Så välbefinnande är inte lycka?Till välbefinnande
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så välbefinnande är inte lycka?Till välbefinnande
Ok, då vet jag inte vad du menade med ditt inlägg om att Sverige skrivit på att samhället har en skyldighet.
Ja, jag har också enbart diskuterat generellt och mig själv. Vad jag kan se så är denna tråd inte utbruten från någon så om det ligger någon underliggande referens till en annan tråd så är den tråden okänd för mig (har däremot erfarenhet av vad som brukar diskuteras på Buke förstås).
Till välbefinnande
Jag vet att det är så men folk tycker att det spelar roll ändå. Jag får mycket skit för att jag är arbetslös och äger mitt boende, trots att jag inte ber soc om pengar.Och i de sammanhangen spelar det ingen roll om man äger eller hyr sitt boende.
Min uppfattning är att de som har mycket och är missnöjda är ofta de som vill ha lyxkonsumtion. De som har lite och är missnöjda vill ofta ha något som gör dem lyckliga och det betyder nödvändigtvis inte LYXkonsumtion.TS har lämnat öppna frågor till mig om det. (Fast alltså inte som jag uppfattar det som någon absolut uppfattning om vad som är rätt och fel).
Jag tycker att mycket upplevd missnöje i världen verkar handla om avsaknad av möjlighet till lyxkonsumtion.
LIVET är väl ändå det allra viktigaste vi har ??Om det lilla man har bara är livet, det finns inget annat, hur fröjdas man då?
Igen, exemplet som var aktuellt var tillgång till häst för ridning.Min uppfattning är att de som har mycket och är missnöjda är ofta de som vill ha lyxkonsumtion. De som har lite och är missnöjda vill ofta ha något som gör dem lyckliga och det betyder nödvändigtvis inte LYXkonsumtion.
Vad är lyxkonsumtion i dina ögon?
Nej. Jag önskar ofta att jag vore död. Det finns mest nackdelar med att leva.LIVET är väl ändå det allra viktigaste vi har ??
Nu tror jag att du tolkar in något annat än det jag skrivit. Jag tänker på de som är passiva och förväntar sig att få ett gott liv serverat. Som inte ser att det krävs ansträngningar för att ta sig dit de vill, som t ex inte vill ta studielån och läsa vidare för att skaffa sig en tryggare tillvaro för att det är dyrt och jobbigt. Eller göra någon annan typ av ansträngning.
Att vara förvirrad är något helt annat, det får man förstås vara.
Jag pratar inte om en specifik användare.Jag upplever ingen skam i att vilja leva ett bra liv? Eller ett lyckligt liv, vad det nu är. Det som kritiseras är väl när det uttrycks en förväntan att kunna bo som man önskar, där man önskar, äta det man önskar, ha de arbetstider som man önskar, ägna sig åt den hobby man vill osv - särskilt om det skulle motiveras med att det är en mänsklig rättighet och samhället därför ska fixa detta om man inte har råd själv.
Sedan finns det en specifik användare som ett flertal personer tyvärr inte kan låta bli att hoppa på. Det ser jag dock inte som representativt för den generella diskussionen om vad som gör folk i allmänhet lyckliga och vad som är en rimlig förväntan på livet och på samhället. Att så många trådar spårar ur ser jag mer beror på att ett antal användare har låst sig i sin provokation gällande den användaren, och tyvärr inte förstår att det vore bättre många gånger om de bara höll käften.
Men den här tråden har jag tolkar som en generell fråga, och hoppas att den får vara så.
Jag har väl inte skrivit att sverige har skrivit på att samhället har en skyldighet? Blandar du ihop mig med någon annan?
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Men man kan väll säga att staterna som skrivit på har ålagt sig att göra sin befolkning så lycklig som möjligt. Det finns ju också en hel del skrivningar om jämlikhet jämställdhet osv som också handlar om att plana ut kurvan. Man vill helt enkelt inte ha samhällsklyftor eftersom hela samhället mår dåligt av det, inte bara de som har lite pengar.Så välbefinnande är inte lycka?
Det gör väl alla, även dem som ger uttryck att vara missnöjda med sina liv, bara det att folk inte ser allt arbete de har gjort?Varför skulle det vara skamligt att ha ett i sitt egna tycke bra liv och vara lycklig i det livet?
Det ser jag inte att någon anser här, men det kommer dock inte gratis för de allra flesta.
Mig själv inkluderat och jag har jobbat hårt, idogt och mycket på livets alla fronter för att komma dit jag är idag.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-utveckling/resultat/halsa/suicid-sjalvmord/ Alla känner inte så nej.LIVET är väl ändå det allra viktigaste vi har ??
Om man inte kan förändra sin situation, var passar man in då?Jag tänker, lite generellt, att det finns två sorters människor. De som är missnöjda och själva tar tag i sin situation, och de som tycker deras situation är andras ansvar och tycker att det är andra som ska fixa deras tillvaro. Jag har jobbat som socialsekreterare i över 20 år och det här är min erfarenhet efter det.
Om man känner sig nöjd skulle jag nog anse att man känner sig lycklig.Jag har inte läst ikapp tråden ännu, men min initiella känsla är att "lycka" är ett väldigt fluffigt begrepp som jag mest förknippar med disney. Jag tror inte att jag känner en enda människa som går omkring och känner sig "lycklig" dagarna i ända - att sträva efter den stora lyckan gör mest att en blir besviken tror jag, däremot kan nog de flesta landa i att vara nöjda med tillvaron. Jag tycker nöjd är bra och tillräckligt. Bekvämt liksom.
Nej, alla gör inte det.Det gör väl alla, även dem som ger uttryck att vara missnöjda med sina liv, bara det att folk inte ser allt arbete de har gjort?