Är det mer ok att vara rädd för vissa raser än andra?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mindra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 051
M

Mindra

Var ute och gick med barnvagn med mina två små bebisar i. Vi gick förbi en gräsplätt där en kvinna har sina två lösa schäfrar. En av dem får syn på oss och kommer galopperandes, hoppar upp på mig och sen försökte han kolla ner i barnvagnen. Han var inte hotfull utan ville mest hälsa men jag har väldigt tråkiga erfarenheter av rasen och får motvilligt erkänna att jag faktiskt är lite smårädd för dem.

Kvinnan kommer fram för att hämta sin hund och jag säger till henne att jag blev rädd och att hon får träna den på att vara lös där den inte kommer åt folk som inte vill. Hon himlar med ögonen och snäser
-Men! de är en schäfer inte en kamphund direkt!!

Va? Är det mer ok att vara rädd för kamphundar än schäfer? Jag har själv staffe (som inte var med idag) och rent allmänt är jag inte hundrädd men har som sagt har otäcka erfarenheter av schäfer och det är inte direkt som att jag väljer att tycka det är obehagligt.

Varför skulle de va mer ok att vara rädd för en ras än en annan? Jag bryr mig inte speciellt mkt men tyckte det var en tråkig reaktion av henne.

Sv: Är det mer ok att vara rädd för vissa raser än andra?

Okej och okej, det beror ju helt på egna erfarenheter.

Jag har dåliga erfarenheter av Golden, och är (oavsiktligt) vaksam när jag möter en sådan lös. Berättar jag det för folk brukar svaret bli "meeen, hur kan du vara rädd för en liten nallebjööörn?". Min motståf blir oftast "för att två små nallebjörnar nästan åt upp min hund en gång."

Jo men de är ju min poäng. För mig är det självklart att det är upp till var person och dennes erfarenheter.

Hon himlar med ögonen och snäser
-Men! de är en schäfer inte en kamphund direkt!!

Men vilket otrevligt svar! :crazy: Hon har väl ingen rätt att avgöra hur du ska reagera på hennes ouppfostrade hund. Tycker att det minsta man kan göra om man nu inte har lyckats träna sin hund är att be om ursäkt, oavsett om det är en chihuahua eller en rottweiler. Som hundägare tycker jag att det är jätteviktigt att man respekterar att folk kan vara hundrädda eller bara ogilla hundar. Jag är inte rädd men jag vill ändå inte att främmande hundar hundar ska komma fram hur som helst, jag menar min egen hund får inte hoppa på mig, då uppskattar jag definitivt inte att okända hundar gör det! Om min egen skulle springa fram till någon skulle jag be om ursäkt även om personen blev glad och klappade den, det handlar om respekt. Nej, otroligt dåligt stil tycker jag...

Skulle nån av mina göra en sådan sak (har två schäfertikar) skulle jag verkligen ha gått fram med svansen mellan benen och skämmas ihjäl! Bett om ursäkt tusen ggr och gå hem å träna!

Vilken attityd av henne:confused:

Sedan finns det inga regler för vilka hundraser man får eller inte får vara rädd för! Min kusin blev biten av en Chow-Chow när hon var lite så hon är rädd för sådana;)

Hon var ju inte så värst trevlig mot dig. Som är sagt innan, vilket jag tycker är ganska självklart, beror det ju erfarenhet vilken (om man nu är rädd) ras men har respekt för. Jag tycker små terrier är lite otäcka...

Jag är inte särskilt glad för andras hundar alls. Litar inte på nån. Sen när jag väl lärt känna hunden i fråga är det inga problem.
Så för min del spelar rasen ingen roll, jag gillar inte påflugna hundar alls.

Jag har själv hund. Han går nästan alltid lös här hemma och i skogen på promenader. Vad jag vet har han aldrig gått/sprungit fram till någon. Skulle han göra det så hade jag bett tusen gånger om ursäkt för i min värld ska sånt inte hända.

Min granne blev fruktansvärt skrämd av ett par schäfrar i yngre år. Detta är en människa som haft Dobberman, Golden, Schnauzer mm.

Jag hade för många år sen en schäferhane som var så snäll så han var dum;). Han gick aldrig fram till henne och om han såg henne gick han och lade sig på trappen.(inlärt)
Hon vågade inte gå till brevlådan om han var ute själv då tog hon bilen istället. Såg hon att jag var ute gick hon till lådan.
Hon visste att han var det snällaste som gick på fyra ben och hon klappade honom om han satt hos mig. Råkade han röra sig fick hon panik i ögonen. Hon ville lära känna honom eftersom han var så snäll och aldrig spelade på hennes rädsla men hon klarade det inte.

Än idag pratar hon om honom med värme för att han var så snäll och mjuk i sättet trots att hon aldrig klarade närma sig honom men ser hon en schäfer så kommer paniken.

Det är okej att vara rädd för olika raser. Man kan som min granne råkat ut för något med en specifik ras och det sätter spår.

Självklart ska inte hundar springa fram och "hälsa" eller på annat sätt vara påträngande. Detta är varje hundägares skyldighet att se till.

Med detta sagt, måste jag säga att jag har svårt med inställningen "jag är sååå rädd för prickiga taxar". Rent praktiskt, och för att svara på den första frågan, så visst är det mer OK att vara mer rädd för somliga raser än för andra. Vem blir lika rädd för en ilsk chihuahua som en ilsk rottweiler eller dito schäfer? Med tanke på storlekar.

När det gäller just schäfer, torde den rasen vara en av dom enklaste för den hundvane att avläsa. Är man dessutom bekväm med kamphundar har jag svårt att förstå hur man kan vara rädd för just en snäll schäfer.

Den som får panik redan vid åsynen av en viss hundras, har allvarliga problem och bör söka hjälp mot den fobin.

LIA

Ja det är väl upp till var och en om man har mer respkt till en större hund och så,

Men visst det är ju mer respekt ingivade tycker jag om man kommer med en stor hund än vad det skulle göra om man kom med en liten toy pudel eller nå, Men det måste ju då inte bara va pitbull liknade hundar.

Vilken trist attityd hon hade!
Jag skulle oxå bli lite osäker om en schäfer sprang fram sådär, har inte heller världens bästa erfarenheter av den rasen tyvärr.
Men det gäller de flesta hundar som kommer springande fram till mig oxå, klappar helst inte andras hundar om jag inte verkligen känner dom oavsett ras.
När grannen är i trapphuset med sin yorkshireterrier så vågar inte jag gå in, han bet mig för två veckor sedan och vägrade släppa (flög på mig när jag skulle gå förbi, han var kopplad). Han har även bitit flera som jag känner.

När det gäller just schäfer, torde den rasen vara en av dom enklaste för den hundvane att avläsa. Är man dessutom bekväm med kamphundar har jag svårt att förstå hur man kan vara rädd för just en snäll schäfer.

Den som får panik redan vid åsynen av en viss hundras, har allvarliga problem och bör söka hjälp mot den fobin.

LIA

Vilken löjlig kommentar måste jag bara säga! Vem avgör en sådan sak? För mig som är uppvuxen med kennel så torde den rasen vara enklast för mig att läsa.

Jag har varit med om en situation då en tidigare snäll schäfer bet ihjäl en av våra hundar. Jag har även själv blivit biten av annan schäfer samt sett mkt otrevliga individer i mitt jobb med just hundar. Det gör inte att jag tror att de är en livsfarlig ras, de gör däremot att jag själv inte vill att de ska springa fram till mig. Känner inget behov av hjälp med mitt obehag utan tycker helt enkelt att ägarna får hålla dem ifrån mig likväl som jag håller mina staffar från dem som inte vill ha med dem att göra.

Hur det kan vara svårt att förstå förstår inte jag.

Nej men precis!

Jag är inte speciellt rädd då ägaren är med (sålänge ägaren verkar ha koll). Det jag blev rädd för är då den rusar fram mot mig utan ägaren. Visst såg jag att den inte var arg men fortfarande kommer det där obehaget som jag haft sedan jag var liten.

Klart man får vara det :)! Och det är väl inte ovanligt att större hundar känns mer respektingivande än mindre (fast det är ändå inte ok att någons lösa cavalier kommer fram oombedd och hälsar). Vilken dum matte, förresten! Hon kunde ju inte veta att du var hundvan ALLS, och för någon som inte överhuvudtaget umgås med hundar borde ju en stor schäfer verkligen kunna upplevas som otäck.

Och det finns ju folk som är hundrädda också (nu menar jag "normalt" avständstagande, osäkerhet och obehagskänsla i första hand, inte hundfobi så kraftig att man blir rädd för en kopplad hund på andra sidan gatan...).

LIA

Fats det där var väl ganska långtt från ursprungsfrågan, va ;)?

storlekar.

Är man dessutom bekväm med kamphundar har jag svårt att förstå hur man kan vara rädd för just en snäll schäfer.

LIA

Och jag har svårt att förstå sådana kommentarer?

Om ngn har en snäll staffe om de själva känner utan och innan hemma, sedan kommer en rottis/schäfer/malle whatever som man inte känner och inte vet ngt om, då tycker du att det är konstigt att man blir rädd för den för att man är bekväm med staffen hemma?

Låter ju logiskt.

Trist attityd hon hade.
Inte ok av ngn att springa fram så speciellt när den visar intresse för barnvagnen. Ingen kan styra vad man tycker är obehagligt. Själv är jag inget rädd för ngn speciell ras men jag gillar inte när okända hundar pinnar fram och envisas med att tro att alla i världen vill hälsa på dem. Bara ouppfostrat.

Fats det där var väl ganska långtt från ursprungsfrågan, va ?
I o f s, blev färgad även av övriga inlägg i tråden, närmast #8.
Det som skiljer dom åt är väl endast graden av rasbunden rädsla?

LIA

Och jag har svårt att förstå sådana kommentarer?

Om ngn har en snäll staffe om de själva känner utan och innan hemma, sedan kommer en rottis/schäfer/malle whatever som man inte känner och inte vet ngt om, då tycker du att det är konstigt att man blir rädd för den för att man är bekväm med staffen hemma?

Låter ju logiskt.
Vad är det med den meningen som är svårt att förstå?

TS har en kamphund, eller hur?
En kamphund är av en storlek och typ som dom flesta skulle säga sig ha "respekt" för, eller hur?
En schäfer är klart lättare att läsa än de flesta andra raser, så är man i TS ställe och hundvan borde det inte vara något problem att göra det. Läsa den alltså.

Javisst är det logiskt, eller hur?

LIA

Vad är det med den meningen som är svårt att förstå?

TS har en kamphund, eller hur?
En kamphund är av en storlek och typ som dom flesta skulle säga sig ha "respekt" för, eller hur?
En schäfer är klart lättare att läsa än de flesta andra raser, så är man i TS ställe och hundvan borde det inte vara något problem att göra det. Läsa den alltså.

Javisst är det logiskt, eller hur?

LIA

Jag tolkar det som att du inte förstår vad jag skriver. Så jag förklarar igen.

Om en person, vem som helst. Är lite rädd för andras hundar betyder inte att denne är rädd för sin egen där hemma. Oavsett ras på hunden hemma så känner de dem och litar på den.

Varifrån du hämtar faktan att schäfern skulle vara den ultimata hunden att läsa vill jag gärna veta pålitlig källa till. Inte dina egna erfarenheter. Även om det skulle vara sant så tycker jag att det är självklart att man läser in egen hund bättre eftersom man känner dem så det är inte ens jämförbart.

Om jag inte minns fel så är det du som haft ganska hårda åsikter om kamphundar (rätta mig om jag har fel) så de känns snarare som att du reagerar på att ngn som har en sån hund hemma är rädd för en hund som du tycker är med acceptabel. Nu kanske jag tolkar för mkt i det och i så fall backar jag på det men min uppfattning är att de är lite så du menar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 841
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 622
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka