Ja, vi är många som vet vad hästen betyder för
@parellikusken Jag önskar att vi släpper det spåret nu.
Svarar lite allmänt.
För övrigt önskar jag också att det i den allmänna och mellanmänskliga diskussionen om mat mer kunde fokuseras på vad vi SKA äta, än vad vi INTE SKA äta. Mat är laddat för en del. Mig till exempel. Jag är i perioder nere och hoppar över ätandet till en nivå som inte är okej. Det beror inte på någon smalhets eller så, bantat har jag aldrig gjort. Det beror på att jag då och då börjar ta alldeles för mycket hänsyn till alla möjliga parametrar (hälsa, klimat, biologisk mångfald, lokalsamhället, ekonomin, djuretik, globala frågetällningar osv), och därmed väljer bort allt fler livsmedel.
Jag har i vuxen ålder hittat ett sätt att äta som för mig fungerar bra. Jag mår bäst på lite mindre kolhydrater, spannmål går bort helt. Min familj är en magprolemsfamilj, baljväxter tex går bara i små doser. Så här har jag ätit i runt 20 år, det är noga genomtänkt och jag har testat mig fram. När jag får slängt i ansiktet att jag behover göra MER MEDVETNA VAL och BORDE INTE ÄTA DET ELLER DET, så blir det ibland så att det knappt finns något kvar att äta om jag inte lägger en massa pengar på exklusiva udda råvaror och står flera timmar i köket, för att förmodligen ändå ha magproblem.
Jag har flera personer i min närhet med liknande bekymmer. Vi tänker oerhört mycekt på kost och mat. Man försöker må så bra man kan och göra så gott man orkar Jag har även personer i min utökade närhet där det gick så långt med exkluderingen av olika livsmedel så att det blev sjukligt. I kombination med andra faktorer slutade det med att personen valde att avsluta sitt liv.
Det jag vill ha sagt är att vi ska vara jäkligt försiktiga med att skamma. Bättre att ge goda exempel då tycker jag, om det är något man vill förändra.
Fridens.