Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

"Jag flyger utomlands varje månad för att jag gillar värmen." Känns det som ett okej statement?
Skulle vi alla göra allt i vilken mängd som helst utan att tänka på konsekvenserna så kommer vi aldrig åt klimatproblemen.
Inte riktigt jämförbart, att flyga utomlands är ett nöje att äta är ett måste annars dör vi, så jag anser inte att det går att göra den liknelsen. Det ena kan man klara sig utan, men inte det andra.

Här i Sverige har vi den lyxen att vi kan välja va vill äta och då gör jag det och väljer det jag tycker är gott, hade jag inte haft den valmöjligheten hade jag ätit det som finns bara för att överleva.
Förstår faktiskt inte varför man enligt dig inte får äta något som är gott (va de nu än må vara)? Jag har inte ens skrivit va det är jag tycker är gott och du går igång som sjutton. Förklara för mig för jag förstår inte vitsen.
 
Inte riktigt jämförbart, att flyga utomlands är ett nöje att äta är ett måste annars dör vi, så jag anser inte att det går att göra den liknelsen. Det ena kan man klara sig utan, men inte det andra.

Här i Sverige har vi den lyxen att vi kan välja va vill äta och då gör jag det och väljer det jag tycker är gott, hade jag inte haft den valmöjligheten hade jag ätit det som finns bara för att överleva.
Förstår faktiskt inte varför man enligt dig inte får äta något som är gott (va de nu än må vara)? Jag har inte ens skrivit va det är jag tycker är gott och du går igång som sjutton. Förklara för mig för jag förstår inte vitsen.
Det är köttet jag protesterar emot, pga klimatet. Det är ju det tråden handlar om.

Grejen är ju att vill man äta klimatsmart så måste man göra aktiva val, det går inte att välja matvaror endast för att de är goda då.
Även i Sverige krävs aktiva val för klimatet om vi ska få till en förändring.
 
Det är köttet jag protesterar emot, pga klimatet. Det är ju det tråden handlar om.

Grejen är ju att vill man äta klimatsmart så måste man göra aktiva val, det går inte att välja matvaror endast för att de är goda då.
Även i Sverige krävs aktiva val för klimatet om vi ska få till en förändring.

Korrigering, man kan inte välja matvaror med hög klimatbelastning i stor utsträckning. Som exempelvis kött. Det är fortfarande ett aktivt val men handlar inte om att utesluta vissa livsmedel ur kosten.

Det är väldigt viktigt att äta gott tycker jag. Prioriteras högt.
 
Korrigering, man kan inte välja matvaror med hög klimatbelastning i stor utsträckning. Som exempelvis kött. Det är fortfarande ett aktivt val men handlar inte om att utesluta vissa livsmedel ur kosten.
Fast dessa matvaror gör klimatavtryck även om man inte väljer dom så ofta.
 
Pratar man problem med köttproduktion utomlands är det ju generellt stora produktionssystem tex feedlots som diskuteras, liksom tidigare i tråden. Som exporteras till bland annat Sverige.


Att utsläppen tillfälligt har minskat är inte ett bevis för att vi inte behöver minska köttkonsumtionen. Sist jag hörde något (med reservation för nya mätningar) så låg minskningen på samma nivå förra året som måste ske årligen. I år alltså en lika stor utsläppsminskning ytterligare.
Så om vi äter svensk kött och undviker utländskt kött är det okej då?

Jag har aldrig sagt att vi inte ska minska köttkonsumtionen?
Jag har redan skrivit "Jag tycker dock man behöver minska ner mängden kött, grädde, smör, mm, som vi äter, idag äter människor för mycket av dessa produkter vilket leder till hälsoproblem, så mindre av detta och mer svensk odlade grönsaker på tallriken tycker jag absolut är ett måste. Men det är mer för hälsan och inte för miljön."
 
Det är köttet jag protesterar emot, pga klimatet. Det är ju det tråden handlar om.

Grejen är ju att vill man äta klimatsmart så måste man göra aktiva val, det går inte att välja matvaror endast för att de är goda då.
Även i Sverige krävs aktiva val för klimatet om vi ska få till en förändring.
Men varför ska du bestämma vad andra ska äta?

Tror du verkligen att du får fler att välja det du vill genom att välja att uttrycka dig så som du gör om deras val? Du har valt att inte äta kött, andra väljer att ha det i sin kost. Vill du förändra någons tankar och handlingar så gör man ju inte det genom att uttrycka sig illa precis.
 
Man kan ju välja närproducerat, till exempel, om man vill stödja lokala odlare/bönder och dessutom inte bidra till långa flygtransporter av livsmedel. Jag själv bor i Äppelriket och köper ENBART äpplen från området där jag bor, då jag har den lyxen att kunna välja. Morötter likaså, potatis, vissa kålsorter. OM jag åt kött skulle jag göra mig besväret att köra till Ängavallen (också i Skåne) och köpa kött från dem. Googla gärna Ängavallen och bli glada! Eller be att få köpa av de jägare jag bor i närheten av. Jag skulle heller aldrig köpa importerade körsbär om sommaren då träden i skogarna häromkring dignar av bär. Såna saker som jag har förmånen att ha tillgång till.

Jag misstänker att det är väl i stort sett vad vi kan göra, förutom då att dra ner på köttätandet (att jag själv inte äter kött har enbart med djurskyddet att göra, men ändå). Gynna de företag som man tycker har ett bra tänk. Hålla sig upplyst om saker och ting. Lära sig laga underbar GOD MAT från råvaror som är "godkända" i det här avseendet - det är inte jättesvårt utan kan vara riktigt kul. Just matlagningen tror jag spelar en stor roll i alla möjliga avseenden, att man vidgar sina vyer lite och lär sig laga mat från grunden. Jag skulle vara rätt olycklig om vegansk/vegetarisk mat automatiskt var smaklös och tråkig, men det är den inte. Jag kan nog utan överdrift säga att jag lagar godare och mer varierad mat sedan jag uteslöt köttet. Faktiskt.
 
Jag kan nog utan överdrift säga att jag lagar godare och mer varierad mat sedan jag uteslöt köttet. Faktiskt.
Om man slentrianmässigt hade med kött eller andra produkter kan det bli så, eller om man börjar anstränga sig mer för att det blir svårare när man valt bort eller av annan anledning. Annars får man lite per definition svårare att variera om man utesluter stora grupper livsmedel, och vissa smaker finns helt enkelt inte tillgängliga på den reducerade kartan. Å andra sidan kanske man utforskar resten av kartan lite mer noga? Huruvida man behåller tillräckligt eller inte och vad man vill behålla blir en personlig fråga.

Men jag vill slå ett slag för att det går att få in väldigt mycket smak från väldigt lite råvara om man är lite noga med valet av råvara och med tillagningen. För oss som gillar smakerna av animalier, så finns det gott om vägar till att minska hur mycket vi konsumerar utan att behöva offra de goda smakerna alls egentligen.
 
Om jag köper en köttlåda med nötkött som är uppfödd på en lokal gård, är det verkligen miljövidrigt? Om de endast äter foder som är odlat på gården, ekologiskt?

Det intressanta i den frågan är, att naturligtvis är det mindre miljöpåverkan av just den sorts varor, men problemet är att det inte går att göra i större skala. Den överväldigande majoriteten av Sveriges befolkning saknar möjligheten till att köpa närproducerat och ekologiskt på samma sätta, likadant med jakt. Inga bönder skulle ha råd med en storskalig produktion för sin ekonomiska överlevnad.

Frågan är därmed, hur göra vilt och lokalt producerat, ekologiskt kött tillgängligt för alla svenskar till ett pris de har råd till och som grannar, bekanta osv betalar. Att en liten, liten minoritet har den möjligheten kommer inte att ha någon inverkan på miljön.
 
Men varför ska du bestämma vad andra ska äta?

Tror du verkligen att du får fler att välja det du vill genom att välja att uttrycka dig så som du gör om deras val? Du har valt att inte äta kött, andra väljer att ha det i sin kost. Vill du förändra någons tankar och handlingar så gör man ju inte det genom att uttrycka sig illa precis.
Jag har aldrig påstått att jag försöker förändra folks kostvanor, jag uttrycker mina åsikter. 🙂
 
Jag har aldrig påstått att jag försöker förändra folks kostvanor, jag uttrycker mina åsikter. 🙂
Eftersom du inte försöker förändra folks vanor så skiter du alltså i vad för val andra gör, du framhäver bara dina val och varför de är bra och andras val suger, enligt dig? Hade du på riktigt brytt dig om klimatet hade andras val varit något du velat förändra.
 
Fast dessa matvaror gör klimatavtryck även om man inte väljer dom så ofta.
Har inte du en egen häst? Den vore väl vettigt att göra sig av med om varje minsta val gör ett sådant fruktansvärt klimatavtryck. Din häst står troligtvis för en betydligt större miljöbelastning än om @TheRedLightning äter svenskt kött då och då.

Sorry om detta blir för personligt men det verkar inte som att du direkt drar dig för att peka ut vad andra specifikt gör som är "ansvarslöst" och annat du sagt.
 
Så om vi äter svensk kött och undviker utländskt kött är det okej då?

Jag har aldrig sagt att vi inte ska minska köttkonsumtionen?
Jag har redan skrivit "Jag tycker dock man behöver minska ner mängden kött, grädde, smör, mm, som vi äter, idag äter människor för mycket av dessa produkter vilket leder till hälsoproblem, så mindre av detta och mer svensk odlade grönsaker på tallriken tycker jag absolut är ett måste. Men det är mer för hälsan och inte för miljön."
Nej, inte i obegränsad mängd. Men en rimlig början tycker jag är att dra ner mängden och att välja svenskt, helst eko/naturbete.

Javisst, men kring att vi behöver minska av miljö- och klimatskäl är den mesta forskningen samstämmig kring.
 
Nej, inte i obegränsad mängd. Men en rimlig början tycker jag är att dra ner mängden och att välja svenskt, helst eko/naturbete.

Javisst, men kring att vi behöver minska av miljö- och klimatskäl är den mesta forskningen samstämmig kring.
Men vi har ju konstaterat att vi i Sverige äter mindre kött, har färre kor, använder mindre soja.
Och då säger du att stora orsaken till problemet ligger utanför Sveriges gränser. Så varför ska vi sluta äta Svenskt kött om det är det utländska köttet som är problemet?
 
Men vi har ju konstaterat att vi i Sverige äter mindre kött, har färre kor, använder mindre soja.
Och då säger du att stora orsaken till problemet ligger utanför Sveriges gränser. Så varför ska vi sluta äta Svenskt kött om det är det utländska köttet som är problemet?
För det första har jag inte sagt nåt av det där, för det andra är inte "Sverige är inte värst" samma sak som "Sverige är hållbart".

Tillägg: ok sorry du skrev att "vi" har konstaterat, inte jag. Men del nr 2 ovan är viktig!
Dessutom: om vi äter lika mycket kött som idag men går över till enbart svenskt så måste vi producera ungefär dubbelt så mycket kött i Sverige. Hur går det ihop?
 
Har inte du en egen häst? Den vore väl vettigt att göra sig av med om varje minsta val gör ett sådant fruktansvärt klimatavtryck. Din häst står troligtvis för en betydligt större miljöbelastning än om @TheRedLightning äter svenskt kött då och då.

Sorry om detta blir för personligt men det verkar inte som att du direkt drar dig för att peka ut vad andra specifikt gör som är "ansvarslöst" och annat du sagt.
Det där var lågt.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 859
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 452
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 222
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 176
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp