Är färgavel oseriöst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 592

Ramona

Trådstartare
Ja, som rubriken skriver, är det oseriöst att avla på färg?

Färgen får ju givetvis inte vara det enda man tänker på när man avlar, utan det är så mycket mer som ska stämma. Men om allting är som det ska och man väljer att avla på färg, är man mindre seriös då än om man hade valt en hingst där allting stämmer och inte brytt sej i färgen?

Är det mer ok att välja en svart hingst än en isabell tex om de har samma krav uppfyllda?

Sv: Är färgavel oseriöst?

Nej...jag kan inte se att det är nåt oseriöst i det. Däremot om man bara ser till färgen och missar exteriör och hållbarhet är man inte seriös i mina ögon;)

Däremot om man bara ser till färgen och missar exteriör och hållbarhet är man inte seriös i mina ögon
Men om man inte gör det så är det helt ok, precis som jag menade men konstigt nog formulerade lite knasigt.

Men, varför är det då så att hingstar som Perlino försvinner från Sverige? Han är ju verkligen attraktiv som hingst om han är godkänd i ett förbund där det är enkelt att regga avkommorna.

Färgavel där man enbart siktar på att få fram en avkomma med önskad färg, anser jag är oseriöst.

Väljer man mellan två likvärdiga hingstar som båda passar stoet bra så tycker jag däremot inte att man är oseriös ifall man väljer den hingst som har den roligaste färgen.

Själv betäckte jag mitt svarta shettissto med en rödskäckhingst för några år sedan. Jag beställde ett svartskäckstoföl - fick en fuxhingst :D. Den hingsten kompletterade stoet bra och gav en intressant linjeavel 3+3. Innan parningen gjordes så ansåg jag att den var tillräckligt intressant för att jag skulle kunnat göra den även om hingsten inte varit skäck. Och DÄR anser jag att gränsen går...

Men om man inte gör det så är det helt ok, precis som jag menade men konstigt nog formulerade lite knasigt.

Men, varför är det då så att hingstar som Perlino försvinner från Sverige? Han är ju verkligen attraktiv som hingst om han är godkänd i ett förbund där det är enkelt att regga avkommorna.
Där är det nog albino-spöket som härjar, dvs att det dels inte varit tillåtet att använda såna i avel och dels att folk verkligen tror att det ÄR albino.

Sen vet jag inte så mkt om den hingsten, mer än att den nog inte ens är visad i Sverige. HAR den verkligen de kvalitéer man vill ha hos en avelshingst, mer än att den är dubbelgul?

Jag känner som så att även om hingsten inte är 100%, så väger färgen upp lite grann. Dock vill man ju se att han ska vara 90%-ig i alla fall.
Men färgen är ju någonting som sitter kvar i så många led, och eftersom det är så många som gillar gula hästar så hade han ju varit ypperlig att faktiskt avla på färg på. Dock måste han ju vara i alla fall 90%-ig i resten.
Han är en 100% chans att få gula avkommor från. Nu vet jag inte vad han har för fel och brister, men det är sällan hingstarna är felfria. Och inte stona heller. I så fall hade vi i Sverige inte haft problem med hållbarheten på vissa hästar.

Senast ändrad:

Färgen kan väga upp något kanske. Men jag skulle inte använda den om den inte "passerade nålsögat" bara för att den råkar vara homozygot för gult...

Det hade varit intressant att se den på ett svenskt bruksprov, det är väl först då man får en fingervisning...

Klart att hingsten måste uppfylla kraven, men färgen är ju extra bra!

Jag har inofficiellt hört att anledningen till att Perlino säljs är för att de stoägare som betäcker med honom inte är tillräckligt seriösa.
Sen om det är sant eller inte får stå för sej själv, men det är kanske en fingervisning om hur läget ligger till.

Jag tycker att det är synd ifall människor har en tråkig attityd till färgavel och anse att den är oseriös, när det inte alls är så som är fallet. Dock kan ju jag i Perlinos fall undra varför han inte visats inom någon svensk förening, men det är upp till ägarna att göra vad de vill med sin egna hingst.
Dock tror jag att det inte är så många som hört talas om honom och att han därför fått ett antal stoägare som varit mindre seriösa. Men ju mer människor som får upp ögonen för honom ju mer seriösare avel kan man bedriva.

Vad gör stoägarna Oseriösa???? :confused:
jag har själv använt honom på ett VÄLMERITERAT danskt halvblodsto som även har meriterat möderne och syskon.
Är jag då oseriös? för att han kompletterar stoet och jag gärna vill ha färgen.
Är hans ägare oseriös? det är inte så många utomstående som använt honom,vi är lätträknade!

*kl*
Hade gärna använt Perlino på mitt blivande vbltravarsto, om han passat i övrigt, fast betäcker man ett travarsto med något annat än travare anses man ju per defination som "oseriös":angel:

Jag har inofficiellt hört att anledningen till att Perlino säljs är för att de stoägare som betäcker med honom inte är tillräckligt seriösa.
Sen om det är sant eller inte får stå för sej själv, men det är kanske en fingervisning om hur läget ligger till.

De flesta som avlar halvblod vill väl ha gröna papper på sina avkommor och det får man väl inte med Perlino. Vill man ge sin hingst fina ston så kan inte jag förstå varför man ej väljer att visa hingsten i Sverige?
Tror de inte att han räcker till? Med dubbelgula gener hade han säkerligen blivit väldigt populär bara han hade tillräckligt många andra kvalitéer än en attraktiv färg.

Var skulle jag då visa honom i Sverige?
Till ASVH är jag inte välkommen, först och främst har han en färg de inte godkänner. Sedan tillhör han en stambok, som visserligen EU godkänner, men det gör inte ASVH. Han är helt enkelt inte välkommen.
Att visa honom för SH tyckte vi inte var någon större idé, att få betyg på att han kan stå still när man sitter upp, travar när man säger till och stå still under ryttare, är väl grundläggande krav på vilekn häst det än är, inget specifikt för en hingst.
Någon Isabell-/palominoförening finns inte i Sverige, så vi åkte västerut, till Danmark, där det bedrivs seriös palominoavel sedan många år tillbaka. Och där fick Perlino precis så bra poäng som han borde haft.
Efter det skickades han till Tyskland för att genomgå ett bruksprov där.
Jag tycker att en homozygot hingst fyller ett syfte. Man kan ta sina bästa ston till en sådan för avkomman får en färg man vill ha och även mammans goda egenskaper. Man behöver inte vara rädd för fel färg, utan man får en BRA avkomma med den färgen man önskar. På det viset för man ju färgaveln framåt. Och gör hela tiden avelsframsteg.
Gissa hur många fuxiga dressyrston Stravinsky betäckte, bara för att vi kunde lova att avkomman inte blev fux. Det är precis samma sak. Men då är det ingen som pratar om färgavel, det är helt "legitimt".

Han betäckte 15 utomstående ston, så jag tycker väl itne det kan kallas lätträknat. Vad gäller din seriositet kan du väl bara själv svara för den.
Han har haft diplomston, ston som gått msv och svår hoppning, elitpremierade ston mfl.- Alla ston har varit halvblodsston utom 3 (en gelderländer, en arab och en ridponny). Det finns andra sätt att vara oseriös på, tex när stoägarna vet om att deras avkomma blir garanterat "gul" så skiter de väl i pappren, som de inte får när de inte betalar språngavgifter och kostnaderna kring detta.

Senast ändrad:

Jag tycker att en homozygot hingst fyller ett syfte. Man kan ta sina bästa ston till en sådan för avkomman får en färg man vill ha och även mammans goda egenskaper. Man behöver inte vara rädd för fel färg, utan man får en BRA avkomma med den färgen man önskar. På det viset för man ju färgaveln framåt. Och gör hela tiden avelsframsteg.
Det är precis det jag menar!! Ändå tar ni ju bort den chansen för oss när ni säljer Perlino till utlandet.
Det är ju först nu som hingsten börjar bli lite känd och ju fler personer som känner till honom ju fler kommer att vilja betäcka med honom. Jag tycker att ni gör ett misstag som säljer honom. Vi vill väl alla att Sverige ska få fler gula i avelsföreningarna. Långsiktigt skulle det bli så att ASVH skulle få fler gula med gröna papper!! Det är 3-4 st generationer dit, men det är inte mer än ca 20 år.

Vi som är seriösa hävdar ju att vi avlar för det långisktiga perspektivet, men samtidigt tänker på att avkommorna ska kunna säljas nu. Att Perlino finns i Sverige är ju bara bra för oss alla, vi får fler gula som långsiktigt får gröna papper, och vi får avkommor som är hur lättsålda som helst.
En gulbrun eller isabell på 165 cm inbringar ett pris som en likvärdig brun häst bara kan drömma om!

Jag har väldigt svårt för ren färgavel. Har hittills aldrig träffat någon som har tillräckligt starka argument för att ens få mig att förstå varför man vill avla rent färgmässigt.

Sedan finns det ju vissa "grundfärger" som håller på och försvinna ur vissa raser, och där kan man ju börja diskutera om hur man ska kunna behålla de färgerna - men det får ju aldrig bli på bekostnad av andra mer väsentliga rasegenskaper.

Om man sedan, om valet står emellan två lika bra hingstar - väljer den som tilltalar en mest i färg/teckning kan väl kanske vara en sak, men det lär väl i princip aldrig hända att två hingstar skulle vara så lika:smirk:

Ingen av alla de jag pratat med om färgavel genom årens lopp har för mig framstått som seriösa... tyvärr.

Jag hoppas fortfarande på att bli överbevisad - det vore riktigt trevligt om det dök upp någon som med skicklighet, utan att "tafsa" på andra rasegenskaper kan avla färgavel!

*pekpinne från moderatorn*
Eftersom hingstens ägare lagt sig i diskussionen så har jag stenkoll på tråden så den inte halkar över i något som skulle kunna liknas vid marknadsföring.

Sen tycker jag det är synd att tråden inte kunde få handla om ursprungsfrågan och inte en enskild hingst.

Perlino är av ras som inte är godkänd av ASVH. Däremot är färgen godkänd. Han fick ju bra poäng när han godkändes i Danmark så det är synd att ASVH inte tar honom till prövning.

För att svara på frågan så delar jag ameos åsikt. Står valet mellan två likvärdiga hingstar är det inte oseriöst att välja den med den färg man föredrar. Själv väljer jag helst bort skimlar. Däremot tycker jag att det är oseriöst om hingstens enda kvalitet är hans färg. Om avkomman inte ärver pappans färg finns det alltså inga andra goda sidor att ärva. Främst tänker jag på alla korsningar efter icke godkänd skäckhingst som oftast inte får så stort andrahandsvärde om de inte ärver sin fars färg.

Sedan finns det ju vissa "grundfärger" som håller på och försvinna ur vissa raser, och där kan man ju börja diskutera om hur man ska kunna behålla de färgerna - men det får ju aldrig bli på bekostnad av andra mer väsentliga rasegenskaper.
Och det är det som är det väsentliga och ursrpungsfrågan egentligen. Sen är det väl sällan så att man enbart avlar på färg. Det är inte många människor som hade avlat på en önskvärd färg om hingsten tex var så innåttåad att gemeneman kunde se det, eller om huvudet var så stort att de fick specialsy träns till hästen, etc etc etc.

Jag anser mej vara seriös, men jag anser att färgen får avlas på i bekostnad av andra egenskaper. Det beror dock på vilka dessa egenskaper är.
Ser man långsiktigt på avelsarbetet är det kanske inte en dålig idé att avla på färg, om hingsten är frisk och korrekt i övrigt. Tex så avlade man connemaror med arab och fullblod när man tyckte att rasen hade avlats för tungt.
Även andra raser har korsats med andra under en kort period för att in in lite nytt blod, förädla rasen etc.

Om det nu är så att tex ASVH vill ha fler skäckar och gula, så kan man väl ta in hästar med de anlagen en kortare period. En hingst lever inte såpass länge att den förändrar hela avelsbasen. Men låt en skäckhingst betäcka 500 ston under en period så att avkommorna får anlagen. Efter en period har vi svenska halvblodshästar med gröna papper som är skäck till färgen.
So what om den hingsten inte har enligt avelsföreningen godkända föräldrar? Så länge hingsten har en stamtavla så man vet vart den kommer ifrån borde det väl kunna legitimeras?

Färgen är INTE "godkänd" av ASVH.
Isabell är det, gulbrun är det, sotsvart likaså, men inte cremello och inte perlino. Du får rega föl med de färgerna men de kan inte stambokföras.
Och Perlino är ett halvblod, och ingen annan ras, men stamboken är inte godkänd i ASVH, däremot i EU.

Senast ändrad:

Perlino kommer INTE att vara tillgänglig i svensk avel mer så någon marknadsföring kan det väl inte bli tal om.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 004
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 499
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka