Jag har slutat att gå i debatt med dig, men gör ett undantag och svarar på detta eftersom det är rätt tröttsamt med attityden.....
Det är SJÄLVKLART att det finns blinda lyckliga människor! Det vet jag verkligen, men jag vet också att det psykiska måendet är sämre hos blinda än hos gemena man. Självmord är hög. Men visst, ingen regel utan undantag, den blinda lyckliga finns ju förstås. Jag vet också att man inte behöver vara arbetslös alls, tro mig, det har jag full koll på, men ändå är tror det är ca 50 % av blinda arbetslösa. Och DET beror sällan på att den blinde inte kan arbeta utan på att samhället har en hel del fördomar.....
Och det där med att bara kunna gå ut med ledsagare är vanligare än du tror, mycket mycket vanligare, samhället är inte så tillgängligt som det tror sig vara, jag lovar. Många stannar hemma av rädsla för att gå vilse, förvirra bort sig, skada sig osv. Färdtjänst är inte speciellt lätt att få, inte heller ledsagar till den nivå man alltid behöver, förstås.
Du svarade på ett inlägg där jag skrev om mitt liv. Om du dessutom läst tidigare inlägg från mig så hade du förstått att i mitt liv är mitt jobb meningen med livet. Alltså det som får mig att känna att jag bidrar, är meningsfull. Så, ja, det finns blinda människor som är lyckliga och finner stor mening med livet, som inte är arbetslösa och som går ut själv osv. Men många många många fler har inte det så. Men i mitt inlägg pratade jag om mig, mitt jobb är mitt allt, inte vilket jävla skitjobb som helst man kan sätta en blind på till slut, utan MITT jobb, det jag har nu, jag älskar det, det ger mig mening. Att klara mig själv är viktigt, att gå någonstans, att handla utan hjälp, att åka kollektivt osv, allt det där är viktigt, även om jag skulle vara blind. Mitt mål i livet är att fortsätta så även som blind, jag vill inte fastna hemma, för det skulle vara döden för mig, men jag VET hur vanligt det är för blinda personer att hamna där, speciellt om man inte har familj som hjälper, utan är beroende av utomstående som ska hjälpa.
Men visst, det finns inga likhetstecken med det jag skrev och blinda, men det påstod jag ju inte alls, jag skrev ju om mig och mitt liv och mina känslor om det. Lite skillnad.