Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Problemet är ju att kossor producerar metangas som är en mycket effektivare växthusgas än koldioxid. Så om vi tillför en massa fler kor eller andra idisslande djur till kretsloppet ökar växthuseffekten.
Det ska ju pågå forskning om det. Dels producerar de olika mängd metan beroende på vad de äter, dels fanns indikation på att om de betade skogbevuxen ängsmark kunde slutsumman bli en koldioxidsänka genom att de gödslade träden. Men det är nog inte klart visat ännu.
 
Hur då? när det är våmbakterier som omvandlar- till högre grad- maten till koldioxidekvivalenter?
Kor är ju inte ett problem i sig, det har funnits liknande djur hur länge som helst.

Problemet är att vi grävt upp kol och olja och bränner fossilt sparad koldioxid snabbt nu, det har legat och samlats i miljoner år och nu gräver vi upp det och eldar det fort. Då blir ju allting vi gör tungt för miljön och vi måste dra i alla klutar för att stoppa upp det. Det är därför korna ligger på röda listan. (och för att vissa länder har en hopplös typ av uppfödning av dem där korna mår dåligt, där regnskog huggs-vilket leder till torka, öken osv osv osv Se H2O serien på vetenskapens värld)

Det är inget fel på kor, vårt kretslopp är gjort för miljoner koliknande djur som driver runt och betar (bison i USA tex), men vi klarar inte att dra ned på oljan och kolet till noll där det ska vara så då måste vi dra ned och skylla på korna. Allt måste ju ned eftersom det är panik.

Snarare är tydligen våra marker underbetade (speciellt tex norra Ryssland) och vi har rewilding projekt för det.
 
Senast ändrad:
När jag var liten fiskade vi torsk utanför sommarstället ibland och köpte torsk och flundror från bonden nedanför som vi hade båten hos, han fiskade också med en liten enmänning själv.

Sedan slutade alla fiskebåtarna i hamnen fiska i flera år, nu är en liten en igång och han får bara flundror. Verkar inte finnas en enda ynka torsk utanför kusten.
Jag tror att jag läst att fet fisk från Östersjön inte ens får säljas i EU för att den innehåller så mycket miljögifter, rekommendationen från livsmedelsverket är att inte äta mer än 2-3 ggr (portioner) per år.
 
Ja men inte i den stora massproduktion som nu är och igen- det är deras våmbakterier som ställer till problem, problem som ex kyckling inte delar.
Nej inte i massproduktion, som i "produktions" biten.

Men helt klart i massor och mängder.

Men det är inte ett problem om man inte eldar kol och olja.
 
Kor är ju inte ett problem i sig, det har funnits liknande djur hur länge som helst.

Problemet är att vi grävt upp kol och olja och bränner fossilt sparad koldioxid snabbt nu, det har legat och samlats i miljoner år och nu gräver vi upp det och eldar det fort. Då blir ju allting vi gör tungt för miljön och vi måste dra i alla klutar för att stoppa upp det. Det är därför korna ligger på röda listan. (och för att vissa länder har en hopplös typ av uppfödning av dem där korna mår dåligt, där regnskog huggs-vilket leder till torka, öken osv osv osv Se H2O serien på vetenskapens värld)

Det är inget fel på kor, vårt kretslopp är gjort för miljoner koliknande djur som driver runt och betar (bufflar i USA tex), men vi klarar inte att dra ned på oljan och kolet till noll där det ska vara så då måste vi dra ned och skylla på korna. Allt måste ju ned eftersom det är panik.

Snarare är tydligen våra marker underbetade (speciellt tex norra Ryssland) och vi har rewilding projekt för det.
Marker växer inte igen för att vi har för få betesdjur, utan för att vi håller dem på fel sätt.
 
Marker växer inte igen för att vi har för få betesdjur, utan för att vi håller dem på fel sätt.
Och på fel ställen. Dvs vi har helt klart marker där det inte går betesdjur i Europa. Marker som har betats av vilda eller tama djur historiskt sett.

De måste ju röra sig och beta för att de ska vara betesdjur.

USA hade tydligen 60 miljoner bison 1860- (och antagligen tamkor osv också) innan de sköt allihop. Efter det drev de ju boskap genom landskapet med cowboys, vilket kanske kan vara nära ekvivalent.

(Nu har de tydligen 95 miljoner (ej bison) som mestadels står still då)
 
Kor är ju inte ett problem i sig, det har funnits liknande djur hur länge som helst.

Istället för att jag länkar så kan ni som tror att " det har funnits liknade djur hur länge som helst" googla på feedlots och lägga till "bild " så nej sådana system med så mkt djur har inte funnits hur länge som helst.

Kan tillägga att 2 bekanta till mig på LS åkte på studiebesök till en anläggning i Brasilien, de skulle se hu klövhälsan var, ja de står liksom i sin egen gödsel och urin fulltid, det var ruttna klövar.
 
Och på fel ställen. Dvs vi har helt klart marker där det inte går betesdjur i Europa. Marker som har betats av vilda eller tama djur historiskt sett.

De måste ju röra sig och beta för att de ska vara betesdjur.

USA hade tydligen 60 miljoner bison 1860- innan de sköt allihop. Efter det drev de ju boskap genom landskapet med cowboys, vilket kanske kan vara nära ekvivalent.
Precis.
 
Istället för att jag länkar så kan ni som tror att " det har funnits liknade djur hur länge som helst" googla på feedlots och lägga till "bild " så nej sådana system med så mkt djur har inte funnits hur länge som helst.

Kan tillägga att 2 bekanta till mig på LS åkte på studiebesök till en anläggning i Brasilien, de skulle se hu klövhälsan var, ja de står liksom i sin egen gödsel och urin fulltid, det var ruttna klövar.
Men jag har ju skrivit gång på gång i varje inlägg jag gjort att de hålls på fel sätt? och äter fel saker. Hur kan det ha missats?

och jag har skrivit att vi inte har feedlots i Sverige + att de betar här.

Så ja det är helt uppenbart att USA är en katastrof på alla områden och sprider katastrofala sätt att hålla djur på. Och att man absolut inte ska äta amerikansk biff har WWF definitivt rätt i. Men nu är jag inte i USA så det är jättesvårt att praktisera att inte äta amerikansk biff till vardags. Lättare att undvika Brasiliansk (enligt Ronja Rövardottermetoden, du kan bara aktivt undvika det som faktiskt säljs nära dig)

Det finns rörelser i USA som vet hur kor ska hållas och utvecklar metoder för det. Men det är sannolikt helt kört att det någonsin ska hända att det blir lagändringar där.
 
Istället för att jag länkar så kan ni som tror att " det har funnits liknade djur hur länge som helst" googla på feedlots och lägga till "bild " så nej sådana system med så mkt djur har inte funnits hur länge som helst.

Kan tillägga att 2 bekanta till mig på LS åkte på studiebesök till en anläggning i Brasilien, de skulle se hu klövhälsan var, ja de står liksom i sin egen gödsel och urin fulltid, det var ruttna klövar.
Och ja jag har självklart sett bilder. (dessutom av vänner, som sett det med egna ögon) Det är horribelt. De slänger mat på djuren som står i små fyrkanter i ökenliknande landskap, med helikopter, för det finns inga gångar mellan fyrkanterna. Som sträcker sig så långt ögat når.

Jag vet inte varför du tror att jag har skrivit att vi ska hålla djur så.

Jag har bara skrivit att vi gör inte det i Sverige och vi kan inte undvika amerikanska feedlotkor genom att inte äta svenska beteskor.

Det enda som kan hända då är väl att svenska korna försvinner och de amerikanska blir kvar.
 
Att man vill äta kött för att man alltid gjort det eller för att det är gott är faktiskt usla skäl till att göra det.
Varför är det usla skäl? Får man inte äta något för att det är gott? Låter så konstigt precis som om man ska äta mat som inte är gott.
Jag äter själv bara om det är gott annars äter jag inte alls, sen om det är kött, fisk, sallad osv spelar mindre roll för mig så länge det är gott.
 
Eventuellt gör det väldigt märkliga saker med amerikanska mjölkkor också. Det verkar som att det i olika diskussionsgrupper finns amerikaner som upptäckt att de inte tål mjölk i USA men helt saknar problem med mjölk i Europa. (det kan också förklara lite av modet med att inte dricka mjölk som vi fått från USA.)

Sedan mjölet gör de också konstiga saker med så även där kan det finnas rim och reson i att det blivit väldigt modernt att inte tåla mjöl i USA.

Jag kan absolut se rimligheten att gå totalt veganskt glutenfri i USA. (dessutom med honung och allt med tanke på hur de behandlar bina).

Fast om jag tänker efter kanske det skulle ge mer om väldigt många gick över till gräsbetande kor och höns och lokalt mjöl. Som också är en rörelse. Verkar finnas bönder med fantastiska system med flytt av kor, följda av fjäderfä, från hage till hage och som även odlar. USA har ju en förfärlig ökenspridning också tydligen och kor kan få det att stoppa upp.

Alla i USA kommer ju inte sluta äta kött, så om det gick att pressa bort feedlots och deras andra vansinniga produktionsmetoder kanske det skulle kunna täcka en större del av befolkningsmassan. Men det måste nog gå på mode, regleringar är gissningsvis helt kört i USA.
 
Senast ändrad:
Istället för att jag länkar så kan ni som tror att " det har funnits liknade djur hur länge som helst" googla på feedlots och lägga till "bild " så nej sådana system med så mkt djur har inte funnits hur länge som helst.

Kan tillägga att 2 bekanta till mig på LS åkte på studiebesök till en anläggning i Brasilien, de skulle se hu klövhälsan var, ja de står liksom i sin egen gödsel och urin fulltid, det var ruttna klövar.

Ja, jag köper aldrig annat än svenskt nötkött. Just pga sånt.
 
Varför är det usla skäl? Får man inte äta något för att det är gott? Låter så konstigt precis som om man ska äta mat som inte är gott.
Jag äter själv bara om det är gott annars äter jag inte alls, sen om det är kött, fisk, sallad osv spelar mindre roll för mig så länge det är gott.
"Jag flyger utomlands varje månad för att jag gillar värmen." Känns det som ett okej statement?
Skulle vi alla göra allt i vilken mängd som helst utan att tänka på konsekvenserna så kommer vi aldrig åt klimatproblemen.
 
Herregud är det så många som tror att kors koldioxidekvivalenter utomlands stannar där?
Men hur påverkar du som svensk konsument kopopulationen utomlands? Det är bara våra politiker som kan göra det med embargon, importstopp, tullar, diplomati som kan det.

Självklart ligger metanet från Brasilianska kor runt hela jordklotet. Men som sagt det måste ju till importstopp till EU. Det är storpolitik. (och kommuner måste tänka på sådant när de köper in till skolan)

Pelle och Stina som äter svensk ko kan ingenting göra.
 
Jag tror att jag läst att fet fisk från Östersjön inte ens får säljas i EU för att den innehåller så mycket miljögifter, rekommendationen från livsmedelsverket är att inte äta mer än 2-3 ggr (portioner) per år.
Ja, de skrev att svenska befolkningen förstod att man inte skulle äta fisken om man var ung eller gravid och bara en gång om året. Jag känner typ ingen som insett detta, inkluderande mig själv. Inte minns jag hur ofta jag äter fisken.

Eftersom Östersjön håller på att bli utfiskad så hade det ju kunnat vara på sätt och vis bra med ett stopp pga giftighet.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 859
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 452
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 222
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 176
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp