Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fattar inte vad som skulle vara pinsamt med den frågan. Är det pinsamt för den som frågar som är "typ trög" eller är det pinsamt för bröllopsparet som är "typ fattiga och inte har råd att bjuda fler"?
Råder delade meningar ser jag.
På kuvertet står bara mitt namn, min PV och jag bor inte tillsammans, inte ens i samma stad. I inbjudan står det "...bjuder Er till vigsel...".
Vett och etikett är inte enkelt och det är inte självklart att alla kan alla krumelurer och fineser.
För tiotalet år sedan firade min käraste vän sin födelsedag med en väääldigt stor tillställning med hundratalet inbjudna gäster.
Bara vuxna var inbjudna och det var bordsplacering. Ganska många gäster var av sorten som är vana vid formella tillställningar.
Ändå kom två långväga gäster med ett småbarn. Det innebar att en person vid det bordet fick lov att flyttas till ett annat bord i en annan del av lokalen. Det förryckte hela planeringen. Jag vet att min vän var rätt irriterad men gästen med barnet tyckte inte det var det minsta konstigt. Vi som satt vid det bordet fick lov att ha en otålig och uttråkad ettåring som centrum för konversationen.
Vi/jag är exakt samma sits! Det kom en inbjudan adresserad till maken, och inget i inbjudan skvallrar om huruvida den gäller oss som gift par eller rentav hela familjen, så hur fan gör man?
Jag förklarade för maken att jag inte ser mig som bjuden men han tycker jag är löjlig. Jag sa åt honom att han får väl fråga hela enkelt, det gäller en god vän till honom. Vi får se hur det blir...
Etiketten säger att är man gift eller förlovad (och idag om man är sambos, dvs ett väl etablerat par) så bjuds båda in eller ingen. Allt annat är inte speciellt artigt.
Etiketten säger att är man gift eller förlovad (och idag om man är sambos, dvs ett väl etablerat par) så bjuds båda in eller ingen. Allt annat är inte speciellt artigt.
Jag tror att det där är under förändring. Det blir successivt vanligare att bjuda enbart den man faktiskt känner, när det gäller par. För egen del ser jag det som en positiv och önskvärd utveckling av det sociala umgängesspelet.