kunde känna hur rätt allt var.
Jag fattar precis känslan och som jag skrev tidigare
har jag börjat lulla bort mitt säkerhetstänkande och
gör själv idiotgrejer pga inget tok har hänt på så
länge. Inga barn att bevaka. Allt flyter på.

Varför reagerade många på bilden då?

Hur mycket skulle ha behövts för Neways hade flugit iväg
eller fått en spark i skallen?
Många olyckor har trots "tilltrohästar" hänt.
Smågrejor som att hästen lyfter eller vänder på skallen och ens
näsa sitter nästan på tvären efteråt och några tänder bredvid.
Hårda smällar bara det.
Gulliga glada föl har förmåga att göra
glädjeskutt i boxen. Dom hovarna är inte kul.
Det finns mängder med tokolyckor även runt "tilltrohästen"
som jag faktiskt tycker man skall vara medveten om.

Vet inte helt säkert om tråden ligger så fel men som någon
hävdade så är just arabhästen en familjehäst som vi kan
leva i tält med.
Jag håller med, men den oföutsedda olyckan finns även i tält.

Jag förstår inte heller varför vissa måste utmana ödet på något sätt, genom att ta risker och stå och sätta sig bredvid sin häst på ställen där man utan tvekan kan bli påhoppad och sparkad om hästen av någon anledning skulle bli rädd.

Det behöver ju faktiskt inte vara du som människa som skrämmer hästen. Nej, det kan ju vara ett djur i skogen, en annan människa som plötsligt dyker upp eller.. vad som helst.

Nej, att utmana ödet är ingenting för mig. Jag tror faktiskt inte man kan ta ur en häst sin flyktinstinkt.

Jag tycker bara det är dumt att inte ha hjälm och blir lika besviken varje gång jag ser någon utan hjälm. Det spelar ingen roll hur duktig ryttare du är eller hur snäll din häst vanligtvis är. Det är varken "coolt" eller annat, att rida utan hjälm. Vad tänker jag när jag ser en utan hjälm? Jag tänker direkt dåliga tankar om den personen, då jag anser en sådan person vara extremt självisk, för om denna personen utan hjälm skadar sig allvarligt eller t om dör, blir familjen och alla vännerna hemskt ledsna. Tja, att rida utan hjälm är som att säga "hej" till döden och "hej då" till familj och vänner.. egentligen.

Madde !

Vart kan man läsa om/anmäla till turbocupen, jag hittar inte det på varken SAHF hemsida eller silverarabians där det var förra året?

Vi vill ju va meeee ! :banana:

ja vi undrar oxå, har ju inte kommit upp nått på hemsidan så lilla Lotta böjar bli lite orolig (blir det lätt o fort) jag menar det är ju "bara" 1½ månad kvar...

Jag är ju totalt nybörjare på det här med arabaveln, så jag har en liten fråga om en hingst jag är intresserad utav, nämligen Ibn Imminn, som står hos Lillemo Antonsson.

Jag kan ingenting om exteriörbedömningar. Googlade på honom och fick upp resultaten ifrån en utställning(?) ifrån 2006.

Det står att han var två år och fick poängen: 69,67, vilket i mina öron inte låter så bra, eller?

Om det är det systemet med 100 poäng som är max (vilket det ser ut som det är med poängen) så är det tyvärr inte så bra med 69,67, är du säker på att det är rätt poäng och inte 79,67? Jag har inte sett så många hästar på show som fått så pass låga poäng ändå?

Allmänt - ni som är emot min bild, vad tycker ni om folk som uppträder med hästar, typ ryssen Nevzorov (stavning?), eller andra "hästartister" som formligen ligger mellan benen på hästarna? Ligger på bord och låter hästarna hoppa över dem. Också icke-säkerhetstänkande? Eller har det med att göra att jag inte är en känd "hästartist" ? Jag är ärligt bara nyfiken på tankesättet ni har.

Camilla *som faktiskt är rätt road över all uppståndelse som min bild har gett :D *

Om det är det systemet med 100 poäng som är max (vilket det ser ut som det är med poängen) så är det tyvärr inte så bra med 69,67, är du säker på att det är rätt poäng och inte 79,67? Jag har inte sett så många hästar på show som fått så pass låga poäng ändå?

Allmänt - ni som är emot min bild, vad tycker ni om folk som uppträder med hästar, typ ryssen Nevzorov (stavning?), eller andra "hästartister" som formligen ligger mellan benen på hästarna? Ligger på bord och låter hästarna hoppa över dem. Också icke-säkerhetstänkande? Eller har det med att göra att jag inte är en känd "hästartist" ? Jag är ärligt bara nyfiken på tankesättet ni har.

Camilla *som faktiskt är rätt road över all uppståndelse som min bild har gett :D *

Hej Camilla!

Jag säger det igen...... Suuuuper härlig bild och jag håller med dig i det du skriver!

Många sitter ju inne i boxen hos sin häst......

Kram Pernilla

Hej Annika!

