Är jag pinsam?

Pancakes

Trådstartare
Jag har fått en inbjudan till bröllop i sommar, det är dock inte helt tydligt huruvida det är med respektive eller inte. Jag tänkte helt enkelt fråga paret (som tidigare varit väldigt goda vänner till mig men som jag inte träffar så ofta längre pga avstånd och fulla scheman) men fick påpekat för mig att jag skulle vara skitpinsam om jag gjorde det?

Jag har fått en inbjudan till bröllop i sommar, det är dock inte helt tydligt huruvida det är med respektive eller inte. Jag tänkte helt enkelt fråga paret (som tidigare varit väldigt goda vänner till mig men som jag inte träffar så ofta längre pga avstånd och fulla scheman) men fick påpekat för mig att jag skulle vara skitpinsam om jag gjorde det?

Är det enbart du inbjuden är det bara du. Är en respektive inbjuden ska det framgå tydligt, tex "Vi bjuder in Pancakes med partner till vår vigsel med efterföljande fest".

Jag förstår inte hur det skulle kunna vara otydligt, var inte inbjudan adresserad till dig eller till er båda?

Står det inte uttryckligen "med sällskap", "plus en" eller liknande är det en personlig inbjudan som bara gäller dig.

Jag hade tyckt det var oerhört fräckt att få frågan från en inbjuden gäst. Skulle det vara felformulerat kommer en god värd/värdinna att fråga om du tar med dig sällskap när du lämnar besked om deltagande.

Verkligen inte pinsamt att fråga en sådan fråga. Har själv fått ett inbjudningskort där det kunde tolkas lite hur som, det var inte tydligt och visst var det okej att ta med någon. Är inget fel att fråga alls tycker jag.

Råder delade meningar ser jag.

På kuvertet står bara mitt namn, min PV och jag bor inte tillsammans, inte ens i samma stad. I inbjudan står det "...bjuder Er till vigsel...".

Råder delade meningar ser jag.

På kuvertet står bara mitt namn, min PV och jag bor inte tillsammans, inte ens i samma stad. I inbjudan står det "...bjuder Er till vigsel...".
Så korkat. Er med versal-E BORDE betyda att de niar dig och använder den förlegade versalen på personligt pronomen. Men det är ju så ovanligt att man inte bjuder med respektive vid bröllop att de högst troligt menar båda. Och Er kan ju, lika förlegat, avse just båda. Känner brudparet din partner?

Så korkat. Er med versal-E BORDE betyda att de niar dig och använder den förlegade versalen på personligt pronomen. Men det är ju så ovanligt att man inte bjuder med respektive vid bröllop att de högst troligt menar båda. Och Er kan ju, lika förlegat, avse just båda. Känner brudparet din partner?

Nej, de har aldrig träffat min +1 men har uttryckt att de gärna vill göra det.

Sitter precis med inbjudningskort här och ska skicka ut, har försökt vara så tydlig det bara går, men nånting har jag säkert missat. Är det någon av dem jag skickar ett kort till som tycker att det är otydligt på någon punkt skulle i alla fall jag bli glad om de hörde av sig och frågade!

Nej, de har aldrig träffat min +1 men har uttryckt att de gärna vill göra det.
För mig är det lite obegripligt att gå på främlingars bröllop, men jag hade tolkat det som att respektive var medbjuden. Den styltiga stilen i inbjudan, tyder ju på att de tänker sig ett sk "traditionellt" bröllop.

Jag hade dock sagt till min partner att jag inte ser något skäl att hen följer med, och vice versa.

Sitter precis med inbjudningskort här och ska skicka ut, har försökt vara så tydlig det bara går, men nånting har jag säkert missat. Är det någon av dem jag skickar ett kort till som tycker att det är otydligt på någon punkt skulle i alla fall jag bli glad om de hörde av sig och frågade!

Kan ju f.ö. tillägga att de av mina vänner vars partner vi inte känner har vi valt att bjuda in utan partner. Har försökt vara tydliga med det, skriva bara vännens namn på kuvertet osv, men samtidigt har vi inte velat skriva typ "partner är inte bjuden". Kommer alla vi bjuder blir det lite tight om plats, så skulle det oväntat dyka upp en handfull +1 skulle vi hamna i en lite krånglig sits och då ser jag hellre lite "halvobekväma" frågor i förväg alla gånger!

Kan ju f.ö. tillägga att de av mina vänner vars partner vi inte känner har vi valt att bjuda in utan partner. Har försökt vara tydliga med det, skriva bara vännens namn på kuvertet osv, men samtidigt har vi inte velat skriva typ "partner är inte bjuden". Kommer alla vi bjuder blir det lite tight om plats, så skulle det oväntat dyka upp en handfull +1 skulle vi hamna i en lite krånglig sits och då ser jag hellre lite "halvobekväma" frågor i förväg alla gånger!

Fast har ni tydligt bjudit in vän Xx utan sällskap är det väldigt tydligt. Att då komma med en partner är rent ut sagt förbannat oartigt.

Fråga, annars får du inte veta.
Jag kan ingenting om vett och etikett (ska på mitt första bröllop i sommar, jag fyller 32 strax efter :p) när det gäller sånt så skulle inte tveka att fråga.

VILL han ens gå så att det är idé att fråga? (JAG hade inte velat det om det inte var glasklart att inbjudan även gällde mig som partner)
Annars är det väl bara att säga som det är typ "det känns lite pinsamt/fräckt att fråga, men för att undvika missförstånd undrar jag om inbjudan även gäller partner/respektive?" Eller något liknande.

Jag tycker absolut att det är rätt att fråga om du inte kan utläsa det i inbjudan. Bättre att frågan ställs nu än att skjuta upptäckten av den eventuella feltolkningen till bröllopsdagen. Jag skulle dock ställa frågan på ett sätt så att bröllopsparet ges en öppning att säga att din partner inte är medbjuden, utan att det känns dumt eller snålt för dem. De kan ha fått skära hårt i gästlistan...

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
396
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 470
Senast: Palermo
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat