Konstgödsel är absolut inget hållbart alternativ, jorden behöver organiskt material ie gödsel från djur etc.
Men. Som jag skrev i mitt inlägg på förra sidan, är jag övertygad om att förändringen är extremt långsiktig - vi pratar knappast ens om 100 år framåt i tiden utan mycket längre än så. Det är något som kommer att ske successivt OCH då är jag övertygad om att vi kommer att kunna hitta lösningar på alla de problemen du nämner och fler därtill. Kan vi sikta på att etablera bosättning på Mars, och bortom, så kan vi definitivt lösa de utmaningarna här hemma. Om vi vill, och om vi kan få mänskligheten att ändra sitt äta-eller-ätas-psyke. Det tror jag är den svåraste biten, den största utmaningen. Men det skulle lösa de flesta av problemen mänskligheten dras med (inte enbart maten och klimatet).
Tills vidare håller jag med om att en markant minskning av vårt köttätande skulle innebära enorma fördelar på alla plan. Idag, till exempel, slaktas 3000 (tre TUSEN) grisar OM DAGEN vid slakteriet här i Kristianstad. Tre tusen grisar som föses in i gaskamrarna och går en plågsam död till mötes. Varje dag året om. SÅ jävla onödigt!!