Är jag pinsam?

Jag fattar inte vad som skulle vara pinsamt med den frågan. Är det pinsamt för den som frågar som är "typ trög" eller är det pinsamt för bröllopsparet som är "typ fattiga och inte har råd att bjuda fler"?

Jag fattar inte vad som skulle vara pinsamt med den frågan. Är det pinsamt för den som frågar som är "typ trög" eller är det pinsamt för bröllopsparet som är "typ fattiga och inte har råd att bjuda fler"?

Jag tror att det skulle vara pinsamt för brudparet? Och ohyfsat av mig :D jag fick det som sagt påpekat för mig att jag var pinsam om jag frågade, för mig kändes det naturligt att fråga när en undrar.

Det "pinsamma" ligger väl i att det kan bli en väldigt obekväm situation för brudparet om de tolkar det som att de borde ha bjudit din partner.

För mig är det självklart att partnern inte är bjuden. Vore ju extremt märkligt att endast skriva ett namn på inbjudan, ingenting om "med sällskap", och sen tro att gästen ska fatta att en till är bjuden. Det där med "Er" tror jag bara är ett misslyckat försök att vara extra artig.

Men eftersom folk här uppenbarligen tolkar det annorlunda är det kanske bra att fråga :)

Jag hade förutsatt att min partner inte var bjuden, i det här fallet.
Hur länge har ni varit tillsammans? vi hade nog inte heller bjudit en partner som vi aldrig hade träffat, och som "bara" är pojkvän och inte sambo eller mer. Men det beror ju på hur pass etablerade man är som par. Man kan ju ha varit tillsammans i fem år, fast man är särbos. Men, som sagt, det beror på hur länge man varit tillsammans. Vi hade inte bjudit en förhållandevis ny partner, särskilt om vi inte ens träffats.

Svaret på frågan; Jag skulle anta att han inte är bjuden, och jag skulle tycka att det faktiskt vore lite pinsamt att frågan ställdes. Då kommer brudparet att behöva förklara för dig, att de kanske inte ser er som ett så pass etablerat par (som du kanske ser er som). Ungefär så, tänker jag.

Men det är väl ganska självklart att man inte kan bjuda hur många som helst. På frågan om partnern är bjuden borde det väl inte bli det minsta pinsamt för brudparet. Dom behöver ju bara säga att dom inte känner honom.

Om partnern däremot känt brudparet kan jag förstå om det skulle bli lite pinsamt. Då kanske dom känner att dom måste förklara varför vissa människor väljs/väljs bort.

Vi/jag är exakt samma sits! Det kom en inbjudan adresserad till maken, och inget i inbjudan skvallrar om huruvida den gäller oss som gift par eller rentav hela familjen, så hur fan gör man?
Jag förklarade för maken att jag inte ser mig som bjuden men han tycker jag är löjlig. Jag sa åt honom att han får väl fråga hela enkelt, det gäller en god vän till honom. Vi får se hur det blir...

Det är inte pinsamt att fråga. Bättre det än att det blir knas på bröllopsdagen.
Jag skulle tro att de menar att ni båda är bjudna, men att de väljer att skicka inbjudan till den de känner bäst? (dig).

Personligen skulle det aldrig falla mig in att bara bjuda en person i ett par till bröllop eller annan stor liknande familjefest eftersom jag tycker det är ohyffsat. Om det mot förmodan skulle ske så skulle det antagligen vara för att jag absolut inte någonsin vill träffa den andra personen.

Det jag lärt mig om vett och etikett är att den som står på kuvertet är bjuden. Ingen annan.

Vill man bjuda en som inte bor på samma adress (som ni ju gör) hade jag skrivit +1 eller en personlig notering i inbjudan att pojkvännen är bjuden.

Jag hade definitivt ansett att pojkvännen INTE är bjuden och inte frågat i detta fall.

Någon gång har jag fått en inbjudan till fam. xxxxxx (står på kuvertet) men trots det står det i att barnen inte är bjudna. Då frågade jag faktiskt eftersom det var olika bud och våra barn dessutom var mellan barn och vuxna. Fick svaret att det bara var jag och mannen och accepterade det utan omsvep.

Vett och etikett är inte enkelt och det är inte självklart att alla kan alla krumelurer och fineser.

För tiotalet år sedan firade min käraste vän sin födelsedag med en väääldigt stor tillställning med hundratalet inbjudna gäster.
Bara vuxna var inbjudna och det var bordsplacering. Ganska många gäster var av sorten som är vana vid formella tillställningar.

Ändå kom två långväga gäster med ett småbarn. Det innebar att en person vid det bordet fick lov att flyttas till ett annat bord i en annan del av lokalen. Det förryckte hela planeringen. Jag vet att min vän var rätt irriterad men gästen med barnet tyckte inte det var det minsta konstigt. Vi som satt vid det bordet fick lov att ha en otålig och uttråkad ettåring som centrum för konversationen. :banghead:

Råder delade meningar ser jag.

På kuvertet står bara mitt namn, min PV och jag bor inte tillsammans, inte ens i samma stad. I inbjudan står det "...bjuder Er till vigsel...".

Jag tycker du kan fråga. Man kan ju fråga på ett artigt sätt. Då tror jag ingen tar illa upp.
Jag skulle dock tolka som att bara du är bjuden. Er tänker jag bara är ett artigare sätt att skriva istället för dig.

Jag skulle också ringa och fråga.
Var med om samma sak två gånger när jag nyligen hade träffat min sambo. Hans syster gifte sig när vi varit ett par i 3 månader och en vän till honom 2 månader senare samma sommar och jag hade inte en aning om de räknade med mig eller inte. Jag var välkommen på båda bröllopen, men jag tror inte det framgick i någon av inbjudningarna utan var någonting vi fick höra oss för om.

Vett och etikett är inte enkelt och det är inte självklart att alla kan alla krumelurer och fineser.

För tiotalet år sedan firade min käraste vän sin födelsedag med en väääldigt stor tillställning med hundratalet inbjudna gäster.
Bara vuxna var inbjudna och det var bordsplacering. Ganska många gäster var av sorten som är vana vid formella tillställningar.

Ändå kom två långväga gäster med ett småbarn. Det innebar att en person vid det bordet fick lov att flyttas till ett annat bord i en annan del av lokalen. Det förryckte hela planeringen. Jag vet att min vän var rätt irriterad men gästen med barnet tyckte inte det var det minsta konstigt. Vi som satt vid det bordet fick lov att ha en otålig och uttråkad ettåring som centrum för konversationen. :banghead:

Jag var med om ett barnfritt bröllop där ett par tog med ett barn. En tvååring som gallskrek i kyrkan tills pappan gick ut. Tyckte det var otroligt oartigt då inbjudan tyfligt stod att det bara gällde de vuxna.

Jag hade frågat!
Har flera gånger varit på bröllop där jag inte känner brudparet öht men för dom har det varit självklart att min pojkvän är bjuden med sin respektive även om det stått precis som i TS inbjudan.
Vi har också tolkat det så, men försynt frågat för säkerhetsskull.

Jag tycker inte det är pinsamt om man ställer frågan på ett bra vettigt sätt. Fel formulerat kan det bli tokigt för båda parter dock.

Någon frågade om hur etablerade vi är som par och så färsk är han inte, vi har hängt ihop i snart två år.

Var en annan gäst till samma bröllop som frågade mig tidigare idag om jag tolkade inbjudan som +1 eller inte för hen var osäker så jag tänker fråga brudparet senare idag.

Vi/jag är exakt samma sits! Det kom en inbjudan adresserad till maken, och inget i inbjudan skvallrar om huruvida den gäller oss som gift par eller rentav hela familjen, så hur fan gör man?
Jag förklarade för maken att jag inte ser mig som bjuden men han tycker jag är löjlig. Jag sa åt honom att han får väl fråga hela enkelt, det gäller en god vän till honom. Vi får se hur det blir...

Etiketten säger att är man gift eller förlovad (och idag om man är sambos, dvs ett väl etablerat par) så bjuds båda in eller ingen. Allt annat är inte speciellt artigt.

Jag har inte läst precis alla svar, men ett sätt att komma runt det är att tacka ja per telefon och då säga att ni måste ses ni fyra så att de får träffa även din pojkvän. Om det är så att du feltolkat inbjudan så kommer de att nämna något om det när du tackar ja. Du måste såklart vara tydlig med att det är bara du som kommer. Ifall det var tänkt att även din partner var bjuden så säger du att du ska fråga om han vill med (om han nu vill det).

Etiketten säger att är man gift eller förlovad (och idag om man är sambos, dvs ett väl etablerat par) så bjuds båda in eller ingen. Allt annat är inte speciellt artigt.

Jag tror att det där är under förändring. Det blir successivt vanligare att bjuda enbart den man faktiskt känner, när det gäller par. För egen del ser jag det som en positiv och önskvärd utveckling av det sociala umgängesspelet.

Åtminstone i en del kretsar, verkar man helt enkelt i allt högre grad se människors om individer, inte som något slags tvåsamhetsenheter, även när det gäller att bjuda in till fester.

Jag är lite splittrad till etiketten att man ska bjuda in respektive. Jag förstår att det kan vara trevligt. men jag har tex nära vänner där jag i stort sett aldrig träffar respektive. Har gjort det bara någon gång. Om jag skulle gifta mig skulle jag i ärlighetens namn inte ha något intresse av den personen kom eller inte.. det är ju min nära vän jag vill träffa. Jag tycker det skulle vara märkligt att folk kom på mitt eventuella bröllop so jag aldirg umgås med annars. ;)

Sen tycker jag ibland det blir tråkigt för de som är singlar också... om alla andra ska komma i par.

Jag tror att det där är under förändring. Det blir successivt vanligare att bjuda enbart den man faktiskt känner, när det gäller par. För egen del ser jag det som en positiv och önskvärd utveckling av det sociala umgängesspelet.

Jag blev faktiskt inte bjuden på ett bröllop dit min sambo var bjuden. Hade träffat brudparet vid flera tillfällen innan och kunde inte tolka det hela på annat sätt än att de var oartiga. Faktiskt.

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
396
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 464
Senast: Palermo
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat