Jag har inte uttalat mig om vad folk kan tänka sig eller inte tänka sig att leva utan.
Det jag skriver om är vad vi faktiskt klarar om det blir verkligt skarpt läge eller bara en förändring i livssituationen. Många gånger krävs det en hel del jobb eller en drastisk ändring av livssituationen i och för sig.
Men skarp läge är ju en helt annan situation, då har en oftast inget val, utan måste anpassa sig/ge upp saker i livet (been there, done that, got the t-shirt).
Roheryns inlägg stärker bara min övertygelse. Det är mest bara en bekräftelse på det jag försöker få fram. Den som hamnar i en situation som den sängliggande har förmodligen aldrig trott att denne skull vara nöjd med livet och ändå går det att anpassa sig.
Det är för mig en helt annan situation att välja att inte förlänga livet genom att äta cellgifter och i stället lva fullt ut så länge det går, men även det är att anpassa sig.
Som jag nämnde ovan, hamnar en i den situationen har en ofta inget val mer än att "gilla läget", jag tror att flertalet människor i en sådan situation inte är vare sig nöjda eller lyckliga i den.
Skulle en sån människa, trots allt, hitta en aktivitet de kan utföra bort från sängen. Kan jag lova dig att de skulle göra det så mkt de bara orkade/tilläts.
Jag kan inte direkt se hur att anpassa sig efter livssituationen innebär att man kommer närmare någon slags lycka, eller att en ens måste avstå den helt per automatik.
Självklart finns det individer som det är stört omöjligt för att fortsätta med något alls, de kan t.ex. ha fullt upp med att bara bara andas.
Jag har träffat många som av olika anledningar fått livet vänt uppochner genom åren och jag tror inte att någon av dem sett det som att de måste sluta med saker de älskar, som fortfarande är möjliga att göra (om än kanske med lite hjälp eller stöd).
Jag har de senaste 20 åren på grund av en förvärvad hjärnskada anpassat mig och åter anpassat mig, för att sedan anpassa mig lite till. Nej, det är inte jag som ändrat mig, det är myndigheter som inte gör livet lätt för funktionshindrade, vi måste anpassa oss efter deras nycker.
En sak jag kan säga är att jag inte har kommit närmare någon lycka i livet, jag har snarare blivit bittrare och mer nedstämd genom åren. Det finns dock
EN
sak som ändå gjort mitt liv värt att leva och det har varit och är hästarna, och det av så många anledningar att det kan bli en egen tråd.
Jo, jag har anpassat mig även där.
När jag skadade mig hade jag två tävlingshästar i hoppning och fälttävlan.
Den ena förolyckades tyvärr strax efter min skada och den andra tävlade min hovslagare i flera år, jag red lite på den också, anpassningen här var att jag nu endast kunde rida dressyr, men hon visade tydligt att hon inte gillade min ridning och såldes till en här på buke.
Sen köpte jag en ny, vi tävlade upp till ParaSM. Hon blev gammal och höll inte mer, köpte en ny häst.
Den visade sig bli min sista. Jag fick, mot ganska många odds barn. Hästen fick stå åt sidan (anpassning) och såldes. De år utan häst som följde kraschade mitt psykiska mående Och när jag tyckte att ta mitt och min dotters liv (jag ville inte lämna henne) var den bästa lösningen. Fick jag hjälp. Och det var då, genom terapi, vi insåg att mitt välmående är starkt kopplat till hästarna.
Jag började på ridskola och det plus medicinering, håller mig på rätt sida av avgrunden.
Jag har kämpat mot allt möjligt och omöjligt (enligt läkaren skulle jag varken kunna gå eller rida någonsin efter min skada).
Jag har kämpat och kämpar med att fungera i samhället, detta för att när du blir av med din högra frontallob och lite till tappar du i princip förmågan att förstå och läsa människors kroppsspråk och en massa annat viktigt.
DEN ENDA gången i mitt nuvarande liv, med en delvis förlamad kropp en ganska väl fungerande hjärna inom vissa områden, inom andra inte så fungerande, som jag kan känna mig som en hel människa och tom kan
ses som en "hel" människa är när jag rider.
Visst det är tillfälligt. Men när jag sitter på en häst behöver jag inte kämpa mot något alls.
Bara det är ovärderligt.
Till sist
Jag förstår mycket väl att man avstår behandling för att få LEVA sista tiden i sitt liv. Jag hade gjort det alla dagar i veckan året runt. Men ALDRIG att jag släpper hästarna, inte levande iaf.