Tror att i just USA så är det det som förstör mycket siffror. Det är väl deras kor i feedlots som äter Brasiliansk soja som totalt kraschar världssiffrorna för kor?Nja, antalet nötkreatur i Sverige har ca halverats sedan 30-talet. I Stockholms län, för att ta ett exempel, fanns som flest kor runt förra sekelskiftet (80 000) och nu är det i storleksordningen en tiondel av det. Jag vet inte siffrorna för hela världen dock, men så enkelt som att nötkreaturen ökar hela tiden är det inte. Däremot producerar de mer per djurenhet.
Det är liksom inte kornas fel att det ser ut som det gör, däremot kan de vara en del av lösningen eftersom vi nu måste göra mer än att strypa tillförseln av kol till kretsloppet. Deras bidrag till klimatet är en faktor att ta med i beräkningen nu, men de är inga miljöbovar enligt mitt sätt att se det. Det är vi som har gjort så att vi inte längre har råd att ha dem i samma utsträckning. Hade vi inte tagit upp kol och olja hade det inte sett ut som det gör.
Jag har för övrigt letat efter en siffra på antalet nötkreatur i USA jämfört med antalet djur när bisonhjordarna var som störst. Sitter någon på de siffrorna så skicka dem gärna.
(och såklart Brasilianska kor som äter detsamma i feedlots på regnskogsmark som är huggen och förstör vattenkretslopp osv)
Tror det är våra mjölkkor i Sverige som äter de där 2% soja per djur. Köttdjuren Krav eller ej har väl en viss tendens att helt enkelt gå ute och inte äta speciellt mycket tillskott? Så det är ganska viktigt att välja Svenskt nötkött, men såvitt jag förstått inte så viktigt vilken sort man väljer eller varifrån?
Statistiken dock som WWF går efter tar ju som sagt med kor från hela världen och lägger rekommendationerna efter det.
Vad jag ville ha sagt egentligen är att buffelhjordarna på miljoner djur i USA var ju en del av ett kretslopp, skyddade marken och åt grödor som inte gav mycket metanutsläpp. Dvs vad djuret äter påverkar mängden metan det släpper ut.
Medan feedlotkorna i USA äter soja som ger metan och hugger regnskog, sprider öken osv osv.