Jag förstår att du inte gillar transporter;) och jag tycker du är klok som överlåter det till någon annan tills du jobbat dig förbi dina tråkiga erfarenheter. Jag kan gärna försöka hjälpa dig förbi ditt hinder om du vill, men du kanske klarar dig bra ändå:). Jag skulle kunna jobba heltid med att lasta hästar, jag tycker det är både roligt och intressat:)!

MVH Pernilla

Säkerhetstänkande, ja det är viktigt!!

Har man barn, hundar och diverse andra djur som kryper, springer och kravlar runt en 24 timmar om dygnet då MÅSTE man tänka: SÄKERHET!

Jag skulle ALDRIG låta någon av mina ungar rida utan hjälm. Jag har hellre på tok för mycket akta, var försiktig, tänk på det..... För om det händer något så kan du aldrig säga: hoppsan, vad synd!

Jag tänker alltid säkerhet för alla. Ibland så kan det missförstås också. Var på utställning eller om det var sportcupen med Ege. Hans box är den som ligger längst ner mot nya ridbanan på Näsbyholm. I den boxen finns inget lås eller kedja så man kan stå inne hos hästen och dörren förblir stängd. Alltså placerar jag någon vid dörren och säger: -Passa dörren.

Då kommer någon förbi och tycker att man har en galen hingst som måste passas hela tiden. Bara för att jag inte vill ta risken att han ska kunna gå ut genom dörren. Har någon sett en lös hingst bland andra hingstar han inte känner? Det är ingen rolig historia, speciellt inte om det placeras ut barnvagnar, småbarn och andra hästar. Man KAN inte lita 100% på en hingst. Tro det gärna om ni vill, men när naturlagarna träder i kraft så kan den snällaste häst bli som förbytt.

Själv ligger jag och sover i boxen hos alla mina ston när de ska föla, men man kan aldrig skydda sina barn en gång för mycket. Unghästar, hingstar och andras hästar litar jag inte på.

Turbo-cupen: Anette håller på att göra klar infon om den, blir snart klart!

madde++++

Det stämmer, Noora fick 89 och den i Märsta var den enda hon ställde upp i.

Love Cierina - Visst är det Noora på bilden! Tack, jag minns din ponny också, tyckte det var en väldigt trevlig liten häst! :)

TACK!!:love:

Han kan ju vara busig ibland men han är alltid snäll.

Jag kommer ihåg en gång när jag red barbacka på en smal jordväg och jag galloperade bredvid en rapsåker(som nyligen var skördad).Han såg någonting och hoppade åt sidan.Jag ramlade av på åkern och fick en vass själk i ryggen nedanför västen.Jag låg där en stund eftersom jag hade ont och han stod kvar där bredvid mig hela tiden.Sedan så började han försiktigt att puffa på mig.Jag tog tag i grimskaftet som jag hade som tyglar och drog mig upp samtidigt som han backade bakåt.Sen tog jag mig upp och vi red hem.
Det var en härlig dag förutom att jag fick ont i ryggen:D.

Sen finns det ju stunder man helst vill glömma.
Jag hade en ponny då som var ganska hetlevrad(och dessutom kär i en åsna som också var ett sto).Jag och mina äldre kompisar red ut på en bilväg(med väldigt lite trafik på).Ponnyn såg en bil och kastade av mig på vägen mitt framför bilen!!
Bilen hann som tur var,stanna och min ponny sprang hem i raketfart.Jag fick sitta bakom sadeln på en av de stora hästarna när vi vände och skrittade hem.
Och som om det inte vore nog så hade ju det lilla ponnyn till odåga på sig ett av det finaste tränsen.När vi mötte henne i stallet så var tränset alldeles sönderslitet!!:mad:
Det var en dag jag helst skulle vilja glömma!
Men,men gjort är gjort och det kan man inte ändra på.

Noora verkar iallafall vara ett underbart trevligt sto som du litar väldigt mycket på.

Och så är Flash för mig.En trevlig ponny som gör allt för sin ryttare,fast det finns ju undantag(hihi):angel:.

Timpa,
ja Lolo är verkligen duktig!!:bow:

Eftersom jag är hennes guddotter så får ju jag lektioner i både utställning,ridning och hur man ska lära unghästar att ställa upp sig och mycket mer.

Jag hade tänkt mig att jag ska vara med i turbocupen med henne i år eftersom jag pricis lärt min lilla(el. ska jag säga stora?)Milexia att ställa upp sig och hon är så fin.
Jag satt för första gången på henne och jag har aldrig tränat med henne!!(Hon är ju bara 2 år trots allt.)
Ända felet är väl att hon är ca: 152 i manken och 155 hög vid rumpan.
Men hon kommer ju att växa ikapp med framdelen.

Och det är Lolo som har lärt mig att träna henne rätt!
Så man kan väl säga att jag är ett Lolo fan.:bow::bow::bow:

Hej igen!

Ni får ursäkta att jag tjatar:o men jag får inte riktigt kläm på hur er säkerhet ser ut. Det här skriver jag inte för att någon ska ha rätt eller fel utan för att få veta mer om hur andra hanterar sina araber:).

När känner ni er säkra i ert förhållande till er häst? a

Det stod 69,67 , vilket han fått som 2-åring. Det stod att han blivit klass 5. Finns det någon hemsida där man kan se hans resultat ifrån när han var äldre?

Hej igen!

Hur i helsifyr kan inlägget postas medans man skriver?:eek:! Här kommer hela....

Ni får ursäkta att jag tjatar:o men jag får inte riktigt kläm på hur er säkerhet ser ut. Det här skriver jag INTE för att någon ska ha rätt eller fel utan för att få veta mer om hur andra hanterar sina araber:).

När känner ni er säkra i ert förhållande till er häst? Använder ni ridhjälm vid in/utsälpp av hästarna, när ni longerar? Hur gör ni för att känna er trygga när ni lastar era hästar? Stigbettet/kedjans innebörd? Vad strävar ni efter i er träning?

När jag tittar på Camillas bild så ser jag en mycket nöjd liten kille som har koll på sin matte, han har placerat sin kropp så han ser henne. Och eftersom hon sitter så har han ansvaret...

Jag, själv, tränar mina hästar till att följa mig vart än jag går, går jag till affären så ska dom kunna följa mig lösa dit. Rider jag, så vill jag inte att det är bettet i munnen som kontrollerar hästen utan med tiden så ska dom kunna ridas utan huvudlag.

Det enda problem jag stött på i denna träning är att om jag ska rida iväg och bada med min häst och vill ligga och sola efter badet så går det inte så bra. Hästen ställer sig och vakar över mig eftersom jag ligger ner, vilket betyder att jag inte får en gnutta sol på mig:rofl:. Det går ju att lösa det med att lägga sig på hästens rygg och sola MEN då börjar den att beta i stället och går omkring:rofl:

Med detta vill jag säga att det jag tränar är ömsesidig respekt och ansvar. När jag är ute på tävlingsbanan så måste hästen kunna hjälpa mig och lösa olika situationer, jag klarar mig inte själv, vi måste vara två om det;). Detta strävar jag självklart efter även med dom som inte tävlas.

Sammanfattningsvis ju mindre pryttlar jag kan ha på min häst desto tryggare känner jag mig!

Hoppas ni vill dela med er!, som lovecirenia gjorde!:)

MVH Pernilla

När känner ni er säkra i ert förhållande till er häst?

Jag kan inte säga att jag någon gång kan känna mig 100% säker. Det är det faktiskt ingen som kan säga att dom kan vara heller för den delen. Hästar är flyktdjur och skulle man då vara ivägen när de blir skrämda, så hinner de kanske inte alltid tänka att "aha, där satt matte, bäst och hoppa åt andra hållet" ;)

Jag kan faktiskt säga att jag känner mina hästar så pass bra att jag vet hur de reagerar i olika situationer, men jag kan aldrig säga att jag känner mig så pass säker att jag medvetet ställer mig inför situationer där jag kan komma till skada. Hur kan man ens få för sig att sätta sig på lemmen till en transport med en stor häst bredvid sig inne i transporten? Det är bara knäppt.

När jag skulle köpa häst ville jag inte ha ett sto(kan vara tjuriga vid brunst),inte en skimmel(lätt smutsiga) och ingen arab:angel:
Och här står jag nu med världens undebaraste häst som är ett skimmel sto av arabsikt fullblod:)Ångrar mig inte en sekund att jag köpte henne:rofl:
vi funderar att ta föl efter henne och har letat lite efter hingstar de jag tycker är fina är Etman ox ägare: Arvak Nord och Chopin ox ägare: Artic Arabians.
Ni som tagit föl efter eran arab, är det lätt att sälja de små busarna?eller kan det dröja flera år innan nån vill köpa fölet/unghästen?

Tacksam för svar!
Mvh Tina:bump::banana:

Tack Pernilla! :bow:

*hugger din knapp och svarar*

Min säkerhet är densamma som Audis! Ju mindre saker jag har på hästen desto säkrare känns det för mig. Det kan säkert låta knäppt, men så är det faktiskt. Jag erkänner att utöver det kan jag inte ett skvatt om diverse hjälptyglar och vad olika bett är till för. Jag rider in mina unghästar barbacka i grimman, sadeltama är de sen fölåldern ändå då de brukar få bära in mammas sadel till sadelkammaren :p Ibland kan jag också få för mig att hoppa upp på dem i hagen när de inte har nåt alls på sig.

När jag ser på flocken i hagen så ser jag att om det dyker upp något farligt så reagerar flocken precis som "de äldste". Står de stilla och tittar, så gör resten också det. Blir de rädda, ja då lägger alla benen på ryggen. Jag uppträder själv väldigt lugnt och självsäkert när jag håller på med mina hästar, och utöver det, en annan sak jag tycker är viktig; Jobbar man med sin häst och är okoncentrerad så kan man inte heller begära att den ska koncentrera sig på dig. Jag ser alltför många som tänker på annat när de håller på med sina hästar, självklart tittar då hästen åt ett annat håll också...

*nu ska jag äta middag*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 124
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka