Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

ju fler hundar jag träffar desto mer tycker jag om dem liksom, så det kanske är en mognadsgrej;)

Det där tror jag absolut på :D

/R_C som förut inte kunde förstå hur man kunde ens gilla en hund som inte var en vinthund, men nu tycker väldigt mycket om de flesta hundar så länge de är hyfsat väluppfostrade :angel:

Nog väljer jag mest ras efter den allmänna raskaraktären, d.v.s att chansen är stor att jag får ett temperament som tilltalar mig. Jag tycker också väldigt illa om skälliga hundar, så jag undviker raser där jag vet att det beteendet är vanligt.

Viktigt för mig är också att det är en sund ras, med så "naturligt" utseende som möjligt. Alltså lagom stor, lagom kraftig, lagom lång päls, lagom lång nos, lagom långa ben etc. Inga extremer åt något håll. Fast hoppsan! - jag har alltid gillat hängörade hundar - inte så sunt precis.

Så visst spelar utseendet en viss roll i rasvalet. Jag är väldigt förtjust i lynne och beteende hos de flesta stötande och apporterande hundar, och som tur är gillar jag också utseendet på de flesta i gruppen. Dock med vissa undantag. Jag skulle t.ex inte vilja ha en Curly coated eller Cheaseapeke Bay retriver, och inte heller en Labrador, eftersom jag tycker de raserna är fula - (och det tyckte jag redan innan labradorerna förvandlades till fläskstövare). Samma sak med Clumber spaniel och Amerikansk cocker - jag gillar helt enkelt inte utseendet.
Jag trodde jag hade hittat min idealras i Engelsk Springer, men nu håller de tyvärr på att förvandlas till pälsmonster med alltför tunga öron, så min nuvarande hundvalp är en Welsh Springer, som har likartat temperament men färre inbyggda hälsoproblem.

Utseendemässigt tycker jag att Engelsk och Irländsk Setter är de vackraste hundar som finns, och det är en ren fröjd att se dem arbeta. Man jag skulle aldrig köpa en själv, eftersom jag vet att de måste få jaga för att må bra.
En annan ras som jag fullkomligt älskar utseendet på är Bearded Collie, men den väljer jag också bort, helt enkelt för att det blir för mycket päls att sköta.

Eftersom vi bara haft jakthundar innan så har det ju varit de egenskaperna som varit viktigast, tur då att vi ändå valde en så vacker hund som wachteln (helt opartisk...)

Fast det är klart att man började fundera när den yngsta såg ut såhär i vissa perioder.. :angel:

n658056080_1772534_9202.jpg

Hoppas ni kan se bilden, facebook kan ju vara sådär ibland..

Tur att han vuxit upp till en riktigt stilig herre!

Jag bestämde mig i höstas för att skaffa sällskapshund, och visst kollade jag en hel del på utseendet, trots att det föll på en fulsöt hund till slut :D (Petit Brabancon)

Det är många som sagt till mig att jag alltid haft speciella (både utseendemässigt och mentalt) hundar..alltså inte speciella på ett bra sätt, utan "speciella" :p Och det har då alltså varit kinesisk nakenhund, korthårig chihuahua, chihuahua/tax, och nu whippet. Jag själv har nog aldrig tänkt så mycket på utseendet utan jag har alltid älskat alla hundar...men nog tyckte jag mina hundar var söta..men det tyckte tydligen inte andra :o
Just nu har jag en whippet och märker hur många det är som verkligen inte tycker vinthundar är fina...dom kallas tydligen ofta för "sånna spetsiga hundar" och "benrangel"... Jag själv har väl aldrig valt utseendet i första hand, utan efter jag valt en hundras som passar mig bäst så valde jag sen den individen som tilltalade mig mest.
Det var en arbetskamrat som frågade vilken ras min hund var, när jag sa whippet så sa hon: "aha, du är inte sån som går efter utseendet.. Jag skulle iaf aldrig kunna ha en ful hund". Så ärlig var hon :angel:
Men äsch, smaken är som baken...han kanske inte är vacker, men han är otroligt charmig iaf! :love:

390138_2763433173580_1490381705_32923551_1015100364_n.jpg

Nej, det är faktiskt inte särskilt viktigt. Däremot tycker jag ju att westies är både vackra, fina och otroligt söta, med sin kaxiga uppsyn. Schäfrar tog det lång tid innan jag tyckte om, numera tycker jag att många schäfrar är oerhört vackra, men det är ändå en så pass ohomogen ras att jag inte generellt kan säga att "schäfern är vacker". Däremot anser jag att den är mycket vackrare än mallen, som jag inte gillar utseendet på. Det är också lite det som gjort att schäfern fick gå före en malle, den är vackrare, enligt min åsikt :)

Jag skulle dock absolut kunna ha en ful hund, däremot får den inte vara praktisk, tex ha dreadlocks eller päls som behöver överdrivet mycket skötsel.

Mja, har gått mer på vad jag ska ha hunden till än hur den ser ut. Sen gillar jag utseendet på "min" ras. Gårdshunden är ju supersöt men det var 3st underbara individer som gjorde att jag valde henne :)

Gillar inte hundar som har håret i ögonen eller för mycket hud. Skulle fått en basset men tackade nej, gillar ej hur de ser ut och sen har vi aldrig jagat på det sättet.

Utseendet är inte avgörande när jag skaffar hund, men självklart vill jag hellre ha en snygg hund än en "ful" hund om det är möjligt ;) Dock skulle jag aldrig välja hund enbart efter utseendet. Jag har dessutom turen att många av de raser som inte tilltalar mig utseendemässigt också är raser som inte passar mig temperamentmässigt/aktiveringsmässigt/whatever, så på något vis blir det bra ändå :)

Men sedan tror jag också att man vänjer sig vid utseendet på sin hund/ras, så även fast man inte tyckte speciellt om dess utseende från början så tycker man till slut att de är riktigt vackra.

Både när jag köpt häst och hund har utseendet varit väldigt avgörande. Jag vill ha djur som har en schysst attityd, är vackra och söta. Jag tycker väldigt bra om DSG och Whippet, men kan inte för mitt liv se mig själv med sen sådan eftersom jag inte tycker om att ta på den typen av hund, de är inte klappvänliga i min smak. Sedan vill jag ha en hund som har helt rätt egenskaper också, men måste säga att utseendet är viktigt.

Jag håller utseendet högt när jag väljer ras! Finns så många raser i världen att det vore konstigt om man inte kunde hitta en som både tilltalar en estetiskt och som passar ens livsstil.
Jag bara ääälskar pälsmonster:love: Briarden är utseendemässigt den perfekta hunden för mig, både pälsen och kroppsbyggnaden. Nu blir det nog en PON istället, en mini-briard i fler färger:p

Innan var jag väldigt skeptiskt till korthåriga hundar, men nu när jag bor ihop med en tycker jag att de flesta är i alla fall söta nuförtiden.

Det är är väl lite som när man blir kär. När man väl faller för en hunds mentalitet, så blir den ju vacker. Även om den i andras ögon ser ut som en råtta. ;)

För min del spelar det roll i alla fall. Bland alla 300 hundraser man har att välja på så måste där ju finnas ett par stycken som passar en både temperamentsmässigt, och som tilltalar en estetiskt.

Jag vet inte om jag kan komma på så många raser som jag tycker är fula, möjligen nakna hundar.. Tycker nog i princip att de flesta raser är iallafall söta!

Men nej, skulle nog inte köpa en hund som jag verkligen tyckte hade ett hemskt utseende. Annars är det mindre noga. Klart att jag gillar vissa raser mer än andra men det är ändå mentaliteten som spelar roll. Och en hund med underbar mentalitet skulle jag förmodligen tycka var söt ändå!

Jag har inte hittat någon och jag tvivlar på att det ens existerar en ras som uppfyller alla mina krav.

Hur viktigt var det när ni valde hundras/hund att hunden (enligt er själva såklart) var söt/vacker (estetiskt tilltalande ;) ) ?

Valde ni bort raser som egentligen passat bra för att de var för fula eller valde ni kanske den där fula rasen som passade er perfekt förutom just det yttre?

Nä, estetiskt tilltalande är inte viktigt, däremot exteriört tilltalande. Men det finns ett undantag, en ras som jag ratar/ratat per automatik pga deras utseende trots att den egentligen skulle kunna passa mig riktigt bra. Det är dvärgschnauzer. Den vanliga schnauzern och riesenschnauzern tycker jag är jättesnygga, men den lilla (kan) se ut som en liten pojke i en för stor gubbkostym typ...

Jag ändrade intryck efter att jag träffat Falukorws hundar som höjde rasen i mina ögon. Iaf hennes hundar.

Inte alls, jag ville bara åt egenskaperna.

Sen är det klart att mattehjärtat sväller när andra säger att de är vackra. Så är det ju att vara matte;)

Jag kommer dock alltid att avstå från raser som saknar viktiga kommunikationsmedel (svans, någorlunda styrbara öron, tydliga hårvirvlar i ansiktet), har dysfunktionell päls (som inte står emot vätra/vind) eller som är avlade med extrema drag, typ stora ögon, rynkor, platt nos eller extrem korsvinkel.

Skulle jag välja hund efter utseende så blir det urhundarna, huskeys eller liknande. Tycker de är fantastiskt vackra!

För mig är det bara ett plus att min ras är vacker. :love: Och dessutom är det långt ifrån alla hundar i min ras som är vackra, och det är ännu mer sällan dom mest vinstrika hundarna som är dom finaste i mina ögon. Mycket beroende på att dessa ofta är stora och tunga, något som jag absolut inte vill ha i min ras eftersom det ger osunda hundar. Man kan sammanfatta det som att jag oftast tycker dom sundaste hundarna är dom finaste.

Jag skulle utan problem kunna äga en ful hund, rent estetiskt. Som så många andra går jag på sundhet i kropp och utseende.

Passande nog är dom hundarna som jag tycker är fulast dom som passar mig sämst. ;)

Senast ändrad:

Nja, det är inte jätteviktigt. Men visst finns det hundar som jag aldrig sklle kunna tänka mig. Tex staffar o den typen, otäcka med lömska små ögon, rys!

Intressant. Jag tycker att mina hundar är vackra på både insidan och utsidan och visst tusan är det fint att kunna se på dem som vackrast i världen. jag kan tycka om hundar som är gräsliga till utseendet, men när det gäller att skaffa hund till mig själv så väljer jag nog en hund som har hela paketet, fast med utseende som andraprio.

Något som jag tycker är "fult" är utseende som är kopplat till sjukdomar och utseende som är handikappande för hunden, varför en hund med t.ex. väldigt trubbig nos inte skulle falla mig i smaken.

Min DSG är i alla fall väldigt klappvänlig mjuk och len päls :love:

kl
Väldigt osunda raser går bort oavsett, så riktigt extrema utseenden försvinner på det sättet. Sen tycker jag inte det är speciellt snyggt heller.

Hade jag gått enbart efter utseendet hade jag nog haft en mörk husky :love:

Rent spontant så tänkte jag "nej, jag skiter i hur hunden ser ut bara den har alla mentala bitar jag vill ha", men så funderade jag lite och fick vackert erkänna för mig själv att jag väljer bort vissa raser pga hur de ser ut. Jag vill tex inte ha någon mer hund med mycket päls.

Däremot skulle jag inte köpa mig en hund jag inte tror att jag kommer passa ihop med bara för att den är vacker heller... isf hade jag haft en canaan dog här hemma nu.

Jag tycker att mallen är en generellt vacker hund, men det insåg jag inte fören jag träffade en tik som tog mig med storm. En sådan MÅSTE jag ha när jag känner mig redo!
När jag först träffade nuvarande ögonstenen, Xo, så tyckte jag inte att han såg något vidare ut :o. Smal, sträv päls, stort "klumpigt" huvud osv. Men han var ju så underbar i sitt sätt! "Här kommer jag! Take it or leave it, jag är glad oavsett!".
Jag ville ge den fula ankungen en chans och för varje dag hos mig blev han vackrare och vackrare!
Några veckor efter att jag beslöt mig för att behålla honom så blev han grövre i massa, satte mer muskler, huvudet växte han ju liksom därmed i, pälsen började glittra i solskenet osv.

Så.. jag valde ändå skrutthunden just pga hans inre som inte gick att ta miste på.

IMG_20110908_100227.jpg

Nu
DSC01095-1.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 273
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
302
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
998
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31