Vad menar
@Youma som startade tråden?
Det är så klar omöjligt att definiera vad lycka ska vara för alla, och det är inte heller meningen.
Jag tänker att det måste vara någonting som får en att vilja att stiga upp ur sängen på morgonen. Så tak över huvudet, mat i kylen och ett trist jobb att gå till, sen komma hem från, för att äta trist mat som är allt man har råd med, kommer vara för det mesta svårt att vara lycklig i, om man inte lägger till mänskliga relationer eller något annat utöver. En del kan hitta det i sig själva, genom titta på lite fåglar på vägen hem, fin solnedgång, ta några foton etc.
Men även det kräver att man hittar det man gillar, där man är. Har haft en vän som klarade av högst en halv dag i stockholm, i brist på träd och gräs och natur. Skulle man tvinga denna människa att "flytta bara och ta ett jobb i stan" så skulle hen inte bli långvarig på jorden.
Jag har bott på ställen där när jag har vaknat, fullkomligen saknade all anledning till att gå upp ur sängen. Jag hade inte mina ritgrejer, inget hobby att pyssla med, ingen som väntade på mig, inget planerat att se fram emot, bara måsten och ärenden.
Det var verkligen en anti-lycka, även om jag varken var hungrig, frös eller var nämnbart sjuk (men blev det med tiden, undra varför). Men inte heller direkt olycklig. Man kan ju vara både hungrig och sjuk och fortfarande vara lycklig.
Så lycka i min mening är att man ändå har något att stiga upp ur sängen för, som inte är tvång. Om det är så ens barn, husdjur, hobby, jobb vad som, så länge det finns något man vill göra. Skär man bort den delen, så blir man i min erfarenhet, sjuk förr eller senare. Men det kan vara olika saker, och olika många saker också, det varierar från person till person och även det samhälle man lever i, vad som är normen.