Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Ja det är viktigt. Skulle inte vilja ha en hund som jag själv tyckte var ful. Mentaliteten är självklart viktigast, men som tur är finns det vackra hundar som också har bra mentalitet. Som vissa andra sagt, jag väljer hellre ingen hund än en ful hund.

Däremot kan jag välja bort vackra hundar utan problem om jag inser att jag inte kan uppfylla deras behov. Seberian Huskey är enligt mig den vackraste hunden man kan tänka sig, men jag skulle -i dagsläget - inte kunna göra en huskey lycklig, tyvärr.

Självklart vill jag inte ha "fula" hundar och det roliga är att jag tycker det är gräsligt fult med kortbenta hundar, men ändå är mina två kortbeningar det vackraste i världen för mig :D

Nej en "ful" hund vill jag inte ha.. Men valde inre aussie pga av utseende. Å hade lika gärna kunnat ha en svart blacktri eller svart aussie med Bruna ögon å jag hade gillat den hunden iaf..

Nu hade jag turen å få en otroligt vacker aussie i mina ögon. Min dröm!! En jämnt fint tecknad blue merle med isblå ögon.. Hon e så vacker..
Men hade hon varit svart hade jag älskat henne lika mycket för de!! :-D

*stjal bara en knapp*

Nja... nje... alltsa...

Det "maste" finnas nagot hos hunden som gor att det klickar i mig, sa jag ar nog mer individ-orienterad an jag egentligen vill erkanna. Sen vill jag inte pasta att Rocket ar direkt vacker.. for mig ar han ju en av de vackraste, goaste, sotaste moffepoffe ojsanvalparna nansin (valp o valp, 10 manader slyngel).. men han har mer karaktar an nagot annat. Stor, och lite klumpigt byggd, nastan "hangmatte" kansla over ryggen... men vi valde honom for att han lekte hart o tufft, var snabbt framme och kollade nya saker och var allmant villig att testa o halsa o grejja o ha sig. Lite skamtsamt kallar jag honom varan "goth" hund, gra/svart leopard o byggd som en jakla tunna. Ojamna oron och fanigt mkt extra hud runt halsen.

Kaiser, schafer, valdes rasen forst, sen en uppfodare jag holl med och gillade.. sen... skulle vi eg kika pa en natt liten tik - men ehm ja. Det blev Kaiser och for mig tillhor han inte bara en av de vackraste raserna i varlden, han ar -enligt mig- en otroligt vacker hund i sig sjalv. Overlag byggd precis som jag vill ha dom. ..sen haller ju kanske ingen med mig om det alls.. ehm...

Catahoulorna tycker jag egentligen ar skitfula... men de ar charmiga. Pa sitt eget vis.

En otroligt vacker hund, som jag garna tranar efter pa hall men -aldrig- skulle skaffa ar afgan... Sa sagolikt lackra hundar! men... de ar inte for mig.

Sa.. individ forst, sen far "skonheten" komma nanstans langre ner pa listan... Den som vackert gor, den vacker ar!! ;)

Absolut inte viktigt.

Mest tur att jag fick två så snygga hundar :cool:

Ja, jag tror jag drabbats av IPO-virus. Det är ju svårt att konkurrera mot en bra malle.

Det finns ju inte bra mallar! :eek:

(Skönt att höra att du fått upp ögonen :angel:)

Jodå, utomlands.....för det skulle nog bli en import.

Däremot skulle jag aldrig välja en individ som har färgen jag vill ha, men inte är fysiskt eller mentalt frisk.
Då väntar jag hellre på en hund som faktiskt har färgen/utseendet jag vill ha OCH är frisk.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

Finns mycket skit utomlands också. Dessutom har vi i sverige väldigt mycket av samma linjer som dom har på kontinenten om än något "för-svenskat" och utavlat. Sen bedrivs träningen på ett helt annat sätt där "borta"...

Så det är inte alltid utomlandsmallarna är så jävla bra som folk tycks tro :D

*kl*

Tar upp en gammal tråd för jag tycker den är intressant.

När vi "valde" så hade vi väldigt smalt fält. Dels pga. min allergi och dels pga. våran "ickehundvana"
De vi hade att välja på var:
Mindre typ av pudel
Portugisisk vatten
Kinesisk naken
Bichon Frise

Pudel gick bort direkt. Jag har bara träffat sådana jobbiga. Skälliga, studsiga, totalt oregerliga och ouppfostrade.
Bichon gick bort för jag tycker den är gräslig.
Nakenhunden likaså.
Portugisen blev för mycket pälsvård.

Vi hittade en ras till som var vänlig mot min allergi. Akita.
En vassare vakt/jakthund.

Så vi valde varken på utseende eller egenskaper.
Vi var egoistiska nog att vilja skaffa hund på de grunder vi hade och nu får vi ta ansvaret.
Eftersom vår "Ailu" är jakt/vakt så försöker vi uppmuntra vakten så lite som möjligt. Sambon ska ta jägarexamen och sedan ska dom börja spåra så smått.
Samtidigt som jag vill prova utställning och lydnad/sök
Så vi fick anpassa oss efter hundens egenskaper.
Men nej, jag hade aldrig valt en hund jag rent utseendemässigt tycker är ful.
I början var jag inte allt för imponerad av akitan. Tyckte dom såg ut som fluffiga gråhundar :D men ju fler jag såg, desto mer förtjust blev jag.
Och min egna är ju förstås finast i världen ;) :love:

Både ja och nej. Viktigast var att få en mentalt bra och frisk hund. Men för mig är det viktigt att hunden ser ut om en hund och har en funktionell fysik. Några fysiska egenskaper som jag abolut inte vill ha en hund med är:
  • Platt nos
  • Onaturligt korta ben
  • Överdrivet mycket hud, läpparna ska vara "torra" och inget häng kring ögonen
  • Överdriven liten eller stor storlek.

Egenskaper jag helst inte vill ha:
  • Hängande öron
  • Rullad svans
  • Lockig päls
  • Extremt tunn, lång eller tjock päls
  • Onaturligt grovhet (typ staffe)
  • Utan svans

Några på sen senare listan har inte så mycket med funktionaliteten som med egen personlig smak att göra. På den översta listen är det säker som för mig är direkt onaturliga hos en hund och kan påverka dess hälsa och förmåga att jobba.

När vi la ihop alla våra krav på mentalitet och utseende så blev det en kelpie för oss. En enligt mig tidigare ganska ful ras. När folk frågar hur en kepie ser ut (inte många som inte är insatta i hundraser vet det) så brukar jag säga att den ser ut som en hund, kommer inte på något bättre satt att beskriva rasens utseende.

Jag tycker fortfarande inte att alla kelpisar är fina men jag tycker att min än så länge är riktigt snygg/fin. Han är proportionerlig, än så länge ganska slank men lär bli grövre och utstrålar styrka, smidighet och snabbhet.

Jag har valt två raser jag tycker är riktigt fina. Och ja, jag har faktiskt valt bort "fulare" raser just pga utseendet.

Men, det sistnämnda just för att det har funnits raser jag trott/tror passar mig perfekt. Likaså har jag valt bort väldigt vackra raser för att de inte passar mig.

Utseendet är bland det minst viktiga kriteriet, men det har spelat in.

Jag har valt två raser jag tycker är riktigt fina. Och ja, jag har faktiskt valt bort "fulare" raser just pga utseendet.

Men, det sistnämnda just för att det har funnits raser jag trott/tror passar mig perfekt. Likaså har jag valt bort väldigt vackra raser för att de inte passar mig.

Utseendet är bland det minst viktiga kriteriet, men det har spelat in.

Haha, insåg nu att det var en gammal tråd och jag redan svarat till och med.

På något vis tror jag att är rasen perfekt "i övrigt" så blir den vacker. Sen är variationen inom min ras stor när det kommer till allt utom hårlag och färg egentligen, men jag inser själv att jag dras till hundar som påminner typmässigt om min hund, dvs att för mig är detta en vacker rottis (om än i något överhull):

_DSC3718.JPG

DSC_3226.JPG

*kl*

Jag tror att jag har hittat min nästa ras nu. Inte helt säker, men det känns rätt bra när jag tänker på det. Hur som helst så är det en ras som visserligen lever upp till alla mina krav om sund kroppsbyggnad osv, men som jag för ett tag sedan aldrig någonsin hade tänkt på som "en hund till mig". Faktiskt så började jag titta närmare på rasen först när jag tittade efter en hund till morsan. Och visst är hundarna söta, men verkligen inte "min stil" egentligen. Jag gillar ju mer eleganta hundar än söta hundar.
Men ja, det känns som sagt var ganska/riktigt bra ändå. För tillfället :D (men det kommer nog dröja minst ett år innan hundköp)

HMM när jag valde hund så ville jag ha en snäll och mjuk, mellanstor hund som inte fällde och hade bra erfarenheter av pudel även om den jag var dagmatte åt var tråkig och egentligen tycker jagstorpudlar med sitt extra skinn under halsen är hemskt fula...men jag tittade lääänge på blocket och var nära ta en ljus mellanpudel men tvekade. Sedan var allt bara rätt när jag såg en annons om en cockerpoo mix. Han var svart och bilden så dålig så det var mailkontakten som var det viktiga. Åkte till stockholm, bilade med 3 små barn och liksom bara visste att hunden skulle åka med oss hem. Hunden skällde, juckade på barnen och drog som en oxe i kopplet men jag körde på och ångrar det INTE idag!! Så jag hade liksom inte så många kriterier just då men dessto mer nu! Sedan lärde jag känna vinthundar, insåg att min hund var rysligt snabb och också älskade vinthundar och började kika på sådana! Mina hundar ÄR vackra även om pudeln verkligen inte var det med ojämn klippning och brunt fult skägg när jag hämtade honom. Men på ngt sätt visste jag att det bara var klippningen!

För mig är är utseendet jätteviktigt. Jag har liknande krav som Red Chili och så gillar jag slanka djur, naturligt slanka. Likadant när jag födde upp kaniner. Gillar inte långhåriga utan födde en ras som liknar harar.

Nästa gång vi planerar en ny hund kommer jag ha världens ångest....inte över rasval utan individ, valpn eller vuxen? Forma oskrivet kort eller ta en vuxen men riskera få med olater...

Tycker utseendet är mycket viktigt även om jag givetvis utgår från egenskaper när jag väljer ras.
Skulle troligtvis aldrig köpa en hund (oavsett hur bra den passar i övrigt) med:

Kort/platt nos
Hjulbent
Mycket skägg
Korta ben och lång rygg
Sk "muskelhundar" med breda käkar och "ett ben i varje hörn"
Överdrivet mycket päls där man har svårt att se vad som är fram och bak
Mycket hud/rynkor
Väldigt långa öron
Utstående ögon eller hängande ögon.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 273
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
299
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka