Är det en mänsklig rättighet att få vara lycklig?

Jag har en ordningsfråga: Är det meningen att vi ska fortsätta diskutera denna frågan, men helt utan att blanda in självmord? Eller är det okej att starta en ny diskussion om självmord i denna tråden, relaterat till trådstarten?
Svår fråga! Generellt görs en utbrytning för att stoppa ett pågående sidospår som riskerar att ta över själva ursprungsdiskussionen - i det här fallet ca 35 inlägg om huruvida självmord är "fegt" eller "en okej utväg". Ganska långt ifrån frågeställningen i TS, med andra ord. Allt som har med det att göra bör tas i den nya, utbrutna tråden. Däremot är det naturligtvis inte förbjudet att överhuvudtaget nämna självmord i den här tråden från och med nu, men då ska det ha en stark och tydlig anknytning till frågeställningen i TS. Blir det en lång OT-diskussion av det också så flyttar jag över den till en mer passande tråd, alternativt gör om det till en egen tråd.

/Mod
 
Jag kan inte säga att jag tycker lycka är en mänsklig rättighet, för som bla @Mia_R säger, vem ska hållas ansvarig om jag inte är lycklig?

Lycka är också något väldigt subjektivt som det inte går att skapa något regelverk för.

Personligen kan jag väl inte säga att mina mänskliga rättigheter i sig ger mig lycka, snarare tacksamhet. Sedan har jag naturligtvis med stöd av bla de mänskliga rättigheterna möjlighet att söka min lycka men det är ju fortfarande något som måste komma från mig själv. Sedan kan orsaker till lycka förändras, även om jag inte trodde det som tonåring så är mitt liv mycket lyckligt utan att ha häst. Jag kan också fortfarande vara lycklig även om jag förlorat mina föräldrar.

Så för mig kokar det väl ner till att de mänskliga rättigheterna ska ge mig möjlighet att söka lycka (inom lagens råmärken och inte skada någon annan).

Precis sa. Min mormor sa alltid, "Du ar din lyckas smed" och "Man blir inte lyckligare an man gor sig". Lycka ar valdigt subjectivt och det ar mitt eget ansvar att hitta det som gor mig lycklig. Och det som gor mig lycklig varierar under ett langt liv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 758
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 151
Senast: manda
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 160
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 012
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp