Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

(och uhm ja, måste väl lägga till det igen. Självklart kan vi inte äta så mycket kött som vi gör nu, inte i Sverige och inte i USA. Bara om någon missade inlägget där jag tyckte det för ett par sidor sedan. Som på 50-70-talet borde räcka gott och väl.)
 
Jag tror att jag läst att fet fisk från Östersjön inte ens får säljas i EU för att den innehåller så mycket miljögifter, rekommendationen från livsmedelsverket är att inte äta mer än 2-3 ggr (portioner) per år.
Det stämmer att Östersjön inte mår bra men dessvärre delar vi på den med flera andra länder.
Ett annat inspel är att vi har ett ganska stort kvicksilvernedfall via atmosfären över bl.a. Sverige som kommer från andra länder från t.e.x. gruvdrift. Detta leder bl.a. till att inga vattendrag eller sjöar i Sverige når upp till EU:s gränsvärden för god kemisk status enligt vattenförvaltningen. Annars har vi i Sverige verkligen minskat våra kvicksilverutsläpp på senare tid.

Minskade fiskbestånd och anrikning av miljögifter i fisk i Östersjön är en ganska komplex fråga. Några faktorer är överfiske av torsk, utsläpp av näringsämnen och förorenande ämnen, vattenkraftsdammar som skär av lekområden och sedimenttransporter, utdikning av jordbruks- och skogsmark m.m.

Vi har alltid detta problem när många delar på en råvara. Många kan vara många olika personer, många olika regioner, många olika stater. Det kallas för allmänningens tragedi eller tragedy of the commons. Ett bra exempel är den europeiska ålen där ålen förökar sig i Sargassohavet, sedan kommer ålynglen med golfströmmen till Europa. De stora mängderna går upp i floder i Frankrike, Spanien och Storbritannien och vi får också en del hit till Sverige bl.a. Hela Europa delar på samma ålbestånd. Det är tradition i andra länder att äta ålyngel, som fiskas rejält. I Sverige har vi tradition med rökt blankål, dvs vuxen ål som ska gå tillbaka till havet för att föröka sig. Andra saker som miljögifter, dammar och vattenkraft påverkar också. Mycket är också okänt ännu. Ålen ligger idag runt 3 % av beståndsstorleken från 80-talet och är klassad som Akut hotad inom svenska rödlistan och är upptagen i CITES.

Personligen är jag väldigt kluven till att äta fisk öht såvida man inte fångat den själv. Då jag bor i Sverige och inte fiskar i havet så leder det till att kunna äta 1-3 fiskar om året från en närbelägen sjö och då vet jag med mig att jag äter en massa miljögifter. Även om jag inte känner smaken känns det liksom inte så gött även om man "får"...
 
Varför är det usla skäl? Får man inte äta något för att det är gott? Låter så konstigt precis som om man ska äta mat som inte är gott.
Jag äter själv bara om det är gott annars äter jag inte alls, sen om det är kött, fisk, sallad osv spelar mindre roll för mig så länge det är gott.
Jag måste bara fråga, för det lät som ett så märkligt resonerande, men skulle du äta människa om det var gott?
Obs, är inte vegan själv.
 
Jo, det är lite ledsamt när man läser såna här artiklar:
https://sverigesradio.se/artikel/7292761
Ja det är inte på något sätt ett enskilt problem från en enskild plats. Även svenska avloppsreningsverk "breddar" avloppsvatten efter t.ex. skyfall, dvs avloppsvatten släpps ut orenat pga för stora vattenmassor.
Även Danmark planerade att släppa ut orenat avloppsvatten vid någon ombyggnation; https://sverigesradio.se/artikel/7481640

Jag tror faktiskt många inte ens vet om att de släpper ut eller vad de släpper ut, eller att de inte borde släppa ut. Sedan även i Sverige som har mycket bra teknik och höga krav så kan vi inte rena från många ämnen, så som läkemedel. Dessa hamnar rätt ut i vattnet igen och orsakar som exempel fel på reproduktionen hos fisk och desformation hos bottenfauna.

Ursäkta lite dystra inspel utan förslag på något man kan göra själv, förutom att äta MSC-märkt fisk men det är väl en något tandlös märkning också tyvärr.
 
Ja det är inte på något sätt ett enskilt problem från en enskild plats. Även svenska avloppsreningsverk "breddar" avloppsvatten efter t.ex. skyfall, dvs avloppsvatten släpps ut orenat pga för stora vattenmassor.
Även Danmark planerade att släppa ut orenat avloppsvatten vid någon ombyggnation; https://sverigesradio.se/artikel/7481640

Jag tror faktiskt många inte ens vet om att de släpper ut eller vad de släpper ut, eller att de inte borde släppa ut. Sedan även i Sverige som har mycket bra teknik och höga krav så kan vi inte rena från många ämnen, så som läkemedel. Dessa hamnar rätt ut i vattnet igen och orsakar som exempel fel på reproduktionen hos fisk och desformation hos bottenfauna.

Ursäkta lite dystra inspel utan förslag på något man kan göra själv, förutom att äta MSC-märkt fisk men det är väl en något tandlös märkning också tyvärr.

För mig är det skillnad på att brädda avloppsvatten vid skyfall och att inte ens ha ett fungerande reningsverk året om.
 
Jag måste bara fråga, för det lät som ett så märkligt resonerande, men skulle du äta människa om det var gott?
Obs, är inte vegan själv.
Jag instämmer! Man MÅSTE inte alltid äta (eller vad det nu handlar om) allt som man tycker smakar gott. Ens livskvalitet rasar inte samman för att man avstår från vissa detaljer av olika skäl. Man MÅSTE inte ge efter för precis alla sina lustar eller lockelser. Det gör vi ju heller inte i många andra avseenden så varför inte när det gäller val av mat? Urvalet är ju ändå astronomiskt stort.
 
Jag instämmer! Man MÅSTE inte alltid äta (eller vad det nu handlar om) allt som man tycker smakar gott. Ens livskvalitet rasar inte samman för att man avstår från vissa detaljer av olika skäl. Man MÅSTE inte ge efter för precis alla sina lustar eller lockelser. Det gör vi ju heller inte i många andra avseenden så varför inte när det gäller val av mat? Urvalet är ju ändå astronomiskt stort.

Eller så kan man förbehålla sig rätten att välja vilka delar i sitt liv man vill offra och vara asketisk inom.

Jag tycker att animaliska produkter i matlagning är nödvändigt för att skapa den bredd jag vill ha i köket för att laga olika typer av maträtter och matlagning är ett av mina stora intressen. Jag använder väldigt ofta små mängder av animaliska produkter även i original-vegetariska rätter för att förhöja smaker. För mig finns inget värde i att rätten är vegansk/vegetarisk utan det som spelar roll är totalkonsumtionen av kött och vilket slags animalier som används.
 
"Jag flyger utomlands varje månad för att jag gillar värmen." Känns det som ett okej statement?
Skulle vi alla göra allt i vilken mängd som helst utan att tänka på konsekvenserna så kommer vi aldrig åt klimatproblemen.

Nej, att göra exakt det man vill i varje given situation är sällan möjligt eller önskvärt. Däremot vill jag gärna göra detta:

"Jag tycker väldigt mycket om kött så jag äter en riktigt bra grillad köttbit ibland. I övrigt äter jag av klimatskäl så växtbaserat och lokalproducerat som jag kan, och kompletterar med fisk då och då."

Men inte alls göra detta:

"Jag avstår helt från animalier för klimatets skull (fastän jag gillar kött och fisk), och för att slippa äta hel- och halvfabrikat hela tiden så sitter jag här och petar i mig lins- och rotfruktsgryta som jag egentligen inte gillar"
 
Eller så kan man förbehålla sig rätten att välja vilka delar i sitt liv man vill offra och vara asketisk inom.

Jag tycker att animaliska produkter i matlagning är nödvändigt för att skapa den bredd jag vill ha i köket för att laga olika typer av maträtter och matlagning är ett av mina stora intressen. Jag använder väldigt ofta små mängder av animaliska produkter även i original-vegetariska rätter för att förhöja smaker. För mig finns inget värde i att rätten är vegansk/vegetarisk utan det som spelar roll är totalkonsumtionen av kött och vilket slags animalier som används.
Jamenvisst - för mig är det viktigt och avgörande att rätten inte innehåller kött, men efter några år utan kött i min diet saknar jag det inte det minsta. Vad jag instämde i här ovan var, att "det är gott" inte alltid behöver betyda att man måste äta det. Inte om andra argument faktiskt väger tyngre. Du skriver själv att du valt att dra ner på din köttkonsumtion så då måste det ju bero på något som gör att det valet känns ok.

Om alla drog ner på köttkonsumtionen skulle även hela djurskydds-situationen kunna förändras drastiskt. Man skulle t.ex. inte behöva gasa ihjäl 3000 (tretusen!) grisar om DAGEN vid Scans slakteri i Kristianstad. SÅ extremt värdefullt är det inte att äta fläskkött.
 
Sådant måste få stöd, dessutom. Jag tänker inte minst på företaget Fäbostintan (??) som åkte runt med mobilt slakteri och erbjöd avlivning och slakt av inte minst nötkreatur hemma på gården. Inga stressfyllda transporter, inget löpande band. Men vad jag förstått gick de i konkurs och lades ner. Så himla ledsamt.
Ja, småskaliga lokala slakterier är ett minne blott. Jag bor i Örebro men har över 11 mil till närmsta lammslakteri. Helt vansinnigt.
 
Ja, småskaliga lokala slakterier är ett minne blott. Jag bor i Örebro men har över 11 mil till närmsta lammslakteri. Helt vansinnigt.
Jo man får en känsla av att det numera inte alltid räcker med att en verksamhet går och står på en plats, ger arbete med vettig lön, ger lagom lönsamhet till ägare och liksom bara är där år efter år.

Alla små verksamheter som går bra och är trevliga verkar desperat vilja växa tills de kraschar, blir uppköpta (och nedlagda eftersom lagom lönsamhet inte är den lönsamhetsgrad uppköparen har beslutat om) eller bara slutar vara bra och trevliga.

(Det pågår något slags oroande svullnad i bageriverksamheten här till exempel.)

Samtidigt är det ju iofs bra om det händer med en trevlig miljövänlig glasstyp tex, om den bara stannar så.
 
Fast den ståndpunkten stöds inte av forskningen.
Menar du att det inte är vetenskapligt bevisat att luften och vattnet har blivit renare nu under pandemin? För det är bevisat. Och det är fakta att vi har fortsatt äta kött som tidigare under pandemin.


Köttkonsumtionen har dock ökat fram till nåt år sen då ökningen planade ut.

Så andra länders djurhållning spelar definitivt in i vårt eget avtryck. Och svensk djurhållning och köttproduktion är väl bättre, men långt ifrån perfekt.
Inte i Sverige, men du kanske tänker på hela världen?
För det är ju bara i Sverige som vi kan göra störst skillnad, det är ju ganska svårt för oss att påverka hur mycket kött andra länder äter.

I Sverige ökade köttkonsumtionen emellan 1991-2001, emellan 2001-2014 har den legat stabilt, 2014-2020 har den sjunkit hela tiden och fortsätter sjunka.
 
Herregud är det så många som tror att kors koldioxidekvivalenter utomlands stannar där?
Om problemet då ligger att andra länder har massor med kor så kanske det är dem länderna man ska fokusera på och inte tro att lilla Sverige ska lösa alla världens problem?

Ang kött utomlands måste man även ta in faktorer som fattigdom, det är inte alla som har lyxen som oss att kunna välja vad man ska äta. Om dem har mark som inte går att odla men går att ha som bete för köttdjur så är det klart att dem kommer ha köttdjur beta där, det handlar om att få mat för att överleva för vissa.
 
Om problemet då ligger att andra länder har massor med kor så kanske det är dem länderna man ska fokusera på och inte tro att lilla Sverige ska lösa alla världens problem?

Ang kött utomlands måste man även ta in faktorer som fattigdom, det är inte alla som har lyxen som oss att kunna välja vad man ska äta. Om dem har mark som inte går att odla men går att ha som bete för köttdjur så är det klart att dem kommer ha köttdjur beta där, det handlar om att få mat för att överleva för vissa.
Pratar man problem med köttproduktion utomlands är det ju generellt stora produktionssystem tex feedlots som diskuteras, liksom tidigare i tråden. Som exporteras till bland annat Sverige.

Menar du att det inte är vetenskapligt bevisat att luften och vattnet har blivit renare nu under pandemin? För det är bevisat. Och det är fakta att vi har fortsatt äta kött som tidigare under pandemin.



Inte i Sverige, men du kanske tänker på hela världen?
För det är ju bara i Sverige som vi kan göra störst skillnad, det är ju ganska svårt för oss att påverka hur mycket kött andra länder äter.

I Sverige ökade köttkonsumtionen emellan 1991-2001, emellan 2001-2014 har den legat stabilt, 2014-2020 har den sjunkit hela tiden och fortsätter sjunka.
Att utsläppen tillfälligt har minskat är inte ett bevis för att vi inte behöver minska köttkonsumtionen. Sist jag hörde något (med reservation för nya mätningar) så låg minskningen på samma nivå förra året som måste ske årligen. I år alltså en lika stor utsläppsminskning ytterligare.
 
Det har väl sin ganska naturliga förklaring som varken innebär att alla som äter kött äter närproducerat, eller att många som svarar ljuger. Utan att sådana här trådar tenderar att dra till sig skribenter med ett intresse i frågan och som också gör medvetna val?

Personligen äter jag kött men skulle uppskatta att ungefär 80 % av mina måltider är lakto-ovo-vegetariska. Har aktivt minskat köttkonsumtionen mycket de senaste åren av klimatskäl. Vi köper en stycklåda lamm varje år från en gård där vi mycket väl vet hur djuren har det. Utöver det är det enstaka gånger vi köper kött och då enbart svenskt och ekologisk. Men blir jag bjuden på kött äter jag och vägrar inte ifall det inte har "rätt" ursprung. Fisk och skaldjur däremot kan vi bli mycket bättre på att göra rätt val.
Jag tror det finns flera som låter bli att svara på varifrån deras kött kommer eftersom det är en så infekterad debatt, det skammas så mycket när det kommer till kött och var man köper det.

Jag tror de flesta människor verkligen vill och försöker dra ner på kött och förstår att det är bra att göra så både för djuren, för en själv och för klimatet. Att det finns människor som inte alltid kan välja helt närproducerat eller kan ha koll på vad djuren har ätit för mat, det kanske man inte riktigt vill nämna. Som i det andra tråden om klimatet, där jag fick en känsla av att oavsett vad man gör är det inte bra nog så länge man inte gör allt. Lite så är det när det kommer till detta. Försöka duger enligt en del inte. Att ha mål, att sträva efter att förändra är inte gott nog, så länge det inte sker en total förändring över en natt.

Personligen har jag inte bara mig själv att tänka på, då hade det sett annorlunda ut. Jag har tre barn, numera tonåringar, där kött helt uppenbarligen är viktigt för två av dem och grönsaker är helt oviktigt, de är kräsna. I sådana här trådar tenderar det alltid att bli antingen eller och så ser det ju sällan ut.
 
Menar du att det inte är vetenskapligt bevisat att luften och vattnet har blivit renare nu under pandemin? För det är bevisat. Och det är fakta att vi har fortsatt äta kött som tidigare under pandemin.



Inte i Sverige, men du kanske tänker på hela världen?
För det är ju bara i Sverige som vi kan göra störst skillnad, det är ju ganska svårt för oss att påverka hur mycket kött andra länder äter.

I Sverige ökade köttkonsumtionen emellan 1991-2001, emellan 2001-2014 har den legat stabilt, 2014-2020 har den sjunkit hela tiden och fortsätter sjunka.
Som högst var konsumtionen 2016 enligt Jordbruksverket.
 
Pratar man problem med köttproduktion utomlands är det ju generellt stora produktionssystem tex feedlots som diskuteras, liksom tidigare i tråden. Som exporteras till bland annat Sverige.

Jag tittar förvisso sällan efter vilka länder köttet kommer ifrån, då jag bara köper svenskt kött. Men jag visste faktiskt inte att svensk import av amerikanskt kött var så stor att det skulle ge omedelbar hjälp för dessa djur om vi svenskar slutade köpa. Dagens lärdom!
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 859
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 452
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 222
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 176
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp