När det gäller kor och metan så är de faktiskt bra mycket mer belastande än de flesta andra djur. 1 kg metan motsvarar runt 100 kg koldioxid, på kort sikt (10 år). Därefter minskar visserligen effekten på lång sikt, men är fortfarande på 100 års sikt motsvarande ca 30 kg koldioxid. Det går visserligen att påverka några procent av kornas metanproduktion genom fodret. Men deras matsmältningssystem bildar helt enkelt väldigt mycket metan oavsett om de enbart lever på grovfoder eller ej.
Iaf i Sverige är det inget annat betesdjur, inklusive hästar, som är i närheten av lika stora metanutsläpp.
Nu var det något år sedan jag räknade på det, så kommer inte ihåg exakta siffror. Men när jag räknade och jämförde visade det att EN ko i genomsnitt släpper ut metan motsvarande samma mängd koldioxidekvivalenter som en modern personbil (bensin eller diesel) vid normal användning per år. På lång sikt räknat, på kort sikt mycket mer. Enbart räknat på gasutsläpp för att leva då, inte inräknat övrigt runt anläggning/skötsel/transport eller tillverkning mm för bilar.
10 år är väl heller tyvärr inte så kort tid sett till uppvärmningsgraderna vi rör oss på numera.
Jag vill visserligen personligen inte avskaffa kor för livsmedel totalt, av totalt egoistiska skäl. Men nog sjutton finns det skäl att minska MYCKET, för klimatets skull.
Ot: Finns det andra djur som ger mjölk som smakar i princip identiskt med komjölk?
Äter nästan köttfritt men ost och mjölk är bland de få någorlunda nyttiga livsmedel jag gillar...